Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #26 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde dødd hvis mamma hadde lagd "lekeavtaler" med andre da jeg var 16 år. Anonymkode: 16886...f6a Ja men da var det sikkert ikke nødvendig heller. Hvilket det nok ikke så ofte er.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #27 Skrevet 21. september 2022 Har ikke fått med meg tråden om medisintvang, men jeg fikk med meg debatten i går. Det er greit å skille litt her da… Ene er at mangel på skole og struktur i hverdag som tross alt skole ER, gir mange fritimer og mye drive dank. Hele samfunnet er tuftet på barn i skolen og foreldre på jobb. Ingen generasjoner har godt av lite innholdsrike dager og arbeidsledighet er roten til alt vondt er definitivt ikke ett nytt utrykk av denne generasjon. Det er ikke uten grunn at tilbud for ungdom på fritiden bidrar til å holde ungdom fra rus og kriminelle miljø, da ingen har godt av å overlates til seg selv. Sikkert noen foreldre som lar ting flyte, men for de fleste er man faktisk bundet av arbeid og økonomisk ansvar, så man kan ikke bare hoppe inn og ut av jobb etter samfunnet påfunn. Avtalen er bindende med arbeidsgiver. Som du sikkert også fikk med deg i debatten, det er nå flere elever som teoretisk sett har strøket i alle fag. Ikke fordi de skulker skolen, men de har ingen lærer. Da handler det ikke om litt ubehageligheter og kjipe opplevelser, med at noen få skal bære en skjevt fordelt byrde de ikke har noen kontroll over. Økning i psykiske lidelser finner du i alle land, de øker faktisk betydelig i land som Kina, hvor foreldre stiller veldig strenge krav til barna. Det kalles empty heart disease, i stedet for depresjon. Her er det mange faktorer inne i bildet, så din konklusjon blir noe enkel. For ordens skyld er det en skam at ikke KS møtte til debatt, de lar lærere stå alene å se de skadelidende i øynene, svare for mye som er utenfor deres kontroll. Som en artikkel delt her inne tidligere, hvor ble det av alle støttestillingene? Vaktmesteren forsvant fra skolen og sendes kun via eiendomsselskap ved behov, helsesykepleier splittes på flere skoler, sekretæren ble erstattet med visma og miljøarbeidere kuttes ned til minimum. Det er ett stort problem og gir en økning i arbeidsoppgaver for lærere. Nå skal de også stå ansvarlig for psykisk helse for ungdommen, bør ikke de som stengte ned over en lav sko under pandemien stå ansvarlig for det? Anonymkode: 0eb3b...4f4
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #28 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hehe da håper jeg aldri du har hatt ungene dine i barnehage for der blir det en del tvang gjennom dagen. Vil ikke ett barn sitte med bordet så kan vi ikke bare la barnet gå ned på golvet å leke,da blir barnet tvinget til å sitte med bordet til alle er ferdig. Barna blir også tvinget til å vaske hender,gå tur selv om de nekter,å kler de ikke på seg selv etter flere beskjeder så må vi kle på barna med tvang. Vi har ikke tid til å sitte inne med ett barn som nekter å kle på seg,når de andre barna venter ute. Vi kan heller ikke bære ett barn på tur som nekter å gå. Anonymkode: 88def...88e Her snakker du om grensesetting og ikke tvang. Hvis et barn slår seg helt vrang, så kan du vel ikke akkurat holde det fast på stolen ved bordet, kan du det? Eller å holde det fast ved påkledning. I så fall bryter du barnehageloven som presiserer at tvang ikke er lovlig.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #29 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (7 minutter siden): Man kan hvis det er fordeler med det. Og det ser jo ut som at det kan være det i visse tilfeller. Hvordan ville du gjort det rent praktisk? Jeg ser ikke hvordan det kan la seg gjøre med en funksjonsfrisk ungdom. Det hadde vært en god måte å få hn til å skille seg ut. 15-17 år er egentlig den vanskeligste perioden, syns jeg. De er for store til at mamma skal ha kontroll på hverdagslivet og å ha barnevakt mens de er for unge til å slippes løs og være alene over tid. Det var den perioden vi valgte å aldri dra bort begge foreldrene samtidig og vi lagde klare avtaler på innetider og regler. Men hva de egentlig gjorde alle timen borte fra oss hadde vi jo egentlig ikke kontroll på. De må få lov å løsrive seg uten at mamma har løpende kontakt med vennenes foreldre. Anonymkode: 96c43...513
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #30 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Her snakker du om grensesetting og ikke tvang. Hvis et barn slår seg helt vrang, så kan du vel ikke akkurat holde det fast på stolen ved bordet, kan du det? Eller å holde det fast ved påkledning. I så fall bryter du barnehageloven som presiserer at tvang ikke er lovlig. Selvfølgelig må de ansatte holde fast ett barn å kle på han/hun når barnet selv nekter! Skal de være få voksne ute fordi ett barn trasser da?? En voksen kan ikke være inne med ett barn,alle må ut å da må de kle på barn med tvang om de nekter helt selv. Anonymkode: 88def...88e
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #31 Skrevet 21. september 2022 (endret) Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvordan ville du gjort det rent praktisk? Jeg ser ikke hvordan det kan la seg gjøre med en funksjonsfrisk ungdom. Det hadde vært en god måte å få hn til å skille seg ut. 15-17 år er egentlig den vanskeligste perioden, syns jeg. De er for store til at mamma skal ha kontroll på hverdagslivet og å ha barnevakt mens de er for unge til å slippes løs og være alene over tid. Det var den perioden vi valgte å aldri dra bort begge foreldrene samtidig og vi lagde klare avtaler på innetider og regler. Men hva de egentlig gjorde alle timen borte fra oss hadde vi jo egentlig ikke kontroll på. De må få lov å løsrive seg uten at mamma har løpende kontakt med vennenes foreldre. Anonymkode: 96c43...513 Men poenget med samarbeid er jo nettopp at de skal slippe å skille seg ut. Ungdom vil ikke det, de vil gjerne være som de andre. Foreldre bør snakke sammen. Ref tråden som læreren her inne skrev om at foreldre blir satt i grupper for å diskutere ulike grenser. Da var responsen at sånt var kleint og noe man mislikte. Da ser ikke foreldre verdien i dette, og det er veldig synd. Endret 21. september 2022 av NotNaomi
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #32 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig må de ansatte holde fast ett barn å kle på han/hun når barnet selv nekter! Skal de være få voksne ute fordi ett barn trasser da?? En voksen kan ikke være inne med ett barn,alle må ut å da må de kle på barn med tvang om de nekter helt selv. Anonymkode: 88def...88e Nei, det er ikke noen selvfølge, og jeg håper virkelig ikke det er vanlig praksis heller. Man holder ikke fast et barn i flere minutter!
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #33 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Men poenget med samarbeid er jo nettopp at de skal slippe å skille seg ut. Ungdom vil ikke det, de vil gjerne være som de andre. Foreldre bør snakke sammen. Ref tråden som læreren her inne skrev om at foreldre blir satt i grupper for å diskutere ulike grender. Da var responsen at sånt var kleint og noe man mislikte. Da ser ikke foreldre verdien i dette, og det er veldig synd. Da er det merkelig at du mener at foreldre skal lage avtaler for en 16-åring Anonymkode: 16886...f6a
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #34 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (12 minutter siden): Ja men da var det sikkert ikke nødvendig heller. Hvilket det nok ikke så ofte er. Jeg hadde ikke så veldig mange å være sammen med når jeg 16, fant aldri helt min plass. Men jeg hadde fremdeles dødd om mamma skulle blande seg i det. Anonymkode: 16886...f6a
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #35 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Da er det merkelig at du mener at foreldre skal lage avtaler for en 16-åring Anonymkode: 16886...f6a Det er ikke merkelig når ungdom sklir ut. Da er det smart.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #36 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (3 minutter siden): Men poenget med samarbeid er jo nettopp at de skal slippe å skille seg ut. Ungdom vil ikke det, de vil gjerne være som de andre. Foreldre bør snakke sammen. Ref tråden som læreren her inne skrev om at foreldre blir satt i grupper for å diskutere ulike grenser. Da var responsen at sånt var kleint og noe man mislikte. Da ser ikke foreldre verdien i dette, og det er veldig synd. Skille seg ut med hva? Jeg skjønner oppriktig ikke hva du mener man skal planlegge og avtale for 16 åringer. Anonymkode: 96c43...513
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #37 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Nei, det er ikke noen selvfølge, og jeg håper virkelig ikke det er vanlig praksis heller. Man holder ikke fast et barn i flere minutter! Neivel da skal vi heller ta barnet ditt ut i snøen i -10 grader i bare ullundertøy da. Siden vi ikke kan kle på prinsessen din med makt. Anonymkode: 88def...88e
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #38 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde ikke så veldig mange å være sammen med når jeg 16, fant aldri helt min plass. Men jeg hadde fremdeles dødd om mamma skulle blande seg i det. Anonymkode: 16886...f6a Hadde foreldtene rundt deg og dine foreldre hatt en kommunikasjon og kjent til hverandre bedre, så hadde du kanskje hatt flere å være sammen med?
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #39 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Det er ikke merkelig når ungdom sklir ut. Da er det smart. Så det gjelder kun ungdom som sklir ut? Anonymkode: 16886...f6a
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #40 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Skille seg ut med hva? Jeg skjønner oppriktig ikke hva du mener man skal planlegge og avtale for 16 åringer. Anonymkode: 96c43...513 Du må lese det jeg kommenterte.
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #41 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så det gjelder kun ungdom som sklir ut? Anonymkode: 16886...f6a Når ting ikke er som man ønsker det skal være. Og det ser ut som at det er visse problemer med det, all den tid foreldre er misfornøyde med hva barna gjør.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #42 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (4 minutter siden): Hadde foreldtene rundt deg og dine foreldre hatt en kommunikasjon og kjent til hverandre bedre, så hadde du kanskje hatt flere å være sammen med? Foreldrene kjente veldig godt til hverandre, det var ikke noe problem, men det løser ikke alt magisk. Det løser ikke at faren min døde og at min verden gikk i knas. Anonymkode: 16886...f6a
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #43 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (8 minutter siden): Men poenget med samarbeid er jo nettopp at de skal slippe å skille seg ut. Ungdom vil ikke det, de vil gjerne være som de andre. Foreldre bør snakke sammen. Ref tråden som læreren her inne skrev om at foreldre blir satt i grupper for å diskutere ulike grenser. Da var responsen at sånt var kleint og noe man mislikte. Da ser ikke foreldre verdien i dette, og det er veldig synd. Når det gjelder tråden med den læreren er det verdt å nevne at grensene hun ønsket å diskutere ikke gjaldt vold, rasisme, utestengning mobbing eller andre viktige temaer, men helt trivielle ting som innholdet i matpakkene. Det var dermed noe de fleste syntes det var unødvendig å bruke tid på under et foreldremøte. Anonymkode: a0be0...119
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #44 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Når det gjelder tråden med den læreren er det verdt å nevne at grensene hun ønsket å diskutere ikke gjaldt vold, rasisme, utestengning mobbing eller andre viktige temaer, men helt trivielle ting som innholdet i matpakkene. Det var dermed noe de fleste syntes det var unødvendig å bruke tid på under et foreldremøte. Anonymkode: a0be0...119 Det var flere ting som bla skjermtid. Isteden for å reflektere over hvorfor han eller hun kom med disse rådene, så protesterte foreldre på det isteden ved å si at det var kleint. Og at de bestemte selv hva akkurat de vil gjøre. Hadde det ikke vært en idé å tenke over hvorfor hun/han kom med rådene ( og ikke regler, som også mange trodde at det var ) ?
ulenissen Skrevet 21. september 2022 Forfatter #45 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Har ikke fått med meg tråden om medisintvang, men jeg fikk med meg debatten i går. Det er greit å skille litt her da… Ene er at mangel på skole og struktur i hverdag som tross alt skole ER, gir mange fritimer og mye drive dank. Hele samfunnet er tuftet på barn i skolen og foreldre på jobb. Ingen generasjoner har godt av lite innholdsrike dager og arbeidsledighet er roten til alt vondt er definitivt ikke ett nytt utrykk av denne generasjon. Det er ikke uten grunn at tilbud for ungdom på fritiden bidrar til å holde ungdom fra rus og kriminelle miljø, da ingen har godt av å overlates til seg selv. Sikkert noen foreldre som lar ting flyte, men for de fleste er man faktisk bundet av arbeid og økonomisk ansvar, så man kan ikke bare hoppe inn og ut av jobb etter samfunnet påfunn. Avtalen er bindende med arbeidsgiver. Som du sikkert også fikk med deg i debatten, det er nå flere elever som teoretisk sett har strøket i alle fag. Ikke fordi de skulker skolen, men de har ingen lærer. Da handler det ikke om litt ubehageligheter og kjipe opplevelser, med at noen få skal bære en skjevt fordelt byrde de ikke har noen kontroll over. Økning i psykiske lidelser finner du i alle land, de øker faktisk betydelig i land som Kina, hvor foreldre stiller veldig strenge krav til barna. Det kalles empty heart disease, i stedet for depresjon. Her er det mange faktorer inne i bildet, så din konklusjon blir noe enkel. For ordens skyld er det en skam at ikke KS møtte til debatt, de lar lærere stå alene å se de skadelidende i øynene, svare for mye som er utenfor deres kontroll. Som en artikkel delt her inne tidligere, hvor ble det av alle støttestillingene? Vaktmesteren forsvant fra skolen og sendes kun via eiendomsselskap ved behov, helsesykepleier splittes på flere skoler, sekretæren ble erstattet med visma og miljøarbeidere kuttes ned til minimum. Det er ett stort problem og gir en økning i arbeidsoppgaver for lærere. Nå skal de også stå ansvarlig for psykisk helse for ungdommen, bør ikke de som stengte ned over en lav sko under pandemien stå ansvarlig for det? Anonymkode: 0eb3b...4f4 Selv om struktur er bra for både barn, ungdom og voksne kan man ikke skylde på lærerstreiken at ungdom sover hele dagen. Det er da foreldrene sinn oppgave og sette krav til at de står opp og fyller dagen med innhold. Vi snakker i stor grad om VGS elever og ungdomsskole elever her, da barneskolene først ble tatt ut denne uken. Er forøvrig enig med deg at de som er ansvarlig er KS i forhold til streiken, og både sittende og tidligere regjeringer for ikke å ha satses og bevilget penger til feks helsesykepleiere og psykisk helse for barn og unge.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #46 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Det var flere ting som bla skjermtid. Isteden for å reflektere over hvorfor han eller hun kom med disse rådene, så protesterte foreldre på det isteden ved å si at det var kleint. Og at de bestemte selv hva akkurat de vil gjøre. Hadde det ikke vært en idé å tenke over hvorfor hun/han kom med rådene ( og ikke regler, som også mange trodde at det var ) ? Skjermtid, nok et trivielt tema som det er unødvendig å bruke tid på når det finnes ordentlige problemer. Det er vel knapt en skole i Norge som ikke har problemer med de tingene jeg nevnte, og så skal man bruke tid på foreldremøtet på å diskutere om Ole kan spille Minecraft på tirsdagskvelder og om Ida kan se Peppa Pig på YouTube. Jada. Anonymkode: a0be0...119
Ekspatt Skrevet 21. september 2022 #47 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (9 minutter siden): Du skal ihvertfall ikke holde et barn fast. Hvis du jobber i barnehage, så må du lese barnehageloven som sier klart ifra at tvang ikke skal brukes. Hvis du i tillegg har holdninger som du viser i denne kommentaren bør du ikke jobbe i barnehage i det hele tatt. Du viser null kunnskap om loven pluss forakt for foreldre og barn. Heller påkledning med tvang enn unge som vokser opp til å bli så svakt fungerende at mamma må organisere avtaler for 16-åringen.
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #48 Skrevet 21. september 2022 Ekspatt skrev (Akkurat nå): Heller påkledning med tvang enn unge som vokser opp til å bli så svakt fungerende at mamma må organisere avtaler for 16-åringen. Dette har ingen sammenheng.
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #49 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Skjermtid, nok et trivielt tema som det er unødvendig å bruke tid på når det finnes ordentlige problemer. Det er vel knapt en skole i Norge som ikke har problemer med de tingene jeg nevnte, og så skal man bruke tid på foreldremøtet på å diskutere om Ole kan spille Minecraft på tirsdagskvelder og om Ida kan se Peppa Pig på YouTube. Jada. Anonymkode: a0be0...119 Jeg syns det var en god idé. Jeg regner også med at det var gjennomtenkt fra lærerens side.
Ekspatt Skrevet 21. september 2022 #50 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Dette har ingen sammenheng. Jeg kan ikke sikre at det har direkte sammenheng, og du kan ikke utelukke det. En 16-åring som trenger voksenhjelp til sosialisering har nok enten diagnoser som åpner for tiltak, eller foreldre som fra start har har båret dem på gullstol og tilpasset alt rundt dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå