Gå til innhold

Hva legger dere i å "se ned på" noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er en tråd hvor spørsmålet blir stilt. Hva betyr det? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Ser det er en tråd hvor spørsmålet blir stilt. Hva betyr det? 

Jeg tenker føler seg bedre enn. 

Anonymkode: 5a9da...d3c

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker føler seg bedre enn. 

På grunn av ett valg? 

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

På grunn av ett valg? 

Ja, f.eks men også ellers. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, f.eks men også ellers. 

Jo. Men selv om noen tar det en betrakter som et dumt valg, så er jo ikke alt personen gjør feil,i den forstand at man kan føle seg som et bedre menneske i det store og hele. Syns jo at det er et merkelig uttrykk.. 

Skrevet

Hvor lenge har du vært i landet når du ikke kjenner til de helt basale begrep og inntrykk?

Du skriver perfekt norsk, men kjenner til svært lite av kulturen og normen i landet. Veldig snodig. 

Anonymkode: 0ae35...458

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge har du vært i landet når du ikke kjenner til de helt basale begrep og inntrykk?

Du skriver perfekt norsk, men kjenner til svært lite av kulturen og normen i landet. Veldig snodig. 

Takk. Jeg skriver nok ikke perfekt norsk, men godt norsk.

Jeg undrer meg bare over uttrykket. Jeg har heller aldri hørt at noen "ser ned på noen" men har lest det noen ganger. Jeg syns jo det er et veldig dårlig uttrykk iom at det handler om et valg som du betrakter som dårlig eller feil. 

Skrevet
NotNaomi skrev (24 minutter siden):

Jeg undrer meg bare over uttrykket. Jeg har heller aldri hørt at noen "ser ned på noen" men har lest det noen ganger. Jeg syns jo det er et veldig dårlig uttrykk iom at det handler om et valg som du betrakter som dårlig eller feil. 

Heldigvis er man ikke avhengig av din godkjennelse for å bruke et innarbeidet uttrykk. 

Skrevet

Heldigvis er man ikke avhengig av din godkjennelse for å bruke et innarbeidet uttrykk. 

Det har jeg ikke sagt heller. Jeg tar opp ting her, og det er det man gjør på et forum. Hvis du ikke kan reflektere og gi et svar, eller ikke klarer å la være å være uforskammet, så foreslår jeg at du heller kommenterer i andre tråder om du ikke skjønner tema eller hensikten med det. 

Skrevet

917AF917-D886-4691-BA2F-889F718833BF.jpeg

4505E604-D1F1-47DE-B28D-10E2D396C285.jpeg

Anonymkode: f0c6f...433

Nettopp. Så å tenke at noen er mindre intelligente enn deg selv på grunn av ett valg, er jo ganske meningsløst. Og da spørs det jo hvem som egentlig er den uintelligente..

Skrevet

Jeg kan lett si at jeg ser ned på mennesker som snakker stygt om eller til andre, mennesker som lyver eller om mennesker som mobber. 

Alt dette er pga valg omtalte mennesker har tatt. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Jeg kan lett si at jeg ser ned på mennesker som snakker stygt om eller til andre, mennesker som lyver eller om mennesker som mobber. 

Alt dette er pga valg omtalte mennesker har tatt. 

Javel. Jeg tror aldri jeg har sett ned på noen i det hele tatt. Det er jo selvfølgelig mye kritikkverdig og dårlige valg man kan ta, men det er fremdeles ikke sånn at alt ved det mennesket er feil. Jeg kan også tenke at noen er stokk dumme, men det er faktisk noe jeg tar meg selv i nakken for. Det handler litt om å se seg selv også... Jeg er jo reellt sett ikke bedre enn noen andre ( se bort fra ekstreme tilfeller )

Skrevet
NotNaomi skrev (15 minutter siden):

Javel. Jeg tror aldri jeg har sett ned på noen i det hele tatt. Det er jo selvfølgelig mye kritikkverdig og dårlige valg man kan ta, men det er fremdeles ikke sånn at alt ved det mennesket er feil. Jeg kan også tenke at noen er stokk dumme, men det er faktisk noe jeg tar meg selv i nakken for. Det handler litt om å se seg selv også... Jeg er jo reellt sett ikke bedre enn noen andre ( se bort fra ekstreme tilfeller )

Det du skriver gir ikke mening. Hvis du har tenkt at noen er stokk dum har du også sett ned på dem, uansett hvor mye du har tatt deg selv i nakken. Hvem har sagt at alt ved et menneske er feil hvis man ser ned på det? Slik er det selvsagt ikke, akkurat som at ikke alt med et menneske er perfekt for at du skal se opp til vedkommende. 

Anonymkode: 5d777...796

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det du skriver gir ikke mening. Hvis du har tenkt at noen er stokk dum har du også sett ned på dem, uansett hvor mye du har tatt deg selv i nakken. Hvem har sagt at alt ved et menneske er feil hvis man ser ned på det? Slik er det selvsagt ikke, akkurat som at ikke alt med et menneske er perfekt for at du skal se opp til vedkommende. 

Anonymkode: 5d777...796

Jeg har fremdeles ikke trodd at alt var feil med den personen. Og å ta seg i å gjøre feil er heller ikke å begå feilen. Det er som om jeg får lyst til stjele en sjokolade, tar den opp for så å legge den tilbake.. Det er ikke sånn at jeg tenker det i mer enn et par sekunder. 

Du må jo heller forklare hva du legger i det da, heller enn å skrive hva det IKKE betyr..

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Jeg har fremdeles ikke trodd at alt var feil med den personen. Og å ta seg i å gjøre feil er heller ikke å begå feilen. Det er som om jeg får lyst til stjele en sjokolade, tar den opp for så å legge den tilbake.. Det er ikke sånn at jeg tenker det i mer enn et par sekunder. 

Du må jo heller forklare hva du legger i det da, heller enn å skrive hva det IKKE betyr..

Det er bare du som tror at ved å se ned på noen så mener man at alt er feil med den personen. Det går jo ikke an å diskutere på et slik grunnlag at du lager din egen definisjon av et uttrykk du ikke kjenner. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er bare du som tror at ved å se ned på noen så mener man at alt er feil med den personen. Det går jo ikke an å diskutere på et slik grunnlag at du lager din egen definisjon av et uttrykk du ikke kjenner. 

Men da ville det jo vært veldig fint om én eneste her kunne forklart hva de legger i uttrykket. Det jeg faktisk spør om. Er det så vanskelig å svare på? 

Endret av NotNaomi
Skrevet

At jeg synes de tar dårlige valg, har dårlige holdninger eller dårlig oppførsel. 

Anonymkode: 33eba...561

Skrevet
NotNaomi skrev (16 minutter siden):

Men da ville det jo vært veldig fint om én eneste her kunne forklart hva de legger i uttrykket. Det jeg faktisk spør om. Er det så vanskelig å svare på? 

Du har fått mange svar. At du ikke klarer å nyttegjør dem er din utfordring. 

Skrevet (endret)
NotNaomi skrev (1 time siden):

Det handler ikke bare om valg, det kan handle om hva som helst. Incels ser ned på kvinner, for eksempel. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være et dårlig uttrykk, det beskriver noe helt spesifikt. Det å faktisk se ned på noen kan du gjerne kritisere, men det betyr da virkelig ikke at selve uttrykket er dårlig.

Endret av ostepop123
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

At jeg synes de tar dårlige valg, har dårlige holdninger eller dårlig oppførsel. 

Anonymkode: 33eba...561

Takk for et svar på det jeg spurte om. 

Skrevet

Jeg er ikke fan av generaliseringer, men dette uttrykket er nok langt mer utbredt her på dib enn andre steder i samfunnet. Når man er uenig med noen, men ikke når frem med argumenter, så vinner man liksom debatten med å slenge ut en «jeg SER NED på sånne som deg». Og her kam man bli sett ned på på grunnlag av de mest banale ting, som mat man spiser eller annet fjas.

Anonymkode: f1e20...d41

Skrevet

Jeg er ikke fan av generaliseringer, men dette uttrykket er nok langt mer utbredt her på dib enn andre steder i samfunnet. Når man er uenig med noen, men ikke når frem med argumenter, så vinner man liksom debatten med å slenge ut en «jeg SER NED på sånne som deg». Og her kam man bli sett ned på på grunnlag av de mest banale ting, som mat man spiser eller annet fjas.

Poenger mitt er: Det brukes som hersketeknikk.

Skrevet
ostepop123 skrev (53 minutter siden):

Det handler ikke bare om valg, det kan handle om hva som helst. Incels ser ned på kvinner, for eksempel. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være et dårlig uttrykk, det beskriver noe helt spesifikt. Det å faktisk se ned på noen kan du gjerne kritisere, men det betyr da virkelig ikke at selve uttrykket er dårlig.

Vel. Jeg syns jo at det er et dårlig uttrykk. Klart man kan slenge ut forskjellig når man blir irritert eller provosert, men det er jo bedre om vi prøver å tenke at det vi anser som et dårlig valg ikke betyr at vi ser ned på dem. Å si at du syns at dét valget er helt høl i hue er jo greit nok noen ganger, men sånn som det blir skrevet noen ganger, så virker det som om man tror man er en bedre person. Det er ikke jo ikke akkurat sånn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Poenger mitt er: Det brukes som hersketeknikk.

Ja det brukes som det også. Som å bruke "det sier jo litt om din krets" Akkurat dét er jo veldig typisk her da 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...