Gå til innhold

Noen som har erfaring med portugisisk vannhund...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst på hund. Sitter å vurderer forskjellige raser. Vil gjerne ha en som jeg kan ta med på turer på fjellet. Ikke altfor stor. Pels stell går helt fint. Noen som har portugisisk vannhund? Fordel og ulemper med rasen?

Anonymkode: 08113...94f

Skrevet

Vi har! En utrolig gøyal og hyggelig rase. Han tåler lange turer, både gå- og løpeturer, er veldig kosete og snill, og ekstremt lojal. Stikker aldri av. Han røyter absolutt ingenting, vi har ikke et eneste hundehår i huset. Men som du påpeker må de enten gres og ordnes veldig med pelsen, eller holdes kortere ved klipping ca  4 ganger i året. Vi holder vår ganske kort. Da trenger han ikke gres, og har my og god pels. Portisene har masse personlighet, og trenger endel oppmerksomhet. Hvis de ikke får lange turer eller trent hodet, kan de bli needy og fulle av F. Men jeg synes på ingen måte det er vanskelig å stille behovene hans, vi løper mye, og gjør bittelitt øvelser. De knyttes gjerne til en person i familien (meg), og den fotfølges ofte. Han ligger utenfor dusjen liksom. Størrelsen er super, stor nok til å være skikkelig hund, liten nok til å kunne løftes og håndteres. Jeg synes det er perfekte hunder 😄

Anonymkode: d0422...732

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Vi har! En utrolig gøyal og hyggelig rase. Han tåler lange turer, både gå- og løpeturer, er veldig kosete og snill, og ekstremt lojal. Stikker aldri av. Han røyter absolutt ingenting, vi har ikke et eneste hundehår i huset. Men som du påpeker må de enten gres og ordnes veldig med pelsen, eller holdes kortere ved klipping ca  4 ganger i året. Vi holder vår ganske kort. Da trenger han ikke gres, og har my og god pels. Portisene har masse personlighet, og trenger endel oppmerksomhet. Hvis de ikke får lange turer eller trent hodet, kan de bli needy og fulle av F. Men jeg synes på ingen måte det er vanskelig å stille behovene hans, vi løper mye, og gjør bittelitt øvelser. De knyttes gjerne til en person i familien (meg), og den fotfølges ofte. Han ligger utenfor dusjen liksom. Størrelsen er super, stor nok til å være skikkelig hund, liten nok til å kunne løftes og håndteres. Jeg synes det er perfekte hunder 😄

Høres utrolig fin ut! Klipper du den selv? Tenker det skal gå greit så lenge man holder pelsen forholdsvis kort..  Må tenke litt til og lese mer om rasen. Virker ganske perfekt for vår familie.

Skrevet

Da ville jeg kanskje like gjerne gått for en mellom- eller storpuddel. Puddelen er en smarting. 

MEN min anbefaling er tuftet på at jeg kjenner pudlene litt, portugisisk vannhund kjenner jeg ikke. 

Anonymkode: bcda6...378

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Høres utrolig fin ut! Klipper du den selv? Tenker det skal gå greit så lenge man holder pelsen forholdsvis kort..  Må tenke litt til og lese mer om rasen. Virker ganske perfekt for vår familie.

Ja, vi er helt fortapt i ham hos oss 😍 Barna var 10 og 12 da vi fikk ham, de lufter hver dag mellom skole og trening, og elsker at han er hjemme når de kommer hjem. Han går bananas av glede når de kommer! 
Portisene er nok ikke like smarte som pudler, men de er kvikke og lærevillige og kan bli gode til veldig mye forskjellig hvis man gidder trene. Som sagt er de veldig søkende på kontakt, og ivrige etter å bidra. Akkurat nå ligger forresten den svære myke klumpen i fanget mitt og maler som en katt ☺️
Vi klipper selv med barbermaskin ca annen hver gang, og frisør ca annenhver gang (de er litt flinkere 😂

Skrevet

Naboen har en sånn og den er helt nydelig.

Rolig, kjærlig og veldig glad i mennesker.

Litt enmannshund da, far i huset der kan fint ha den løpende løs ute for den er kjempelydig, men mor kan ikke det for da løper den utenfor tomten ;)

Selskapssyk og vil være i nærheten av eierne hele tiden. De lar den ligge i sofaen da, men det bestemmer du jo selv.

Pelsen vokser utrolig fort. De klipper den kort selv, men det tar jammen ikke mange ukene før den krøllete rufsepelsen har vokst ut igjen. Veldig myk og god pels å kose med.

Den bjeffer litt når den blir ivrig, gjerne vil hilse og sånt, men det er ikke mye lyd i den i forhold til mange andre hunder. Når hunden på andre siden bjeffer står den bare og ser på uten å "svare".

Anonymkode: f5822...d5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Da ville jeg kanskje like gjerne gått for en mellom- eller storpuddel. Puddelen er en smarting. 

MEN min anbefaling er tuftet på at jeg kjenner pudlene litt, portugisisk vannhund kjenner jeg ikke. 

Anonymkode: bcda6...378

Hvordan er puddel med tanke på fjellturer?

Skrevet

De er jo en ganske stor hund, vil påstå den heller mer mot stor enn mellomstørrelse. Jeg passet en jevnlig i mange år. En veldig morsom og trivelig hund. Den var totalt hyper og gal som unghund. Den klarte faktisk å hoppe over rekkverket på balkongen til de som eide den og dette to etasjer. Utrolig nok gikk det bra. Da den var yngre så trengte den MYE mosjon. Ofte da jeg passet den så løp jeg 7-8 km på morgenen og da måtte jeg dra et sted på kvelden for å kaste ball og få ut mer energi. Det gikk over rundt 4-5 år. 
Pelsstell vet jeg ikke mye om på disse. Men jeg tenker at energinivå må vurderes. 
Jeg personlig mener at ALLE hunder kan brukes til alt. Små hunder kan også gå i fjellet. Jeg hadde en pomeranian og en cocker spaniel tidligere. Min pomme var like utholdende som cockeren var. Fottur i fjellet en uke var null problem. Hun kunne slite litt i ulendt terreng med å komme frem, ellers var hun med på løpetur og alt. 
Jeg har hatt mange raser, rottweiler, welshcorgie, pomme og cocker spaniel. I tillegg har jeg passet mye hunder for venner. Jeg tenker at så lenge du leser deg opp på rasen og har tid og energi til å dekke behov for aktivitet så velger du den hunden du tror passer deg. 
Jeg har en ekstra svakhet for cocker spaniel, men en rase jeg aldri har hatt eller passet som jeg har sansen for er mellompuddel. Samtlige jeg har møtt har vært så vennlige og trivelige hunder. Vennlige mot barn og andre hunder. Tror jeg aldri har sett en kranglete sinna puddel faktisk. Men de finnes sikkert de også. 

Anonymkode: ca2f2...897

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De er jo en ganske stor hund, vil påstå den heller mer mot stor enn mellomstørrelse. Jeg passet en jevnlig i mange år. En veldig morsom og trivelig hund. Den var totalt hyper og gal som unghund. Den klarte faktisk å hoppe over rekkverket på balkongen til de som eide den og dette to etasjer. Utrolig nok gikk det bra. Da den var yngre så trengte den MYE mosjon. Ofte da jeg passet den så løp jeg 7-8 km på morgenen og da måtte jeg dra et sted på kvelden for å kaste ball og få ut mer energi. Det gikk over rundt 4-5 år. 
Pelsstell vet jeg ikke mye om på disse. Men jeg tenker at energinivå må vurderes. 
Jeg personlig mener at ALLE hunder kan brukes til alt. Små hunder kan også gå i fjellet. Jeg hadde en pomeranian og en cocker spaniel tidligere. Min pomme var like utholdende som cockeren var. Fottur i fjellet en uke var null problem. Hun kunne slite litt i ulendt terreng med å komme frem, ellers var hun med på løpetur og alt. 
Jeg har hatt mange raser, rottweiler, welshcorgie, pomme og cocker spaniel. I tillegg har jeg passet mye hunder for venner. Jeg tenker at så lenge du leser deg opp på rasen og har tid og energi til å dekke behov for aktivitet så velger du den hunden du tror passer deg. 
Jeg har en ekstra svakhet for cocker spaniel, men en rase jeg aldri har hatt eller passet som jeg har sansen for er mellompuddel. Samtlige jeg har møtt har vært så vennlige og trivelige hunder. Vennlige mot barn og andre hunder. Tror jeg aldri har sett en kranglete sinna puddel faktisk. Men de finnes sikkert de også. 

Jeg synes cocker spaniel er nydelige også! Er jo så mange fine hunder, så synes det er forferdelig vanskelig å bestemme seg... Vil i hovedsak ha en som jeg kan ha med meg på turer i skog og mark. Har mye fri siden jeg jobber turnus, og savner en "tur kammerat". 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg synes cocker spaniel er nydelige også! Er jo så mange fine hunder, så synes det er forferdelig vanskelig å bestemme seg... Vil i hovedsak ha en som jeg kan ha med meg på turer i skog og mark. Har mye fri siden jeg jobber turnus, og savner en "tur kammerat". 

Alle hunder kan tas med på tur.

Det fine med hunder er at du trener opp deres styrke, utholdenhet og kondisjon akkurat som du gjør med mennesker.

Noen hunder trenger mye mosjon, som min svogers gjeterhund. Den sover knapt. Det er en rase som et avlet frem for å gjette sauer og er "på vakt" hele tiden. Den må ha mye mosjon og hjernetrim for å ha det bra.

Jeg har en chihuahua, en bitteliten selskapshund som man selv velger hvor godt man trener. Er de aldri vant til annet enn 15 min rundt nabolaget trenger de ikke mer, men min er vant til å gå 4-5 km hver dag, og lenger turer i helger og ferier. Elsker akkurat som meg å gå i fjellet. Den er sterk og utholdende som bare det.

Velger du en vorster MÅ du ut og løpe med den hver dag, velger du en mellomstor selskapshund kan du trene den opp til å gå eller løpe så mye som du er innstilt på.

Anonymkode: f5822...d5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå et det fullt mulig du allerede vet dette, men jeg nevner det likevel. Husk at valper ikke skal gå på tur slik som voksne hunder kan. De skal være minst 1 år gammel før du tar dem med på langturer, skikkelige fjellturer osv., og de skal helst ikke gå i trapper de første månedene du har den. Det er bare mange som ikke vet dette, så derfor nevner jeg det 😊

Vi har forøvrig en blanding mellom portugisisk vannhund og puddel, og jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsene over her, bare at vår ikke er så høyenergisk som en beskriver. Hun er rolig hjemme. 

Anonymkode: 81cb4...96f

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Nå et det fullt mulig du allerede vet dette, men jeg nevner det likevel. Husk at valper ikke skal gå på tur slik som voksne hunder kan. De skal være minst 1 år gammel før du tar dem med på langturer, skikkelige fjellturer osv., og de skal helst ikke gå i trapper de første månedene du har den. Det er bare mange som ikke vet dette, så derfor nevner jeg det 😊

Vi har forøvrig en blanding mellom portugisisk vannhund og puddel, og jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsene over her, bare at vår ikke er så høyenergisk som en beskriver. Hun er rolig hjemme. 

Turer er ok. Men ikke løpe/sykle med de. Eller bære kløv. Men lange turer går fint. Må trene seg opp da. 

Skrevet

Awww 😍 Jeg har ikke, men har alltid ønsket meg, men kan ikke grunnet allergi hos mannen. Lykke til da, skulle du lande på portugisisk vannhund, så har du nok en venn for livet. De er fantastisk flotte. 

Anonymkode: 41cc5...01e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Turer er ok. Men ikke løpe/sykle med de. Eller bære kløv. Men lange turer går fint. Må trene seg opp da. 

Joda, men det tar tid. En valp på 2 mnd skal ikke gå tur i det hele tatt, en valp på 6 mnd kan gå en vanlig tur på 20-30 minutter osv, men man tar ikke med seg en valp på 4 mnd og legger ut på en tur på et par timer med mindre man har planer om å bære den det aller meste av tiden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Joda, men det tar tid. En valp på 2 mnd skal ikke gå tur i det hele tatt, en valp på 6 mnd kan gå en vanlig tur på 20-30 minutter osv, men man tar ikke med seg en valp på 4 mnd og legger ut på en tur på et par timer med mindre man har planer om å bære den det aller meste av tiden. 

Tar selvsagt ikke med en valp på fjelltur. Da er det maks snakk om en rusletur i nabolaget. HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Men hun sier jo ikke hun skal det da. 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men hun sier jo ikke hun skal det da. 😊

Dette var et svar til din kommentar om at valper fint kan gå turer for å trene seg opp, ikke et svar til HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...