Gå til innhold

Hvorfor er alkohol så ekstremt viktig for nordmenn?

Anbefalte innlegg

NotNaomi skrev (53 minutter siden):

Det kan nok ha med priser å gjøre, for alkohol ute er dyrt. Var ute og spiste lang lunsj i dag, og tre av de som var med kjøpte vin. Det var sinnsyke priser, og dette var på en helt middels restaurant. I går da jeg tok toget hit, kjøpte jeg en halv flaske vin på toget. 300 kr. Men jeg vet at på tog er det helt absurde priser da... 

Uansett. Det er dyrt ute. Og også dyrt i butikken og på polet. Du får en halv liter cider til 12 kr i England på butikken. Her koster det nesten 40...

Du kan ikke sammenligne priser i Norge med utlandet 😂 så dum er du ikke vel?

Anonymkode: 62dc7...791

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det var greit å ikke gå på jobb, å ikke kunne få kjøpt rør til badet, ny vårdress eller nye sko til barnet som har vokst ut av det gamle, nytt laken, en spesiallyspære eller en PC. Det var greit å ha hjemmeskole og undervise barna selv mens du jobbet. Men VIN, DET var livsnødvendig å ha i hus, og du kunne ikke vente i TO MÅNEDER uten å drikke vin. Hvordan har du overlevd et helt svangerskap på ni måneder etterfulgt av barseltiden? Eller var det vin da også?

Anonymkode: 10a7b...c00

Skrev jeg at jeg dro på polet og kjøpte vin? Nei. Jeg skrev heller ingenting om min livssituasjon. Hva er det med deg som må overhøvle meg på den måten? Jeg trenger virkelig ikke hverken vin eller øl, hva jeg tenkte om saken er ikke ensbetydende med hva jeg gjorde.  Hva vet du om jeg har vært gravid? For alt du vet, kan jeg være mann. Det her er dib på sitt verste. 

Anonymkode: ed6f8...c2f

NotNaomi skrev (På 17.9.2022 den 17.09):

Det er andre land hvor også alkohol er viktig, men da handler det om en annen kultur. Som for eksempel fra sydligere land hvor det dyrkes druer og vin har vært vanlig å unnta i århundre. Så har vi Irland og Storbrittania med sin ølkultur og verdenskjente bryggerier og ølsorter. Norge har ingen lang kultur for alkohol annet enn brennevin lagd av potet. Såvidt jeg vet. Kanskje det ble lagd mjød da, og det drakk vel barn også, ettersom jeg har hørt. Det ble det jo stopp på, og mjød ble aldri noen del av kulturen.

Så, hvorfor ble alkohol så viktig for nordmenn?  Det mest groteske eksempelet var under pandemien, da polet ett sted stengte, og hundrevis dro derfra til andre steder for å stille seg i lange lange køer for å få kjøpt alkohol. Det endte med at polet måtte åpne igjen! 

Andre eksempler er at det hele tiden snakkes om drikkepress, om ungdom og hva de skal tillates ( mange diskusjoner om det ) Det går fra fordømmelse til de som latterligjør avholdsmennesker.

Nå er det i tråden om hva et julebord er. Det diskuteres alkohol som nesten eneste tema på mange sider nå. Skikkelig mye brukerangrep og hersketeknikker. Hvorfor ER alkohol så viktig? 

Min teori er at nordmenn er veldig introverte, de skal ikke gjøre noe vesen ut av seg, og de fleste er ekstremt konfliktsky. Dermed lar de mye gå uten å si fra. Jeg tror altså at hele den norske nasjonen driver litt sånn kollektiv selvmedisinering. Men det er hva jeg tror da... Jeg tar sikkert feil. 

Som du selv skriver, så er det flere land i Europa som har høyt alkoholforbruk. Hvorfor mener du da at Norge peker seg ut som det eneste eksempelet her? Dra til Danmark, og de har øl, vin og sprit i matbutikkene og på besinstasjoner. Det samme gjelder for mange andre land i Europa. Du henger deg opp i at det ble kø utenfor polet i Norge. Vi har ikke de samme reglene for salg av alle typer alkohol i butikker. Tror du ikke andre mennesker i andre land har handlet alkohol på matbutikkene? Hvorfor har du ikke tatt det med i beregningen? 

Du virker litt uvitende på dette feltet synes jeg. 

Endret av Sommerkroppen 2029
NotNaomi skrev (På 17.9.2022 den 18.14):

Ja, men "følge med" Hvor i all verden skulle jeg ha lært om mjød annet enn at noen tilfeldigvis nevnte det? Men det er jo helt greit å få vite om tradisjoner herfra også! Er da overhodet ikke i mot det, så derfor jeg skrev "av det jeg vet og har hørt" Det burde du jo fått med deg da. 

Nå nevnte jeg Irsk og Engelsk øl av grunner jeg kom med i HI. Du kan ikke akkurat sammenlikne norsk ølkultur med deres? 

De gikk heller ikke fra forstanden fordi pubene ble stengt. 

Nei fordi de kunne kjøpe akkurat de samme drikkevarene i matbutikkene.........Derfor.....

NotNaomi skrev (På 17.9.2022 den 20.33):

Franskmenn er vokst opp med vin. Det er deres pepsi Max liksom, som vel er den kosedrikken nordmenn drikker mest av? De har en helt annen kultur hvir også ungdom får vin til maten. 

Frankrike er helt sikkert veldig glad for å få deg som statsborger. For du virker ikke å ha så mye til overs for Norge og nordmenn egentlig. 

Hvorfor kom du i det hele tatt til Norge når vi er så teite? 😛 

Anonymkode: 07fc4...b94

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...