Gå til innhold

Hvordan organiserer dere vask og rydding av hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trøtt og sliten alenemamma med 100% jobb. Føler aldri det er rent og ryddig her hjemme. Prøver så godt jeg kan, men er konstant sliten.

Idag fikk vi uventet besøk og da skjems jeg av hvordan det så ut her. Tenkte at jeg nå må få i gang en strukturert hverdag med en plan på hva som ryddes og vaskes når, i løpet av en uke.

Har dere en plan dere følger?

Trenger tips og inspirasjon.

Anonymkode: ed314...c9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg følger én regel: ALT, med unntak av barnas leker, ryddes vekk med det samme vi avslutter en aktivitet eller lignende. Det er derfor aldri nødvendig med en ryddesjau. Alt har for øvrig faste plasser også. 

Barnas leker ryddes hver kveld før leggetid, de hjelper til. 

Har investert i robotstøvsuger som vasker gulv. Det sparer meg for en del jobb. Ellers vasker jeg overflater på badet et to-tre ganger i uken, og så tar jeg en grundig vask én dag i uken. 

Anonymkode: eeec4...09e

Skrevet

Selg, gi bort og kvitt deg med alt av unødvendige ting. Sorter og få faste plasser til alt. Merking for å lettere ha oversikt på ting. Lettere for barna å følge.  Ting du ikke bruker hver mnd må legges til lagring et sted i huset.

Rydd litt hver dag, lær barna at de ikke skal gå opp eller ned i etg med tomme hender. Alltid noe skal ene eller andre veien. 
Støvsug dager det er roligere, 2 ganger i uken er nok. Bruk tørrmopp på kjøkken for smuler ect. Småsøl tørker du opp med klut, gulvvask kun når nødvendig. Oppvask tas hver kveld.

Badet vaskes lett annenhver dag (tannkremsøl/toalett og speil) Gulvvask når nødvendig. Barna får ansvar etter å rydde etter seg selv, og om mulig (alder) settes til oppvask/klesbretting/sortering av klær/støvtørking/støvsuging/vask av bad ect. Litt lommepenger for hjelpen, men ikke alltid.

Anbefaler å ikke lage for rigid plan, det skjærer seg etter ei uke.. husk godt nok er godt nok, og ingen har det skinnende rent og fint alltid. Men det er tingene som lager alt rotet. Så å kvitte seg med ting har vært magi her. 
Hilsen 100% yrkesaktiv 5 barnsmor i et lite hus. 

Anonymkode: 64599...fa2

Skrevet

Er det virkelig vanlig å vaske toalettet annenhver dag?

Anonymkode: 5848e...3ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Trøtt og sliten alenemamma med 100% jobb. Føler aldri det er rent og ryddig her hjemme. Prøver så godt jeg kan, men er konstant sliten.

Idag fikk vi uventet besøk og da skjems jeg av hvordan det så ut her. Tenkte at jeg nå må få i gang en strukturert hverdag med en plan på hva som ryddes og vaskes når, i løpet av en uke.

Har dere en plan dere følger?

Trenger tips og inspirasjon.

Anonymkode: ed314...c9b

Alt er aldri rent og ryddig hos noen med barn i huset. Hold vasker på kjøkken og bad pluss toalett rent, det er det eneste som er et must. Jeg lærte av min bestemor at jeg skulle rydde før jeg la meg og våkne til ryddig hus. Vel. Ryddig og ryddig med barn og jobb 🙂 jeg gkk ihvertfall over kjøkkenbenken og vasker pluss toalett. Og det var det. Det tok toppen ti minutter hver kveld. Ikke stress. Ingen bryr seg egentlig. Og om de gjør det er det av lettelse over at de ikke er alene om å ha rot og litt kaos. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Er det virkelig vanlig å vaske toalettet annenhver dag?

Anonymkode: 5848e...3ba

Kjapt over med kost og spray, og tørker fort over vaskene/speilet. Tar toppen 3,5 min. Vasker badet grundigere med dusjen og slikt når det trengs (1 gang i uken ca, men da og ikke full skuring)  Så lenge en gjør litt ting i huset hver dag, så går alt så mye fortere, og det hoper seg ikke opp. Med 5 barn og ungdommer så blir det mye søl på badet rundt toalett og vasker. 

Anonymkode: 64599...fa2

Skrevet

Hva kan barna gjøre? Han på 11 tømmer oppvaskmaskin. Støvsuger og vasker trapp. Hun på 8 rydder leker osv. Innfør vasketime. Sett på musikk. Alt rydder ut vasker hjemme til det er fint. Mye er gjort på 30 min også om alle hjelper til.

Anonymkode: c0f2f...970

Skrevet

Gjøre det til en vane å ta med seg ting. Man går ikke tomhendt fra stue til kjøkken om det står noe som skal samme vei på bordet. Det tar litt tid å lære opp ungene til det, de kan tråkke over søppelposen ved døra på vei ut uten å se den, men øvelse gjør mester og du må gå foran som et godt eksempel.

