Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Så på nyhetene at en bedrift hadde tenkt å ta opp fredagspilsen igjen når pandemien var over, og hadde tatt kontakt med foreningen "av og til" for å finne et mer inkluderende navn. Forslaget fra "av og til" var å bytte ut fredagspils med fredagskos for å signalisere av alle er velkomne, også de som av ulike grunner ikke ønsker å drikke alkohol. Hva tenker dere om det? Anonymkode: f67db...028
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Jeg er veldig enig i dette, har lenge ment at drikkepresset i arbeidslivet er det nye Meetoo. Anonymkode: 389d5...947
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 Enda et tiltak for å tilfredsstille persillebladene. Anonymkode: 17f27...c36
Gjest NotNaomi Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 Det går fint an kjøpe alkoholfritt hvis man vil. Jeg skjønner ikke hvordan noen kommer på sånne ting..
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 Jeg har jobbet sammen med en tørrlagt alkoholiker og de er det flere av enn man skulle ane. Synes det er fint hvis man gjør slike ting mer inkluderende og ikke så fokus på alkohol. Anonymkode: 389d5...947
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 NotNaomi skrev (10 minutter siden): Hva tenker du om det HI? Jeg har ikke noe problem med å kalle det fredagspils som det alltid har gjort. Har vært på mange tidligere, og en gang i blant fremdeles nå etter vi fikk barn. Der jeg jobber har det ikke vært noe problem. Noen drikker øl, noen vin, noen drikker vann, noen kaffe, noen brus og så videre. Der jeg jobber spiller det ingen rolle. Men jeg kan skjønne at personer med som er muslimer og en annen etnisk opprinnelse enn norsk kan misforstå det og la være å komme samt at på enkelte arbeidsplasser kan det oppstå drikke press siden det trossalt er fredagsPILS. Jeg skjønner poenget, med for der jeg jobber har det ikke noe å si. HI Anonymkode: f67db...028
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 NotNaomi skrev (11 minutter siden): Det går fint an kjøpe alkoholfritt hvis man vil. Jeg skjønner ikke hvordan noen kommer på sånne ting.. Mange som drikker synes det er ubehagelig med andre rundt seg som er edrue. Det er ikke alltid så lett å være den som tar seg en cola, da får man ofte mange spørsmål. Anonymkode: 389d5...947
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Mange som drikker synes det er ubehagelig med andre rundt seg som er edrue. Det er ikke alltid så lett å være den som tar seg en cola, da får man ofte mange spørsmål. Anonymkode: 389d5...947 Enig i dette, man blir mistenkeligjort, da lar man heller være å dra. Tviler på at man blir savnet, alkoholen er viktigere enn kollegaer, bare å se på holdningene her på forumet Anonymkode: 7573f...c9b
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 Jeg har deltatt på mange lønningspils og drukket cola. Ingen har reagert på det. Jeg drikker ikke fordi det er skadelig, ikke fordi jeg ikke liker det eller er avholds. Men jeg vet at alkohol, selv i de små mengdene folk forsvarer, er skadelig. Men jeg blander meg ikke i hva andre gjør med livet sitt. På samme måte som jeg ikke kan nekte noen å røyke selv om jeg ikke røyker selv Anonymkode: 100e0...4ec
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #11 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg har deltatt på mange lønningspils og drukket cola. Ingen har reagert på det. Jeg drikker ikke fordi det er skadelig, ikke fordi jeg ikke liker det eller er avholds. Men jeg vet at alkohol, selv i de små mengdene folk forsvarer, er skadelig. Men jeg blander meg ikke i hva andre gjør med livet sitt. På samme måte som jeg ikke kan nekte noen å røyke selv om jeg ikke røyker selv Anonymkode: 100e0...4ec Og der går du dessverre i samme felle som mange andre som ikke drikker gjør. Jeg tar meg gjerne en øl og trenger ikke å forklare hvorfor. Du tar en cola, du skal heller ikke å trenge å forklare hvorfor. Og forresten, avholds betyr å ikke drikke alkohol uavhengig av grunn. Du drikker ikke alkohol siden du mener at alkohol er skadelig selv i små mengder, da er du avholds. Anonymkode: f67db...028
Gjest NotNaomi Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Mange som drikker synes det er ubehagelig med andre rundt seg som er edrue. Det er ikke alltid så lett å være den som tar seg en cola, da får man ofte mange spørsmål. Anonymkode: 389d5...947 Så problemet opphører når man bytter navn fra fredagspils til fredagskos/hils?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Jeg har deltatt på mange lønningspils og drukket cola. Ingen har reagert på det. Jeg drikker ikke fordi det er skadelig, ikke fordi jeg ikke liker det eller er avholds. Men jeg vet at alkohol, selv i de små mengdene folk forsvarer, er skadelig. Men jeg blander meg ikke i hva andre gjør med livet sitt. På samme måte som jeg ikke kan nekte noen å røyke selv om jeg ikke røyker selv Anonymkode: 100e0...4ec Jeg har heller aldri fått noen reaksjoner på at jeg ikke drikker alkohol. Tror dette er et oppkonstruert problem. Anonymkode: 8cb60...04c
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #14 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har heller aldri fått noen reaksjoner på at jeg ikke drikker alkohol. Tror dette er et oppkonstruert problem. Anonymkode: 8cb60...04c Nå er jeg 47 år gammel. Etter min erfaring var det et mye større problem for 20 år siden enn nå HI Anonymkode: f67db...028
