Gå til innhold

Hva er egentlig ett julebord - splittet fra Underholdning på julebord?

Anbefalte innlegg

NotNaomi skrev (9 minutter siden):

Det er nok skjebnens ironi at jeg som lurte på hvorfor nordmenn starter juleforberedelser så tidlig, er den som sitter her nå og planlegger julebord. Og som er den første til å "dra inn jula" på forumet.. Jeg ser den, så mulig jeg ikke får særlig hjelp her..men, kanskje noen er overbærende nok? 

Saken er at maten er i havn, og siden jeg fikk påpekt at grøt er mat i forrige tråd ( jeg fikk faktisk bare ikke med meg at det sto grøt. Så bare "7 sorter kake ) så har det blitt bestemt at grøt serveres til lunsj samme dag, og at det passer bra siden alle blir fort sulten etter grøt... så ja. 

Jeg har fått en gitarist til å underholde med julesanger på klassisk gitar. Det blir noen med sang. Så blir det loddtrekning. Nå vil jeg at en typisk juletekst blir lest opp, og det skal ikke være fra Bibelen. Jeg vil det skal være en historie eller fortelling som er norsk og som er fin og kanskje morsom, men viktigst at den er veldig norsk jul.

Så...Jeg lurer på om noen har forslag? Det gjør ingenting om det er en "lokal historie" eller at den ikke er veldig kjent. Det viktigste er innholdet og at den kan fortelles på rimelig tid. Noen? Please? 

Snork... du vet hva julebord er? Eller jobber du på et gamlehjem?

Anonymkode: 93d86...4be

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Snork... du vet hva julebord er? Eller jobber du på et gamlehjem?

Det heter ikke "gamlehjem", det heter "aldershjem" 

Men neida, her er gjennomsnittsalderen 30 år, så ikke så mange eldre her. Greia er at det er flere som ikke vil delta på julebord med alkoholservering, noen går ikke ut på restaurant eller sent osv. Mye å ta hensyn til her da vi er fra ulike kulturer og bakgrunner her, og noen bor også utenlands. Så da blir det i et lokale i bygningen hvor vi jobber, etter jobb. Det er for å inkludere alle og at norsk jul blir presentert på mest mulig tradisjonell måte.

Det blir et ordinært julebord også, med alkohol og sikkert mer hei-og-hå stemning.

Endret av NotNaomi

Julebord? Men en på klassisk gitar og en som leser opp en julefortelling? Dette blir julebordet de snakket om… ikke nødvendigvis positivt.

Anbefaler deg å endre på tema. Julebord handler egentlig ikke så mye om jul. Det handler om sosialt samvær, litt høytidelig under maten, så uhøytidelig etter maten, men fortsatt i de fine klærne

Anonymkode: 998a2...b0c

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Julebord? Men en på klassisk gitar og en som leser opp en julefortelling? Dette blir julebordet de snakket om… ikke nødvendigvis positivt.

Anbefaler deg å endre på tema. Julebord handler egentlig ikke så mye om jul. Det handler om sosialt samvær, litt høytidelig under maten, så uhøytidelig etter maten, men fortsatt i de fine klærne

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ikke kallet dette julebord! Desembersammenkomst? Juleavslutning? 

Anonymkode: da34d...472

Jeg vet at akkurat dette ikke er et tradisjonelt norsk julebord. Men nå blir det servert mye god mat og mange julekaker. Det blir pent pyntet osv. 

Det er jo fordi så mange ikke feirer norsk jul her at vi gjør det på den måten også. Det blir ordinært julebord med alkohol også. For de som ønsker det. 

Klassisk gitar er faktisk veldig fint å høre på når det kommer til julesanger. Det skal ikke være hæla i taket på dette. 

Annonse

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Er det fordi det ikke skal serveres alkohol? 

Nei. Det er fordi det høres ut som en juleavslutning. Julebord er en fest. Dette opplegget gir ikke fest-vibber

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Det er fordi det høres ut som en juleavslutning. Julebord er en fest. Dette opplegget gir ikke fest-vibber

Må julebord være fest? Det er av hensyn til ulike ansatte at det ikke blir fest. For å inkludere alle og for å presentere norsk julemat og kaker osv. Det kan da umulig være et stort problem å kalle det julebord, og det er jo ikke akkurat jeg som har bestemt det heller. Vi har et par sjefer her som har både godkjent og anerkjent opplegget. Det er øverste sjefen her som vil det skal kalles julebord..

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (11 minutter siden):

Må julebord være fest? Det er av hensyn til ulike ansatte at det ikke blir fest. For å inkludere alle og for å presentere norsk julemat og kaker osv. Det kan da umulig være et stort problem å kalle det julebord, og det er jo ikke akkurat jeg som har bestemt det heller. Vi har et par sjefer her som har både godkjent og anerkjent opplegget. Det er øverste sjefen her som vil det skal kalles julebord..

Ja, julebord er fest. Det du planlegger er juleavslutning. Ikke noe galt med det, men greit å holde orden på begrepene. 

Tips til julefortelling er for eksempel Snekker Andersen eller Den lille bygda som glemte at det var jul - begge av Alf Prøysen. Piken med svovelstikkene er en annen klassiker. 

Anonymkode: 97a3b...a38

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ja, julebord er fest. Det du planlegger er juleavslutning. Ikke noe galt med det, men greit å holde orden på begrepene. 

Tips til julefortelling er for eksempel Snekker Andersen eller Den lille bygda som glemte at det var jul - begge av Alf Prøysen. Piken med svovelstikkene er en annen klassiker. 

Vel. Dette blir et selskap, og hvis du googler opp julebord som jeg gjorde nå, så er det ingenting ved dette som ikke går under det begrepet altså. Nok om det.

Og takk for forslag! 🙂 skal sjekke dem ut. 

NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Vel. Dette blir et selskap, og hvis du googler opp julebord som jeg gjorde nå, så er det ingenting ved dette som ikke går under det begrepet altså. Nok om det.

Og takk for forslag! 🙂 skal sjekke dem ut. 

Alle vet hva julebord vil si. Dette høres ut som en julelunsj. Eller juleavslutning. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Alle vet hva julebord vil si. Dette høres ut som en julelunsj. Eller juleavslutning. 

100% enig. 

Anonymkode: be289...f52

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er du ikke norsk? Har du vært på julebord før? Julebord er fest, ikke et selskap hvor noen leser og noen spiller gitar.

Jo jeg har vært på to julebord. Det ene i en fin restaurant hvor det kun var å spise, noe som var veldig fin opplevelse. Alle var pent pyntet og de ansatte på restauranten var proffe til fingerspissene. Senere dro noen ut på byen, men jeg og flere dro hjem.

Neste var på en herregård med overnatting. Helt nydelige omgivelser og veldig god mat. Flotte rom også. Og det var Jeg glad for, for fire timer etter middagen var 80% dritings og det var utroskap, og elendig oppførsel. Det var siste gang jeg deltok. Jeg har vært opptatt eller "opptatt" senere. Har vært med på sommeravslutningene da, for av en eller annen helt merkelig grunn så oppfører folk seg der, og det er bare morsom festing uten drita fulle folk, utroskap og skandaler. 

Annonse

Skikkelig underholdende tråd faktisk 😊  jeg tror nok jeg stoler mer på sjefen og Wikipedia når det gjelder hva folk legger i begrepet, men artig å se protestene her da..

Jeg håper det blir litt minnerikt, men ikke i den grad tradisjonelle julebord har lett for å bli 😁

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for slettet sitat.
NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Skikkelig underholdende tråd faktisk 😊  jeg tror nok jeg stoler mer på sjefen og Wikipedia når det gjelder hva folk legger i begrepet, men artig å se protestene her da..

Jeg håper det blir litt minnerikt, men ikke i den grad tradisjonelle julebord har lett for å bli 😁

Ja, for all del, det blir sikkert helt supert uansett hva du kaller det. Fasinerende hvor lett du lar deg glede, det er en god egenskap å ikke ha så store forventninger til livet. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, for all del, det blir sikkert helt supert uansett hva du kaller det. Fasinerende hvor lett du lar deg glede, det er en god egenskap å ikke ha så store forventninger til livet. 

..store forventninger til livet? 

Vel. Du bidrar ihvertfall godt til underholdning her 😊

NotNaomi skrev (5 timer siden):

Jeg vet at akkurat dette ikke er et tradisjonelt norsk julebord. Men nå blir det servert mye god mat og mange julekaker. Det blir pent pyntet osv. 

Det er jo fordi så mange ikke feirer norsk jul her at vi gjør det på den måten også. Det blir ordinært julebord med alkohol også. For de som ønsker det. 

Klassisk gitar er faktisk veldig fint å høre på når det kommer til julesanger. Det skal ikke være hæla i taket på dette. 

Julebord har ikke kaker.

Anonymkode: c1639...c8d

La meg se om jeg skjønner dette riktig: Det skal være julebord, men på dagtid, med grøt og julekaker som (eneste) mat, alkoholfri drikke, med gitarspill og opplesing av noe (ikke så nøye hva, bare det ikke handler om Gud og Jesus og sånn)? Dette skal fenge mange mennesker fra hele verden en ettermiddag i desember. 

Jeg skulle gitt mye for å få snakke med noen av deltakerne i etterkant av dette ‘julebordet’ 😅

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

La meg se om jeg skjønner dette riktig: Det skal være julebord, men på dagtid, med grøt og julekaker som (eneste) mat, alkoholfri drikke, med gitarspill og opplesing av noe (ikke så nøye hva, bare det ikke handler om Gud og Jesus og sånn)? Dette skal fenge mange mennesker fra hele verden en ettermiddag i desember. 

Jeg skulle gitt mye for å få snakke med noen av deltakerne i etterkant av dette ‘julebordet’ 😅

Ok. Du spiser god mat med venner regner jeg med? Dette blir omtrent det samme, bare med helt nedpå og passende underholdning til settingen. 

Det blir jo på ettermiddagen da, så dagtid og dagtid.. 

Men ja, sånn blir det. Helt nedpå selskap hvor det blir mest mat og sosialt. 

Du tar forøvrig feil når du skriver at opplesning av tekst ikke er så nøye vedr innhold. Det er jo akkurat det det er, og derfor jeg spurte her om noen visste om en fin tekst. Men nei.. 🙂 her er dere mer opptatt av begreper og festing skjønner jeg jo. 

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Ok. Du spiser god mat med venner regner jeg med? Dette blir omtrent det samme, bare med helt nedpå og passende underholdning til settingen. 

Det blir jo på ettermiddagen da, så dagtid og dagtid.. 

Men ja, sånn blir det. Helt nedpå selskap hvor det blir mest mat og sosialt. 

Du tar forøvrig feil når du skriver at opplesning av tekst ikke er så nøye vedr innhold. Det er jo akkurat det det er, og derfor jeg spurte her om noen visste om en fin tekst. Men nei.. 🙂 her er dere mer opptatt av begreper og festing skjønner jeg jo. 

Men det er ikke, og blir aldri, et julebord 😉

Høres ut som julegrantenningen jeg pleide å være med på sammen med farmor da jeg var liten. På saniteten. 

Julebord er middag, dessert, underholdning, kake og kaffe. Trenger ikke være med alkohol, det har ikke vi hatt på mange år. Men det er leker og Kahoot! Og masse morro!

Anonymkode: e3324...fb8

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du er ute etter noe som beskriver og er typisk for norsk jul, for jeg tolker deg slik at dette skal være en slags forestilling eller demonstrasjon av norsk julefeiring, bør du droppe både piken med svovelstikkene, en julefortelling og grantreet. De er hverken norske eller gir noe godt bilde av julestemning og julefeiring. Dessuten er det vel ingen grunn til å gjøre gjestene triste? Du bør ikke ha en tekst som varer mer enn toppen 3-4 minutter. Mer enn det så blir kaffen kald og gjestene utålmodige. Går du for noe langt allikevel bør du ha en drivende dyktig oppleser. 

Julebord er for øvrig en fest. Trenger ikke være med alkohol, men fokuset er først og fremst på moro, sosialt, høy stemning og litt løs snipp. Det er godt mulig at wikipedia sier noe annet, men om du spør folk om hva de tenker på når du sier julebord, så er det neppe serinakaker og høytlesing. 

Anonymkode: 5640a...e46

Gjøre gjestene triste? Eh. Litt tankefulle og takknemlige mener du vel? Dette er voksne mennesker som fint tåler vakre fortellinger, og de party-party folka vil også på dette julebordet, og de har godt av å lytte til sånt! 😊 de i 20-åra vil like det. Og slapp av, selvfølgelig sørger jeg for en god forteller. Mitt minste problem. 

Det handler om nostalgi og stemning. Det er jo det julen handler om 🙂 party-partyfolk må jo også ta en pause fra rairai Det handler om at jeg vil dele noe med dem. Ikke oppdra 😊

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for slettet sitat.
NotNaomi skrev (8 timer siden):

de party-party folka vil også på dette julebordet, og de har godt av å lytte til sånt! 😊 

Tenker du at folk som liker en fest har mer godt av å høre på triste historier enn de som ikke liker en fest, eller hva et greia…?

Anonymkode: 8dc2c...e60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...