Gå til innhold

Hvor lenge tror dere streiken varer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tar ikke feil. 2014 er ikke 12 år siden, men 8 år siden. Påstanden var at ingen lærere streiket på 12 år. Det er feil. I 2021 var de en del av UNIO-streiken, så hadde de en streik i 2014. Mener dere at enkelte yrkesgrupper bør streiker hvert år eller annethvert år?

Anonymkode: c95da...d9e

Du skrev at noen hadde mistet eksamener mellom 2014 og 2021. Det er feil. 

Det er ikke feil at det ikke er 12 år siden.

Anonymkode: 20d1b...219

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker den varer til høstferien. Det er slik lærere planlegger. Neste alternativ er juleferien. Alt handler om å få minst mulig jobb og mest mulig lønn. Helt uavhengig av om elevene og foreldrene må ta regninga. Slike store organisasjoner med streikeviljen på topp er bare patetisk og provoserende. De er ikke sitt ansvar bevisst. Hvem tror de at de rammer ved å nekte å arbeide for selv å få mer penger?

Anonymkode: b7867...b78

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Her har ungdomsskolene vært hardest rammet. Noen har ikke vært på skolen dette skoleåret i det hele tatt. Min VGS-elev har litt fag. Ungdomsskoleeleven har ingenting. Barneskolebarnet (som hadde tålt streiken best) er uberørt. Her går de to eldste oppå hverandre hele dagen, dårlig stemning og frustrasjon. Vi foreldre må jobb selv om også ungdommene hadde trengt vår støtte hjemme. Denne streiken er uforsvarlig og den burde vært stoppet i forrige uke. De fine ungdommene våre, deres helse og rettigheter, ofres i denne konflikten og myndighetene, KS og lærerne står og ser på og peker på hverandre. 

Anonymkode: c28ac...278

Da er det ganske provoserende at partene ikke engang snakker sammen. Kjenner jeg får lyst til å låse de inn og ikke slippe de ut før de er enige 🤯 

Jeg har en 04, han har ikke hatt en eneste eksamen eller normalt skoleår siden nest siste året på ungdomsskolen. Det er ikke flere år å ta igjen, kan du si, fremover skal han ikke være elev, han skal jobbe. Her har jeg sagt at utdanning er det viktigste du gjør, høy terskel for fravær, andre ting i livet må vike hvis det går på bekostning av skole. Han kjenner sikkert på hvor viktig utdanningen hans er nå….. 

Anonymkode: fefb1...989

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.9.2022 den 10.29):

Jeg bor i Arendal kommune, som visstnok er den hardest rammede kommunen i landet. Jeg har barn i 8. og 10.klasse som ikke har noe undervisning overhodet.

Jeg tror ærlig talt streiken kommer til å vare frem til det blir større press på sentrale østlandet, det er der maken ligger og da vil det skje ting.

Her er sfo åpen hele dagen da, så foreldrene kan gå på jobb. De bruker assistenter, barne og ungdomsarbeidere og miljøterapeuter til å ha "tilsyn og lek" hele dagen. Altså ingen undervisning, men barna kan være der hele dagen.

Anonymkode: 79de6...181

Jeg bor på det sentrale Østlandet og mange skoler her er i streik og har vært det lenge. Barneskoler også, og de videregående vet jeg ikke om har vært åpne i det hele tatt.

Anonymkode: 11f14...d1d

Skrevet
On 9/16/2022 at 1:05 AM, Anonym bruker said:

Tanker om det? 

Anonymkode: 83c0f...29d

sikkert til etter jul, hvis det ikke brått løsner seg da, men de virker jo ganske fast låst nå

Anonymkode: e4ab1...9a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.9.2022 den 9.13):

Når lærerne synes det er greit å la videregåendeelever igjen sitte hjemme i stedet for å være på skolen (tredje år på rad) og være dårlig forberedt på høyere utdanning på grunn av elendig undervisningsopplegg for tredje år på rad, så tror jeg ikke de er interessert i å avslutte streiken. De driter rett og slett i elevene sine. Ellers hadde de latt dette kullet få i hvert fall ETT normalår, og heller streiket i 2023. 

De kan jo undervise hverandre. Sånn siden du ikke bryr deg om at fremtiden bør bestå av kvalifiserte lærere. Alle kan jo gjøre jobben til lærere.....

Anonymkode: 0d2c9...6c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De kan jo undervise hverandre. Sånn siden du ikke bryr deg om at fremtiden bør bestå av kvalifiserte lærere. Alle kan jo gjøre jobben til lærere.....

Men det er jo nettopp det lærerne mente under koronanedstengningen, når de overlot barna i småskolen helt og holdent til foreldrene. Så det ser ut som de mener at alle kan gjøre jobben deres. 

Skrevet

Overlot barna til foreldrene? Jeg satt fra 8.30 til 17.00 foran den ... PCen i tillegg til å ha to skolebarn og et barnehagebarn hjemme. Jobbet rumpen av meg for å sikre god undervisning, snakke med de sårbare barna og speedlære meg hvordan undervise digitalt. 

Vær så snill, ikke skriv noe du ikke vet noe om. Ja, det var garantert forskjellig kvalitet på det som ble gjort, men det var ikke akkurat som om noen var forberedt på det som skjedde. Alle de jeg kjenner i yrket, stod på alt de kunne!

Anonymkode: ed78f...0c5

Skrevet

Overlot barna til foreldrene? Jeg satt fra 8.30 til 17.00 foran den ... PCen i tillegg til å ha to skolebarn og et barnehagebarn hjemme. Jobbet rumpen av meg for å sikre god undervisning, snakke med de sårbare barna og speedlære meg hvordan undervise digitalt. 

Vær så snill, ikke skriv noe du ikke vet noe om. Ja, det var garantert forskjellig kvalitet på det som ble gjort, men det var ikke akkurat som om noen var forberedt på det som skjedde. Alle de jeg kjenner i yrket, stod på alt de kunne!

Jeg snakker om det som ble gjort her. Jeg satt på hjemmekontor mellom 8 og 16, og skolen forutsatte at jeg underviste mine barn i første og tredje klasse selv. De nektet å legge ut materialet før klokka 8 på morgenen, og fristen for å gå gjennom materialet og levere alle oppgaver var klokka 14. Ingen kommunikasjon med elevene. Så ja, jeg skriver om det jeg vet om som skjedde på flere skoler i vår kommune. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men det er jo nettopp det lærerne mente under koronanedstengningen, når de overlot barna i småskolen helt og holdent til foreldrene. Så det ser ut som de mener at alle kan gjøre jobben deres. 

Var det lærerne som bestemte at elevene skulle ha hjemmeskole? Nei!!

Skrevet

Jeg snakker om det som ble gjort her. Jeg satt på hjemmekontor mellom 8 og 16, og skolen forutsatte at jeg underviste mine barn i første og tredje klasse selv. De nektet å legge ut materialet før klokka 8 på morgenen, og fristen for å gå gjennom materialet og levere alle oppgaver var klokka 14. Ingen kommunikasjon med elevene. Så ja, jeg skriver om det jeg vet om som skjedde på flere skoler i vår kommune. 

Her ble også materialet lagt ut klokka 8 m morra , men læreren hadde jo en fellesøkt med elevene og der hun gikk gjennom hva de skulle gjøre. De aller fleste elevene klarte seg helt fint, og læreren var til stede for de som ikke klarte seg helt fint (de samme som ikke klarer seg under ordinær skole heller).

Vi forventa liksom ikke at alt skulle gå helt smooth når man over natta gikk over til hjemmeskole.

Anonymkode: 4b2f8...a61

Skrevet

Var det lærerne som bestemte at elevene skulle ha hjemmeskole? Nei!!

Nei, men de bestemte i hvert fall i vår kommune at de ikke skal gidde å undervise småskolebarn digitalt, fordi småskolebarna blant annet ikke kan lese og bruke alle funksjoner i Teams alene uten foreldrenes hjelp. 

Skrevet

Ja, jeg måtte også hjelpe barna mine. Det var begrenset hvor mye man kunne undervise digitalt da dette plutselig dukket opp. Jeg hadde 5. trinn, og det var ikke så lenge om gangen de greide å holde konsentrasjonen på en helt ny undervisningsplattform. Så 1. og 3. (som jeg også hadde hjemme) måtte ha en del hjelp av meg. Vi alle måtte trå til! 

Skrevet

Her ble også materialet lagt ut klokka 8 m morra , men læreren hadde jo en fellesøkt med elevene og der hun gikk gjennom hva de skulle gjøre. De aller fleste elevene klarte seg helt fint, og læreren var til stede for de som ikke klarte seg helt fint (de samme som ikke klarer seg under ordinær skole heller).

Vi forventa liksom ikke at alt skulle gå helt smooth når man over natta gikk over til hjemmeskole.

Anonymkode: 4b2f8...a61

Det var det ikke her. Foreldregruppa ba innstendig om å få materialet kvelden før, sånn at vi kunne gå gjennom det på kvelden og faktisk kunne JOBBE, slik det var forventet av oss, på dagen. Men vi fikk altså nei. "De aller fleste elevene klarte seg fint"? Da snakker du ikke om førsteklassinger. Nei, man kunne ikke forvente at alt gikk helt smooth, men mange lærere gjorde faktisk svært liten innsats de to månedene alt var stengt. 

Skrevet

Ja, jeg måtte også hjelpe barna mine. Det var begrenset hvor mye man kunne undervise digitalt da dette plutselig dukket opp. Jeg hadde 5. trinn, og det var ikke så lenge om gangen de greide å holde konsentrasjonen på en helt ny undervisningsplattform. Så 1. og 3. (som jeg også hadde hjemme) måtte ha en del hjelp av meg. Vi alle måtte trå til! 

Problemet er at min arbeidsgiver, og mange andre arbeidsgivere forventet at vi var like effektive på hjemmekontoret, gjerne med treg internett, tregere kommunikasjon på grunn av systemer som ikke snakket sammen og så videre, som vi var før pandemien. Hvis man må "trå til" halve arbeidsdagen med å undervise barn (gjerne uten lærerbakgrunn, slik at man egentlig ikke er kvalifisert for jobben), så gikk det ut over andre som var avhengig av deg som arbeidstaker. Det hadde tatt seg ut hvis lønna til folk ble forsinket med flere dager fordi de som kjørte lønna satt og underviste barna sine i stedet for.

Skrevet

Forstår godt at det var vanskelig å jobbe med barn hjemme, det var det for meg også. Så jeg stod på alt jeg kunne for å både strekke til på jobb og hjemme. Begynte bra, men de siste ukene brukte jeg de få pausene jeg tillot meg til å sette meg på badet og gråte litt (da forstår man at man er sliten🤪). 

Synes det er trist at man skal hakke på hverandre!

Skrevet

Forstår godt at det var vanskelig å jobbe med barn hjemme, det var det for meg også. Så jeg stod på alt jeg kunne for å både strekke til på jobb og hjemme. Begynte bra, men de siste ukene brukte jeg de få pausene jeg tillot meg til å sette meg på badet og gråte litt (da forstår man at man er sliten🤪). 

Synes det er trist at man skal hakke på hverandre!

Mitt problem, og flere andre foreldres problem er at vi ikke fikk gehør for forslag som kunne gjøre livet vårt lettere. Hadde vi fått lov til å ta undervisningen utenfor arbeidstiden vår, ville alt ha vært så mye lettere. Når lærerne uansett ikke drev med digital undervisning av dem på småtrinnet fordi de fant det uhensiktsmessig, var det jo ett fett for dem når på døgnet foreldre drev med undervisning av barna sine. 

Skrevet

Og alle tror at lærerne som hadde hjemmeskole ikke har barn selv? Mange er så trangsynte og ser kun seg selv i alt. Tror de fleste lærerne gjorde så godt de kunne i den uvanlige situasjonen. Det er også viktig å presisere at i store deler av landet var det hjemmeskole ca.2 mnd. Med andre ord, ikke helt krise! Føler alle snakker om 2 år hele tiden, men det stemmer ikke. Skolestengingen var en stor feil sett i dagens lys, men det er ikke lærernes feil. De stod i skolen med tidenes dårligste smittevern, og kom langt ned på prioritetsliste til vaksine.   

Skrevet

Og alle tror at lærerne som hadde hjemmeskole ikke har barn selv? Mange er så trangsynte og ser kun seg selv i alt. Tror de fleste lærerne gjorde så godt de kunne i den uvanlige situasjonen. Det er også viktig å presisere at i store deler av landet var det hjemmeskole ca.2 mnd. Med andre ord, ikke helt krise! Føler alle snakker om 2 år hele tiden, men det stemmer ikke. Skolestengingen var en stor feil sett i dagens lys, men det er ikke lærernes feil. De stod i skolen med tidenes dårligste smittevern, og kom langt ned på prioritetsliste til vaksine.   

Enkelte videregående skoler og ungdomsskoler var stengt i lange perioder utover disse to månedene. Og du sier at lærerne hadde barn selv. Men hvis alle lærere hadde gjort jobben sin, ville jo disse barna få undervisning av sine egne lærere, mens deres lærerforeldre gjorde jobben sin og underviste barna på sine trinn? Når ingen gjør noen ting, blir alt bare tull.

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Greit å ha i bakhodet at ikke det var lærerne som vedtok å stenge skolene, eller? 

Skrevet

Ingen gjør noen ting...det forstod jeg ikke. Kan du utdype?

Skrevet

Greit å ha i bakhodet at ikke det var lærerne som vedtok å stenge skolene, eller? 

Det var lærerne på vår skole som bestemte dagsordenen, leveringsfristene og oppgavene. 

Skrevet

Det ser ut til at svært mange tror at hjemmeskole og Teams-undervisning var lærernes valg. Jeg kan love dere at det var det ikke

Angående den pågående streiken - den kommer til å vare til storting og regjering instruerer KS. I dag la de streikende fram et godt forslag for KS, men KS var ikke engang interessert i å se seriøst på det. KS nekter å se hvor alvorlig denne saken er. Da var det absolutt ikke noe poeng for lærerorganisasjonene å sitte i et møte og tørrprate. 

Den beste løsningen er å la lærerne komme tilbake til statlige forhandlinger, og slippe fri fra KS som overhodet ikke tar skolens og lærernes utfordringer på alvor.  

Anonymkode: a0f58...ba6

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Enkelte videregående skoler og ungdomsskoler var stengt i lange perioder utover disse to månedene. Og du sier at lærerne hadde barn selv. Men hvis alle lærere hadde gjort jobben sin, ville jo disse barna få undervisning av sine egne lærere, mens deres lærerforeldre gjorde jobben sin og underviste barna på sine trinn? Når ingen gjør noen ting, blir alt bare tull.

Barnehagebarn??

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det ser ut til at svært mange tror at hjemmeskole og Teams-undervisning var lærernes valg. Jeg kan love dere at det var det ikke

Angående den pågående streiken - den kommer til å vare til storting og regjering instruerer KS. I dag la de streikende fram et godt forslag for KS, men KS var ikke engang interessert i å se seriøst på det. KS nekter å se hvor alvorlig denne saken er. Da var det absolutt ikke noe poeng for lærerorganisasjonene å sitte i et møte og tørrprate. 

Den beste løsningen er å la lærerne komme tilbake til statlige forhandlinger, og slippe fri fra KS som overhodet ikke tar skolens og lærernes utfordringer på alvor.  

Anonymkode: a0f58...ba6

Hjemmeskole var ikke lærernes valg, men å sette frister for barneskoleelever med utdeling 8.00 og innlevering 13.30 UTEN noen som helst videoundervisning, DET kunne lærere lett endre på. De valgte den letteste veien FORDI så og si alle barna har tilgang på nettbrett. I Israel for eksempel, måtte alle barneskoleelever sitte pent hjemme og følge videoundervisning på skjerm, og foreldrene kunne jobbe deler av dagen nesten normalt. I Norge måtte folk drive 200% arbeid for å strekke seg å levere på jobben, og samtidig forklare samfunnsfag, matte, rettskriving ++ til egne barn. Det var ikke til å holde ut - jeg har selv jobbet som lærer tidligere, og denne streiken har jeg ikke sympati for. Økt lønn er absolutt fortjent, men måten det forhandles på og tidspunktet som forbundet hadde valgt er ikke til å forstå… kunne trappes opp juli-august, sånn at det var ingen skolestart - da ville forhandlingene gått fortere, og partene landet på et eller annet i løpet av noen dager. Nå er det dratt ut midt i den mest effektive læringsperioden for elevene som allerede har enormt læringstap etter pandemien…og partene skal bruke flere dager til å ‘tilnærme’ seg hverandre ..har ikke ord …vipps, så er det høstferieuke 😕

Anonymkode: cd338...294

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...