Gå til innhold

Hvorfor er alkohol så ekstremt viktig for nordmenn?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi bør ikke se til England for inspirasjon. Der drikkes det 10-12 liter ren alkohol per capita per år, mens det i Norge er ca 2. Vi drikker innmari lite som nasjon, faktisk. 

FB650714-9C7C-4133-BB50-9C45DD5A9399.jpeg

Anonymkode: c744c...9d0

At nordmenn drikker så mye må være den fordommen som sitter dypest. Det har blitt motbevist til det kjedsommelige, men det virker som om enkelte, inkludert en del nordmenn, bare VIL at det skal være slik at nordmenn drikker som sjømenn.

Der er jo litt merkelig og. Hvis en franskmann drikker ett glass hvin hver dag, så er han/hun sofistikert og dannet. Hvis en nordmann gjør det samme er han/hun en alkis.

Anonymkode: 34ab5...5de

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Vi bør ikke se til England for inspirasjon. Der drikkes det 10-12 liter ren alkohol per capita per år, mens det i Norge er ca 2. Vi drikker innmari lite som nasjon, faktisk. 

FB650714-9C7C-4133-BB50-9C45DD5A9399.jpeg

Det drikkes ikke "innmari lite" da. Og det er jo måten det drikkes på også. Grunnen til at det er som det er. Men ingen svarer jo på det i tråden. Det er viktigere at jeg vet om norsk kultur når det gjelder øl liksom... 

Endret av NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

At nordmenn drikker så mye må være den fordommen som sitter dypest. Det har blitt motbevist til det kjedsommelige, men det virker som om enkelte, inkludert en del nordmenn, bare VIL at det skal være slik at nordmenn drikker som sjømenn.

Der er jo litt merkelig og. Hvis en franskmann drikker ett glass hvin hver dag, så er han/hun sofistikert og dannet. Hvis en nordmann gjør det samme er han/hun en alkis.

Franskmenn er vokst opp med vin. Det er deres pepsi Max liksom, som vel er den kosedrikken nordmenn drikker mest av? De har en helt annen kultur hvir også ungdom får vin til maten. 

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Det drikkes ikke "innmari lite" da. Og det er jo måten det drikkes på også. Grunnen til at det er som det er. Men ingen svarer jo på det i tråden. Det er viktigere at jeg vet om norsk kultur når det gjelder øl liksom... 

Nei vel, innmari lite er vel et definisjonsspørsmål. Fem ganger mindre enn i UK, da. Der du mente at pubkulturen ikke handlet om alkohol.  

Når det gjelder hvorfor vi drikker når vi først gjør det, tror jeg du har rett i at det er fordi vi jevnt over er tilbakeholdne og kontrollerte og at det er deilig å slippe. 

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Franskmenn er vokst opp med vin. Det er deres pepsi Max liksom, som vel er den kosedrikken nordmenn drikker mest av? De har en helt annen kultur hvir også ungdom får vin til maten. 

Det forklarer likevel ikke hvorfor det er ok for franskmenn å drikke daglig men ikke nordmenn?

Den norske drikkekulturen har jo endrer seg voldsomt med særlig vår generasjon. Det er lenge siden folk brant hjembrent liksom. Norske alkoholvaner er blitt mye mer kontinentale.

Hi, alkohol er ikke "ekstremt viktig for nordmenn". Det er ekstremt viktig for en liten gruppe nordmenn. Så er det kanskje viktig for en litt større gruppe, lite viktig for en enda større gruppe og helt uinteressant for en annen gruppe. Hvorfor er det tilsynelatende umulig for deg å greie å differensiere dette?

Og en annen ting, du generaliserer om nordmenn, kommer med påstander om norske tradisjoner du ikke har giddet å sette seg inn i før du skrev tråden - og bruker til og med generaliserte påstander om andre land/folk som heller ikke nødvendigvis stemmer - hvorfor gjør du dette? Hva får du ut av å slenge ut påstander om ting du ikke kan noe om og heller ikke gidder sjekke opp fakta rundt? Hvorfor latterliggjør du når folk kommer med fakta til deg?

Som mange andre land har nordmenn tradisjon med alkoholholdige midler og rusmidler. Så er det noen forskjeller på tradisjonene fra land til land.

Du skrev over her et sted at ingen stod i kø i England fordi pubene stengte. Hva har det med nordmenns polutsalg å gjøre? Og vet du egentlig hva som skjedde i England under pandemien? Eller, beklager, det var et veldig dumt spørsmål av meg, for det vet du tydeligvis ikke ut fra det du selv skriver. Ta en kikk her:

https://www.theguardian.com/society/2021/dec/07/britains-drinking-deaths-rose-at-record-rate-in-pandemic

"Official figures show deaths increased nearly 19% in 2020 as Public Health England notes changing consumption patterns

...

Britain’s lockdown drinking habits may have had fatal consequences. Deaths caused by alcohol in 2020 increased by almost 19%, marking the biggest rise since records began, according to the Office for National Statistics.

...

As pubs shut, drinking at home soared, with off-licence sales of beer rising 31% and spirits 26% compared with 2019."

Det var en artikkel fra 2021.

Her er en fra juli i år, også England, som sier at dødsfall forårsaket av alkoholdrikking under pandemien vil fortsette å øke:

https://www.bbc.com/news/health-62291767

"Heavy home drinking during the pandemic may have set habits that will lead to rises in alcohol-related deaths and illness in England, forecasters warn.

...

Not everyone drank more during the pandemic. Surveys suggest, on average, light and moderate drinkers decreased their consumption.

But heavy drinkers drank even more."

Ser du på norsk drikkemønster under pandemien så ser du at det egentlig følger omtrent samme mønster som i England - de som allerede drakk mye drakk enda mer, de som drakk moderat eller lite fra før drakk gjerne enda mindre: https://forskning.no/alkohol-og-narkotika/dette-var-de-som-drakk-mer-under-pandemien/1853225

Det var ikke naturlig at folk i andre land det er naturlig å sammenligne seg med skulle stå i køer for å kjøpe seg alkohol, da de i de fleste andre land får kjøpt både øl, sider, vin og sprit i dagligvarebutikker. Og dagligvarebutikker har vært tilgjengelig for alle, også i de landene som var mer nedstengt enn det var hos oss.

Hvorfor gidder du ikke sjekke noe selv, HI? Hvorfor bare fortsetter og fortsetter du med å slenge ut feilaktige påstander og synse ut fra din egen feilinformasjon og kunnskapsløshet?

Hva synes du om det at nordmenns drikkevaner ikke var særlig forskjellig under pandemien enn f.eks. engelskmenns, altså motsatt av hva du påstod de var?

Anonymkode: dcdb9...34d

Annonse

NotNaomi skrev (21 minutter siden):

Det har vært mye hjemmebrenning i Norge. En ganske tragisk historie.. Det var spriten jeg tenkte på. 

Men du har hørt om mjød? Og om at vikinger drakk vin? De var handelsmenn også

Anonymkode: 62dc7...791

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det forklarer likevel ikke hvorfor det er ok for franskmenn å drikke daglig men ikke nordmenn?

Den norske drikkekulturen har jo endrer seg voldsomt med særlig vår generasjon. Det er lenge siden folk brant hjembrent liksom. Norske alkoholvaner er blitt mye mer kontinentale.

Det er bare HI som vil at alkohol skal være "så ekstremt viktig for nordmenn"... da passer ikke fakta inn...

Det er også et fakta at unge i Norge og Norden drikker mindre og mindre, og det er en trend som har pågått i mange år nå:

https://nordicwelfare.org/nb/nyheter/debatt-unge-i-norden-drikker-mindre-alkohol-forskjellene-bor-undersokes-naermere/

https://forskning.no/barn-og-ungdom/hvorfor-drikker-tenaringer-mindre-enn-for/1736667

NotNaomi skrev (21 minutter siden):

Det har vært mye hjemmebrenning i Norge. En ganske tragisk historie.. Det var spriten jeg tenkte på. 

Ja, forbudstiden var ingen god epoke i Norge, som en over nevnte, ligger det i både menneskets og dyrets natur å ruse seg. I dag har vi politikere som Anders Anundsen og menneskets behov for rus er hverken norsk eller fransk. 

Anyway, tips til deg, les om Gulatingsloven. Hvis du virkelig vil lære noe om Norges forhold til alkohol. 

Anonymkode: ff2ba...c58

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

I Finnmark brennes det i stor stil enda.

Anonymkode: 10a7b...c00

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er bare HI som vil at alkohol skal være "så ekstremt viktig for nordmenn"... da passer ikke fakta inn...

Det er også et fakta at unge i Norge og Norden drikker mindre og mindre, og det er en trend som har pågått i mange år nå:

https://nordicwelfare.org/nb/nyheter/debatt-unge-i-norden-drikker-mindre-alkohol-forskjellene-bor-undersokes-naermere/

https://forskning.no/barn-og-ungdom/hvorfor-drikker-tenaringer-mindre-enn-for/1736667

Så det er bakstreverske femtiåringer med midtlivskrisa som svarer i alle tråden at de har rett til å drikke så mye de vil og akkurat når de vil. 

Anonymkode: 10a7b...c00

NotNaomi skrev (2 timer siden):

Jeg skrev at den ikke kan sammenlignes med dem jeg nevnte i HI.

Så...har du noen idé om hvorfor det er så mye rabalder på grunn av alkohol her da? Som når polet stengte, og tråder om julebord kun handler om alkohol omtrent. Noen teorier? 

Hvordan mener du det ikke kan sammenlignes? Brygging av øl til store hendelser (juleøl, gravøl, brureøl etc) har vært helt sentralt i alle fall siden vikingtiden. I vår familie, og mange andre jeg kjenner, lages det hjemmelaget mjød til jul hvert år. Jeg tror rett og slett du vet for lite om norsk kultur til å uttale deg så bastant. 

Anonymkode: 31dff...a0f

Hvordan mener du det ikke kan sammenlignes? Brygging av øl til store hendelser (juleøl, gravøl, brureøl etc) har vært helt sentralt i alle fall siden vikingtiden. I vår familie, og mange andre jeg kjenner, lages det hjemmelaget mjød til jul hvert år. Jeg tror rett og slett du vet for lite om norsk kultur til å uttale deg så bastant. 

Stemmer, jeg er vokst opp led St det voe brygget øl til jul, en tradisjon jeg har tatt med meg!9

Anonymkode: 03976...faf

Annonse

NotNaomi skrev (1 time siden):

Javel. Så du tror at ølsorter er like naturlig å vite om som matprodusenter som Gilde og Findus? Det var jo merkelig bare det syns jeg.

Jeg tror aldri jeg har hørt noen si noe om gravøl. Er det noe vi alle burde hørt om også? Jeg tror heller ikke at jeg har lest om det i noen bøker av norske klassiske forfattere. Mulig jeg ikke har reflektert over det ettersom det da sikkert bare var en parentes i fortellingen/historien. 

Hvis du vet så lite om norsk kultur og historie at du ikke har hørt om gravøl burde du heller forhøre deg og prøve å lære heller enn å belære folk om deres egen kultur.

Dere lager mjød hver jul og mener at det er tradisjon i Norge. Javel. Hvor o Norge? Ingen av mine to norske ekser med familie har noengang nevnt mjød 🙂

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Seriøst? Kort ned denne kommentaren så kanskje jeg klarer å lese den. Ikke nok med det, så har du lagt ved en haug linker! 😅

Norske tradisjoner fikk jeg med meg. Jeg tenker at de tradisjonene med gravøl er ikke noe som akkurat er vanlig lenger eller snakkes om! Da ville jeg ha hørt om det. Og den historien med mjød...vel, det er noe folk forbinder med vikinger liksom. Herregud, slutt med så teite hersketeknikker som at jeg ikke har "satt meg inn i norske tradisjoner".... 

Og resten orker jeg bare ikke bruke en halvtime på å lese. Iblandet linker. Du er på dette forumet, ro ned litt. 

Vi hadde gravøl etter en god venn forrige uke, det var veldig fint!

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Dere lager mjød hver jul og mener at det er tradisjon i Norge. Javel. Hvor o Norge? Ingen av mine to norske ekser med familie har noengang nevnt mjød 🙂

Vi kaller det ikke mjød lenger, vi sier øl, som er det moderne ordet for mjød

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du vet så lite om norsk kultur og historie at du ikke har hørt om gravøl burde du heller forhøre deg og prøve å lære heller enn å belære folk om deres egen kultur.

Jeg har ikke belært noen. Men jeg har fan meg lyst til å begynne 😅 at dere her inne nok en gang er mot strømmen. Her brygges mjød til jul som tradisjon. Og her drikkes gravøl som det også. Jeje

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi hadde gravøl etter en god venn forrige uke, det var veldig fint!

Ja, skulle bare mangle. Det er jo en tradisjon i norsk kultur å ha gravøl! Ikke noe å skryte av det vel...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi kaller det ikke mjød lenger, vi sier øl, som er det moderne ordet for mjød

Javel! Så skriv øl da!! Er det mulig... Nå lurer jeg på om det ikke selges mjød på polet. Men er sikkert bare øl med et vikingnavn...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå har ikke åpningstidene til polet så mye med norsk ølkultur å gjøre, men jeg holder muligens en knapp på at mange andre land ville hatt kø foran polet hvis ikke de solgte vin i matbutikken 🤔

Anonymkode: ff2ba...c58

Ikke sant. Men sånn "glemmer" hi elegant, eller hun vet faktisk ikke bedre. 

Anonymkode: 2d4d4...cb7

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ikke sant. Men sånn "glemmer" hi elegant, eller hun vet faktisk ikke bedre. 

Nei, jeg glemmer ikke det elegant. Som jeg skrev så hadde jeg mye kontakt med venner i England og også fra mitt opprinnelige fødeland under pandemien. Pluss pluss. Alle reagerte på nordmennene som dro fra by til by og stilte seg i lange lange køer for å få alkohol, selv om det nettopp var av smittehensyn. Ikke engang det ser dere på med kritisk blikk, men forsvarer med spekulasjoner om hva andre utenlandske ville gjort.

Engelskmenn drikker sosialt. Akkurat som veldig mange i sydligere land hvor stor familie møtes ofte. Hvor folk er mer utendørs og treffer andre. Nordmenn sitter jo gjerne og drikker hjemme. Jeg sier ikke at andre ikke kan gjøre det, men som regel skaper faktisk sånt bekymring...

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (13 minutter siden):

Det er en tradisjon der jeg kommer fra i Trøndelag. Vi lagde alltid mjød sammen med farmor på gården, og tradisjonen har jeg tatt med meg videre. På nabogårdene ble det også lagd mjød, selvfølgelig med innbyrdes konkurranse om hvem som hadde den beste. 

NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg glemmer ikke det elegant. Som jeg skrev så hadde jeg mye kontakt med venner i England og også fra mitt opprinnelige fødeland under pandemien. Pluss pluss. Alle reagerte på nordmennene som dro fra by til by og stilte seg i lange lange køer for å få alkohol, selv om det nettopp var av smittehensyn. Ikke engang det ser dere på med kritisk blikk, men forsvarer med spekulasjoner om hva andre utenlandske ville gjort.

Engelskmenn drikker sosialt. Akkurat som veldig mange i sydligere land hvor stor familie møtes ofte. Hvir folk er mer utendørs og treffer andre. Nordmenn sitter jo gjerne og drikker hjemme. Jeg sier ikke at andre ikke kan gjøre det, men som regel skaper faktisk sånt bekymring...

Altså du får jo ikke med deg hva folk skriver. I andre land har de ikke pol, da kunne det heller ikke bli som i Norge at folk dro fra pol tik pol, de fikk jo alkohol på butikken.........

Og under pandemien kunne man jo ikke drikke sosialt, logisk nok. 

Altså. Følg med litt?

NotNaomi skrev (13 minutter siden):

Ja, skulle bare mangle. Det er jo en tradisjon i norsk kultur å ha gravøl! Ikke noe å skryte av det vel...

Hva er det med deg? Du svarer en som forteller at hn har mistet en nær venn. 

Og gravøl er en velkjent tradisjon mange steder i landet. At du ikke kjenner til den betyr ikke at den ikke finnes. 

Anonymkode: fc493...3df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...