Gå til innhold

Brudd i armen , feilstilling. Skole og Sfo?📌

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min brakk armen i dag. Han Brakk begge knoklene i armen, og det er feilstillinger på bruddene. De skal ikke operere ettersom han går i 1 klasse, da vil kroppen vokse og ordne opp selv. Hadde han vært eldre hadde han måttet operere. Han har det ok når kroppen er i ro, men etter ca 5min blir han sliten og skikkelig blek. Han blir så blek at jeg alltid blir litt bekymret for om han skal besvime eller kaste opp. Du ser på han at han har vondt, noe han bekrefter om du spør. Ja han får Paracet . Ellers er han en rimelig aktiv gutt til vanlig. Jeg har en travel dag på mandag på jobb. Han skal være på Sfo fra 07-16.30 pga min jobb. Nå lurer jeg veldig på om jeg bør ta syktbarn dag. Holde han hjemme for å se an, evt sende han på skolen men hente han etter skoleslutt kl 12. Eller ha dialog med lærer om at hun ringer om han er utilpass. Jeg bruker sjelden disse sykedagene å spør her fordi jeg ikke vil være en «unnasluntrer» som bruker syktbarn feil. Er det innafor slik jeg tenker? Tror ikke han vil ha en topp dag på mandag å jeg bør ringe sjefen tidlig i morgen evt om jeg blir hjemme.

Anonymkode: 7365e...f93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn har ALDRI hatt så lang dag hverken i bhg eller på skole/SFO. Og ved et slikt tilfelle du beskriver hadde jeg SELVSAGT brukt av sykt barn dager. 

Anonymkode: 954c4...d6a

Skrevet

Min har hatt en del bruddskader, men alltid vært på skolen/barnehagen dagen etter. Håndleddet var litt feilstilt, og er det fortsatt, men ikke vært hjemme fra skolen. Sendt med smertestillende da, så de kan gi han det. 

Anonymkode: c2c2b...725

Skrevet

Du må jo se det litt an, menn jeg tenker det går fint på mandag.

Anonymkode: ad031...0ad

Skrevet

Hvis han blir sliten og blek etter kun 5 min og du blir skikkelig bekymret,  så tenker jeg at han bør få være hjemme. Synd du ikke kan si ifra til sjefen i morgen kveld. Lettere å avgjøre formen etter en hel fridag hjemme.

Skrevet

Ble armen reponert i narkose og det ble lagt på gips etterpå og tatt nye røntgenbilder?

Anonymkode: a5ed1...c82

Skrevet

Ville holdt hjemme mandag og sett an formen. Og ville hatt i bakhodet at det er stor forskjell på ok form hjemme og en lang dag på skole/Sfo med høyt aktivitetsnivå, barn som kan dulte borti armen osv.

Anonymkode: 90a46...75d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ble armen reponert i narkose og det ble lagt på gips etterpå og tatt nye røntgenbilder?

Ortopeden sier feilstillingen retter seg selv. Ingen operasjon . Nytt røntgen om en uke. Viser den at det gror feil vurderes evt operasjon men det forventes at feilstillingen retter seg selv

hi

Skrevet
FruGa skrev (9 minutter siden):

Hvis han blir sliten og blek etter kun 5 min og du blir skikkelig bekymret,  så tenker jeg at han bør få være hjemme. Synd du ikke kan si ifra til sjefen i morgen kveld. Lettere å avgjøre formen etter en hel fridag hjemme.

Ser han trenger hvile. Blir nok blek og uhell pga smerter, men han klager ikke. Han liker ikke smertestillende å lider heller i stillhet, men han må ta det nå. Bekymret fordi jeg er så vant til å ha en aktiv gutt, kontrasten er stor. Vet det blir bedre da, men bekymret for at han skal besvime så blek som han er.

hi

Skrevet

Så viktig er da verken skole eller jobb at han ikke kan bli hjemme en dag eller flere om han er uvel. Hadde ikke nølt med å holde ham hjemme om det er slik i morgen også.

Anonymkode: 8afb4...f4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Ortopeden sier feilstillingen retter seg selv. Ingen operasjon . Nytt røntgen om en uke. Viser den at det gror feil vurderes evt operasjon men det forventes at feilstillingen retter seg selv

hi

Godt dere følges opp allerede etter en uke!

Jeg tenker at så lenge han er så smertepåvirket som han er - blir sliten etter fem minutter, blekner så mye at du er redd han skal svime av eller kaste opp - da tenker jeg han bør holdes hjemme.

Var det ortopeden som instruerte deg i smertebehandling av ham? I så fall følg opp det denne sa. Hvis denne ikke sa noe, kontakt legevakten for å høre hvordan dere best kan smertelindre ham.

Med unger kan det være vanskelig å si noe to dager frem. De kan plutselig bli mye bedre på et døgn eller to, eller det kan ta lenger tid. Det vil være individuelt, både fra skade til skade og fra barn til barn og fra gang til gang. Noen brudd hos barn kan rette seg selv, andre ikke - derfor bra dere følges opp allerede om en uke :)

Med et slikt dobbelt brudd ville jeg latt ham være hjemme minst mandag, siden han er så smertepåvirket. Vær også obs på om han får mer smerter, om hånden hovner, om han blir kald/varm i hånden, om han føler hånden visner m.m. Ikke vær redd for å kontakte legevakten eller sykehuset i så fall.

Kan være lurt å hjelpe ham til å holde armen litt høyt de neste dagene.

På natten kan han f.eks. ligge på siden med skadet arm på en pute han har foran magen/brystet. Ligger han på ryggen kan du legge en pute under albuen og underarmen (ikke for høyt opp på overarmen, bare slik at albuen finner hvile på puten.

Få ham til å ta pauser hvor han setter eller legger seg med armen litt høyt på dagen også, i hvert fall i morgen.

Apropos din jobb - å bli hjemme mandag er helt innenfor etter et slikt dobbelt brudd. Det er ikke å utnytte ordningen! Kroppen trenger ro for å hele seg selv, og da er det også viktig at han ikke blir for sliten. Så ta et sykt barn - dag mandag med god samvittighet.

Håper bruddet gror som det skal - god bedring til gutten din :)

Skrevet

En ting til - du må trolig ta dette fra dag til dag, og det tror jeg du bør fortelle sjefen din også, at du ikke kan si sikkert om du kommer tirsdag heller, at du først må se hvordan det går med ham på mandag.

Husk også at det er en del praktiske ting som vil ta en god del lenger tid når han har gips. Han vil trenge hjelp til personlig hygiene (vask, dusj, tannpuss (om det er høyre arm og han er høyrehendt), dobesøk, kanskje kle av og på seg). Sjekk hvilke klær han har som passer nå som han har gips (husk også ytterplagg).

På apoteket kan du få kjøpe en plastbeskyttelse til gipsarmen - det vil lette dusjing, hårvask, ev. bad veldig!

https://www.apotek1.no/produktserier/aquastop-dusjbeskyttelse

Tenk gjennom skoledagen hans, hvordan han lettest kan få i seg mat og drikke, hvem hjelper ham på toalettet der (avtal på forhånd og sjekk at han er komfortabel med å spørre f.eks. avtalt lærer - og instruer at han ikke må vente for lenge med å spørre..).

Skrevet

Barn underbehandles dessverre veldig ofte for smerte. Kun Paracet etter brudd? Jeg ville oppsøkt lege asap og sagt at han trenger bedre smertelindring. 

Og som svar på spørsmål ville jeg absolutt holdt han hjemme.

Skrevet
Pobie skrev (46 minutter siden):

Barn underbehandles dessverre veldig ofte for smerte. Kun Paracet etter brudd? Jeg ville oppsøkt lege asap og sagt at han trenger bedre smertelindring. 

Jeg stusset også på det med bare Paracet. Et dobbelt underarmsbrudd er jo mer ustabilt enn et enkelt, ergo mer smertefullt også, og enda mer når det har feilstilling.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg stusset også på det med bare Paracet. Et dobbelt underarmsbrudd er jo mer ustabilt enn et enkelt, ergo mer smertefullt også, og enda mer når det har feilstilling.

Hmm kanskje han er underbehandlet ja.. Fikk beskjed om å gi Paracet ved behov. Jeg har gitt det fast, tenkt at det var bra men kanskje det ikke er godt nok. Han sovet nå men skal vurdere om han trenger mer smertestillende i morgen. Kanskje der problemet ligger.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hmm kanskje han er underbehandlet ja.. Fikk beskjed om å gi Paracet ved behov. Jeg har gitt det fast, tenkt at det var bra men kanskje det ikke er godt nok. Han sovet nå men skal vurdere om han trenger mer smertestillende i morgen. Kanskje der problemet ligger.

hi

Det var et viktig poeng Pobie tok opp, for det er sant, barn blir oftere underbehandlet når det kommer til smertelindring.

Skrevet

Stakkars unge som skal gå på skolen og litt paracet. Lurer på hva en voksen får ved samme skade. 6 uker sykemelding og paralgin forte sikkert

Anonymkode: 70863...2d4

Skrevet
Pobie skrev (10 timer siden):

Det er så sant! Mitt barn har fått en skade (brudd++) og det var en smertehelvete i to timer på akutten for «barn kan ikke ha annet enn Paracet for da blir de surrete i hodet» ..men å gjespe etter luft og hyle i to timer, det er greit liksom..:/  Vi har fått Paracet+Ibux opplegg til hjemmebruk, og barnet tok det faktisk hver 5.time første 3 døgn, det er det eneste som tok smertene. Blir hjemme i to uker, og ingen SFO en mnd etter det. Løser det med sykt barn dager og søker pleiepenger i Nav. 

Anonymkode: 24459...21c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er så sant! Mitt barn har fått en skade (brudd++) og det var en smertehelvete i to timer på akutten for «barn kan ikke ha annet enn Paracet for da blir de surrete i hodet» ..men å gjespe etter luft og hyle i to timer, det er greit liksom..:/  Vi har fått Paracet+Ibux opplegg til hjemmebruk, og barnet tok det faktisk hver 5.time første 3 døgn, det er det eneste som tok smertene. Blir hjemme i to uker, og ingen SFO en mnd etter det. Løser det med sykt barn dager og søker pleiepenger i Nav. 

Ibux skal ikke gis ved brudd!

Anonymkode: 95ca7...70f

Skrevet

Jeg hadde latt han være hjemme til smerten har roet seg betraktelig.

Ikke noe problem å bruke sykt barn til det, det er sånne tilfeller vi har ordningen til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mitt barn hadde større skade, med brudd i tillegg, så det kan hende Ibux ble skrevet ut i tillegg til Paracet av den grunn, det vet jeg ikke. Hva skal i så fall barn ha hvis ikke Ibux? Paracet hadde nærmest null effekt, men Ibux tok faktisk smertene 

Skrevet

Herregud, du er ikke unnasluntrer fordi du bruker sykt barn dag under disse omstendighetene. 
For å unngå ytterligere behandling og operasjon bør han vel holde armen litt i ro?

God bedring til gutten din, ta vare på han❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da jeg brakk benet på 3 steder, fikk jeg ibux og paracet av sykehuset.

Anonymkode: 8bca5...600

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vi fikk Ibux og Paracet på sykehuset.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor ikke?

Anonymkode: e4273...9f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...