Gå til innhold

Hvis dere måtte jo i et annet land

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 3 år, hvilket land ville dere bodd i? Oppgi minst 3 gode grunner til valget. 

Anonymkode: 8f5b2...1a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da kunne jeg godt bo i Danmark, fordi kulturen er ganske lik vår. Litt varmere klima, men likevel for stor forskjell. Språket ville ikke heller vært en utfordring. Jeg liker godt å feriere i Danmark, og har derfor en positiv assosiasjon.

Jeg kunne også bodd i Spania for en periode. Deilig å bo en plass med «sommer» hele året, ikke langt hjemmefra, og ikke de største språkbarrierene.

Ellers kunne USA vært spennende. Siden tidsaspektet er gitt, antar jeg at jeg hadde hatt en jobb slik at helsa mi ikke stod på spill. Språket kunne jeg håndtert der også, det er et land jeg har et forhold til via filmer og media, og kulturen er interessant.

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Finleser på hi og ser at det bare var tre år og tre grunner, og ikke tre land i tillegg🙈
Skrevet

Jeg har bodd i et par andre land, så jeg har egentlig ikke lyst å bo så lenge borte igjen.

Men kanskje Irland, eller Island, eller mindre steder i Frankrike. Eller bare på sørkysten av Sverige.

Irland - ville drevet med hester, bodd på landet. Spennende historie. De irene jeg har truffet har vært trivelige folk.

Island - helt annerledes enn det meste annet, kunne lært språket, fått med meg vill natur og varme kilder.

Frankrike - småbyliv, språk, god mat, fin "rolig natur", behagelig klima.

Går ikke an å velge bare ett sted, HI ;)

Tidligere var det mange steder jeg gjerne ville bodd for å lære andre kulturer å kjenne, men slik verden har blitt så frister det ikke særlig lenger. I hvert fall ikke å reise/bo som singel kvinne i mange land. Og så blir jeg mer og mer skeptisk til alle parasitter og diverse man kan pådra seg i visse deler av verden - drømte for flere år siden om en lengre tur i Amazonas og hjelpearbeid der, men har slått det helt fra meg pga. alle ting man kan få med seg som blindpassasjer i kroppen ;)

Kunne kanskje vurdert New Zealand - motsatt side av jorden, kultur, natur, lett med språk, greit utgangspunkt for å ta en tur til Australia, Japan, andre steder i Asia.

Anonymkode: ceb7f...35b

Skrevet

Island eller Sveits, men det ville vel helst blitt Island, for i Sveits har jeg ikke råd til å bo. 

Island har spennende språk, natur og historie. 

Anonymkode: 814df...1ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Island eller Sveits, men det ville vel helst blitt Island, for i Sveits har jeg ikke råd til å bo. 

Island har spennende språk, natur og historie. 

Og New Zealand, slik...35b sier. Der har jeg faktisk slektninger også! 

Skrevet

Australia, fordi det er et av verdens beste land å bo i med et helsevesen som er ganske likt det norske men med forbedringer, mildere klima enn Norge, og det er likt nok til at man ikke får kultursjokk men annerledes nok til at det er en spennende plass å bo. 

Skrevet

Nei takk. Jeg blir her. Ønsker ikke rette meg etter andre kulturer, sp da blir jeg her. Ble jeg tvangsflyttet ut av landet, ville jeg valgt Island 

Anonymkode: 3c18a...9d9

Skrevet

Det er mange land jeg kunne ønske å bo i, men om det ble seriøst og på alvor hadde jeg nok valgt Danmark. Det blir ikke så stor kulturforskjell, det er nært til resten av Europa og jeg elsker den store himmelen (hilsen født og oppvokst i ei trang fjellbygd med høge fjell og liten himmel). 

Anonymkode: 5fb0e...256

Skrevet (endret)

Sveits. Det er et så utrolig vakkert land, og i tillegg et veldig trygt land å bo i. Personvern og hensyn til hverandre står høyt, og jeg liker at det er så nedpå og nøytralt når de er et suksessland på flere plan. Et veldig spesielt land som ligger nært alt jeg liker. Men det er dyrt der, det er det. Likevel..det er der jeg ville bodd hvis jeg måtte flytte til et annet land. 

Endret av NotNaomi
Skrevet

Jeg har bodd i Sveits og lurer på om dere har en god innsikt i landet. Da jeg bodde der tenkte jeg at det var et land som i stor grad var svært kjønnsdelt og med kvinnene ved kjøkkenbenken. Ikke et land jeg er spesielt lysten på å bosette meg. Det er derimot helt utrolig vakkert der. Det skal de ha.

Anonymkode: 6c872...21c

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har bodd i Sveits og lurer på om dere har en god innsikt i landet. Da jeg bodde der tenkte jeg at det var et land som i stor grad var svært kjønnsdelt og med kvinnene ved kjøkkenbenken. Ikke et land jeg er spesielt lysten på å bosette meg. Det er derimot helt utrolig vakkert der. Det skal de ha.

Har vært der, men vet ikke særlig mye av egen erfaring. Vet bare det jeg nevnte og ikke så mye mtp menneskene og relasjoner forøvrig.

Mener du at det var sånn generelt? 

Jeg vet ikke om det ville preget meg så veldig mm de var kjønnsdiskriminerende i arbeidslivet. Sånn mer enn "normalt" altså. 

Jeg trodde vel at Sveits ligger langt fremme på alle områder. 

Skrevet
NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Har vært der, men vet ikke særlig mye av egen erfaring. Vet bare det jeg nevnte og ikke så mye mtp menneskene og relasjoner forøvrig.

Mener du at det var sånn generelt? 

Jeg vet ikke om det ville preget meg så veldig mm de var kjønnsdiskriminerende i arbeidslivet. Sånn mer enn "normalt" altså. 

Jeg trodde vel at Sveits ligger langt fremme på alle områder. 

Sveits var vel det siste landet i Europa med allmenn stemmerett for kvinner. Min opplevelse var at kvinner forsvant til hjemmet i det det kom barn. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Sveits var vel det siste landet i Europa med allmenn stemmerett for kvinner. Min opplevelse var at kvinner forsvant til hjemmet i det det kom barn. 

Ja, stemmer at de var sent ute der.

Men akkurat det ville ikke gjort at jeg ønsket meg til et annet land om jeg måtte. Trygghet og god mat samt alt det sykt vakre å se på, teller jo mye mer. Det er jo et ganske spesielt land som skiller seg litt ut. Det er jo også kåret til best land å bo i flere ganger. Norge blir liksom veldig first price ved siden av, og det er ikke vondt ment. Norge er også trygt og vakkert, men ja.. 

Endret av NotNaomi
Skrevet

Det ville være helt avhengig av ting som jobb, økonomi osv. Det er forskjell på land jeg har lyst til å prøve å bo, og land det er realistisk å bo i med tanke på å skaffe seg jobb, bolig osv. Generelt sett ville jeg uansett prøvd å finne et sted på omtrent samme breddegrad som de sydlige middelhavslandene rett og slett fordi jeg avskyr vinteren og kunne tenke meg å bo fast i et mye varmere klima.

Anonymkode: e79c4...2c5

Skrevet

Jeg kunne ha bodd i Hellas i tre år. Gjerne på nordvestkysten. Jeg har hatt mange fine ferier der, og det er ganske grønt og fint. Det føles mer kjent for meg, enn lengre øst, og der har jeg hatt litt mer negative opplevelser. Folk er hyggelige, og det er mye å se der. Ellers så hadde Island vært et alternativ. Varme kilder, det er lov å skille seg litt ut, og ingen farlige dyr… 

Anonymkode: 61a83...055

Skrevet

Bo med masse penger og ikke behov for å jobbe?

Eller bo, jobbe, og leve som en vanlig lønnsmottaker?

Stor forskjell 😬

Anonymkode: 78f78...bb3

Skrevet

Jeg ser at flere nevner Island her. Vet dere ikke hvilken økonomisk situasjon landet er i nå? Mannen min er islandsk, og han levde fra hånd til munn der borte. Med samme yrke og jobb i Norge har han ingen problemer med å betale regningene og leve litt i tillegg. Prisene på mat er hinsides, prisene på hus er urealistiske (både eie og leie), lønningene er latterlig lave, været er dritt og språket er ikke akkurat enkelt å lære flytende på grunn av den kompliserte grammatikken. Selvfølgelig er landet vakkert og unikt for turister, med mye fin natur, ren luft og historiske severdigheter, men å bo der fast? Nope.

Anonymkode: 2b69e...a98

Skrevet

Finland eller Tyskland 

Anonymkode: bc1d0...7cb

Skrevet

Italia eller Australia

Anonymkode: 0987f...8ec

Skrevet
21 hours ago, Anonym bruker said:

I 3 år, hvilket land ville dere bodd i? Oppgi minst 3 gode grunner til valget. 

Anonymkode: 8f5b2...1a9

Italia :)

Anonymkode: 47bac...64b

Skrevet

Australia. Danmark. California. 

Anonymkode: 9706f...b82

Skrevet

Italia for å spise god mat, de på kunst og bli feit. 

Anonymkode: d8c55...98a

Skrevet

I så fall, Sørland i stedet. De er så hyggelige der nede. Det er mye fin natur der. De prater en sjarmerende dialekt. Det er lite vold og ting å bekymre seg for der. De er veldig varme og bryr seg om folk.

Anonymkode: 9c7c5...76f

Skrevet

Frankrike fordi de har god mat og mye bra kultur og fine byer og ok klima og fint språk og ligger midt i Europa.
Mexico fordi det er det mest fantastiske landet på jorden.
Canada fordi det er et veldig sivilisert land med mye fin natur og greie folk.
Australia fordi det er kult og har deilig klima.
Danmark fordi København.

Anonymkode: 4a718...84a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...