Gå til innhold

Hvor lenge tror dere streiken varer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det er faktisk en realitet! Så får de som styrer utdanning her i landet gjøre yrket mer attraktive. De vet utmerket godt hva som skal til! Det er ikke læreres ansvar å "lure" folk til å søke ved å holde kjeft om virkeligheten! 

Anonymkode: 164d0...cbe

Det er mange uattraktive yrker, men jeg har ikke hør like mye bæs fra disse yrkesgruppene som det kommer fra lærere. Min kusine er lærer, og hun synes yrket først og fremst er koselig og givende. Lønn er bare et bonus for henne, ikke det som driver henne.

Anonymkode: c95da...d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Når lærerne synes det er greit å la videregåendeelever igjen sitte hjemme i stedet for å være på skolen (tredje år på rad) og være dårlig forberedt på høyere utdanning på grunn av elendig undervisningsopplegg for tredje år på rad, så tror jeg ikke de er interessert i å avslutte streiken. De driter rett og slett i elevene sine. Ellers hadde de latt dette kullet få i hvert fall ETT normalår, og heller streiket i 2023. 

Det er ikke noe bedre for ungdomsskoleelevene. 

Anonymkode: c28ac...278

Skrevet

Det er ikke noe bedre for ungdomsskoleelevene. 

Jeg sier heller ikke det, jeg bare kommer med et eksempel. Hos oss har videregående skoler vært stengt mye mer enn ungdomsskolene, men det kan hende det er annerledes andre steder.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sier heller ikke det, jeg bare kommer med et eksempel. Hos oss har videregående skoler vært stengt mye mer enn ungdomsskolene, men det kan hende det er annerledes andre steder.

Her har ungdomsskolene vært hardest rammet. Noen har ikke vært på skolen dette skoleåret i det hele tatt. Min VGS-elev har litt fag. Ungdomsskoleeleven har ingenting. Barneskolebarnet (som hadde tålt streiken best) er uberørt. Her går de to eldste oppå hverandre hele dagen, dårlig stemning og frustrasjon. Vi foreldre må jobb selv om også ungdommene hadde trengt vår støtte hjemme. Denne streiken er uforsvarlig og den burde vært stoppet i forrige uke. De fine ungdommene våre, deres helse og rettigheter, ofres i denne konflikten og myndighetene, KS og lærerne står og ser på og peker på hverandre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Det er mange uattraktive yrker, men jeg har ikke hør like mye bæs fra disse yrkesgruppene som det kommer fra lærere. Min kusine er lærer, og hun synes yrket først og fremst er koselig og givende. Lønn er bare et bonus for henne, ikke det som driver henne.

Ååååå… hun har et kall?! ♥️ 
Alle lærere burde egentlig drite i lønn og andre vilkår, og hellet anse seg om heldige som får lov til å være lærer i det hele tatt ♥️

Herregud… 

Anonymkode: 4b2f8...a61

Skrevet

Ååååå… hun har et kall?! ♥️ 
Alle lærere burde egentlig drite i lønn og andre vilkår, og hellet anse seg om heldige som får lov til å være lærer i det hele tatt ♥️

Herregud… 

Det er overhodet ikke det jeg sa. Men motivasjonen til å jobbe i et bestemt yrke må være noe i tillegg til penger. Ellers får vi enda mer kaldt samfunn enn vi har i dag - likegyldige leger, likegyldige lærere og så videre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg fatter ikke at ikke foreldre mobiliserer egne aksjoner der de krever lærere med utdanning til å skolere sine barn! Det MÅ være uvitenhet: at foreldre faktisk ikke er klar over at det de tror er en lærer, faktisk er en hvem-som-helst uten pedagogisk utdanning eller bakgrunn! Dette holder skoleeiere selvsagt helt hemmelig! Det ville blitt kaos om foreldre laget det bråket som egentlig fortjenes! Jeg tenker at foreldre må på banen og KREVE lærere med utdanning, og ikke stilltiende godta at KS spiller bajas med barna!

Eller bryr egentlig ikke foreldre seg, bare skolen kan oppbevare ungene?

Anonymkode: 164d0...cbe

Det er fordi foreldre overhode ikke er så engasjerte som de prøver å gi inntrykk av. Mange vil heller se en 19-åring som ikke kom inn på studier undervise barna sine enn at lærere skal ha gode lønns- og arbeidsvilkår.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er overhodet ikke det jeg sa. Men motivasjonen til å jobbe i et bestemt yrke må være noe i tillegg til penger. Ellers får vi enda mer kaldt samfunn enn vi har i dag - likegyldige leger, likegyldige lærere og så videre.

Og det er det jo for de fleste også? Altså at det er andre ting som motiverer dem enn penger?

Men hva når læreren - eller sykepleieren, eller snekkeren, eller frisøren - ikke er motivert for jobben lenger da? Skal de bli i jobben sin av plikt, eller hva er greia? Har lærere et større ansvar til å bli i en jobb de ikke er motiverte for?

Skrevet

Det er fordi foreldre overhode ikke er så engasjerte som de prøver å gi inntrykk av. Mange vil heller se en 19-åring som ikke kom inn på studier undervise barna sine enn at lærere skal ha gode lønns- og arbeidsvilkår.

Vel, på barneskolen der barna mine går har de kun faglærte lærere med lang erfaring. Da alt stengte under korona ble vi foreldre og barna i første og tredje klasse overlatt til oss selv. Vi fikk null hjelp bortsett fra et kvarters samtale med barnet om vær og vind per uke. Oppgavene ble utdelt klokka 8 på morgenen og måtte leveres inn klokka 14. Da var forutsetningen at vi foreldre gikk gjennom stoffet barna måtte lære sammen med barna, hjalp dem med oppgaver og leverte. Samtidig forventet selvfølgelig arbeidsgiverne våre at vi jobbet i den samme tiden, deltok i møter, produserte og var effektive fra hjemmekontoret. Hvis vi ikke rakk å gjøre oppgaver på skolen, fikk vi skriftlig tilsnakk og telefoner. Så nei, jeg unner ikke akkurat disse lærerne streiken. De har sittet nok på ræva under korona og latt oss foreldre gjøre deres jobb. Da var det ikke så nøye at vi ikke er kvalifiserte som lærere. Hva som skjedde andre steder i landet, vet jeg ikke. 

Skrevet

Og det er det jo for de fleste også? Altså at det er andre ting som motiverer dem enn penger?

Men hva når læreren - eller sykepleieren, eller snekkeren, eller frisøren - ikke er motivert for jobben lenger da? Skal de bli i jobben sin av plikt, eller hva er greia? Har lærere et større ansvar til å bli i en jobb de ikke er motiverte for?

Det hjelper i hvert fall ikke på rekrutteringen når lærerne hele tiden snakker om hvor fælt det er å være lærer, og alt er bare ræva. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det hjelper i hvert fall ikke på rekrutteringen når lærerne hele tiden snakker om hvor fælt det er å være lærer, og alt er bare ræva. 

Men nå er det heller ikke lærerne selv som et ansvarlige for å rekruttere nye lærere, så akkurat det tror jeg de driter ganske grundig i.

Det er heller ikke sykepleieres ansvar å rekruttere nye sykepleiere, eller rørleggeres ansvar å rekruttere nye rørleggere. Dette er normalt et ledelsesansvar.

Skrevet

Men nå er det heller ikke lærerne selv som et ansvarlige for å rekruttere nye lærere, så akkurat det tror jeg de driter ganske grundig i.

Det er heller ikke sykepleieres ansvar å rekruttere nye sykepleiere, eller rørleggeres ansvar å rekruttere nye rørleggere. Dette er normalt et ledelsesansvar.

Det har jeg heller ikke sagt. Men som lærer hadde jeg ønsket meg flere utdannede lærere som kollegaer, i stedet for en bunch med ufaglærte å være barnevakt for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vel, på barneskolen der barna mine går har de kun faglærte lærere med lang erfaring. Da alt stengte under korona ble vi foreldre og barna i første og tredje klasse overlatt til oss selv. Vi fikk null hjelp bortsett fra et kvarters samtale med barnet om vær og vind per uke. Oppgavene ble utdelt klokka 8 på morgenen og måtte leveres inn klokka 14. Da var forutsetningen at vi foreldre gikk gjennom stoffet barna måtte lære sammen med barna, hjalp dem med oppgaver og leverte. Samtidig forventet selvfølgelig arbeidsgiverne våre at vi jobbet i den samme tiden, deltok i møter, produserte og var effektive fra hjemmekontoret. Hvis vi ikke rakk å gjøre oppgaver på skolen, fikk vi skriftlig tilsnakk og telefoner. Så nei, jeg unner ikke akkurat disse lærerne streiken. De har sittet nok på ræva under korona og latt oss foreldre gjøre deres jobb. Da var det ikke så nøye at vi ikke er kvalifiserte som lærere. Hva som skjedde andre steder i landet, vet jeg ikke. 

Men jeg tror ikke lærerorganisasjonene tar hensyn til at lærere på enkeltskoler ikke fungerte under korona når de skal forhandle lønn for alle medlemmene sine. 

Hjemmeskole på skolen til mine barn fungerte forresten kjempebra.

Skrevet

Men som lærer hadde jeg ønsket meg flere utdannede lærere som kollegaer, i stedet for en bunch med ufaglærte

Ja? Du har fått med deg at dette er mye av grunnen til at lærerne streiker…? Altså for mange ufaglærte i skolen?

Skrevet

Men jeg tror ikke lærerorganisasjonene tar hensyn til at lærere på enkeltskoler ikke fungerte under korona når de skal forhandle lønn for alle medlemmene sine. 

Hjemmeskole på skolen til mine barn fungerte forresten kjempebra.

Hvor gamle var barna dine i 2020?

Skrevet

Ja? Du har fått med deg at dette er mye av grunnen til at lærerne streiker…? Altså for mange ufaglærte i skolen?

Og da hjelper det ikke å snakke ned yrket sitt i media. 

Skrevet

Hvor gamle var barna dine i 2020?

Hvorfor er det viktig? 

Skrevet

Og da hjelper det ikke å snakke ned yrket sitt i media. 

Lærerne bør og skal være ærlige på hvordan de opplever yrket sitt. Hvis de opplever høyt arbeidspress, dårlige vilkår for å utføre jobben sin på en god måte osv osv, så skal de si fra om det. Det er kjempeviktig. Lærere har i ÅRESVIS advart om dårlige arbeidsvilkår i norske klasserom, uten at noe er blitt gjort. Nå ser vi konsekvensen av det, med stor lærerflukt og få søkere til lærerutdanningene. Dette er et politisk ansvar.

Så er det selvsagt et arbeidsgiveransvar å sørge for at de ansatte trives på jobb og at de har gode forutsetninger til å utføre arbeidet sitt på en god måte. (Ser du hvor opplagt og selvfølgelig dette er? Det er bare når det er snakk om lærere at dette arbeidsgiveransvaret liksom ikke gjelder lenger.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det viktig? 

Fordi hjemmeskolen funket fint for mine eldre barn, til tross for en del fraværende lærere. For førsteklassinger funker det ikke med Teams alene hjemme og selvstudium. Blant annet fordi mange av dem ikke kan lese. 

Skrevet

Lærerne bør og skal være ærlige på hvordan de opplever yrket sitt. Hvis de opplever høyt arbeidspress, dårlige vilkår for å utføre jobben sin på en god måte osv osv, så skal de si fra om det. Det er kjempeviktig. Lærere har i ÅRESVIS advart om dårlige arbeidsvilkår i norske klasserom, uten at noe er blitt gjort. Nå ser vi konsekvensen av det, med stor lærerflukt og få søkere til lærerutdanningene. Dette er et politisk ansvar.

Så er det selvsagt et arbeidsgiveransvar å sørge for at de ansatte trives på jobb og at de har gode forutsetninger til å utføre arbeidet sitt på en god måte. (Ser du hvor opplagt og selvfølgelig dette er? Det er bare når det er snakk om lærere at dette arbeidsgiveransvaret liksom ikke gjelder lenger.)

Samtidig må de fokusere på hva som er fint og viktig med yrket. Ellers blir det ingen flere søkere på utdanningen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fordi hjemmeskolen funket fint for mine eldre barn, til tross for en del fraværende lærere. For førsteklassinger funker det ikke med Teams alene hjemme og selvstudium. Blant annet fordi mange av dem ikke kan lese. 

Selvsagt funket det bedre for eldre barn som har mer trening i å jobbe selvstendig. Det var jo ikke lærernes skyld at barna ikke kunne møte på skolen - det måtte jo nødvendigvis bli Teams og «selvstudium». Det er begrensa hvor lenge du kan holde på oppmerksomheten til 25+ barn på teams, og du kan jo ikke kjøre privatundervisning for 25+ elever i løpet av dem dag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Samtidig må de fokusere på hva som er fint og viktig med yrket. Ellers blir det ingen flere søkere på utdanningen. 

Og jeg tror jeg aldri har lest noe annet fra lærere som har uttalt seg i media enn at de trives med barna/ungdommen og at de elsker å undervise, men at andre arbeidsoppgaver fratar dem nødvendig tid med elevene. Dette har jo blitt gjentatt i det uendelige, gjennom flere år. Selv mange politikere anerkjenner jo dette.

Men du har kanskje lest om mange lærere som sier at de misliker absolutt alle sider ved yrket? (Disse vil jeg uansett tro har forlatt læreryrket for leeenge siden).

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det fine med yrket er elevene, og stort sett kollegaer, og de gangene vi har tid til å fokusere på fag og undervisning/veiledning. Det er helt fantastisk å få lov å bruke tiden sammen med unge, jeg gleder meg til omtrent alle undervisningstimer jeg har. Dette er jeg ikke alene om, og dette prøver også samtlige lærer å få fram i media. Vi er glad i elevene våre, og vi trives med dem. Problemet er det administrative, en regjering (uansett hvilken) som faktisk ikke forstår seg på pedagogikk og didaktikk og derfor prøver seg på alt mulig tull som bare lager kluss i stedet for å gi bedre læringsarena for elevene osv. Det hjelper heller ikke at mange har bestemt seg for at alle lærere syter og ikke fortjener hverken avspasering, ferie eller samme lønnsvekst som majoriteten av kommunesektoren. Det er i utgangspunktet ikke yrket, slik det er ment å være, som er problemet, men alt rundt.

Anonymkode: 8ceb7...0f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Skal vi se... Lærerne streiket i 2021: Streik i offentlig sektor 2021 – Siste nytt – NRK

Så var det lærerstreik i 2014, og mellom disse årene husker jeg at eksamen røk for elever noen steder i landet på grunn av streik. Så jeg tror faktisk ikke det er 12 år siden, men det kan hende jeg tar feil. 

I fjor var det hele unio, og ikke lærerne spesifikt aom streiket.

Og du tar feil. Mellom 2014 og 2021 har ingen lærere streiket.

Anonymkode: 20d1b...219

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

I fjor var det hele unio, og ikke lærerne spesifikt aom streiket.

Og du tar feil. Mellom 2014 og 2021 har ingen lærere streiket.

Anonymkode: 20d1b...219

Jeg tar ikke feil. 2014 er ikke 12 år siden, men 8 år siden. Påstanden var at ingen lærere streiket på 12 år. Det er feil. I 2021 var de en del av UNIO-streiken, så hadde de en streik i 2014. Mener dere at enkelte yrkesgrupper bør streiker hvert år eller annethvert år?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...