Gå til innhold

Er det "lov" å selge bunaden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk bunad da jeg stod til konfirmasjon for 17 år siden. Jeg ønsket meg aldri den bunaden, men fikk ikke den jeg ønsket meg og ikke festdrakten jeg ønsket meg. Altså, ikke at jeg skulle fått begge to, men valget mitt stod mellom en bunad og en festdrakt.

Bunaden jeg ville ha mente de ville bli for dyr, selvom ikke prisen ble sjekket og festdrakten fikk jeg ikke for jeg skulle ha ordentlig bunad. Så da falt valget på den lokale bunaden her. Jeg er ikke fan av den og har aldri vært det. Har alltid følt meg stygg og uvel i den og hver gang jeg skal ha den på er jeg i dårlig humør, har tilogmed begynt å gråte når jeg tok den på noen ganger. Synes ikke sølvet til den er fint og for å få fullført sølvet som hører til den må jeg ut med minst 12.000,-, noe som er helt uaktuelt på den bunaden.

Er det "lov" å selge den? Det er min mor som har brodert den så er henne jeg tenker på. Hun hadde sikkert blitt kjempe såret om jeg solgte den, men jeg liker den virkelig ikke!

Jeg vet jeg skal være takknemlig for at jeg har bunad og det er jeg, jeg bare mistrives så voldsomt med den at alle 17.mai, dåp og konfirmasjoner blir dager jeg prøver å gjemme meg bort

Anonymkode: 1ab33...20e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste grunnen til at du vil selge den er vel at du trenger penger? Ellers hadde den jo blitt i skapet fordi den har affeksjonsverdi. Tenk deg godt om, og så er det helt opp til deg for din mor lever jo ikke lenger, så du kan ikke såre henne.

Anonymkode: acc8c...3d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Den eneste grunnen til at du vil selge den er vel at du trenger penger? Ellers hadde den jo blitt i skapet fordi den har affeksjonsverdi. Tenk deg godt om, og så er det helt opp til deg for din mor lever jo ikke lenger, så du kan ikke såre henne.

Ikke fordi jeg trenger penger nei. Jeg vil kjøpe den jeg egentlig ville ha

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ikke fordi jeg trenger penger nei. Jeg vil kjøpe den jeg egentlig ville ha

Da gjør du det. 

Skrevet

Din mor lever ikke lengre?

Da synes jeg du skal selge den, og kjøpe den festdrakten du ønsker deg!! ❤️ 

Anonymkode: 77293...383

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Din mor lever ikke lengre?

Da synes jeg du skal selge den, og kjøpe den festdrakten du ønsker deg!! ❤️ 

Anonymkode: 77293...383

Joda, hun lever heldigvis i beste velgående.

Skrevet

Har du døtre? I så fall synes jeg du skal ta vare på den til dem. Personlige ville jeg ALDRI solgt den dersom det var moren min som hadde brodert den til meg. Men jeg ville sikkert kjøpt meg en annen bunad. 

Anonymkode: 3722f...a3f

Skrevet

Hvis du har råd til det synes jeg du skal kjøpe deg den du vil ha selv og spare den til barn eller barnebarn, men det er helt greit om du selger den også. Snakk vare med moren din først. Fortell genre at du er glad i bunaden siden hunn gar sydd den (selv om det ikke er helt sant), men at du aldri har følt den var helt riktig for deg. Det går nok bra. Mørke vil oftest det beste for barna sine.

Anonymkode: 0bd62...aae

Skrevet (endret)

Er det virkelig så viktig med bunad at du bruker den og *gråter fordi du må? At du vil gjemme deg bort hver gang du har den på? Ligger det noe annet under her eller? 

Ellers syns jeg ikke at du skal selge noe som moren din har brukt så mye tid og omtanke i! Det er en uting at folk bare selger håndverk andre har lagd nettopp til dem, for da må de jo heller gi det tilbake. Sånt er helt uhørt fra der jeg vokste opp. Det handler jo om å respektere andres innsats og at de har hatt omtanke for nettopp deg. Det er ikke noe du skal tjene penger på liksom..

Endret av NotNaomi
Skrevet

Kan du ikke gi den til datter eller tantebarn, siden din mor har brodert? 

Så kjøper du den du ønsker deg?

Anonymkode: 9a0f5...32c

Skrevet

Akkurat slik hadde jeg det også. Fikk en bunad til konfirmasjonen (veldig takknemlig, det står ikke på det) som jeg egentlig ikke hadde lyst på. Men siden min bestemor betalte, mente hun at hun skulle få bestemme hvilken bunad jeg skulle ha, så det var uvesentlig hva jeg følte meg vell i.

Når jeg ble voksen, solgte jeg bunaden og brukte pengene på den bunaden jeg selv alltid hadde ønsket meg. 

Det er du som skal gå i den, ingen andre, så selg den ( kanskje noen i familien vil kjøpe den av deg?) og kjøp den bunaden du selv ønsker. 

Anonymkode: 19b7b...50b

Skrevet

Nå ble jeg veldig spent på hvilken bunad du har som tydeligvis er så "stygg" og samtidig har så dyrt sølv. 

Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver, for da jeg skulle konfirmeres sto det mellom noen få bunader som var aktuelle i forhold til hvor jeg bor og hvor slekta kommer fra. Det var en fra farssiden, som jeg da ikke følte meg veldig knyttet til akkurat da, det var den fra morssiden som var "billig" og så var det Lundebybunaden som "alle" skulle ha og som var "dyr". I ettertid tror jeg nok bunaden fra farssiden var dyrere, men det visste jeg ikke da. 

Jeg valgte jeg den "billige" bunaden fordi det var den jeg på det tidspunktet følte meg mest tilknyttet til. Kjøpte meg brukt utgave av bunaden fra farssiden da jeg var rundt 30 år, og har nå 2 bunader. Ønsker meg Gudbrandsdalsbunad i tillegg, så kan nok hende jeg kjøper meg det (brukt) om jeg kommer over en som passer for meg. 

At det er din mor som har brodert den er jo såpass spesielt at jeg ville tatt vare på bunaden. 

Anonymkode: 5dd31...af3

Skrevet

Jeg hadde ikke solgt den hvis jeg ikke trengte pengene. 

Ville gitt den i arv. 

Anonymkode: 02c53...c01

Skrevet

Jeg fikk bunad av min bestemor til konfirmasjonen, brodert av henne til meg. Hverken hun eller jeg bodde på hennes hjenplass, jeg har faktisk aldri vært der.... Har aldri følt meg hjemme i den, sier liksom ingenting om meg.

Jeg kjøpte bunaden jeg ønsket meg, men tok vare på den bestemor har brodert.

Da min datter ble konfirmert ville hun mest av alt ha bunaden etter sin oldemor. Hun fikk velge fritt, men det  var akkurat den hun ville ha. Den er pen, det er en arvebunad og oldemor har brodert den. 

Hun er kjempefin i den og føler seg flottere enn flottest, hun får mange komplimenter og elsker fortelle at den har hennes oldemor laget

Så vi er veldig forskjellig, og jeg er veldig glad jeg ikke solgte den.

Anonymkode: ecf27...d7c

Skrevet

Da hadde jeg spart og kjøpt meg den jeg ønsket meg 💛

Beholdt den jeg fikk, kanskje noen andre kan få glede av den (i nær familie selv sagt). 

Anonymkode: 53383...f77

Skrevet

Lan du ikke bare gjøre som oss andre? Spis deg så feit at den ikke passer mer. Problem løst😅🤣🙈

Anonymkode: 58ed0...579

Skrevet

Du  GRÅT fordi du «måtte» ha på deg bunaden? Hvor sart er der mulig å bli?

Anonymkode: 91a00...811

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du  GRÅT fordi du «måtte» ha på deg bunaden? Hvor sart er der mulig å bli?

Hvor idiot man kan bli viser i hvert fall du oss…

Anonymkode: b2c01...28e

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hvor idiot man kan bli viser i hvert fall du oss…

Nei. Man er ikke idiot når man påpeker hvor sart man er når man GRÅTER fordi man liksom må ha på seg en bunad. Men man er ganske idiot når man tror at man kan idioterklære andre kun på grunnlag av at man mener folk som gråter over å måtte ha med seg en bunad er sarte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Man er ikke idiot når man påpeker hvor sart man er når man GRÅTER fordi man liksom må ha på seg en bunad. Men man er ganske idiot når man tror at man kan idioterklære andre kun på grunnlag av at man mener folk som gråter over å måtte ha med seg en bunad er sarte.

Jo. Da er man idiot. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jo. Da er man idiot. 

Nei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jo. Da er man idiot. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei.

Voks opp begge to please. Omg. 

Anonymkode: 5d4c6...e41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...