Gå til innhold

Hva er egentlig ett julebord - splittet fra Underholdning på julebord?

Anbefalte innlegg

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Masse greier. Nøttestek, kalkun, bakte grønnsaker og saus. Ulike brød og julebrød, pepperkaker og oster, forskjellige typer sild, flere ulike salater ( pålegg ) , bakt leverpostei, baconsurrede svisker, ulik frukt, en del kjøttpålegg osv

Det blir masse julekaker og gløgg også. 

Veldig mye godt.

Anonymkode: 8ff77...99b

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nei man vil ikke bli full. Tro det eller ei så finnes det folk som synes vin og øl og drinker er godt.... derfor vil de ja sånt, ikke for å bli fulle, men for å kose seg. 

Anonymkode: 2a825...099

Det finnes folk som synes middagsporsjonen blir for liten, men ingen bestiller ekstra mat på julebord. 

Anonymkode: fb1a1...dda

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Veldig mye godt.

Takk! Hyggelig med en fin tilbakemelding 🙂

Skrevet

Det finnes folk som synes middagsporsjonen blir for liten, men ingen bestiller ekstra mat på julebord. 

De er nok i mindretall, tror du ikke? Og syns du egentlig at dette er et godt argument mot å la voksne folk få styre alkoholinntaket sitt selv?

Du må passe på at du ikke blir utnyttet, jeg syns det høres svært spesielt ut at du blir oppfordret til å sitte i komiteen hvert år og ender opp med å være den plagsomme personen som går rundt og passer på at voksne folk oppfører seg. Da er det neppe verken pga dine gode arrangørevner eller ditt glade åsyn som gjør at du oppfordres til dette, dessverre. 

Skrevet
NotNaomi skrev (6 minutter siden):

Masse greier. Nøttestek, kalkun, bakte grønnsaker og saus. Ulike brød og julebrød, pepperkaker og oster, forskjellige typer sild, flere ulike salater ( pålegg ) , bakt leverpostei, baconsurrede svisker, ulik frukt, en del kjøttpålegg osv

Det blir masse julekaker og gløgg også. 

Men ikke julemat altså? Hvorfor må dere gi disse "selskapene" merkelapper som ikke passer? Du må jobbe i verdens snåleste firma. Men jeg mistenker du bare troller.

Skrevet

Men ikke julemat altså? Hvorfor må dere gi disse "selskapene" merkelapper som ikke passer? Du må jobbe i verdens snåleste firma. Men jeg mistenker du bare troller.

Det er jo en del julemat der? Både kalkun, julebrød, pepperkaker, sild osv hører til på en julebuffet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ganske vanlig å ta en kebab eller nor som nattmat på vei hjem altså. De fleste for nok mat servert til å greie seg under festen. 

Skrevet

De er nok i mindretall, tror du ikke? Og syns du egentlig at dette er et godt argument mot å la voksne folk få styre alkoholinntaket sitt selv?

Du må passe på at du ikke blir utnyttet, jeg syns det høres svært spesielt ut at du blir oppfordret til å sitte i komiteen hvert år og ender opp med å være den plagsomme personen som går rundt og passer på at voksne folk oppfører seg. Da er det neppe verken pga dine gode arrangørevner eller ditt glade åsyn som gjør at du oppfordres til dette, dessverre. 

Jeg går ikke rundt og passer på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ganske vanlig å ta en kebab eller nor som nattmat på vei hjem altså. De fleste for nok mat servert til å greie seg under festen. 

Men da kan de også ordne seg fyll på vei hjem. Hvis en velkomstdrink, ett glass vin eller en øl til hovedrett og avec til kaffe (3 enheter) ikke er nok, så kan de drikke seg videre full et annet sted. 

Skrevet

Men da kan de også ordne seg fyll på vei hjem. Hvis en velkomstdrink, ett glass vin eller en øl til hovedrett og avec til kaffe (3 enheter) ikke er nok, så kan de drikke seg videre full et annet sted. 

Deg ordner seg nok for dem som vil ha mer. Lommelerke og samarbeid med dem som ikke drikker, løser gjerne det problemet.

Anonymkode: 5d1a1...ab2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skrev høyere opp at jeg ikke har opplevd ubehagelige episoder mer enn en gang. Det kan ha sammenheng med at vårt arrangementskomite blant annet setter begrensninger på hvor mye folk drikker, vi har to stykker som har "vakt"-rolle, og som regel veldig god underholdning der de fleste deltar aktivt.

Nei, ikke alkoholvakt. Men to personer som har overblikk over det som skjer i lokalet, og kan forvise folk som oppfører seg ufint eller er så overstadig at de bør komme seg i seng.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg går ikke rundt og passer på. 

Ikke det? Hvorfor skriver du det da? Dette er noe av det merkeligste jeg har sett, jeg har vært på mange julebord og aldri opplevd at noen passer på oss. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Herlighet, hvorfor det? Fordi DU hater alkohol? Det er jo ikke fyll, men kos de vil ha i noe å drikke. Serverer du ikke dine gjester annet enn mat og vann heller? Du er utrolig kjip, og burde jo innse at det er DU som  er sær her. Tom jeg som drikker så få ganger per år synes jo litt vin og et par drinker er noe av kosen ved julebord. Ikke for å bli full, men fordi det er godt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

At det var? Det blir servert nøttestek som er blitt veldig vanlig. Ulike oster, salater og sild pluss leverpostei er helt vanlig norsk julemat pluss dadler. Som det skulle være, og ikke svisker 🙂 

Skrevet

Ikke det? Hvorfor skriver du det da? Dette er noe av det merkeligste jeg har sett, jeg har vært på mange julebord og aldri opplevd at noen passer på oss. 

Jeg skrev ikke at JEG eller noen andre "gikk rundt" og passet på. Jeg skrev at vi hadde to stykker som i stillhet tok på seg oppdraget å holde ekstra øye med det som skjer og eventuelt sørge for at uheldige episoder ikke oppstår. Oppfører du deg så ille når du er full at du er bekymret for at noen passer på?

Skrevet

Herlighet, hvorfor det? Fordi DU hater alkohol? Det er jo ikke fyll, men kos de vil ha i noe å drikke. Serverer du ikke dine gjester annet enn mat og vann heller? Du er utrolig kjip, og burde jo innse at det er DU som  er sær her. Tom jeg som drikker så få ganger per år synes jo litt vin og et par drinker er noe av kosen ved julebord. Ikke for å bli full, men fordi det er godt. 

Men det blir jo vin og et par drinker. Velkomstdrink, vin til maten og cognac/baileys til kaffen. I tillegg får folk hos oss to bonger til ekstra vin/øl. Altså, fem enheter til sammen. Hvis dette ikke er nok for deg, har du altså et problem. Og jeg er ikke kjip bare fordi jeg ønsker å organisere et hyggelig julebord og inkludere alle, også dem som ikke ønsker å bli tafset på eller være utsatt for folk uten hemninger. 

Skrevet

Og når det gjelder gjester, så får de servert det samme - velkomstdrink, vin eller øl til maten og noe til kaffen. Ut fra hva som serveres i middager der jeg blir invitert, er det veldig vanlig å gjøre det slik. Men hva vet jeg, kanskje andre kommer fra kretser der det flyter sprit i strie strømmer på hver en middag.

Skrevet

Ikke én her skriver: Ja, det blir mye fyll, og det blir skandaler noen ganger. Jeg blir full selv også, men det er helt okay. Syns julebord er en fin og crazy galskap, men jeg liker det! 

Neeidaa. Her går folk i benektelse og forteller om kun måtehold og riktig miljø, og INGEN har dårlige erfaringer. Dere ass

Skrevet
NotNaomi skrev (6 minutter siden):

At det var? Det blir servert nøttestek som er blitt veldig vanlig. Ulike oster, salater og sild pluss leverpostei er helt vanlig norsk julemat pluss dadler. Som det skulle være, og ikke svisker 🙂 

Nei, det er ikke vanlig norsk julemat. Dild er vanlig i Sverige og leverpostei i Danmark.

Anonymkode: 5d1a1...ab2

Skrevet

Jeg skrev ikke at JEG eller noen andre "gikk rundt" og passet på. Jeg skrev at vi hadde to stykker som i stillhet tok på seg oppdraget å holde ekstra øye med det som skjer og eventuelt sørge for at uheldige episoder ikke oppstår. Oppfører du deg så ille når du er full at du er bekymret for at noen passer på?

Eller så kan man snu det og si at man oppfører seg så bra at det aldri har vært behov for å bli passet på? 

Skrevet

Er det her ett faktisk spørsmål om hva julebord er? Eller er det bare irritasjon over en bruker? Du kommer nok neppe noen vei der. 

Julebord er enkelt og greit en markering hvor vi avslutter året ved å samles til god mat og sosialt samvær. I hvert fall nåtidens. Det har blitt mer og mer utvannet med årene, en del velger julebord på nyåret siden folk er så opptatt i desember. Men ja, det er vel nåtidens «tradisjon». 

Dette med alkohol er jo en utfordring knyttet til arbeid, fordi noen ikke eier begrensning. Nå vet jeg ikke hva statistikken sier om trenden, men jeg opplever at ledere går bort fra julebord med fri bar og slipset rundt hodet ved midnatt (det har jeg faktisk opplevd) til å gå foran som gode eksempler og moderere serveringen. Det betyr ikke at man er kjip, men at det snarere serveres drikke til maten fremfor fri bar til langt ut på natten. Som absolutt er en positiv tanke, jeg har som tidligere taxisjåfør sett nok av julebord man kan spørre seg hvorvidt dette burde gå under definisjonen velferdstiltak 😅

Men, skal man gå hard core tradisjon, så forventes det vel seremoni med offer for medgang til neste år og at restene får stå igjen til de døde etterpå 😂 Jeg foretrekker tradisjonell mat og litt attåt, gjerne runde av før midnatt. 

Anonymkode: 7c462...953

Skrevet

Eller så kan man snu det og si at man oppfører seg så bra at det aldri har vært behov for å bli passet på? 

Selvfølgelig. Men da gjelder dette ikke deg uansett. Hvorfor provoserer det deg at man gjør tiltak for at folk skal slippe å oppleve ubehagelige ting? 

Skrevet

Selvfølgelig. Men da gjelder dette ikke deg uansett. Hvorfor provoserer det deg at man gjør tiltak for at folk skal slippe å oppleve ubehagelige ting? 

Jo, det gjelder jo meg om det er noen som passer på i tilfelle noen drikker for mye.  Hvem skal avgjøre hva som er for mye? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jo, det gjelder jo meg om det er noen som passer på i tilfelle noen drikker for mye.  Hvem skal avgjøre hva som er for mye? 

Altså, de fleste klarer å se forskjell mellom glad og chatty og nærgående/trakasserende/ufin. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Altså, de fleste klarer å se forskjell mellom glad og chatty og nærgående/trakasserende/ufin. 

Men syns du at det er uproblematisk at voksne folk passes på? Hvor går grensen før man bryter inn? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor kjøper man da ekstra alkohol, men ikke ekstra mat?

Fordi det er godt.

Anonymkode: d14a3...2ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...