Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Mange bruker dette om andre (nå sist om dronningen) som om det var noe BRA. Min samboer, for eksempel (som ikke selv er troende), beskriver iblant folk han forteller om som "han er en dypt troende mann". Jeg synes IKKE det er en positiv ting ved et menneske. Jeg syns det er negativ hvis jeg får vite at f.eks. en person jeg skal bli kjent med er dypt troende. Da er det jo et veldig religiøst menneske, altså et veldig overtroisk og trolig reaksjonært og fordomsfullt menneske. Jeg vet at folk som er troende ikke nødvendigvis alltid er slik, men for meg er det i hvert fall ALDRI et PLUSS når noen blir beskrevet som "dypt troende". Hva mener andre? Anonymkode: 7e623...627
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Mange bruker dette om andre (nå sist om dronningen) som om det var noe BRA. Min samboer, for eksempel (som ikke selv er troende), beskriver iblant folk han forteller om som "han er en dypt troende mann". Jeg synes IKKE det er en positiv ting ved et menneske. Jeg syns det er negativ hvis jeg får vite at f.eks. en person jeg skal bli kjent med er dypt troende. Da er det jo et veldig religiøst menneske, altså et veldig overtroisk og trolig reaksjonært og fordomsfullt menneske. Jeg vet at folk som er troende ikke nødvendigvis alltid er slik, men for meg er det i hvert fall ALDRI et PLUSS når noen blir beskrevet som "dypt troende". Hva mener andre? Anonymkode: 7e623...627 Jeg tenker at du har et bilde av hvordan en som er "dypt troende" er, som du skriver selv ("reaksjonær og fordomsfull"). Det er disse tingene som du egentlig har noe mot, å være reaksjonær og fordomsfull, ikke det at noen måtte tro på all slags ånder og guder. For om en person ikke er "dypt troende" da, men likevel er reaksjonær og fordomsfull, er det da greit? Selvfølgelig synes du ikke det! Det er nemlig det du reagerer på (det er jeg for øvrig enig med deg i er dritt at når voksne som burde vite bedre er det). Det finnes også dypt troende som er alt annet enn reaksjonære og fordomsfulle (Kirsti Bergstø for eksempel, hun er for kvinners rett til selvbestemmelse over egen kropp, samtidig som hun også har ledet andakt i NRK radio). Det er ikke disse du reagerer på. Anonymkode: bcffc...0cd
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at du har et bilde av hvordan en som er "dypt troende" er, som du skriver selv ("reaksjonær og fordomsfull"). Det er disse tingene som du egentlig har noe mot, å være reaksjonær og fordomsfull, ikke det at noen måtte tro på all slags ånder og guder. For om en person ikke er "dypt troende" da, men likevel er reaksjonær og fordomsfull, er det da greit? Selvfølgelig synes du ikke det! Det er nemlig det du reagerer på (det er jeg for øvrig enig med deg i er dritt at når voksne som burde vite bedre er det). Det finnes også dypt troende som er alt annet enn reaksjonære og fordomsfulle (Kirsti Bergstø for eksempel, hun er for kvinners rett til selvbestemmelse over egen kropp, samtidig som hun også har ledet andakt i NRK radio). Det er ikke disse du reagerer på. Anonymkode: bcffc...0cd Ja, du har et poeng her. Selvsagt er ikke alle religiøse reaksjonære og fordomsfulle. Jeg kan sikkert godt LIKE en som er dypt troende, men den tros-delen vil da ikke være det jeg finner bra ved dem. For meg er det snakk om en slags overtro, som en dypt troende lar styre livet og livsanskuelsen sin, og det er ikke for meg noe positivt. Anonymkode: 7e623...627
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 Det er jo ingen fasit her? For noen er det veldig positivt at andre er religiøse, for andre ikke. Smak og behag, folk er forskjellige Anonymkode: 20eae...e67
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Ja, du har et poeng her. Selvsagt er ikke alle religiøse reaksjonære og fordomsfulle. Jeg kan sikkert godt LIKE en som er dypt troende, men den tros-delen vil da ikke være det jeg finner bra ved dem. For meg er det snakk om en slags overtro, som en dypt troende lar styre livet og livsanskuelsen sin, og det er ikke for meg noe positivt. Anonymkode: 7e623...627 Det er jo litt rart å kritisere noen for å være fordomsfulle og så være det selv. Det er ganske mange intelligente mennesker som er troende (som f.eks. Inge Lønning). Det er ingen som vet om det finnes noe guddommelig utenfor oss selv så det å ikke tro er også å tro. De fleste religiøse kristne i Norge i dag tror ikke bokstavelig på bibelen, men ser den i den konteksten den er skrevet. Det står mye om lover og regler for at samfunnet skal fungere f.eks. Det er få religiøse i Norge som mener det er en motsigelse mellom religionen de tror på og naturvitenskapen. Noe av det viktigste i de fleste religioner er kjærlighet, ta vare på andre, tilgi og dele og det er dette som styrer deres liv og livsanskuelse. De jeg kjenner som kan beskrives som dypt religiøse har vært/er flotte medmennesker som gjorde mye godt for andre. Så hvorfor det er en dårlig egenskap å tro på noe guddommelig snarere enn å ikke tro på det synes jeg er litt rart, selv om det å rakke ned på religiøse er veldig inn for tiden. Selvsagt finner man miljøer i Norge der religiøse er dømmende, men de fleste er ikke det. Jeg synes snarere ikke-religiøse er ganske fordomsfulle og dømmende. Anonymkode: 1789f...db9
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 Det er jo et problem som kun du eier. Litt kult at du kritiserer de troende for å være fordomsfulle da… Anonymkode: 524da...805
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): overtroisk og trolig reaksjonært og fordomsfullt menneske Mens du er åpen og kjekk og blank i musepelsen. Anonymkode: c274d...2fd
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 I verden totalt vil jeg tro det er flere mennesker som tror på en guddommelig kraft enn det er mennesker som ikke gjør det. Jeg håper da virkelig jeg møter alle disse menneskene med like stor toleranse og åpenhet som jeg møter alle ikke-troende med. Litt sånn: Du er ok helt til det motsatte er bevist. Jeg kjenner mange troende mennesker som er veldig fine folk. En av mine beste venninner for eksempel er muslim, jeg kjenner knapt noe bedre menneske enn henne. Min kjære bestemor er kristen, og hun et et varmt og godt menneske som aldri har gjort noe vondt mot noen. Anonymkode: 720fb...ca0
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 Jeg tenker at å være dypt troende ikke er en egenskap, selv om det sier noe om personen. Litt på samme nivå som at nn var lidenskapelig opptatt av jakt og fiske. Når det gjelder religion kan det være en trøst for de etterlatte å vite at vedkommende sannsynligvis ikke var redd for å dø. Deler du også troen kan det være en trøst å tenke på at vedkommende nå er hos Gud.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #10 Skrevet 20. september 2022 Dypt troende = lukket for objektiv fakta. Jeg kan like sider ved folk som er dypt troende fordi de også kan være gode naboer, snille familiemedlemmer og hyggelige foreldre i foreldregruppen samtidig som de har en så enorm virkelighetsbrist at jeg ikke ser på den siden som noe positivt. Anonymkode: 82adb...b31
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #11 Skrevet 20. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dypt troende = lukket for objektiv fakta. Jeg kan like sider ved folk som er dypt troende fordi de også kan være gode naboer, snille familiemedlemmer og hyggelige foreldre i foreldregruppen samtidig som de har en så enorm virkelighetsbrist at jeg ikke ser på den siden som noe positivt. Anonymkode: 82adb...b31 Einstein var i deler av livet troende, deretter agnostiker. Faktabrist? Tja. Anonymkode: c274d...2fd
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #12 Skrevet 20. september 2022 Det er jo helt komisk at du vurderer andre som fordomsfulle når de så til de grader er det selv 🤣 Jeg synes ikke der er negativt i det hele tatt. Tro har ingenting med intelligens å gjøre, ulikheter er spennende! Anonymkode: 1bffe...6b1
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #13 Skrevet 20. september 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Det er jo helt komisk at du vurderer andre som fordomsfulle når de så til de grader er det selv 🤣 Jeg synes ikke der er negativt i det hele tatt. Tro har ingenting med intelligens å gjøre, ulikheter er spennende! Anonymkode: 1bffe...6b1 Joda, det er på en måte fordomsfullt av meg, men vi har alle fordommer. Jeg kan jo presisere at jeg godt kan like mennesker som er dypt troende fordi de samtidig kan være hyggelige, morsomme, snille, interessante og intelligente. Poenget mitt er det å være dypt troende ikke er et positivt aspekt ved en person, det er ikke noe som HEVER anseelsen deres i mine øyne (slik som det hadde vært hvis noen hadde sagt om en person at hun var f. eks. svært samfunnsengasjert, svært morsom, svært belest eller noe). Det jeg reagerer på er at noen bruker dette som om det er en POSITIV ting å være dypt troende. Anonymkode: 7e623...627
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Joda, det er på en måte fordomsfullt av meg, men vi har alle fordommer. Jeg kan jo presisere at jeg godt kan like mennesker som er dypt troende fordi de samtidig kan være hyggelige, morsomme, snille, interessante og intelligente. Poenget mitt er det å være dypt troende ikke er et positivt aspekt ved en person, det er ikke noe som HEVER anseelsen deres i mine øyne (slik som det hadde vært hvis noen hadde sagt om en person at hun var f. eks. svært samfunnsengasjert, svært morsom, svært belest eller noe). Det jeg reagerer på er at noen bruker dette som om det er en POSITIV ting å være dypt troende. Anonymkode: 7e623...627 For dem er det jo trolig en positiv egenskap på lik linje med det du ramser opp? Anonymkode: 524da...805
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #15 Skrevet 20. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Mange bruker dette om andre (nå sist om dronningen) som om det var noe BRA. Min samboer, for eksempel (som ikke selv er troende), beskriver iblant folk han forteller om som "han er en dypt troende mann". Jeg synes IKKE det er en positiv ting ved et menneske. Jeg syns det er negativ hvis jeg får vite at f.eks. en person jeg skal bli kjent med er dypt troende. Da er det jo et veldig religiøst menneske, altså et veldig overtroisk og trolig reaksjonært og fordomsfullt menneske. Jeg vet at folk som er troende ikke nødvendigvis alltid er slik, men for meg er det i hvert fall ALDRI et PLUSS når noen blir beskrevet som "dypt troende". Hva mener andre? Anonymkode: 7e623...627 For meg er det langt mer negativt når en person blander manglende kunnskaper og fordommer og dømmer andre etter egne svakheter... Du tar for gitt at et religiøse er overtroiske, trolig reaksjonære og fordomsfulle. Du har selvfølgelig lov til å tro hva du vil, men din tro er langt mer negativ og skadelig enn den troen de som har en dypt personlig tro har. De som har en personlig dyp tro, de har den som regel som nettopp det, en personlig tro som de ikke forsøker å påprakke andre eller dømmer andre fra. Det er heller ikke uten grunn at forskning gjentatte ganger har vist at personer som har en religiøs tro i snitt lever flere år lenger enn de som ikke har en tro. Jeg har kjent og kjenner en del personer som har en dyp personlig tro. F.eks. katolsk kvinne med dyp personlig tro som for 40 år siden i USA kjempet for retten til prevensjonsmidler og abort og hjalp unge jenter og kvinner som ikke ønsket å bli eller var blitt ufrivillig gravide. Faktisk hadde hun søkt og jobbet i en stilling hvor dette var hennes jobb å gjøre. På direkte spørsmål om dette ikke gikk på tvers av hennes tro sa hun at det å ha en personlig dyp tro ikke utelukket å ha sunn fornuft, ha kunnskap og være en del av det moderne samfunnet man lever i. Som hun så riktig påpekte, det å nekte jenter og kvinner prevensjon eller abort ved ufrivillig graviditet så ødelegger man som regel langt flere liv enn det frøet til liv man stoppet ved prevensjon eller en tidlig abort. For gjennom sitt arbeid så hun hvordan liv i flertall ble ødelagt når barn fikk barn eller når unge kvinner fikk ødelagt sitt liv før de fikk seg utdannelse og jobb. Hun så lidelsene det medførte både for barna, mødrene og samfunnet, fordi dette er med på å øke fattigdommen og klasseskillene - og fordommene - i samfunnet. Jeg kjenner godt tre prester, to kristne og en katolikk, samt en hindu med dyp personlig tro. Ingen av disse er i nærheten av å ha fordommer slik du har, HI! I motsetning til deg møter de alle med en åpenhet og med troen på det gode i andre mennesker. De har alle, på ulike vis, kjempet for bl.a. homofiles rettigheter, mot rasisme, mot fordommer - og felles for alle er at de også lever som de tror, nemlig med å møte andre med stor nestekjærlighet og uten å dømme. Hinduen er kanskje litt mer brå til å avfeie noen få ting som noe han ikke forstår, men han fordømmer på ingen måte likevel, han bare sier at han nok må forbedre seg selv for å forstå andre bedre. To av disse har dessuten annen utdanning i tillegg mange år med høyskole/universitet og har tatt profesjonsutdannelser som de også har praktisert i årevis. Og de balanserer fint det å forholde seg til forskning og sannheter og fakta. Og de jobber alle for å spre kunnskap (religion er som regel sjelden et tema, tro kan være det), og da faktabasert kunnskap. Jeg har kjent og kjenner flere andre som har en dyp personlig tro, og det som kjennetegner dem er at de er mer bevisst på å være et godt menneske og vise nestekjærlighet enn mange andre er. De jobber aktivt for at andre skal ha det bra. Og ingen av dem er bakstreverske eller fordomsfulle pga. tro eller ikke tro. Når den eldre, dypt troende hinduen, møter personer som viser fordommer pga. manglende kunnskap bruker han, om han forteller nære om det i ettertid, å sitere Jesus og Bibelen: "tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør", og så lurer han på hva man kan gjøre for å gjøre mennesker enda litt mer opplyste, sørge for at enda flere får bedre skolegang og kunnskap. Anonymkode: ca403...048
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #16 Skrevet 20. september 2022 Jeg synes også det er negativt om en person er dypt troende. Det betyr at de tror på eventyr som om de var ekte. Det sier litt om den intellektuelle kapasiteten hos slike mennesker. Jeg synes folk som tror på guder og alke mulige vesner er mindre smarte. Anonymkode: ac334...ecf
Gjest NotNaomi Skrevet 20. september 2022 #17 Skrevet 20. september 2022 I kristendommen er det 10 bud. Det er bud som de aller fleste betrakter som god moral. Den forestillingen om at dypt troende er mennesker som har disse budene som retningssnor er gode mennesker som respekterer andre, sitter nok dypt i mange. Det er nok derfor mange ser på dypt troende som noen man beundrer og/eller setter pris på.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #18 Skrevet 20. september 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jeg synes også det er negativt om en person er dypt troende. Det betyr at de tror på eventyr som om de var ekte. Det sier litt om den intellektuelle kapasiteten hos slike mennesker. Jeg synes folk som tror på guder og alke mulige vesner er mindre smarte. Anonymkode: ac334...ecf Det er veldig få, om noen, som ikke tror på noe som de ikke kan bevise. Det gjelder nok deg også. Når et gjelder religiøs tro er det mest spesielle at de troende vet at det er en tro som det kan stilles spørsmål ved, i motsetning til de som tror på rare ting som kjærlighetens makt, eiendomsrett eller at man skal følge lovene. Anonymkode: 8aa90...93f
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #19 Skrevet 20. september 2022 Og du selv er ikke fordomsfull til de dypt troende? Jeg kjenner flere av disse dypt troende, og de er ikke så annerledes enn andre mennesker Anonymkode: 9cffe...7dc
Anonym bruker Skrevet 20. september 2022 #20 Skrevet 20. september 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): og fordomsfullt menneske. Sånn i motsetning til deg selv mener du 🤣 Anonymkode: 72d2e...629
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #21 Skrevet 21. september 2022 Hadde en mann sagt før jeg møtte han at han var dypt troende,så hadde det ikke blitt noe date 😂 Anonymkode: 3e405...abb
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #22 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (16 timer siden): I kristendommen er det 10 bud. Det er bud som de aller fleste betrakter som god moral. Den forestillingen om at dypt troende er mennesker som har disse budene som retningssnor er gode mennesker som respekterer andre, sitter nok dypt i mange. Det er nok derfor mange ser på dypt troende som noen man beundrer og/eller setter pris på. En "dypt troende" er jo ikke nødvendigvis en kristen protestant. Det kan jo også være en fra Jehovas vitner, en scientolog, muslim, hindu eller Buddhist. God moral fins forresten i alle religioner, ikke bare i den kristne tro, og i tillegg er god moral ikke avhengig av å tro på en guddom. For ikke-religiøse er god moral grunnet i mennesket. Dypt religiøse mennesker kan forresten historisk også assosieres med handler som ikke er så voldsomt gode. Som inkvisisjonen, heksebrenning, fordømmelse av mennesker som har sex før ekteskapet, av homofile osv. Anonymkode: 7e623...627
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #23 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): En "dypt troende" er jo ikke nødvendigvis en kristen protestant. Det kan jo også være en fra Jehovas vitner, en scientolog, muslim, hindu eller Buddhist. God moral fins forresten i alle religioner, ikke bare i den kristne tro, og i tillegg er god moral ikke avhengig av å tro på en guddom. For ikke-religiøse er god moral grunnet i mennesket. Dypt religiøse mennesker kan forresten historisk også assosieres med handler som ikke er så voldsomt gode. Som inkvisisjonen, heksebrenning, fordømmelse av mennesker som har sex før ekteskapet, av homofile osv. Anonymkode: 7e623...627 Nå ble jo dronning Elizabeth nevnt i HI, så det er naturlig å tenke at kristendom var i fokus her. Jeg skrev bare hva folk nok forbinder med dypt troende. Ikke hvor reelt eller lite relevant det er. Fakta er jo likevel at de 10 bud er noe de fleste anser som god moral.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2022 #24 Skrevet 21. september 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Nå ble jo dronning Elizabeth nevnt i HI, så det er naturlig å tenke at kristendom var i fokus her. Jeg skrev bare hva folk nok forbinder med dypt troende. Ikke hvor reelt eller lite relevant det er. Fakta er jo likevel at de 10 bud er noe de fleste anser som god moral. Hva er dårlig moral med de 10 bud? Man blir ikke et bedre menneske av å være dypt troende og følge de ti bud en å ikke være troende og følge 9 av dem? I alle fall ikke for mennesker. Bare for gud Elizabeth var heller ikke personlig dypt troende. Men landets lov sier at hun skal være en, så…. Anonymkode: 9cffe...7dc
Gjest NotNaomi Skrevet 21. september 2022 #25 Skrevet 21. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hva er dårlig moral med de 10 bud? Man blir ikke et bedre menneske av å være dypt troende og følge de ti bud en å ikke være troende og følge 9 av dem? I alle fall ikke for mennesker. Bare for gud Elizabeth var heller ikke personlig dypt troende. Men landets lov sier at hun skal være en, så…. Anonymkode: 9cffe...7dc Det er ikke noe dårlig moral i de budene, og det har jeg jo ikke sagt heller. Mange har likevel den oppfatningen at dypt troende er gode mennesker. Eller ihvertfall at de er mindre problematiske enn andre. Nå sa jo biskopen eller presten det i prekenen han holdt, så regner vel med at hun var personlig troende. Hvis ikke biskopen løy da 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå