Gå til innhold

Råd for å forebygge diabetes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg vært hos legen og fått vite at jeg var på god vei til å få diabetes, men at jeg ikke var der riktig enda. Jeg har de siste to årene gått 12 kilo opp i vekt, uten å endre kostholdet nevneverdig, fått økt hårvekst overalt, fatigue, hårtap på hodet og vann i kroppen. Jeg vil helst unngå å havne på diabetessiden, og lurer på om det er noen med samme erfaring her som kan si hva som fungerte for dem? Jeg prøver enda å finne ut hva som kan fungere for vektnedgang, for hittil har ingenting fungert. Streng lavkarbo/keto er jeg frarådet fordi den daglige hodepinen ikke forsvant etter "tilvenningsperioden" de to gangene jeg prøvde på det. Vurderer smartkarbo og kutte ut varer med tilsatt sukker, men er det noe i tillegg som jeg kan gjøre?

Anonymkode: e546d...672

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan ditt vanlige liv er nå, men det du kan gjøre er å ha et sunt kosthold, bevege deg mer og kutte ut alkohol og sånne ting som er bare kos og unødvendige kalorier. Men spør legen din, så kan du få råd som passer deg.

Skrevet
topaz skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan ditt vanlige liv er nå, men det du kan gjøre er å ha et sunt kosthold, bevege deg mer og kutte ut alkohol og sånne ting som er bare kos og unødvendige kalorier. Men spør legen din, så kan du få råd som passer deg.

Jeg drikker ikke alkohol og har kuttet ut alt usunt, likevel går jeg opp i vekt. Det er derfor jeg har tatt en haug med blodprøver og følges tett opp av legen. Jeg kan prøve å trene mer og se om det hjelper, og kutte ut absolutt alt av mat med snev av usunne greier, også i helger og på høytidsdager, hvis det er det som trengs.

Skrevet

Grovkarbo/smartkarbo

Mosjon 

Det er hovedpunktene. Jeg valgte også periodisk faste, for det var liten forandring fra hvordan jeg levde fra før.

Jeg er insulinresistent og var også i diabetesens forgård. 

Har gått ned 17 kg nå og har fine blodprøver. Er helt i grenseland mellom normalvekt og lett overvekt på bmi, og er fremdeles tykkest på midten. Tynne ben og null midje, med en sånn kroppsfasong kan man rett og slett ikke være overvektig, det er farlig...

Anonymkode: e86ac...870

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Grovkarbo/smartkarbo

Mosjon 

Det er hovedpunktene. Jeg valgte også periodisk faste, for det var liten forandring fra hvordan jeg levde fra før.

Jeg er insulinresistent og var også i diabetesens forgård. 

Har gått ned 17 kg nå og har fine blodprøver. Er helt i grenseland mellom normalvekt og lett overvekt på bmi, og er fremdeles tykkest på midten. Tynne ben og null midje, med en sånn kroppsfasong kan man rett og slett ikke være overvektig, det er farlig...

Jeg har alltid hatt null midje, også da jeg var undervektig langt inn i 20-årene. Nå har jeg magemål på 94 cm og hoftemål på 102 liksom... Og ei vekt på 75 kg, så ikke akkurat dundre på hundre.

Skrevet

Fysisk aktivitet er helt nødvendig. Gå eller jogg en time hver dag. 
Spis grønnsaker i hopetall, fisk, grove knekkebrød, evn magert kjøtt.  
drikk vann og te/kaffe (uten melk) 

Anonymkode: d9152...448

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Fysisk aktivitet er helt nødvendig. Gå eller jogg en time hver dag. 
Spis grønnsaker i hopetall, fisk, grove knekkebrød, evn magert kjøtt.  
drikk vann og te/kaffe (uten melk) 

Jeg går med bikkja hver dag, alt mellom tre kvarter til en og en halv time. Jeg trener også styrke og kondisjon (roing) tre ganger i uka på treningssenter. Grønnsaker, kjøtt og fisk er en stor del av kostholdet, brød spiser jeg ikke. Så da fortsetter jeg videre med disse tingene, i hvert fall. Må nok kutte ut kaffe (da jeg ikke hæles smaken av kaffe uten melk) og bare drikke ren te. 

Skrevet

Uansett hva vi sier, gjør du jo det. Det virker som om du lever 100 prosent i tråd med alle anbefalinger. Det virker, på det du skriver, umulig at du kan gå opp i vekt eller være i faresonen for diabetes. Så enten er du ikke ærlig med oss eller med deg selv om levevanene dine (det siste er det vanligste!), du spiser eller drikker ubevisst mer usunt enn du tror, treningen diner på lavere intensitet enn du tror osv. Eller så er det noe helt galt som jeg håper dere finner ut av. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg går med bikkja hver dag, alt mellom tre kvarter til en og en halv time. Jeg trener også styrke og kondisjon (roing) tre ganger i uka på treningssenter. Grønnsaker, kjøtt og fisk er en stor del av kostholdet, brød spiser jeg ikke. Så da fortsetter jeg videre med disse tingene, i hvert fall. Må nok kutte ut kaffe (da jeg ikke hæles smaken av kaffe uten melk) og bare drikke ren te. 

Du får ikke diabetes av et par kopper kaffe med melk i, men det er stor forskjell på en svart kaffe med skvett lettmelk og en mocca, eller en latte med helmelk.

Det du må passe på er de raske karbohydratene, som sukker og siktet hvetemel, spis grovt og grønt.

Det er også greit å passe på fettet, kutt ned på det usunne fettet og mer av det sunne. Googler du etter mat for kolesterolet finner du ut av det.

Så er mosjon viktig.

Jeg har en venninne med diabetes 1, og noe av det som gir raskest blodsukkerhopp er lyse baguetter og hvetebakst. Det bør du holde deg unna. Hun tar jo sprøyter da, og kan ikke helt sammenlignes med diabetes 2, men hun vet jo mye om hva slags mat som får blodsukkeret til å hoppe.

Skrevet

Middelhavskost, styrketrening og HIT. 

Anonymkode: 0c01e...dbd

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Man får ikke diabetes 2 av kaffe… eller melk, så er nok noe du spiser du ikke oppgir her. Og det er jo en sykdom som kommer over tid, så om du allerede har gjort positive endringer i kostholdet vil det hjelpe etter hvert. 
Og så må kanskje intensiteten på mosjonen økes? 

Anonymkode: 721bf...779

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Da tror jeg at jeg øker antall styrketreninger til 4 per uke, ror lengre distanse per gang, kutter ut alt tilsatt sukker og spiser mer grønt. Så får jeg se om det funker. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...