Ting må ha faste plasser, og man kan ikke ha flere ting enn nødvendig. Om mulig er det bedre å overnøblere en periode så man har et sted å legge ting. Jeg grudde en ikea kommode inn i stua når ungene var mindre, tegnesaker i en skuff, hobby  modellkitt o.l i de andre. Flere bøker på loftet og kurver inn i bokhylla til småbiler, klosser o.l. Har man et sted å rydde det bort i er det lettere å få det gjort.

Anonymkode: dce4b...64e

Skrevet

Med mindre barna dine er under 2-3 år, må du faktisk få dem med på å hjelpe til hjemme. Mitt inntrykk er at altfor mange foreldre lar barna slippe unna husarbeid, og ikke bare det, men de spretter opp og smører skiver og henter drikke til prinsen/prinsessen på gjerne 8-10 år med én gang vedkommende ytrer at de er sulten eller tørst. Altså, barn har faktisk ganske stor kapasitet. De klarer å lage mat selv (tilpasset alder) fra de er ganske små. De klarer å bære ned eget skittentøy, brette rent tøy å legge på plass. De kan hjelpe til med å gå ut med bosset, rydde, tømme oppvaskmaskinen osv. Du må bare gjøre det til en vane for dem. Sett på full musikk og del ut oppgaver, skryt uhemmet av dem og hvor glad du er for å ha så store barn som bidrar osv. Barn flest liker faktisk å føle seg nyttige.

Anonymkode: 3e295...672

Skrevet

Vi innførste en fast tid hver dag der vi ryddet/vasket en halvtime. Når halvtimen var over så var vi ferdige uansett om vi ikke ble ferdig med alt eller ei. Var alt ferdig før tiden så avsluttet vi. Så når ungene skjønte dette ble de også flinkee til å rydde etter seg hele dagen. Skulle de ut kunne de ta med seg søppla uten at jeg ba om det eller det var ryddetid osv. For de skjønte at jo flinkere de var til å ta matboksen ut av sekken med en gang de kom hjem, henge jakka opp på knaggen osv jo kortee ble den halvtimen. 
Vi skulle ikke ha det strøkent, men helt greit. Hver unge fikk hver sin oppgave de startet med og den var fast. Veldig greit så vi ikke gikk oppi hverandre så mye. Selv minsta som var rundt to år fikk sin oppgave. Hun skulle rydde badet, det var av den enkle grunn at det rommet så vi fra nesten hele etasjen og det var igrunn bare klær som skulle treffe skittentøys kurven. Men hun var flink og hun tok etter oss andre, for det var gøy å føle seg stor nok til å kunne rydde som de andre. Så hun gjorde mer og mer etterhvert. 
Vi valgte en fast tid som passet med treninger alle dager og alle måtte være med, men om ungene la en annen plan så måtte de gjøre sin del før de dro. Det tok ikke lang tid før de var inni vanen og skrev lapp om hva de hadde gjort om de var reist før vi kom hjem ifra jobb. For de hadde alle erfart at de måtte komme hjem ifra hva de gjorde om de ikke hadde gjort tingene sine før de dro ut. Det var ekstremt kjedelig å måtte dra ifra vennene sine for å rydde en halvtime, kanskje kortere også. 

Så på denne måten klarte vi å snu trenden fra å føle vi aldri hade hode over vannet pga rot i huset til å bli en hyggelig ting og vi følte aldri vi lå bakpå mere. For denne halvtimen så var det full musikk i huset, det var små og store som sang her og der. Det var bare de første ukene som det var litt masing og krangling frem til alle skjønte at det ikke var så ille og vanen hadde satt seg. 

Skrevet

Er alene med fire barn og kjenner følelsen, men har kommet litt ovenpå etter at jeg flyttet og kvittet meg med halvparten av jordisk gods. Skriver under på det de andre sier, i tillegg gjør jeg det enkelt der jeg kan. Har kjøpt våtservietter til bad. Når jeg er innom er det da veldig enkelt å sveipe over med en våtserviett, så ser det ikke så verst ut. 😊

Anonymkode: 71dea...b67

Skrevet

Er alene med to, var alene med 3. Vi har lister. Barna må skrive seg opp på hva de ønsker å ta av det som trengs å tas.

Hver uke må de rydde og vaske egne rom, men så gjør de noe i tillegg.

Hver uke står det vaske bad mandag, vaske bad onsdag, vaske bad fredag, vaske kjøkken, vaske stue, vaske gangen mandag, vaske gangen torsdag, støvsuge mandag, støvsuge onsdag, støvsuge fredag, vaske klær, oppvask (en for hver dag), lage middag (en for hver dag)

Barna setter seg bed, ser på hvordan uken ser ut, og setter seg opp på minst 3 av disse. Det varierer fra uke til uke. Fredag skal alt være strøkent, og sa kan vi slappe av og bare være sammen i helgene. 

Anonymkode: 0f62b...10b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...