Gå til innhold

Hvordan snakke med 12-åring om vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn (12) blir bare større og større. De siste to årene har han lagt på seg 20 kilo, samtidig som han har vokst 16 cm, og har nå en kmi på 23, som er overvekt i følge Norsk Helseinformatikk https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks/

Han er ikke veldig aktiv, og i tillegg er kostholdet ikke det beste. Det er noe vi er klar over og prøver å gjøre noe med.

Jeg er usikker på hvor mye og hvordan jeg skal snakke med ham om dette. Jeg vil jo nødig skape kroppspress, men samtidig er det vanskelig å ta tak i dette uten å involvere ham selv. Jeg har selvsagt sagt at kroppen trenger riktig næring for å fungere ordentlig, at godteri ikke er hverdagsmat, men uten å ha fokus på vekt. Det hjelper lite at vi ikke har godteri i hus og lager sunn mat når han selv panter flasker og går på butikken for å kjøpe snop 😕 

Hva kan jeg si? Ingenting? Vente og håpe at han vokser mest i høyden i årene som kommer?

Anonymkode: 24042...db3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke si noe. Jeg gjorde ikke det med min nå 13-åring og plutselig ble han kroppsbevisst og interessert i jenter. Da ble det push ups og sunt kosthold helt av seg selv. 

Anonymkode: a0726...84f

Skrevet

Ikke si noe, ta han med ut på turer og server sunn mat. Når han strekker seg da, så går han ikke opp i vekt

Anonymkode: 31eeb...1af

Skrevet

Tror også det er veldig vanlig å være litt lubben i den alderen. De trenger noe å vokse på. Hvor høy er han?

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tror også det er veldig vanlig å være litt lubben i den alderen. De trenger noe å vokse på. Hvor høy er han?

Det tror jeg også

Endret av Løvetanner
Skrevet

Jeg ville heller ikke sagt noe. Ha fokus på sunn mat hjemme og vær i aktivitet som familie så kan det godt være at han vokser inn i vekten sin. 

Når det er sagt så er det noen få barn som rett og slett er ‘hole’ og både mangler magemål og har et unormalt behov for mat og søtt, og da bør man oppsøke fagfolk før vekten blir uhåndterlig. 

Anonymkode: 334a0...c41

Skrevet

Hvis du er bekymret for barn og vekt bør du snakke med fagfolk om hvorvidt de anser det som bekymringsfullt og hva du kan gjøre. Jeg er enig i at du helst ikke bør snakke om vekten hans, men ha fokus på et bra kosthold hjemme og ikke ha godteri og kjeks i skapet jevnlig. Men snakk med helsepersonell.

Skrevet

Ha ett variert kosthold hjemme, men ikke la det bli for sunt. Ta dere en feit hamburgermiddag innimellom, men jeg ville ikke latt det bli en fast lørdagsmiddag osv for det kan bli for mye. Blir det for sunt hjemme så kan det fort føles feil og ungdommen tyr til usunn mat utenfor huset oftere. 

Når dere har godteri hjemme, snik inn sunnere alternativer også. Vi hadde ofte grønnsaker i staver med dip når vi hadde godteri på bordet. På den måten kunne jeg gradvis minske godterimengen uten at noen merket det. Jeg og min ex var veldig uenige om mengden godteri vi skulle ha, han skulle ha overflod og alt måtte spises opp. Jeg har sldri vært vant til en godteridag og mamma kjøpte ofte godteri som kunne stå på bordet enstund etter vi hadde kjøpt det så det sto fremme til det var tomt. Om vi spiste det amme dag eller en uke hadde ikke noe å si. En pose fox kunne vare i over en uke med oss fire hjemme. 
Så på denne måten fikk jeg redusert mengden godteri uten at noen merket det. Etter en liten stund hadde jeg redusert mengde til halv og det var først når mannen var med for å kjøpe godteri han merket det. Om han hadde kjøpt godteri så hadde jeg sniki meg inn og redusert mengden i posen så når jeg satt det frem så merktes det ikke. 

Anonymkode: 7c40e...2c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ha ett variert kosthold hjemme, men ikke la det bli for sunt. Ta dere en feit hamburgermiddag innimellom, men jeg ville ikke latt det bli en fast lørdagsmiddag osv for det kan bli for mye. Blir det for sunt hjemme så kan det fort føles feil og ungdommen tyr til usunn mat utenfor huset oftere. 

Når dere har godteri hjemme, snik inn sunnere alternativer også. Vi hadde ofte grønnsaker i staver med dip når vi hadde godteri på bordet. På den måten kunne jeg gradvis minske godterimengen uten at noen merket det. Jeg og min ex var veldig uenige om mengden godteri vi skulle ha, han skulle ha overflod og alt måtte spises opp. Jeg har sldri vært vant til en godteridag og mamma kjøpte ofte godteri som kunne stå på bordet enstund etter vi hadde kjøpt det så det sto fremme til det var tomt. Om vi spiste det amme dag eller en uke hadde ikke noe å si. En pose fox kunne vare i over en uke med oss fire hjemme. 
Så på denne måten fikk jeg redusert mengden godteri uten at noen merket det. Etter en liten stund hadde jeg redusert mengde til halv og det var først når mannen var med for å kjøpe godteri han merket det. Om han hadde kjøpt godteri så hadde jeg sniki meg inn og redusert mengden i posen så når jeg satt det frem så merktes det ikke. 

Anonymkode: 7c40e...2c2

Problemet er vel kanskje at 12-13-åringer begynner å gå på butikken selv. Sønnen min forteller at vennene fort kan sluke en pose med boller etterfulgt av en stor melkesjokolade som skylles ned med en Litago eller en brus. Da hjelper tiltakene hjemme bare litt. 

Skrevet

Hvor får han flaskene fra? Er det snakk om så mye flasker at du mener hans overvekt skyldes dette? 

Generelt tenker jeg det er lurt å snakke med ungene om kosthold og vekt. Her trenger man jo ikke snakke om hans vekt. Men som du sier hva kroppen trenger, at det blir tungt for kroppen å gjøre vanlige ting som er viktig (være i bevegelse, søvn, konsentrasjon etc) når man bli stor. At dette kan være vanskelig når man blir ungdom og mange andre kjøper mye rart. Hva tenker han selv om dette? Tenker han at han spiser ok? Her i huset er det samme regler for alle. Søtsaker lørdager (og selvsagt ved unntak som bursdager etc), og vi forsøker å få til min. 30 min bevegelse hver dag. Det trenger kroppen. En sykler til skolen. En gidder ikke, men han spiller en del fotball etc. Om man snakker om hva som er bra for alle, snakker om ungdommer generelt, hva alle kropper (også din) trenger opplever jeg at man får mange fint samtaler rundt dette. Ofte kan det jo da komme ting som at de vet de har lagt på seg...om det kommer fra dem så kan man jo drodle litt rundt hvordan de kan bli sunnere (gradvis ) når de selv uttrykker at de ønsker det. 

Anonymkode: 31b39...dc4

Skrevet

Begge mine gutter som i utganspunktet var syltynne ble plutselig lubne i den alderen, runde kinn og litt mage. Så satte puberteten inn, de strakk seg 30 cm til, og har vært normalt slanke/muskuløse siden. Sier ikke at det er sånn for alle, men ikke så uvanlig tror jeg. 
Men samtale om kosthold og aktivitet på generelt grunnlag er jo ikke dumt uansett.

Anonymkode: d4748...ee3

Skrevet

Det er veldig normalt for den alderen. Min mellomste var over grensen for overvekt og lett lubben som 12-åring. Så strakte han seg plutselig veldig da han ble 15-16 år, samtidig som han gikk ned i vekt, og endte opp som skikkelig tynn. Nå er han 18 år, er 1.86 og nesten litt spinkel, man kunne aldri gjettet at han pleide å være smålubben for noen år siden. 

Men altså, pante flasker. Finner han disse ute? I så fall må han jo få litt trim i jakten på dem. Hjemme kan dere jo si at han ikke får dem, eller bare la være å drikke brus ol.

Anonymkode: 68938...25b

Skrevet

Jeg ser veldig godt forskjell på fedme og valpefett. Sistnevnte er helt ok. 
Synes ikke du skal si så mye. Sunn mat, aktivitet og så hadde jeg nok sagt fra om å kjøpe snop. Lite trolig det hjelper men viktig å si fra. Sunn mat før snop. 

Anonymkode: f19ed...fc7

Skrevet (endret)

Du skal ikke si noe om vekt!

Hva er det med dere foreldre som snakker så mye? Hvorfor tror dere at å belære barna er viktig i det hele tatt? Oppfør dere som dere tenker dere vil at barna skal oppføre seg. Server den maten dere syns barna har godt av.

Slutt med all den jabbingen og belæringen. Det går bare inn det ene øret og ut det andre. 

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (2 timer siden):

Du skal ikke si noe om vekt!

Hva er det med dere foreldre som snakker så mye? Hvorfor tror dere at å belære barna er viktig i det hele tatt? Oppfør dere som dere tenker dere vil at barna skal oppføre seg. Server den maten dere syns barna har godt av.

Slutt med all den jabbingen og belæringen. Det går bare inn det ene øret og ut det andre. 

Dette var veldig klokt sagt! ♥️

Skrevet

Jeg hadde en med samme problem, bikket akkurat overvekt og fikk telefon fra helsesøster som ville ha ekstra veging og oppfølging. Ga klar beskjed om at det var totalt uaktuelt fordi jeg visste at aktivitetsnivå og kostholdet var ok+. Bare en periode med ulvehunger. 1,5 år senere og 25 cm høyere og barnet er på nedre normal uten tiltak. Takk og lov at helsestasjonen ikke fikk styre. 

Anonymkode: 2fb8e...a10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...