Gå til innhold

Tannhelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår mistet jeg stor del av en jeksel og var dermed nødt til å dra til tannlege for å få fylt den. Så etter maaaaaange år uten tennlegebesøk har jeg nå vært der tre ganger og må dit enda en gang før alt er fikset. Det er små hull og i dag hadde jeg en tannrens. Det var helt fantastisk å få fjernet gammel tannstein og er nå ekstra motivert for å sjekke tenner og ha god munnhelse generelt. Tanntråd og munnskyllevann kan jo forebygge mye. 

Når jeg neste gang er helt ferdig med å fikse de siste små hullene har jeg lyst på en tannbleking. Må jo være smartest å gjøre det hos tannlege tenker jeg. Er nemlig redd for emaljen, den er blitt litt slitt nå. 

Skal uansett ha årlig kontroll nå da slik "alle" har. Jeg har ikke pleid å hatt det pga økonomi. Sykdom, aap, gjeld osv, men nå som helt ufør og gjelden neeesten borte har jeg mer kontroll. 

Har dere god tannhelse? Eller blir det bortprioritert slik jeg i mange år har måtte gjort? 

Anonymkode: c6986...11a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I vår mistet jeg stor del av en jeksel og var dermed nødt til å dra til tannlege for å få fylt den. Så etter maaaaaange år uten tennlegebesøk har jeg nå vært der tre ganger og må dit enda en gang før alt er fikset. Det er små hull og i dag hadde jeg en tannrens. Det var helt fantastisk å få fjernet gammel tannstein og er nå ekstra motivert for å sjekke tenner og ha god munnhelse generelt. Tanntråd og munnskyllevann kan jo forebygge mye. 

Når jeg neste gang er helt ferdig med å fikse de siste små hullene har jeg lyst på en tannbleking. Må jo være smartest å gjøre det hos tannlege tenker jeg. Er nemlig redd for emaljen, den er blitt litt slitt nå. 

Skal uansett ha årlig kontroll nå da slik "alle" har. Jeg har ikke pleid å hatt det pga økonomi. Sykdom, aap, gjeld osv, men nå som helt ufør og gjelden neeesten borte har jeg mer kontroll. 

Har dere god tannhelse? Eller blir det bortprioritert slik jeg i mange år har måtte gjort? 

Anonymkode: c6986...11a

Går til tannlegen hvert år. Er verd det

Anonymkode: 2bd1a...ed0

Skrevet

Pleier tennene nøye hver dag. Har aldri hatt hull. 

Bra du tar tak, og hold det ved like nå. Pusse tennene hver morgen og kveld. Pass på hvilket munnskyllevann du bruker, da noen gjør mer skade enn nytte. Dvs at de inneholder for lite fluor, og hvis du bruker dem etter å ha pusset tennene, så skyller du bort fluoren fra tannpastaen. Listerine er feks ikke bra. 

Du skal heller ikke skylle med vann etter tannpuss. 

Anonymkode: 514c4...1b1

Skrevet

Tannlege en gang i året 

Tanntråd eller mellomromsbørste hver dag.

Elektrisk og vanlig tannbørste annenhver dag

Sjelden huøl

Anonymkode: cda2b...c51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...