Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Har noen brukte B6 vitamin mot kvalme og det funket? Desperat etter noe som skal funke mot kvalmen i svangerskapet. Tar allerede postafen, afipran og spiser lite og ofte. Anonymkode: 85d58...bf5
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Har noen brukte B6 vitamin mot kvalme og det funket? Desperat etter noe som skal funke mot kvalmen i svangerskapet. Tar allerede postafen, afipran og spiser lite og ofte. Anonymkode: 85d58...bf5 Eneste som hjalp var zofran Anonymkode: 3cb93...657
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Eneste som hjalp var zofran Anonymkode: 3cb93...657 Der er det stor risiko for gane-, leppe- og kjevespalte om man bruker det i første trimester. Og det tørr jeg ikke, da vi hadde et foster som ikke utviklet seg itillegg hadde dobbeltsidig gane-, leppe- og kjevespalte sist. Og måtte avslutte svangerskapet i uke 20. Anonymkode: 85d58...bf5
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Der er det stor risiko for gane-, leppe- og kjevespalte om man bruker det i første trimester. Og det tørr jeg ikke, da vi hadde et foster som ikke utviklet seg itillegg hadde dobbeltsidig gane-, leppe- og kjevespalte sist. Og måtte avslutte svangerskapet i uke 20. Anonymkode: 85d58...bf5 Er det? Var ikke snakk om noen slike risikoer når jeg gikk gravid. Afipran derimot ble sterkt frarådet. Anonymkode: 3cb93...657
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 Jeg tok B6 noen mnd for å forlenge lutealfasen i forkant av to av mine svangerskap. I de to svangerskapene var jeg ikke kvalm. Før det tredje tok jeg det ikke og da var jeg kvalm døgnet rundt i første trimester. Men om det har noen sammenheng, nei det er sannelig ikke godt å si. Anonymkode: 817bb...cca
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 Vet flere som har hatt effekt av det, men da i doser kjøpt på apoteket (40 mg). Snakk med legen din eller apoteket, om de har lært noe om det. Anonymkode: 1064d...e59
Anonym bruker Skrevet 19. september 2022 #7 Skrevet 19. september 2022 Anonym bruker skrev (På 16.9.2022 den 22.15): Vet flere som har hatt effekt av det, men da i doser kjøpt på apoteket (40 mg). Snakk med legen din eller apoteket, om de har lært noe om det. Anonymkode: 1064d...e59 Ingen av de vet noe særlig om det. Anonymkode: 85d58...bf5
Anonym bruker Skrevet 19. september 2022 #8 Skrevet 19. september 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Ingen av de vet noe særlig om det. Anonymkode: 85d58...bf5 Du kan finne en del her: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32961339/ Under finner du andre linker også. Det praktiseres, som du vil se, noe ulikt og med ulike doser. Jeg vet om de som har gått på 2x40 mg daglig (80mg totalt pr. døgn). Mange kan trappe ned på dosen etter noen dager, noe som nok også stemmer med det at dosene i ulike medisinske linker her ligger på 40-75 mg, flere på opp til 75 mg (tror noe av forskjellen er at det finnes ulike styrker på tabletter i Norge og utlandet, her er det lavdose eller 40 mg som er tilgjengelig, dermed har nok de jeg kjenner til enklest gått opp til 80 mg, men som sagt har flere kunnet redusere dosen etter noen dager). Nå husker jeg ikke helt i farten, men mener å huske at forskningen sa at blant friske skal det normalt ikke være bivirkninger før man kommer over 200-300 mg - men så høye doser skal man IKKE ta uten å gjøre det i samarbeid med lege! Opp til 75-80 mg daglig skal, om du ser på linkene, være trygt. Ser du ulike linkene her så ser du at de varierer hvor ofte de tar det og dosene, noen velger å dele opp døgndosen på tre eller fire og fordele dette fra morgen til kveld (det kan sikkert ha noe for seg for å holde nivåene jevne). https://www.google.com/search?q=vitamin+b6+against+nausea+pregnancy&source=hp&ei=cNcoY-D-AquAxc8P0MKsoAs&iflsig=AJiK0e8AAAAAYyjlgDawultiHtTSnRsM_rU_VEj7wYWE&ved=0ahUKEwjg9sWK36H6AhUrQPEDHVAhC7QQ4dUDCAY&uact=5&oq=vitamin+b6+against+nausea+pregnancy&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQghEKABMggIIRAeEBYQHTIICCEQHhAWEB0yCAghEB4QFhAdOhQIABDqAhC0AhCKAxC3AxDUAxDlAjoLCAAQgAQQsQMQgwE6BQguEIAEOg4ILhCABBCxAxDHARDRAzoUCC4QgAQQsQMQgwEQxwEQ0QMQ1AI6EQguEIAEELEDEIMBEMcBENEDOggILhCxAxCDAToECAAQQzoKCAAQsQMQgwEQQzoLCC4QgAQQxwEQrwE6EQguEIAEELEDEIMBEMcBEK8BOgUIABCABDoHCAAQgAQQCjoECAAQCjoECAAQEzoGCAAQChATOggIABAeEBYQEzoKCAAQHhAWEAoQEzoGCAAQHhAWOgQIIRAVOgcIIRCgARAKULcRWL6mAWDAqgFoA3AAeACAAdkBiAHDFZIBBjE3LjkuMZgBAKABAbABCg&sclient=gws-wiz Ser at noen også har god effekt av å bruke vitamin B6 sammen med doxylamin (doxylamine, som er en type antihistamin. Jeg kjenner ikke til doser av det, men du finner det i noen av studiene i noen av linkene. https://www.google.com/search?q=doxylamin&ei=K9koY4GcMIWtrgTY6KeIDA&ved=0ahUKEwjB3ZHe4KH6AhWFlosKHVj0CcEQ4dUDCA0&uact=5&oq=doxylamin&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBAgAEEMyBQgAEIAEMgUIABCABDIFCAAQgAQyBQgAEIAEMgUIABCABDIFCAAQgAQyBQgAEIAEMgUIABCABDIFCAAQgAQ6CggAEEcQ1gQQsANKBAhBGABKBAhGGABQgARYgARg9hFoAXABeACAAVaIAVaSAQExmAEAoAEByAEIwAEB&sclient=gws-wiz Ta med linkene til jordmor, lege eller apotek - de bør sette seg inn i bruk av vitamin B6 (og doxylamin), for det er brukt med god effekt og til og med anbefalt fra myndigheter i flere land. Lykke til Anonymkode: 1064d...e59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå