Gå til innhold

Mister troen på dagens foreldre!

Anbefalte innlegg

Skrevet
ulenissen skrev (Akkurat nå):

Og barn er ulike. Noen godtar forklaringer og argumentasjon lett eller etter litt lirking. Andre unger gjør ikke det, og trenger da voksne som viser at de bestemmer og gjennomfører. 

Ja? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
NotNaomi skrev (11 minutter siden):

Det var den definisjonen jeg fant, og hvor er den store forskjellen fra det du kom med? 

Din definisjon: «Tvang er derimot definert som vold, fysisk eller psykisk. Som trusler eller utilbørlige metoder. Det blir noe heltannet. »

Norsk akademisk ordbok: «

det å tvinge (noen) 
; (det å oppnå noe med) makt, press, trusler, påbud e.l.

klarer du virkelig ikke se forskjellen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg lurer oppriktig - hvorfor i all verden slenger du ut en slik påstand når du tydeligvis ikke vet og ikke gidder å sjekke først?

Dette er jo noe du stadig avsløres i å gjøre på forumet, og jeg forstår oppriktig ikke hensikten når du må vite at du hver eneste gang blir avslørt.

Men for å holde oss til tråden - hvorfor velger du å komme med en slik påstand om barnehageloven når du helt tydelig ikke har kunnskap om den eller det som står i loven?

Tror du at du bidrar saklig og konstruktivt i et diskusjon når du kommer med slike falske påstander?

Det er jo svært ironisk at du velger å gjøre dette nettopp i en tråd som omhandler det å miste troen på foreldre. For hvordan kan vi forvente at barn og unge velger å oppføre seg med fornuft og respekt for andre på nett og i diskusjoner der det er uenigheter når slike voksne (?) som deg helt bevisst velger å slenge ut av seg feilaktige påstander, selv om noe så enkelt som en lovparagraf?

Anonymkode: 5352f...cd6

@NotNaomi jeg venter fremdeles på svar på dette?

Siden du også gir uttrykk for at du mener det er feil at barnehageansatte tvinger på barn klær når de skal ut - hvordan mener du de barnehageansatte skal gjøre det, når de allerede har forsøkt å snakke med barnet om det? Helt konkret, hvordan mener du en slik situasjon skal løses, hvis f.eks. Ole nekter å ta på seg støvler når det er null grader, vind, regn og slaps ute og alle ansatte må være ut for å passe på barna ute? Helt konkret hvordan mener du en slik situasjon bør løses?

Anonymkode: 5352f...cd6

Skrevet
NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Ja? 

Og noen ganger innbefatter det og fysisk putte en hylende unge i bilsete… altså bruke sin fysiske overmakt. Eller tenker du at vi skal kjøre med 2åringer hoppende rundt i bilen? Eller ikke nå siste fergen hjem fordi vi brukte 15minutter på å overtale ungen til å ta selen på?

Skrevet
ulenissen skrev (2 minutter siden):

Din definisjon: «Tvang er derimot definert som vold, fysisk eller psykisk. Som trusler eller utilbørlige metoder. Det blir noe heltannet. »

Norsk akademisk ordbok: «

det å tvinge (noen) 
; (det å oppnå noe med) makt, press, trusler, påbud e.l.

klarer du virkelig ikke se forskjellen?

Nei? Kan du vennligst forklare forskjellen? 

Skrevet
NotNaomi skrev (18 minutter siden):

Ja, og som jeg skrev så må man vurdere hvordan man presenterer dette for barn.

Nå understreket jeg helt i starten her at tvang må brukes når det gjelder liv og helse. Så kreftbehandling og alt det du kommer med nå er jo irrelevant. 

Jeg blir bare overrasket over hvorfor du og flere her så standhaftig vil forsvare tvang. Det gjør meg veldig undrende..

I den andre tråden var du vel en av dem som mente man ikke skulle tvinge i ungen antibiotika? Det er jo helse..

Skrevet
ulenissen skrev (2 minutter siden):

I den andre tråden var du vel en av dem som mente man ikke skulle tvinge i ungen antibiotika? Det er jo helse..

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet mitt om forskjellen på din og min definisjon som vi henviser til? Du må vel nesten svare på det siden jeg svarer på det du spør om, fremfor å dra inn noe fra en annen tråd og stille nytt spørsmål ut fra det? Du lagde denne tråden og da bør du følge opp ved å svare som jeg gjør. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Nei? Kan du vennligst forklare forskjellen? 

Ja- det er ikke definert som noe form for vold, ei heller definert som utilbørlige metoder. Det er det bare du som mener. Tvang blir i ordboken definert som å utøve makt (som foreldre har og bør bruke), bruke denne makten til å true, presse eller påby noe. Feks kan regjeringen tvinge alle  til å bruke sykkelhjelm. Trusselen er en månedslønn i bot om du blir tatt uten. Altså ingen vold og utilbørlig oppførsel fra regjeringen 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet mitt om forskjellen på din og min definisjon som vi henviser til? Du må vel nesten svare på det siden jeg svarer på det du spør om, fremfor å dra inn noe fra en annen tråd og stille nytt spørsmål ut fra det? Du lagde denne tråden og da bør du følge opp ved å svare som jeg gjør. 

Det har jeg allerede gjort- og en skulle da tro at du klarte det helt selv. 

Skrevet
NotNaomi skrev (24 minutter siden):

Jeg er ikke for at barn skal bestemme. Du snakker om grensesetting og regler. Det er ikke tvang. Det er noe man har for at ting skal fungere for alles beste, og noe man helt fint kan både forklare og forsvare ovenfor 

Grensesetting og regler er jo former for tvang. 

Anonymkode: f4124...e69

Skrevet
ulenissen skrev (5 timer siden):

Etter debatten på NRK i går og medisintvang tråden her nå mister jeg delvis troen på dagens foreldregenerasjon! 

Det er selvsagt lærerene som streiker sin feil at ungdommene sover hele dagen, bare gamer eller er ute hele natten og gjør hærverk og ruser seg. Og de stakkars barna som kjeder seg da- de vil nok få arr på sjelen! Gud forby at foreldrene setter krav til egne barn og tar ansvar for dem selv!

Og barn må skjermes for alle ubehagelige og kipe opplevelser. Det kan gi alvorlige traumer! La heller er barn bli alvorlig sykt eller få store smerter en å tvinge i dem nødvendig medisin!

Det er søren meg ikke rart vi får flere og flere ungdom med psykiske problemer! Mange foreldre har tydeligvis store problemer med både å sette grenser for ungene, stille krav og ha forventninger til dem, og oppfører seg som tjenere der de kjører rundt på unger som fint kunne gått eller tatt bussen!

ungene blir fratatt å føle mestring, kjenne seg selvstendig og som en del av er felleskap der deres bidrag er viktig. De får omtrent aldri trening i å ordne opp i egne problemer og kjenne på at ting kan være både dumt og kipt i perioder, og oppleve at det ordner seg! 

Mye kan sies om barneoppdragelsen på 70-80-90 tallet! Men noe av det var faktisk bedre før!

Har lest flere artikler på at det bedre i dag. At ungdom er nærere sine foreldre osv. Bruker mer tid sammen med foreldrene. Barn i dag blir sett og hørt. Enig i at vi må lære barna vår å tåle drittsekker. Men det skal vi egentlig ikke måtte tåle. Her må foreldrene til uppdragne barn skjerpe seg. 

Skolen må ha flere på jobb. Altfor mange som ikke får dne hjelpen d ehar krav på. 

Anonymkode: 9cc31...d2a

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Har lest flere artikler på at det bedre i dag. At ungdom er nærere sine foreldre osv. Bruker mer tid sammen med foreldrene. Barn i dag blir sett og hørt. Enig i at vi må lære barna vår å tåle drittsekker. Men det skal vi egentlig ikke måtte tåle. Her må foreldrene til uppdragne barn skjerpe seg. 

Skolen må ha flere på jobb. Altfor mange som ikke får dne hjelpen d ehar krav på. 

Anonymkode: 9cc31...d2a

Det er mye bra med dagens foreldre. De har stort sett gode relasjoner til ungene sine. Bruker mye tid med dem, lytter og prater. På den andre siden er det også en tendens at de ikke setter tydlige grenser og krav til ungdomen. 

Skrevet
ulenissen skrev (2 timer siden):

Skolene er fremdeles åpne- det er ingenting i veien for at de drar der og henger med venner. Ledelsen, helsesykepleiere og rådgivere er ikke tatt ut i streik.

Mitt eldste barn som har vært i streik siden uke 2 etter ferien er på skolen hver dag fra 7. De får servert frokost, kan bruke treningsrom, bibliotek Og svømmebasseng. Og sist men ikke minst kan de være sosiale og bruke skolehelsetjenesten ved behov. De får lite læring utover det lille de leser selv, det er bekymringsfullt, men det går stort sett bra om man stryker i et fag eller to også- det fører ikke til død og fordervelse.

Om din ungdom ikke klarer å sysselsette seg selv med idrett, venner, lesing og annet får du gi han/henne oppgaver da. Sikkert mye huslige ting som er nyttig å ta med seg inn i tilværelsen som ung voksen. Mulig det finnes noen som trenger hundepass, barnepass eller lignende i nærheten også. Oldemor vil hun ha hjelp til å handle?

Du undergraver ikke lærerrollen i det hele tatt med det du skriver her? Bare la de henge på skolen (for de som har det tilbudet, ingen selvfølge). Godt nok i massevis, hva skal vi med lærere når det er bare er å skjerpe foreldrene? 

Vet du, akkurat nå viser statistikk at ungdommen nå til dags gruser både vår og tidligere generasjoner. Den kom ikke av seg selv altså. Ett par råtne epler er ikke nok til å miste troen på hverken dagens foreldre eller ungdom. Alle trenger innhold, mening, mål og en retning. 

Anonymkode: 0eb3b...4f4

Skrevet

Forstå godt at du mistete troen på dem. I tillegg er disse foreldrene så opptatt av denne alenetiden at det nesten er skam å la de være sammen med foreldre. Ungdommer henger visstnok ikke med foreldrene sine, og de som gjør det er det noe galt med. Man er stolt av en ungdom som holder seg unna fellesarealene til familien når mot har kaffeslabras. Slik de gjorde det for 50 eller mer år siden. Barna skal skrytes av, men ikke ses og ikke høres. Altså tilbake i tid med seg!

Anonymkode: 6088b...9b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Du undergraver ikke lærerrollen i det hele tatt med det du skriver her? Bare la de henge på skolen (for de som har det tilbudet, ingen selvfølge). Godt nok i massevis, hva skal vi med lærere når det er bare er å skjerpe foreldrene? 

Vet du, akkurat nå viser statistikk at ungdommen nå til dags gruser både vår og tidligere generasjoner. Den kom ikke av seg selv altså. Ett par råtne epler er ikke nok til å miste troen på hverken dagens foreldre eller ungdom. Alle trenger innhold, mening, mål og en retning. 

Anonymkode: 0eb3b...4f4

Jeg har ikke på noen måte implisert at barna kommer til å lære fag som om lærerene var der for å undervise dem. Og lærerene sin hovedoppgave er nemlig å undervise barn og unge. Ikke ha ansvar fot når de står opp, passe på at de er sosiale, legger seg i rimelig tid og ellers oppfører seg bra.

problemet med dagens skole er at lærere bruker store deler av tiden på alt annet en undervisning. Deler av det handler om at hjelpeapparatet i form ab BUP, PPT, spesialpedagogikk og annet har for lite ressurser, men deler av det handler også om at de må ta ansvar for elever med adferdsproblemer som ikke bunner i diagnoser- adferdsproblemer som bunner i mangel på grensesetting og krav fra foreldre. Mitt barn gjør aldri noe galt!

At denne streike får store konsekvenser for den faglige utvikling til elevene som er rammet er det ingen tvil om- men det er ikke først og fremst fag det har vært fokus på i media.

Skrevet
NotNaomi skrev (4 timer siden):

Det var flere ting som bla skjermtid. Isteden for å reflektere over hvorfor han eller hun kom med disse rådene, så protesterte foreldre på det isteden ved å si at det var kleint. Og at de bestemte selv hva akkurat de vil gjøre. Hadde det ikke vært en idé å tenke over hvorfor hun/han kom med rådene ( og ikke regler, som også mange trodde at det var ) ? 

Jeg har ikke lest resten av debatten, men må si meg enig her. Dessuten er det et paradoks at foreldre stiller store krav til lærerne og ansvaret de har, samtidig som de ikke lytter til og reflekterer over lærerens råd.

Anonymkode: cb9d0...08d

Skrevet
ulenissen skrev (8 timer siden):

Etter debatten på NRK i går og medisintvang tråden her nå mister jeg delvis troen på dagens foreldregenerasjon! 

Det er selvsagt lærerene som streiker sin feil at ungdommene sover hele dagen, bare gamer eller er ute hele natten og gjør hærverk og ruser seg. Og de stakkars barna som kjeder seg da- de vil nok få arr på sjelen! Gud forby at foreldrene setter krav til egne barn og tar ansvar for dem selv!

Og barn må skjermes for alle ubehagelige og kipe opplevelser. Det kan gi alvorlige traumer! La heller er barn bli alvorlig sykt eller få store smerter en å tvinge i dem nødvendig medisin!

Det er søren meg ikke rart vi får flere og flere ungdom med psykiske problemer! Mange foreldre har tydeligvis store problemer med både å sette grenser for ungene, stille krav og ha forventninger til dem, og oppfører seg som tjenere der de kjører rundt på unger som fint kunne gått eller tatt bussen!

ungene blir fratatt å føle mestring, kjenne seg selvstendig og som en del av er felleskap der deres bidrag er viktig. De får omtrent aldri trening i å ordne opp i egne problemer og kjenne på at ting kan være både dumt og kipt i perioder, og oppleve at det ordner seg! 

Mye kan sies om barneoppdragelsen på 70-80-90 tallet! Men noe av det var faktisk bedre før!

Hør, hør!

Skrevet
ulenissen skrev (5 timer siden):

Selv om struktur er bra for både barn, ungdom og voksne kan man ikke skylde på lærerstreiken at ungdom sover hele dagen. Det er da foreldrene sinn oppgave og sette krav til at de står opp og fyller dagen med innhold. Vi snakker i stor grad om VGS elever og ungdomsskole elever her, da barneskolene først ble tatt ut denne uken. 

Er forøvrig enig med deg at de som er ansvarlig er KS i forhold til streiken, og både sittende og tidligere regjeringer for ikke å ha satses og bevilget penger til feks helsesykepleiere og psykisk helse for barn og unge.

Hvordan skal jeg sørge for at min tenåring står opp mandag til fredag? Jeg kan ringe, jeg kan gjøre avtaler, men jeg kan ikke være hjemme fra jobb. Jeg kan heller ha hjemmekontor.

Selv voksne (voksne! mennesker) strever med å holde døgnrytme og innhold i dagen når de faller utenfor arbeidslivet (enten ved arbeidsløshet eller sykdom). Tre måneders sykemelding og det er større sannsynlighet for at de ikke kommer tilbake i arbeidslivet enn at de gjør det. Her har ungdom vært uten skole i snart 6 uker!!! Og alle mener det er såre enkelt for foreldre og ungdom å lage struktur. 

KS har ansvar for fler grupper enn bare lærerne. Det er en viss størrelse på potten som skal fordeles. Jeg setter pris på at KS ikke godtok det forslaget Utdanningsforbundet la frem. Det ville fratatt andre grupper forhandlingsrom neste år. 

Så er jeg enig i at ressursene i skolen er tynt til det ytterste og det er en skam at ikke mer ressurser legges inn slik at en lærer ikke står alene med en klasse med all slags ekstrabehov og ingen ekstra ressurser. MEN det blir ikke lettere av høyere lønn.

Nå har mine ungdommer heldigvis en fornuftig døgnrytme og innhold i dagen i form av venner som de finner på ting med. De er skoleflinke og kjekke ungdom, men å sette seg alene med skolearbeid dag etter dag får de ikke til. Jeg og min mann er på jobb. Vi får ikke fri for tilrettelegging.

Jeg har høy utdannelse. Jeg har alltid vært skoleflink og er nok en flink pike. Jeg hadde ikke hatt disiplin nok til å sitte på egen hånd. Ikke hadde jeg venner heller som jeg kunne hengt med. En streik som denne ville vært en katastrofe for meg på ungdomsskolen. Selv om jeg hadde og fortsatt har fantastiske og oppegående foreldre.

Utdanningsforbundets streikeuttak var og er uforsvarlig. Ansvarlige myndigheter må gripe inn og avslutte dette.

Anonymkode: 92a95...53f

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan skal jeg sørge for at min tenåring står opp mandag til fredag? Jeg kan ringe, jeg kan gjøre avtaler, men jeg kan ikke være hjemme fra jobb. Jeg kan heller ha hjemmekontor.

Selv voksne (voksne! mennesker) strever med å holde døgnrytme og innhold i dagen når de faller utenfor arbeidslivet (enten ved arbeidsløshet eller sykdom). Tre måneders sykemelding og det er større sannsynlighet for at de ikke kommer tilbake i arbeidslivet enn at de gjør det. Her har ungdom vært uten skole i snart 6 uker!!! Og alle mener det er såre enkelt for foreldre og ungdom å lage struktur. 

KS har ansvar for fler grupper enn bare lærerne. Det er en viss størrelse på potten som skal fordeles. Jeg setter pris på at KS ikke godtok det forslaget Utdanningsforbundet la frem. Det ville fratatt andre grupper forhandlingsrom neste år. 

Så er jeg enig i at ressursene i skolen er tynt til det ytterste og det er en skam at ikke mer ressurser legges inn slik at en lærer ikke står alene med en klasse med all slags ekstrabehov og ingen ekstra ressurser. MEN det blir ikke lettere av høyere lønn.

Nå har mine ungdommer heldigvis en fornuftig døgnrytme og innhold i dagen i form av venner som de finner på ting med. De er skoleflinke og kjekke ungdom, men å sette seg alene med skolearbeid dag etter dag får de ikke til. Jeg og min mann er på jobb. Vi får ikke fri for tilrettelegging.

Jeg har høy utdannelse. Jeg har alltid vært skoleflink og er nok en flink pike. Jeg hadde ikke hatt disiplin nok til å sitte på egen hånd. Ikke hadde jeg venner heller som jeg kunne hengt med. En streik som denne ville vært en katastrofe for meg på ungdomsskolen. Selv om jeg hadde og fortsatt har fantastiske og oppegående foreldre.

Utdanningsforbundets streikeuttak var og er uforsvarlig. Ansvarlige myndigheter må gripe inn og avslutte dette.

*ikke ha hjemmekontor.

Skrevet

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/barnehage/ovrige-tema/bruk-av-tvang-og-fysisk-makt/

Her er en uttalelse om tolkning av regelverket for tvang i barnehagen. Statsforvalteren er tydelig på at tvang kun kan brukes i nødssituasjoner. 

Det er forståelig at foreldre en gang i blant må ty til tvang, men i institusjon er det faktisk ikke lov. Det vet de heldigvis godt i vår barnehage, og hvis et barn låser seg helt får det kanskje hjelpe styrer litt på kontoret, det får ikke trødd på seg støvler. 

Anonymkode: 6f77b...af2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/barnehage/ovrige-tema/bruk-av-tvang-og-fysisk-makt/

Her er en uttalelse om tolkning av regelverket for tvang i barnehagen. Statsforvalteren er tydelig på at tvang kun kan brukes i nødssituasjoner. 

Det er forståelig at foreldre en gang i blant må ty til tvang, men i institusjon er det faktisk ikke lov. Det vet de heldigvis godt i vår barnehage, og hvis et barn låser seg helt får det kanskje hjelpe styrer litt på kontoret, det får ikke trødd på seg støvler. 

Sånn at styrer blir barnepasser istedenfor å gjøre den jobben hun faktisk skal gjøre ja! Suuuuper løsning altså! Å gi barnet viljen sin hele tiden er å gjøre barnet en bjørnetjeneste!

Skrevet
Bergen_by skrev (4 minutter siden):

Sånn at styrer blir barnepasser istedenfor å gjøre den jobben hun faktisk skal gjøre ja! Suuuuper løsning altså! Å gi barnet viljen sin hele tiden er å gjøre barnet en bjørnetjeneste!

Barnet som nekter å samarbeide er neppe ute etter å lage faen, det trenger antakelig bare å bli sett litt ekstra. «Vår» styrer forstår det. Hva statsforvalteren mener om saken er mindre relevant, mener du? 

Skrevet
Bergen_by skrev (8 minutter siden):

…og én ting til - jeg har da aldri skrevet at «barnet skal få viljen sin hele tiden». Jeg skrev at det ikke er lov å bruke tvang i en påkledningssituasjon. Uansett hva du mener. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Barnet som nekter å samarbeide er neppe ute etter å lage faen, det trenger antakelig bare å bli sett litt ekstra. «Vår» styrer forstår det. Hva statsforvalteren mener om saken er mindre relevant, mener du? 

Ja det er jo kjempe lurt å belønne unger som legger seg med på golvet å skriker å nekter å kle på seg. For da skjer det nok aaaldri igjen!

Endret av Bergen_by
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Barnehagen har også en plikt til å lære barnet samspill og hvordan samhandle med andre. Ikke på sine premisser, men tilpasset alder. Så kan barnehagen velge. Skal de lære et barn at om det ikke vil kle på seg og gå ut, så slipper det det, eller de kan lære barnet at de skal følge reglene i barnehagen

Anonymkode: 6088b...9b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...