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #15 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Så på nyhetene at en bedrift hadde tenkt å ta opp fredagspilsen igjen når pandemien var over, og hadde tatt kontakt med foreningen "av og til" for å finne et mer inkluderende navn. Forslaget fra "av og til" var å bytte ut fredagspils med fredagskos for å signalisere av alle er velkomne, også de som av ulike grunner ikke ønsker å drikke alkohol. Hva tenker dere om det? Anonymkode: f67db...028 Det er altfor mye drikkepress allerede på diverse møter, kurs, middager, julebord, i sosiale lag og så videre. Overdrevent inntak av alkohol er helseskadelig og kan føre til flere andre, ikke-helserelaterte problemer. Selvfølgelig må man kunne velge om man skal ta en pils, en brus eller kaffe med kake når man samles med kollegaer. Jeg har selv droppet "fredagspils" på min gamle arbeidsplass flere ganger på grunn av drikkepresset. Anonymkode: 541f2...31d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #16 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Enda et tiltak for å tilfredsstille persillebladene. Anonymkode: 17f27...c36 Så alle som ikke ønsker å drikke alkohol, er persilleblader. Hva med dem som ikke ønsker å røyke, dampe eller bruke narkotika? Fiolblader? Anonymkode: 541f2...31d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #17 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Så alle som ikke ønsker å drikke alkohol, er persilleblader. Hva med dem som ikke ønsker å røyke, dampe eller bruke narkotika? Fiolblader? Anonymkode: 541f2...31d Alle som ikke tåler at et arrangement kalles ‘fredagspilsen’ er persilleblad, ja. Det er et innarbeidet begrep som det ikke er noen vits å endre på. Man trenger verken å drikke eller røyke for å delta. Anonymkode: 17f27...c36
Gjest NotNaomi Skrevet 16. september 2022 #18 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Så alle som ikke ønsker å drikke alkohol, er persilleblader. Hva med dem som ikke ønsker å røyke, dampe eller bruke narkotika? Fiolblader? Anonymkode: 541f2...31d Det er vel ikke det at de ikke drikker som gjør dem til persilleblader, men heller at de syns det er vanskelig å ikke gjøre som de andre. At de ikke takler spørsmål osv.
sug lut Skrevet 16. september 2022 #19 Skrevet 16. september 2022 Et tulleproblem. Det er til enhver tid halvparten av de som er med på fredagspils eller lønningspils som drikker alkoholfritt, ikke minst fordi man skal kjøre hjem. Ingen bryr seg med det.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #20 Skrevet 16. september 2022 sug lut skrev (31 minutter siden): Et tulleproblem. Det er til enhver tid halvparten av de som er med på fredagspils eller lønningspils som drikker alkoholfritt, ikke minst fordi man skal kjøre hjem. Ingen bryr seg med det. Dessverre så er det en del som gjør det. Anonymkode: 541f2...31d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #21 Skrevet 16. september 2022 sug lut skrev (1 time siden): Et tulleproblem. Det er til enhver tid halvparten av de som er med på fredagspils eller lønningspils som drikker alkoholfritt, ikke minst fordi man skal kjøre hjem. Ingen bryr seg med det. Enig. Vi har fredagspils en fredag i måneden og der drikkes det alt fra vin, øl, eller til og med en, drink til eplemost, cola eller farris. Helt problemfritt. Anonymkode: d5ab8...16f
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #22 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så alle som ikke ønsker å drikke alkohol, er persilleblader. Hva med dem som ikke ønsker å røyke, dampe eller bruke narkotika? Fiolblader? Anonymkode: 541f2...31d Man er er lite persilleblad hvis man ikke klarer å stå opp for valgene sine, og blir krenket/redd/usikker om noen spør om noe så banalt som «hvorfor drikker du ikke» eller «vil du ikke ha en øl?» Det er bare å svare at man ikke drikker. Det er veldig, veldig enkelt. Anonymkode: 8cb60...04c
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #23 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Man er er lite persilleblad hvis man ikke klarer å stå opp for valgene sine, og blir krenket/redd/usikker om noen spør om noe så banalt som «hvorfor drikker du ikke» eller «vil du ikke ha en øl?» Det er bare å svare at man ikke drikker. Det er veldig, veldig enkelt. Anonymkode: 8cb60...04c Men hvorfor skal man måtte svare for sitt valg om å ikke drikke alkohol? Anonymkode: 541f2...31d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #24 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men hvorfor skal man måtte svare for sitt valg om å ikke drikke alkohol? Anonymkode: 541f2...31d Man kan også svare ‘det vil jeg ikke svare på’. Det er ikke verre enn at man er mett når man er på kafé og noen spør om man ikke skal ha en baguett. ‘Nei, jeg er mett’, svarer man da. Det heter å forholde seg til andre. Anonymkode: 17f27...c36
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #25 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor skal man måtte svare for sitt valg om å ikke drikke alkohol? Anonymkode: 541f2...31d Hvorfor er det så intenst krise å bli spurt om hvorfor man ikke drikker alkohol? Det er jo bare å svare? Jeg spiser ikke kake. Jeg blir ofte spurt om hvorfor jeg ikke spiser kake. Det går helt fint - jeg svarer jo bare. Man trenger ikke å ta opp alt i verste mening og ta seg selv så innmari høytidelig. Anonymkode: 8cb60...04c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå