Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Er det mye mobbing på dine barns skoler? Bor du i større by eller mindre sted? Anonymkode: 46aae...1cf
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Ja, på forrige skole (bydelsskole i mellomstor by) var det mye mobbing. Sønnen min ble rett og slett mobbet ut av skolen og vi måtte flytte for å få en ny start. På nye skolen (mindre tettsted) er det nok elever som ikke er allrighte hele tiden, men det tas tak i med én gang og foreldre involveres tidlig. Så der opplever ikke vi mobbing i hvert fall. Anonymkode: a20cd...e0b
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Vi bor i en storby og har et barn som har byttet skole pga. mobbing. På den skolen var det mange elever som byttet skole pga. mobbing. På den nye skolen var det mye bedre å være barn, der var folk snille med hverandre. Anonymkode: 20c98...098
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 Jeg bare lurer på hvordan man skal klare å forebygge mobbing. Burde ikke lærere snakke mere om mobbing på første foreldremøte som er på høsten? Så det går inn hos foreldrene, så de får tatt en ordentlig prat med barna sine. Elevene burde få med ett skriv hjem. Ett skriv som er til eleven, noe ala hvor skadelig det er for den som blir mobbet, og også noe om mobberen. Feks:"Mobber du? Hvorfor? Har mobberen det bra? Trenger du noen å snakke med? Du kan gå til helsesøster og opningstider. Belyst det mer, enn å bare si:mobbing er ikke tillatt. Også i barnehagen. På siste foreldremøte før skolestart. Jeg vet ikke.. Virker som at det er de voksne som ikke klarer å lære barna sine hva som gjelder og ikke. Barnet vårt ble mobbet av nabo og bestevenn. Jeg er veldig rolig og mild av natur, prøvde forsiktig å fortelle hva barnet hennes hadde gjort. Det ble ett mareritt. Hun steila helt. Hun gikk inn og spurte barnet sitt om det jeg sa stemte.. Barnet sa nei, det er barnet mitt som gjør disse tingene. Og moren trodde på det! Sukk.. Ble 9A vedtak, fordi lærer hadde visst sett dette i noen år... Uten å si ifra... Av alle de jeg vet om som mobber, så er foreldrene helt ute. Så jeg skjønner hvor barna har det fra. At barna ikke har det greit. Fins unntak, at foreldrene er ganske alrighte og barna mobber, men.. Det er helt horribelt hvor mange barn som blir mobbet! Mange mange tusen! 😔 Rektor sa 1.skolwdag for noen år siden at skolen vår hadde nulltoleranse når det kommer til mobbing.... Høres fint ut! Men det er myyyyye av det på skolen. Anonymkode: 9fe69...bc4
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 På barnas barneskole var det mye mobbing og vold frem til det kom ny rektor. Når vi ble møtt av rektor som sa: på denne skolen er det null mobbing når vi kom pga en mobbesak, så sier vel det nok. Ny rektor gikk hardt ut: her skjer det mobbing, men det er ikke greit og det er både ansatte, elever og læreres ansvar å rydde opp i. Så skolen ble veldig bra. En stor barneskole i stor norsk by. Anonymkode: edb74...94b
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Jeg bare lurer på hvordan man skal klare å forebygge mobbing. Burde ikke lærere snakke mere om mobbing på første foreldremøte som er på høsten? Så det går inn hos foreldrene, så de får tatt en ordentlig prat med barna sine. Elevene burde få med ett skriv hjem. Ett skriv som er til eleven, noe ala hvor skadelig det er for den som blir mobbet, og også noe om mobberen. Feks:"Mobber du? Hvorfor? Har mobberen det bra? Trenger du noen å snakke med? Du kan gå til helsesøster og opningstider. Belyst det mer, enn å bare si:mobbing er ikke tillatt. Også i barnehagen. På siste foreldremøte før skolestart. Jeg vet ikke.. Virker som at det er de voksne som ikke klarer å lære barna sine hva som gjelder og ikke. Barnet vårt ble mobbet av nabo og bestevenn. Jeg er veldig rolig og mild av natur, prøvde forsiktig å fortelle hva barnet hennes hadde gjort. Det ble ett mareritt. Hun steila helt. Hun gikk inn og spurte barnet sitt om det jeg sa stemte.. Barnet sa nei, det er barnet mitt som gjør disse tingene. Og moren trodde på det! Sukk.. Ble 9A vedtak, fordi lærer hadde visst sett dette i noen år... Uten å si ifra... Av alle de jeg vet om som mobber, så er foreldrene helt ute. Så jeg skjønner hvor barna har det fra. At barna ikke har det greit. Fins unntak, at foreldrene er ganske alrighte og barna mobber, men.. Det er helt horribelt hvor mange barn som blir mobbet! Mange mange tusen! 😔 Rektor sa 1.skolwdag for noen år siden at skolen vår hadde nulltoleranse når det kommer til mobbing.... Høres fint ut! Men det er myyyyye av det på skolen. Anonymkode: 9fe69...bc4 På vår skole er det hvert år en uke hvor de har en antimobbe kampanje hvor det jobbes mye med holdninger hos barna. Den uken er det også antimobbe aktiviteter på kvelden for de foreldrene som ønsker å delta. Skolen vår har nulltoleranse for mobbing. Et år ble de problemer med mobbing på et av trinnene, skolen gjorde en del for å stoppe det, men oppnådde ikke de resultatene de ønsket. Da leide de inn folk fra et firma som jobbet med slikt. Det ble jobbet veldig med antimobbing på det trinnet, og en del på trinnene over og under siden barn ofte også er sammen med andre yngre og eldre barn. Var også en del foreldre møter om temaet samt at foreldrene til de barna som var direkte involvert fikk egen oppfølging. Det løste det Anonymkode: 3c879...8ad
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 Det høres så enkelt ut å skulle ta tak i det, men dessverre er det ikke det, ofte. Det kan være skoler som ikke jobber hardt nok med det, og det kan være foreldre som absolutt ikke vil være med på at deres barn mobber eller oppførere seg ubehagelig overfor andre barn, og det er barn som med eller uten støtte hjemmefra absolutt ikke innser at de gjør noe galt. Ingen barn skal selv ta ansvaret for at de blir mobbet eller "mobbet", men for å få slutt på det, så er det i de fleste tilfeller et samarbeidsprosjekt mellom barn, foreldre og skole. For det er veldig, og da mener jeg VELDIG sjelden at mobbing oppstår bare av en grunn. Det er en kombinasjon. Og i dag hvor altfor mange foreldre, men heldigvis ikke alle, er mest opptatt av sine egne (engle)barn, og har mindre kontakt med barnas venner og deres foreldre, blir ting som før ble tatt opp og ordnet opp i, til store saker før det taes grep. Og ungenes evne til å ordne opp selv, er sterkt underdrevet i dag. I tillegg er vi i en "dille-dalle"-tid hvor man skal forstå og snakke og rundsnakke altfor mye. Jeg hadde en aha-opplevelse med det for en stund siden. Det hadde vært en forferdelig dag med så mye krangling og "sladring" og bråk, at jeg til slutt "mistet besinnelsen" (eller i alle fall nesten), og sa til kranglefantene at "Nå må jeg gå å ta meg et glass vann for nå er jeg så lei av den kranglingen deres, og når jeg kommer tilbake, forventer jeg at dere har ordnet opp." Pedagogisk uhørt, selvfølgelig. Men virket det? Ja. I ettertid har vi blitt enige om at når noe skjer, så spør jeg: "Hvem synes dere skal ordne opp i dette?" - og ofte er svaret at de kan prøve å ordne opp selv. (Kommer an på hva og alvoret, selvfølgelig) Vi som jobber med barna, enten det er skole, barnehage eller fritidsaktiviteter, må ta vår del, foreldrene må ta sin del (uten mine-barn-er-bare-snille-brille) og ungene selv må ta sin del. Det siste er både nyttig og lærerikt. Anonymkode: aec82...450
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 Min datter ble kalt inn til møte og fikk beskjed om at hun er en mobber. Hun selv mener hun ikke har mobbet noen, så jeg måtte forklare at hennes opplevelse ikke nødvendigvis er den samme som offerets opplevelse, og at den svake part (offeret) sin opplevelse skal vektlegges. Men… hadde ikke hun sagt det til meg, så hadde jeg ikke visst dette. Skolen har ikke nevnt dette med et eneste ord. Og jeg kan jo ikke gjette meg frem til at noen føler seg utestengt av mitt barn og så ta tak i det. Skolene bør ha en mye lavere terskel for å si fra. Og jeg håper virkelig at min datter ikke gjør dette igjen. Anonymkode: cbedc...33d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Min datter ble kalt inn til møte og fikk beskjed om at hun er en mobber. Hun selv mener hun ikke har mobbet noen, så jeg måtte forklare at hennes opplevelse ikke nødvendigvis er den samme som offerets opplevelse, og at den svake part (offeret) sin opplevelse skal vektlegges. Men… hadde ikke hun sagt det til meg, så hadde jeg ikke visst dette. Skolen har ikke nevnt dette med et eneste ord. Og jeg kan jo ikke gjette meg frem til at noen føler seg utestengt av mitt barn og så ta tak i det. Skolene bør ha en mye lavere terskel for å si fra. Og jeg håper virkelig at min datter ikke gjør dette igjen. Anonymkode: cbedc...33d Der er du faktisk inne på noe. Det er ikke bestandig de som mobber skjønner det og hvordan den andre føler det. Du er også inne på noe annet viktig, mange foreldre som få beskjed om at deres barn mobber hører på barnet når barnet sier de ikke gjør det og begynner å forsvare det. Det er veldig godt å høre at det fins foreldre som deg Anonymkode: 3c879...8ad
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 Her har jeg hatt 2 barn på samme skole. På det ene trinnet, var det dårlig miljø, og en del mobbing. På det andre trinnet, var det et utrolig godt miljø. Så på samme skole, kan det være store forskjeller og mellom trinnene. Anonymkode: 7d9e1...26b
Anonym bruker Skrevet 18. september 2022 #11 Skrevet 18. september 2022 On 9/16/2022 at 8:15 AM, Anonym bruker said: Er det mye mobbing på dine barns skoler? Bor du i større by eller mindre sted? Anonymkode: 46aae...1cf er en del drama mellom jentene i trinnet til min,men tror ikke det er så mye mobbing ellers på skolen. Vi bor i en mellomstor by Anonymkode: 1aaaf...a93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå