Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #51 Skrevet 21. september 2022 ulenissen skrev (4 minutter siden): Selv om struktur er bra for både barn, ungdom og voksne kan man ikke skylde på lærerstreiken at ungdom sover hele dagen. Det er da foreldrene sinn oppgave og sette krav til at de står opp og fyller dagen med innhold. Vi snakker i stor grad om VGS elever og ungdomsskole elever her, da barneskolene først ble tatt ut denne uken. Er forøvrig enig med deg at de som er ansvarlig er KS i forhold til streiken, og både sittende og tidligere regjeringer for ikke å ha satses og bevilget penger til feks helsesykepleiere og psykisk helse for barn og unge. Helt ærlig opplever jeg ungene var enklere sånn sett i barneskolen enn ungdomsskolen, har ingen problem med å se at det å passe på at ungdommen som ofte er innebygd B ikke er den enkleste å få opp når en selv er på jobb. Hvordan tenker du det skal gjøres i praksis egentlig? Hvis du selv er på jobb til 15-16. Hvor mye innhold kan du sette i sving en hel dag når du selv ikke er hjemme og hvordan skal du faktisk klare å følge opp at de er oppe, ikke sover? Man mangler det helt essensielle her, å være til stede. Dette er jo helt uproblematisk å følge opp, hvis man bare hadde vært der fysisk selv. Anonymkode: 0eb3b...4f4
ulenissen Skrevet 21. september 2022 Forfatter #52 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Helt ærlig opplever jeg ungene var enklere sånn sett i barneskolen enn ungdomsskolen, har ingen problem med å se at det å passe på at ungdommen som ofte er innebygd B ikke er den enkleste å få opp når en selv er på jobb. Hvordan tenker du det skal gjøres i praksis egentlig? Hvis du selv er på jobb til 15-16. Hvor mye innhold kan du sette i sving en hel dag når du selv ikke er hjemme og hvordan skal du faktisk klare å følge opp at de er oppe, ikke sover? Man mangler det helt essensielle her, å være til stede. Dette er jo helt uproblematisk å følge opp, hvis man bare hadde vært der fysisk selv. Anonymkode: 0eb3b...4f4 Du skal da ikke trenge å være tilstede for at en 13-19 åring gjør som de har fått beskjed om? 16åringer må stå opp før 8, ja da gjør han det. Må støvsuge stuen og rydde kjøkkenet før vi kommer hjem osv 🤷♀️ Blir det ikke gjort? Vel, da ryker ukepenger, nestegang stenger vi internett 👍🏻
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #53 Skrevet 21. september 2022 Ekspatt skrev (13 minutter siden): Jeg kan ikke sikre at det har direkte sammenheng, og du kan ikke utelukke det. En 16-åring som trenger voksenhjelp til sosialisering har nok enten diagnoser som åpner for tiltak, eller foreldre som fra start har har båret dem på gullstol og tilpasset alt rundt dem. Så vi skal spekulere her mener du?
Ekspatt Skrevet 21. september 2022 #54 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Så vi skal spekulere her mener du? Hvis noen av oss spekulerer noe mer nå, kommer Jesu’ gråt til å forårsake oversvømmelser.
ulenissen Skrevet 21. september 2022 Forfatter #55 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Dette har ingen sammenheng. Jo jeg mener det har en sammenheng. Om vi aldri skal utsette barna våre for noe som oppleves ubehagelig, dumt, trist urettferdig osv kommer de etterhvert som de vokser til å få problemer med sosiale interaksjoner. Før eller siden vil de møte på motgang, men ikke ha verktøyene til å håndtere denne motgangen da de har forlite erfaring, og er vant til at de foresatte ordner opp. Det er lett for at disse ungene vil slite sosialt.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #56 Skrevet 21. september 2022 ulenissen skrev (46 minutter siden): Du skal da ikke trenge å være tilstede for at en 13-19 åring gjør som de har fått beskjed om? 16åringer må stå opp før 8, ja da gjør han det. Må støvsuge stuen og rydde kjøkkenet før vi kommer hjem osv 🤷♀️ Blir det ikke gjort? Vel, da ryker ukepenger, nestegang stenger vi internett 👍🏻 Jeg snakker om innhold i hverdagen, støvsuge og rydde kjøkken er ikke akkurat innhold, tar knapt 20 min og gir særs lite hjernetrim utover om målet er å bli hjemmeværende husmor. Som sagt, følge de opp kunne man gjort på en god måte hvis det var den betalte jobben man var forpliktet til å møte på hver dag. Men de fleste har en annen jobb som spiser majoriteten av dagen og den er ikke alltid over kl. 16 engang. Vi har nå lagt opp ett samfunn hvor voksne mennesker skal være deltakende samfunnsborgere, den kan en ikke bare skru av over natten. Anonymkode: 0eb3b...4f4
ulenissen Skrevet 21. september 2022 Forfatter #57 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (54 minutter siden): Hva er poenget ditt med første spørsmål?? Du spør om hvor det står om at tvang i bhg ikke er lov, jeg svarer deg, og du responderer på den måten? Hun viser forakt ved å tro at meningen min handler om at jeg vil skåne "min lille prinsesse" fra det som ikke er bra. Det er å vise forakt, og jeg vet ikke hva du ellers vil kalle det. Nå handler det om hvordan man gjør ting uten at barnet først vil. Jeg ville aldri holdt fast et barn fysisk. Jeg ville gitt det et valg. Så barnet med diabetes som ikke vil måle blodsukkeret skal få et valg? Hva med ungen som må gjennom kreftbehandling? Han som nekter å legge seg? Hva med 4åringen som vil hoppe i sjøen og bade midtvinters?
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #58 Skrevet 21. september 2022 ulenissen skrev (3 minutter siden): Jo jeg mener det har en sammenheng. Om vi aldri skal utsette barna våre for noe som oppleves ubehagelig, dumt, trist urettferdig osv kommer de etterhvert som de vokser til å få problemer med sosiale interaksjoner. Før eller siden vil de møte på motgang, men ikke ha verktøyene til å håndtere denne motgangen da de har forlite erfaring, og er vant til at de foresatte ordner opp. Det er lett for at disse ungene vil slite sosialt. Hvem er det egentlig som sier at man aldri skal utsette barna for det de opplever som dumt, ubehagelig og trist? Det er ting de alltid vil oppleve som det, uansett hva og hvordan man gjør ting som forelder. Når det gjelder urettferdighet så må man tenke seg ekstra godt om, all den tid at det er noe barn reagerer veldig på. De vil såklart oppleve det, og livet er jo i seg selv urettferdig, så det må vurderes hvordan man skal presentere barn for det. Tvang er derimot definert som vold, fysisk eller psykisk. Som trusler eller utilbørlige metoder. Det blir noe helt annet.
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #59 Skrevet 21. september 2022 ulenissen skrev (4 minutter siden): Så barnet med diabetes som ikke vil måle blodsukkeret skal få et valg? Hva med ungen som må gjennom kreftbehandling? Han som nekter å legge seg? Hva med 4åringen som vil hoppe i sjøen og bade midtvinters? Kreftbehandling?? Hvordan plasserer du alt dette i spørsmål om tvang?
ulenissen Skrevet 21. september 2022 Forfatter #60 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg snakker om innhold i hverdagen, støvsuge og rydde kjøkken er ikke akkurat innhold, tar knapt 20 min og gir særs lite hjernetrim utover om målet er å bli hjemmeværende husmor. Som sagt, følge de opp kunne man gjort på en god måte hvis det var den betalte jobben man var forpliktet til å møte på hver dag. Men de fleste har en annen jobb som spiser majoriteten av dagen og den er ikke alltid over kl. 16 engang. Vi har nå lagt opp ett samfunn hvor voksne mennesker skal være deltakende samfunnsborgere, den kan en ikke bare skru av over natten. Anonymkode: 0eb3b...4f4 Skolene er fremdeles åpne- det er ingenting i veien for at de drar der og henger med venner. Ledelsen, helsesykepleiere og rådgivere er ikke tatt ut i streik. Mitt eldste barn som har vært i streik siden uke 2 etter ferien er på skolen hver dag fra 7. De får servert frokost, kan bruke treningsrom, bibliotek Og svømmebasseng. Og sist men ikke minst kan de være sosiale og bruke skolehelsetjenesten ved behov. De får lite læring utover det lille de leser selv, det er bekymringsfullt, men det går stort sett bra om man stryker i et fag eller to også- det fører ikke til død og fordervelse. Om din ungdom ikke klarer å sysselsette seg selv med idrett, venner, lesing og annet får du gi han/henne oppgaver da. Sikkert mye huslige ting som er nyttig å ta med seg inn i tilværelsen som ung voksen. Mulig det finnes noen som trenger hundepass, barnepass eller lignende i nærheten også. Oldemor vil hun ha hjelp til å handle?
ulenissen Skrevet 21. september 2022 Forfatter #61 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (5 minutter siden): Hvem er det egentlig som sier at man aldri skal utsette barna for det de opplever som dumt, ubehagelig og trist? Det er ting de alltid vil oppleve som det, uansett hva og hvordan man gjør ting som forelder. Når det gjelder urettferdighet så må man tenke seg ekstra godt om, all den tid at det er noe barn reagerer veldig på. De vil såklart oppleve det, og livet er jo i seg selv urettferdig, så det må vurderes hvordan man skal presentere barn for det. Tvang er derimot definert som vold, fysisk eller psykisk. Som trusler eller utilbørlige metoder. Det blir noe helt annet. ETYDNING OG BRUK INNHOLDSFORTEGNELSE 1 det å tvinge (noen) ; (det å oppnå noe med) makt, press, trusler, påbud e.l.
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #62 Skrevet 21. september 2022 ulenissen skrev (1 minutt siden): ETYDNING OG BRUK INNHOLDSFORTEGNELSE 1 det å tvinge (noen) ; (det å oppnå noe med) makt, press, trusler, påbud e.l. Ja?
ulenissen Skrevet 21. september 2022 Forfatter #63 Skrevet 21. september 2022 (endret) NotNaomi skrev (12 minutter siden): Hvem er det egentlig som sier at man aldri skal utsette barna for det de opplever som dumt, ubehagelig og trist? Det er ting de alltid vil oppleve som det, uansett hva og hvordan man gjør ting som forelder. Når det gjelder urettferdighet så må man tenke seg ekstra godt om, all den tid at det er noe barn reagerer veldig på. De vil såklart oppleve det, og livet er jo i seg selv urettferdig, så det må vurderes hvordan man skal presentere barn for det. Tvang er derimot definert som vold, fysisk eller psykisk. Som trusler eller utilbørlige metoder. Det blir noe helt annet. Urettferdighet- det er rett å behandle ulike individer likt. Det blir av mange sett på som urettferdig.eksempel: Kari får fri med lønn til å gå i begravelse til sin nabo. Olga må ha permisjon uten lønn for å gå i sinn nabo sin begravelse. Og vi må faktisk innimellom bruke fysisk makt for å hindre at barn gjør dumme eller farlige ting. Ola på 1år kan ikke løpe naken ut i snøen i Finnmark i 20 minusgrader! Da holder vi han igjen fysisk så ikke han løper ut den åpne døra. Kari kan ikke slå Vidar i fjeset med en stein. Da holder vi armen til Kari og tar fra henne stein! Endret 21. september 2022 av ulenissen
ulenissen Skrevet 21. september 2022 Forfatter #64 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (4 minutter siden): Ja? Det er vel ikke helt den samme definisjon av tvang som den du har.
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #65 Skrevet 21. september 2022 ulenissen skrev (Akkurat nå): Urettferdighet- det er rett å behandle ulike individer ulikt. Det blir av mange sett på som urettferdig.eksempel: Kari får fri med lønn til å gå i begravelse til sin nabo. Olga må ha permisjon uten lønn for å gå i sinn nabo sin begravelse. Og vi må faktisk innimellom bruke fysisk makt for å hindre at barn gjør dumme eller farlige ting. Ola på 1år kan ikke løpe naken ut i snøen i Finnmark i 20 minusgrader! Da holder vi han igjen fysisk så ikke han løper ut den åpne døra. Kari kan ikke slå Vidar i fjeset med en stein. Da holder vi armen til Kari og tar fra henne stein! Ja, og som jeg skrev så må man vurdere hvordan man presenterer dette for barn. Nå understreket jeg helt i starten her at tvang må brukes når det gjelder liv og helse. Så kreftbehandling og alt det du kommer med nå er jo irrelevant. Jeg blir bare overrasket over hvorfor du og flere her så standhaftig vil forsvare tvang. Det gjør meg veldig undrende..
ulenissen Skrevet 21. september 2022 Forfatter #66 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (11 minutter siden): Kreftbehandling?? Hvordan plasserer du alt dette i spørsmål om tvang? Fordi at noen ganger må vi tvinge barn til ting de ikke vil. Enten det gjelder antibiotika eller cellegift!
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #67 Skrevet 21. september 2022 ulenissen skrev (2 minutter siden): Det er vel ikke helt den samme definisjon av tvang som den du har. Det var den definisjonen jeg fant, og hvor er den store forskjellen fra det du kom med?
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #68 Skrevet 21. september 2022 ulenissen skrev (1 minutt siden): Fordi at noen ganger må vi tvinge barn til ting de ikke vil. Enten det gjelder antibiotika eller cellegift! Hvorfor gjentar du ting når det kommer til når det er fare for liv eller helse? Jeg har jo forlengst sagt at må det til i sånne tilfeller, så er det greit! Hvorfor er du og flere så ivrige etter å forsvare tvang egentlig?
ulenissen Skrevet 21. september 2022 Forfatter #69 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Ja, og som jeg skrev så må man vurdere hvordan man presenterer dette for barn. Nå understreket jeg helt i starten her at tvang må brukes når det gjelder liv og helse. Så kreftbehandling og alt det du kommer med nå er jo irrelevant. Jeg blir bare overrasket over hvorfor du og flere her så standhaftig vil forsvare tvang. Det gjør meg veldig undrende.. Og jeg blir overrasket over at du mener barn skal få bestemme. Det er enorm forskjell på medbestemmelse og det å bli hørt, og det å ikke måtte gjøre det man ikke vil. Det er til enhver tid noe unger ikke vil, og da hender det hi som foreldre må tvinge barna. Tvinge dem til å gå på skolen, rydde rommet, sitte med borde til alle er ferdig, pusse tenner, kle på seg osv.
Bergen_by Skrevet 21. september 2022 #70 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Ja, og som jeg skrev så må man vurdere hvordan man presenterer dette for barn. Nå understreket jeg helt i starten her at tvang må brukes når det gjelder liv og helse. Så kreftbehandling og alt det du kommer med nå er jo irrelevant. Jeg blir bare overrasket over hvorfor du og flere her så standhaftig vil forsvare tvang. Det gjør meg veldig undrende.. Forstår du ikke selv hvorfor de ansatte må kle på ett barn med tvang når alt annet er prøvd? Den ansatte må ut å passe på de andre også,så det er ikke ett alternativ å være inne.
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #71 Skrevet 21. september 2022 ulenissen skrev (Akkurat nå): Og jeg blir overrasket over at du mener barn skal få bestemme. Det er enorm forskjell på medbestemmelse og det å bli hørt, og det å ikke måtte gjøre det man ikke vil. Det er til enhver tid noe unger ikke vil, og da hender det hi som foreldre må tvinge barna. Tvinge dem til å gå på skolen, rydde rommet, sitte med borde til alle er ferdig, pusse tenner, kle på seg osv. Jeg er ikke for at barn skal bestemme. Du snakker om grensesetting og regler. Det er ikke tvang. Det er noe man har for at ting skal fungere for alles beste, og noe man helt fint kan både forklare og forsvare ovenfor barn.
ulenissen Skrevet 21. september 2022 Forfatter #72 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Hvorfor gjentar du ting når det kommer til når det er fare for liv eller helse? Jeg har jo forlengst sagt at må det til i sånne tilfeller, så er det greit! Hvorfor er du og flere så ivrige etter å forsvare tvang egentlig? Fordi jeg oppigjennom har møtt på minst et dusin foreldre som mer eller mindre lar ungene styre det leste. De får altfor mange valg i løpet av en dag (hva vil du ha på deg? Hva vil du ha til middag? Hvem vil du leke med? Vil du være med hjem fra barnehagen? Hvilken side av bilen vil du sitte på?…) og ikke evner og sette ned foten og si at: « ser du har det gøy, og forstår du vil være lenger å leke. Men nå skal vi faktisk hjem.» « jeg teller til tre, og om du ikke kommer selv, må jeg børe deg til bilen» Har truffet igjen noen av disse… det har ikke gått så greit for dem..
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #73 Skrevet 21. september 2022 Bergen_by skrev (1 minutt siden): Forstår du ikke selv hvorfor de ansatte må kle på ett barn med tvang når alt annet er prøvd? Den ansatte må ut å passe på de andre også,så det er ikke ett alternativ å være inne. Nei jeg hverken forstår eller aksepterer at man holder fast et barn fysisk i flere minutter uten at det er helt nødvendig mtp å forsvare noen fra fysisk vold.
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #74 Skrevet 21. september 2022 ulenissen skrev (Akkurat nå): Fordi jeg oppigjennom har møtt på minst et dusin foreldre som mer eller mindre lar ungene styre det leste. De får altfor mange valg i løpet av en dag (hva vil du ha på deg? Hva vil du ha til middag? Hvem vil du leke med? Vil du være med hjem fra barnehagen? Hvilken side av bilen vil du sitte på?…) og ikke evner og sette ned foten og si at: « ser du har det gøy, og forstår du vil være lenger å leke. Men nå skal vi faktisk hjem.» « jeg teller til tre, og om du ikke kommer selv, må jeg børe deg til bilen» Har truffet igjen noen av disse… det har ikke gått så greit for dem.. Men det har ingenting med meg å gjøre, som du faktisk konfronterer her.
ulenissen Skrevet 21. september 2022 Forfatter #75 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke for at barn skal bestemme. Du snakker om grensesetting og regler. Det er ikke tvang. Det er noe man har for at ting skal fungere for alles beste, og noe man helt fint kan både forklare og forsvare ovenfor barn. Og barn er ulike. Noen godtar forklaringer og argumentasjon lett eller etter litt lirking. Andre unger gjør ikke det, og trenger da voksne som viser at de bestemmer og gjennomfører.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå