Anonym bruker Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 Hilse høflig. Ikke nødvendigvis ta i hånda men smile og hilse. Å ikke spørre om å få gaven sin (når de har bursdagsselskap). Si takk for alle gaver selv om det var noe de ikke ønsket seg. Ta vare på egne gjester, være hyggelig å se alle. Noen barn er sjenert og det er forskjell på å være sjenert og uhøflig. Min yngste er nå åtte og det har vært noen bursdager i høst. Jeg må si jeg er overrasket over hvor freidige, frekke og utakknemlige enkelte er. Og det er disse barna der jeg alt har satt spørsmålstegn ved foreldrenes evner til å oppdra barn til å bli hyggelige folk. Er det tidlig å forvente høflighet fra barn på åtte? Jeg har oppdratt alle mine til å ikke rope, har du med gaver når gjester kommer og si tusen takk for alle gaver. Til å takke pent for seg, og liker de kaka si kan man gjerne si at de likte den. Jeg har alltid fått fine tilbakemeldinger på at ungene mine er høflige og greie å ha i hus. I klassen til minste så er 4 av 8 jenter helt for jævlig å ha på besøk. Ødelegger, tar plass og avbryter de andre i en evig kamp om å fortelle de villeste historier. De kan kaste popkorn rundt i stua for å se om de klarer å treffe blink osv. Så er du opptatt av dette? Anonymkode: 8edca...3a3
Anonym bruker Skrevet 17. september 2022 #2 Skrevet 17. september 2022 Fra de har deltatt som småbarn, si hei, hadet og takk når man får noe. Takk for maten og rydde av bordet etter seg. Holde dør for andre, si unnskyld om man dunker eller går borti noen. Det har liksom vært noe vi har repetert hele tiden, helt fra de var små. Ikke med kjeft og mas, men med hyggelig påminnelse om de glemmer seg. Mange av vennene til barna er veldig flinke og når de er her, mens andre nok ikke er vant med så mye av dette. Anonymkode: f8126...eea
Anonym bruker Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 Fra de var helt små. Samtidig er det en pågående prosess, og det dukker stadig opp situasjoner de enten ikke har vært i tidligere, situasjoner der de tidligere faktisk har oppført seg adekvat, men nå plutselig avviker fra den oppførselen, eller rett og slett bare situasjoner der de vet hvordan de burde oppføre seg, men kanskje ikke klarer det skikkelig fordi de er for spent, glad, nervøs, sint el. På generelt grunnlag er jeg opptatt av å se an oppførsel over tid framfor i bare en situasjon eller to, og spesielt en så spennende situasjon som en bursdag (for et barn) før jeg dømmer foreldrene etter (mangelen på) oppdragelsen på ungene. Med fire barn som nå er mellom 13 og 20 år, har jeg sett mye forskjellig, og ofte er det mer øyeblikket enn oppdragelsen som er problemet. Noen unntak er det jo, men mitt inntrykk er at de fleste barn har en relativt god oppdragelse i bunnen. Anonymkode: 49844...a06
Anonym bruker Skrevet 17. september 2022 #4 Skrevet 17. september 2022 Jeg har vel egentlig aldri lært de det. Både mannen og jeg praktiserer det hele tiden, ungene har stort sett lært ved å observere fra de er små. Monkey see, Monkey do. Har ikke behøvd å korrigere de så veldig mange ganger, eldste er 18. Anonymkode: fc0ce...b95
Gjest NotNaomi Skrevet 17. september 2022 #5 Skrevet 17. september 2022 Smile og hilse høflig? Det har vært helt naturlig at de gjør det når voksne hilser på dem. Bortsett fra en som var nettopp sjenert. Det kom når det kom, og er ingenting jeg har "lært" ungene mine. De lærte å si takk og å spørre pent om ting. Det er jo sånt man lærer barn fra de forstår hva du sier og kan snakke selv. Ellers er alt det andre ingenting jeg har lagt vekt på at barna skal kunne. Alt er et modningsspørsmål, og frem til det tar voksne ansvar. Det er det barn lærer av, og ikke hva du prøver å formidle verbalt. Det er så utrolig rart at ikke foreldre skjønner det! Det er så mange som tror at man må fortelle barna hva de skal gjøre, men de er istand til å bruke både øyne og ører, og du er som forelder rollemodell, så de betrakter deg! Så er det noe med at barn i flokk oppfører seg annerledes enn barn alene. Det er også helt normalt når det gjelder mennesker. De påvirker hverandre, og små hoder sitter ikke og vurderer om det er lurt eller ikke alltid, og der og da betyr flokken mer enn foreldre. Nå er jeg sikkert litt farget av mitt syn på høflige og alltid veloppdragne barn, som jeg får litt mark av. Jeg liker bedre barn som er litt rampete ( ikke mot andre! ) og som kaster popcorn på blink 😄
Anonym bruker Skrevet 17. september 2022 #6 Skrevet 17. september 2022 NotNaomi skrev (19 minutter siden): Smile og hilse høflig? Det har vært helt naturlig at de gjør det når voksne hilser på dem. Bortsett fra en som var nettopp sjenert. Det kom når det kom, og er ingenting jeg har "lært" ungene mine. De lærte å si takk og å spørre pent om ting. Det er jo sånt man lærer barn fra de forstår hva du sier og kan snakke selv. Ellers er alt det andre ingenting jeg har lagt vekt på at barna skal kunne. Alt er et modningsspørsmål, og frem til det tar voksne ansvar. Det er det barn lærer av, og ikke hva du prøver å formidle verbalt. Det er så utrolig rart at ikke foreldre skjønner det! Det er så mange som tror at man må fortelle barna hva de skal gjøre, men de er istand til å bruke både øyne og ører, og du er som forelder rollemodell, så de betrakter deg! Så er det noe med at barn i flokk oppfører seg annerledes enn barn alene. Det er også helt normalt når det gjelder mennesker. De påvirker hverandre, og små hoder sitter ikke og vurderer om det er lurt eller ikke alltid, og der og da betyr flokken mer enn foreldre. Nå er jeg sikkert litt farget av mitt syn på høflige og alltid veloppdragne barn, som jeg får litt mark av. Jeg liker bedre barn som er litt rampete ( ikke mot andre! ) og som kaster popcorn på blink 😄 Vel. Det er forbausende mange tenåringer som ikke klarer hilse høflig så det er åpenbart noen som ikke lærer det. Rampete er ok, å kaste mat rundt inne er unødvendig. Det er en stor forskjell på rampete og freidig. Anonymkode: 8edca...3a3
Gjest NotNaomi Skrevet 17. september 2022 #7 Skrevet 17. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vel. Det er forbausende mange tenåringer som ikke klarer hilse høflig så det er åpenbart noen som ikke lærer det. Rampete er ok, å kaste mat rundt inne er unødvendig. Det er en stor forskjell på rampete og freidig. Anonymkode: 8edca...3a3 Jeg kaller ikke popcorn mat akkurat. Det hadde liksom vært noe annet om de slengte hamburgere rundt, ikke sant? For da snakker vi diagnoser mest sannsynlig. Tenåringer er jo ofte mer sjenerte enn da de var helt små, stakkars! La de være 🙂 de kommer seg nok. Jeg vet ikke hva freidig betyr, men regner med at det handler om barn som tar plass. Jeg heier på dem også, og det var veldig rart å se deg kritisere det. Men klart, lærer du ungen din til sitte pent og kun se og ta hensyn til andre, ikke be om gaver osv osv. Så ja...DE lærer i hvertfall ikke å ta plass. Som faktisk er en god ting! Men igjen, vi er jo farget av egne holdninger her. Jeg regner med at du er typen til å sette andre foran deg selv og å alltid ta hensyn til hvordan andre har det. Jeg er jo ikke helt der...
Anonym bruker Skrevet 17. september 2022 #8 Skrevet 17. september 2022 Det hører vel kanskje ikke til folkeskikk, men jeg lærer barna mine å holde bestikken riktig når de spiser. Er så mange i Norge som ikke kan holde en kniv og gaffel på riktig måte. Noen ser helt groteske ut når de spiser. Ser så ufattelig ille ut. Anonymkode: 7b4d6...a7b
Anonym bruker Skrevet 17. september 2022 #9 Skrevet 17. september 2022 Aner ikke. Det har gått av seg selv. Antakelig fra de ble gamle nok til å forså hva som er lov og ikke Anonymkode: 5e150...44b
Anonym bruker Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det hører vel kanskje ikke til folkeskikk, men jeg lærer barna mine å holde bestikken riktig når de spiser. Er så mange i Norge som ikke kan holde en kniv og gaffel på riktig måte. Noen ser helt groteske ut når de spiser. Ser så ufattelig ille ut. Anonymkode: 7b4d6...a7b Er det en hang-up? Jeg tror folk flest ikke bryr seg så veldig så lenge man ikke spiser med hendene (med unntak av mat som "skal" spises med hendene, da). Selv kan jeg spise korrekt med kniv og gaffel, men jeg gjør det nesten aldri, kun i spesielle anledninger som bryllup ol. Vanligvis skjærer jeg opp en del, eller all, maten som må skjæres opp, legger ned kniven og spiser med gaffelen i høyre hånd. Rett og slett fordi det er mer behagelig. Det er absolutt ingenting grotesk eller ille med det, altså. Anonymkode: 49844...a06
Pobie Skrevet 17. september 2022 #11 Skrevet 17. september 2022 Er vel ikke noen nedre grense, vi har bare tatt det sakte men sikkert etter evne. F eks så snart de kan si ett ord kan de også si takk når de får noe, og hei og hade til folk som kommer og går. Når de kan si at de vil ha mat kan de spørre pent om de kan få. Tar det litt etter hvert, men vil heller ikke pirke på alt de gjør, så jeg ville valgt et par ting å fokusere på om gangen.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2022 #12 Skrevet 18. september 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Det hører vel kanskje ikke til folkeskikk, men jeg lærer barna mine å holde bestikken riktig når de spiser. Er så mange i Norge som ikke kan holde en kniv og gaffel på riktig måte. Noen ser helt groteske ut når de spiser. Ser så ufattelig ille ut. Anonymkode: 7b4d6...a7b Det spiller da overhodet ingen rolle hvordan man holder bestikket. Det er mye mer groteskt med mennesker som ikke kan forskjell på bøyning av hankjønnsord og intetkjønnsord. Anonymkode: 3df84...d7a
Gjest NotNaomi Skrevet 18. september 2022 #13 Skrevet 18. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det spiller da overhodet ingen rolle hvordan man holder bestikket. Det er mye mer groteskt med mennesker som ikke kan forskjell på bøyning av hankjønnsord og intetkjønnsord. Anonymkode: 3df84...d7a Hvorfor angriper du en bruker fordi hun syns å holde bestikk riktig er viktig? Jeg syns det var et nydelig innlegg 😊 selv om jeg helt klart går under de hun mener spiser på grotesk måte når jeg spiser hjemme ihvertfall med familie. Tror neppe jeg holder bestikk helt riktig ute på restaurant alltid heller gitt. Men du blir drittfornærmet og går rett i forsvar og angrep. Få deg litt selvtillit kanskje?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2022 #14 Skrevet 18. september 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Er det en hang-up? Jeg tror folk flest ikke bryr seg så veldig så lenge man ikke spiser med hendene (med unntak av mat som "skal" spises med hendene, da). Selv kan jeg spise korrekt med kniv og gaffel, men jeg gjør det nesten aldri, kun i spesielle anledninger som bryllup ol. Vanligvis skjærer jeg opp en del, eller all, maten som må skjæres opp, legger ned kniven og spiser med gaffelen i høyre hånd. Rett og slett fordi det er mer behagelig. Det er absolutt ingenting grotesk eller ille med det, altså. Anonymkode: 49844...a06 I USA er det din måte som er den korrekte 🙂 Anonymkode: 92574...a01
Anonym bruker Skrevet 18. september 2022 #15 Skrevet 18. september 2022 Jeg føler meg litt truffet av dette innlegget som er litt urettferdig for HI da vi nok ikke er ment som målgruppen hennes. Men jeg må likevel nevne det slik man kan huske det, og ha det i bakhodet når man møter slike barn/ungdommer. Jeg har ikke lykkes å lære mitt barn normal folkeskikk. Jeg har prøvd. Alle mine nærmeste vet at jeg har prøvd, men det vet ikke du som en ukjent mamma i klassen hennes. Jeg har alltid prøvd å være et godt forbilde, vært hyggelig, hjelpsom, takket, tolerant, respektfull og forklarende. Min jente har likevel aldri klart å møte de forventningene om folkeskikk man har ved sosiale sammenkomster. Det har vært veldig fortvilende. Først nå etter hun er blitt ganske stor ungdom er hun blitt sett. Dessverre har hun levd med en diagnose hele livet som ikke er kommet frem før. Hun har klart å skjule det så godt at vi alle rundt henne har tenkt at hun bare har vært vanskelig. Jeg har tenkt at jeg har feilet helt i denne (og flere) sammenhenger. Vi har gjennom oppveksten spurt flere instanser om hjelp, men det har ikke vært lett. Ha dette i bakhodet når dere treffer de som er litt ufordragelige. Mange av de har nok ikke en diagnose, men for de som har det er det ganske tøft å stille sosiale lag uten at det vises utenpå. Møt alltid andre med respekt, sett grenser men med respekt. Anonymkode: be3b4...5b5
Anonym bruker Skrevet 18. september 2022 #16 Skrevet 18. september 2022 Det har jeg sniki inn fra de har vært bittesmå, så har aldri vært fra en alder jeg har begynt å lære de. Ikke mye regler eller strengt egime her i huset, men slikt har jeg lært de hele tiden. Begynne å endre på endel ting som jeg vil kalle uvaner når de blir eldre blir vanskelig for store og små. Men unger er også ulike så hvordan jeg har lært mine unger har variert. Ene ungen sugde til seg alt hun så, og var hun usikker spurte hun alltid før hun gjorde noe nytt eller en ny situasjon oppsto hun ikke viste hva hun skulle gjør i. Søstra var helt ulik, hu kasta seg ut i nye situasjoner og tenkte; det er begrenset hvor dritt det kan gå. Slik var hun igrunn i alle ting og situasjoner så hun måtte jeg ta en prat med før vi skulle noe eller gjøre noe vi ikke hadde gjort før om ikke kunne det fort bli feil. Så for andre som ikke kjente oss kunne nok ungene se veldig like ut, men hva vi hadde gjort i forkant viste de ikke og var veldig ulikt. 17åringen som er hu som bare kaster seg ut i ting vet det nå selv, så nå kommer hun og spør om hun er usikker. Hun har god folkeskikk, men nå dukker det opp nye situasjoner som jobbinterjuver, utplasseringer osv og da skjønner hun selv at hun må tenke seg litt om før hun gjør det. Hun trenger den lille bremsen for å tenke seg om en gang først. Jeg har aldri måtte være streng eller leksa opp regler og hva som er lov, men hun må stoppe opp for å tenke over hva som skal skje. Anonymkode: b1325...362
Anonym bruker Skrevet 19. september 2022 #17 Skrevet 19. september 2022 Anonym bruker skrev (På 17.9.2022 den 22.42): Er det en hang-up? Jeg tror folk flest ikke bryr seg så veldig så lenge man ikke spiser med hendene (med unntak av mat som "skal" spises med hendene, da). Selv kan jeg spise korrekt med kniv og gaffel, men jeg gjør det nesten aldri, kun i spesielle anledninger som bryllup ol. Vanligvis skjærer jeg opp en del, eller all, maten som må skjæres opp, legger ned kniven og spiser med gaffelen i høyre hånd. Rett og slett fordi det er mer behagelig. Det er absolutt ingenting grotesk eller ille med det, altså. Anonymkode: 49844...a06 Tror ikke det er en hang-up, altså. Jeg synes det ser helt vilt ut å spise sånn som du gjør. Men du har kanskje vokst opp i USA? Vet det er vanlig der. Anonymkode: a8d31...e41
Anonym bruker Skrevet 19. september 2022 #18 Skrevet 19. september 2022 Anonym bruker skrev (21 timer siden): I USA er det din måte som er den korrekte 🙂 Anonymkode: 92574...a01 Der har også voksne mennesker borrelås på skoene Anonymkode: a8d31...e41
Anonym bruker Skrevet 19. september 2022 #19 Skrevet 19. september 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Tror ikke det er en hang-up, altså. Jeg synes det ser helt vilt ut å spise sånn som du gjør. Men du har kanskje vokst opp i USA? Vet det er vanlig der. Anonymkode: a8d31...e41 Nei, jeg er helnorsk. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du kan synes det ser vilt ut, det er bare snakk om å holde gaffelen i høyre hånd og ikke venstre, noe som tross alt føles mer naturlig for høyrehendte personer. Det er ikke oppdragelsen det står på, både jeg, mannen og barna kan den såkalte korrekte måten å spise på, men vi velger å ikke spise slik til vanlig fordi det føles kunstig og unødvendig. Jeg må ærlig innrømme at jeg faktisk ikke har peiling på hva folk rundt meg pleier å gjøre, for det er noe jeg bryr meg såpass lite om at jeg sikkert registrerer det der og da, men ikke husker det. Det var derfor jeg lurte på om det var en hang-up for deg, siden du åpenbart bevisst registrerer dette og i tillegg husker det og tenker på det. Og det er helt normalt å ha slike, jeg bare har mine hang-ups på andre områder. Anonymkode: 49844...a06
Anonym bruker Skrevet 19. september 2022 #20 Skrevet 19. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg er helnorsk. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du kan synes det ser vilt ut, det er bare snakk om å holde gaffelen i høyre hånd og ikke venstre, noe som tross alt føles mer naturlig for høyrehendte personer. Det er ikke oppdragelsen det står på, både jeg, mannen og barna kan den såkalte korrekte måten å spise på, men vi velger å ikke spise slik til vanlig fordi det føles kunstig og unødvendig. Jeg må ærlig innrømme at jeg faktisk ikke har peiling på hva folk rundt meg pleier å gjøre, for det er noe jeg bryr meg såpass lite om at jeg sikkert registrerer det der og da, men ikke husker det. Det var derfor jeg lurte på om det var en hang-up for deg, siden du åpenbart bevisst registrerer dette og i tillegg husker det og tenker på det. Og det er helt normalt å ha slike, jeg bare har mine hang-ups på andre områder. Anonymkode: 49844...a06 Det var ikke meg som skrev den første, altså. Men kanskje vi er flere som har en hang-up. At jeg bevisst registrerer dette, er helt sikkert. Det skjærer på samme måte som feil med da og når. Men jeg går ikke og tenker på det etterpå altså 😄 Det var bare fordi noen tok det opp her! Vet ikke hva som skal til før man kan kalle noe hang-up. Men jeg synes det ser uoppdragent ut - sorry! Anonymkode: a8d31...e41
Anonym bruker Skrevet 19. september 2022 #21 Skrevet 19. september 2022 Selvfølgelig, holde bestikket ordentlig, ikke spise med åpen munn, ikke kaste seg over godteskålen og kakefat når man er borte og hjemme for den del. Si takk for maten, takke pent for gaver osv osv. Anonymkode: 84fb2...ece
Anonym bruker Skrevet 19. september 2022 #22 Skrevet 19. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det var ikke meg som skrev den første, altså. Men kanskje vi er flere som har en hang-up. At jeg bevisst registrerer dette, er helt sikkert. Det skjærer på samme måte som feil med da og når. Men jeg går ikke og tenker på det etterpå altså 😄 Det var bare fordi noen tok det opp her! Vet ikke hva som skal til før man kan kalle noe hang-up. Men jeg synes det ser uoppdragent ut - sorry! Anonymkode: a8d31...e41 Haha, for all del, du har lov å mene det. Jeg bare kommer ikke til å endre på det til daglig av den grunn. Nå er jeg et såpass veloppdragent sosialt vesen at jeg retter meg etter forholdene, så i visse formelle settinger spiser jeg på helt korrekt måte, ned til minste detalj, som hvordan bestikket skal ligge på fatet når jeg er forsynt, hvordan holde glasset, plassere servietten osv. Nå må det sies at jeg som historiker er over gjennomsnittet interessert i historie og kultur, så jeg lar meg fascinere veldig over ting som ulike forventninger til god bordskikk både gjennom tidene og rundt om i verden. Anonymkode: 49844...a06
Anonym bruker Skrevet 19. september 2022 #23 Skrevet 19. september 2022 Fra dag én. Ikke noe å vente med. Jeg skjønner ikke barn/folk som maser etter gaven sin i bursdager, lar barn stå alene i skolegården, smiler når man går forbi noen på gaten, sier takk når man bestiller mat feks, si :"Takk for at du kom." når det er bursdager. Synes det er MANGE barn som kun tenker på seg selv. Ja, de er barn, men mine er også barn - men de har antenner. Mange barn konkurerer og er missunnelige. Hvorfor lurer jeg på da. Jeg tenker at barn speiler foreldrene. Du kan gjerne se på bøllene hvem foreldrene er. Anonymkode: f7999...b99
Anonym bruker Skrevet 19. september 2022 #24 Skrevet 19. september 2022 Anonym bruker skrev (På 2022-9-17 den 15.42): Vel. Det er forbausende mange tenåringer som ikke klarer hilse høflig så det er åpenbart noen som ikke lærer det. Rampete er ok, å kaste mat rundt inne er unødvendig. Det er en stor forskjell på rampete og freidig. Anonymkode: 8edca...3a3 Unger synes det meste er flaut, mange med sosial angst osv. Jeg gir dem litt slækk med det å hilse osv. Anonymkode: f7999...b99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå