Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Tanker om det? Anonymkode: 83c0f...29d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Situasjonen er ganske fastlåst og streikeviljen høy. Så lenge KS og lærerforbundet ikke snakker sammen og streikeviljen er høy kan den finne på å vare lenge Anonymkode: 7b08f...59d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Aner ikke, men kjenner at jeg begynner å miste tålmodighet. Og det uten at mine barn engang er ramma Anonymkode: e3b60...a0f
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Aner ikke, men kjenner at jeg begynner å miste tålmodighet. Og det uten at mine barn engang er ramma Anonymkode: e3b60...a0f Så heldig du er. Jeg har barn i 2., 6. og 10 klasse. Det eldste er rammet, og fra neste uke vil også minste være Anonymkode: 7b08f...59d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 Det blir vel avblåst når nok voksne blir rammet i det barneskolene tas ut i streik. Ungdommen ofrer vi gladelig ser det ut til. Anonymkode: c28ac...278
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det blir vel avblåst når nok voksne blir rammet i det barneskolene tas ut i streik. Ungdommen ofrer vi gladelig ser det ut til. Anonymkode: c28ac...278 Neppe. De fleste skoler innfører vel tilsynsordninger. I tillegg er ikke psykisk helse regnet som helse i tilfellet om at en streik kan få tvunget lønnsnemnd ved fare for liv og helse. Derfor kan heller ikke regjeringen gripe inn. Det er KS som må innse at de må ta ansvar for den elendige jobben de har gjort. Anonymkode: 8ceb7...0f1
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det blir vel avblåst når nok voksne blir rammet i det barneskolene tas ut i streik. Ungdommen ofrer vi gladelig ser det ut til. Anonymkode: c28ac...278 Er flere steder barneskolen er tatt ut for lenge siden Anonymkode: 7b08f...59d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Neppe. De fleste skoler innfører vel tilsynsordninger. I tillegg er ikke psykisk helse regnet som helse i tilfellet om at en streik kan få tvunget lønnsnemnd ved fare for liv og helse. Derfor kan heller ikke regjeringen gripe inn. Det er KS som må innse at de må ta ansvar for den elendige jobben de har gjort. Anonymkode: 8ceb7...0f1 Ikke helt. Her har SFO vanlig åpningstid, og timene hvor elevene ikke har undervisning kan de ikke opphold seg på skolens område. Anonymkode: 7b08f...59d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Neppe. De fleste skoler innfører vel tilsynsordninger. I tillegg er ikke psykisk helse regnet som helse i tilfellet om at en streik kan få tvunget lønnsnemnd ved fare for liv og helse. Derfor kan heller ikke regjeringen gripe inn. Det er KS som må innse at de må ta ansvar for den elendige jobben de har gjort. Anonymkode: 8ceb7...0f1 Og det kommer ikke til å skje. Og streikeuttaket er uansvarlig. Det er det Utdanningsforbundet som har ansvar for. Anonymkode: c28ac...278
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ikke helt. Her har SFO vanlig åpningstid, og timene hvor elevene ikke har undervisning kan de ikke opphold seg på skolens område. Anonymkode: 7b08f...59d Ok, på vår skole er det satt inn tilsyn for elevene i 2.-4. klasse i normal skoletid. Anonymkode: 8ceb7...0f1
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #11 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Og det kommer ikke til å skje. Og streikeuttaket er uansvarlig. Det er det Utdanningsforbundet som har ansvar for. Anonymkode: c28ac...278 Selvfølgelig kommer det til å skje. Riksmegleren har vært i møte, men ikke med lærer organisasjonene. Hvem tror du da han satt i møte med? Anonymkode: 8ceb7...0f1
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Ok, på vår skole er det satt inn tilsyn for elevene i 2.-4. klasse i normal skoletid. Anonymkode: 8ceb7...0f1 I så fall er dere heldige, de fleste skolene som har tatt ut barn ned i SFO alder har ikke tilsyn de timene hvor de barna ikke har undervisning. Anonymkode: 7b08f...59d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 Altså, streikekassa er jo ikke bunnløs. Med en gang pengene i streikekassa tar slutt, så må lærerne streike ulønnet, vel? Anonymkode: c95da...d9e
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #14 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Altså, streikekassa er jo ikke bunnløs. Med en gang pengene i streikekassa tar slutt, så må lærerne streike ulønnet, vel? Anonymkode: c95da...d9e Ikke bunnløs, men veldig stor. Med unntak av fellesstriken som knapt rakk å komme i gang for noen år siden og dermed ikke tok mye, så er det vel 12 år siden sist lærerstreik (mener jeg, men mulig jeg roter litt nå), så det er mye å ta av. Anonymkode: 8ceb7...0f1
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #15 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ikke bunnløs, men veldig stor. Med unntak av fellesstriken som knapt rakk å komme i gang for noen år siden og dermed ikke tok mye, så er det vel 12 år siden sist lærerstreik (mener jeg, men mulig jeg roter litt nå), så det er mye å ta av. Anonymkode: 8ceb7...0f1 Men den er fortsatt ikke bunnløs. Den vil ikke vare til jul, for eksempel. Så en gang vil de måtte gå over til ulønnet streik, og da slutter nok streiken av seg selv, for lærerne må også betale regningene sine. Anonymkode: c95da...d9e
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #16 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men den er fortsatt ikke bunnløs. Den vil ikke vare til jul, for eksempel. Så en gang vil de måtte gå over til ulønnet streik, og da slutter nok streiken av seg selv, for lærerne må også betale regningene sine. Anonymkode: c95da...d9e Den kommer aldri til å vare så lenge. Tror du ikke det foregår masse i kulissene? KS er i kontakt med riksmegleren, de har begynt å skissere opp et forslag, og jeg er ganske sikker på at regjeringen legger press på dem nå. De er ikke interessert i nok en tvungen lønnsnemd. Jeg håper i grunnen at det blir mulig å frata KS ansvaret for lærerne. Anonymkode: 8ceb7...0f1
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #17 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ikke bunnløs, men veldig stor. Med unntak av fellesstriken som knapt rakk å komme i gang for noen år siden og dermed ikke tok mye, så er det vel 12 år siden sist lærerstreik (mener jeg, men mulig jeg roter litt nå), så det er mye å ta av. Anonymkode: 8ceb7...0f1 Skal vi se... Lærerne streiket i 2021: Streik i offentlig sektor 2021 – Siste nytt – NRK Så var det lærerstreik i 2014, og mellom disse årene husker jeg at eksamen røk for elever noen steder i landet på grunn av streik. Så jeg tror faktisk ikke det er 12 år siden, men det kan hende jeg tar feil. Anonymkode: c95da...d9e
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #18 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Den kommer aldri til å vare så lenge. Tror du ikke det foregår masse i kulissene? KS er i kontakt med riksmegleren, de har begynt å skissere opp et forslag, og jeg er ganske sikker på at regjeringen legger press på dem nå. De er ikke interessert i nok en tvungen lønnsnemd. Jeg håper i grunnen at det blir mulig å frata KS ansvaret for lærerne. Anonymkode: 8ceb7...0f1 Når lærerne synes det er greit å la videregåendeelever igjen sitte hjemme i stedet for å være på skolen (tredje år på rad) og være dårlig forberedt på høyere utdanning på grunn av elendig undervisningsopplegg for tredje år på rad, så tror jeg ikke de er interessert i å avslutte streiken. De driter rett og slett i elevene sine. Ellers hadde de latt dette kullet få i hvert fall ETT normalår, og heller streiket i 2023. Anonymkode: c95da...d9e
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #19 Skrevet 16. september 2022 Jeg bor i Arendal kommune, som visstnok er den hardest rammede kommunen i landet. Jeg har barn i 8. og 10.klasse som ikke har noe undervisning overhodet. Jeg tror ærlig talt streiken kommer til å vare frem til det blir større press på sentrale østlandet, det er der maken ligger og da vil det skje ting. Her er sfo åpen hele dagen da, så foreldrene kan gå på jobb. De bruker assistenter, barne og ungdomsarbeidere og miljøterapeuter til å ha "tilsyn og lek" hele dagen. Altså ingen undervisning, men barna kan være der hele dagen. Anonymkode: 79de6...181
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #20 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg bor i Arendal kommune, som visstnok er den hardest rammede kommunen i landet. Jeg har barn i 8. og 10.klasse som ikke har noe undervisning overhodet. Jeg tror ærlig talt streiken kommer til å vare frem til det blir større press på sentrale østlandet, det er der maken ligger og da vil det skje ting. Her er sfo åpen hele dagen da, så foreldrene kan gå på jobb. De bruker assistenter, barne og ungdomsarbeidere og miljøterapeuter til å ha "tilsyn og lek" hele dagen. Altså ingen undervisning, men barna kan være der hele dagen. Anonymkode: 79de6...181 Her jeg bor på Østlandet er 5. klasse og utover rammet av streiken. Fra neste uke vil også 2.-4. klasse bli rammet, og her er det ikke noe snakk om tilsyn mens de ikke har undervisning, da får de ikke en gang lov til å oppholde seg på skolen selv om mange har over 4 km lang skolevei. SFO vil kun være åpen kl 07:00 - kl 08:30 og kl 13:30 - 17:00, hva barna gjør ellers er foreldrene sitt problem. Vårt barn i 2. klasse skal ha 1 time undervisning neste uke, hva vi skal gjøre resten av tiden vet jeg for å være helt ærlig ikke. Anonymkode: 7b08f...59d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #21 Skrevet 16. september 2022 Jeg fatter ikke at ikke foreldre mobiliserer egne aksjoner der de krever lærere med utdanning til å skolere sine barn! Det MÅ være uvitenhet: at foreldre faktisk ikke er klar over at det de tror er en lærer, faktisk er en hvem-som-helst uten pedagogisk utdanning eller bakgrunn! Dette holder skoleeiere selvsagt helt hemmelig! Det ville blitt kaos om foreldre laget det bråket som egentlig fortjenes! Jeg tenker at foreldre må på banen og KREVE lærere med utdanning, og ikke stilltiende godta at KS spiller bajas med barna! Eller bryr egentlig ikke foreldre seg, bare skolen kan oppbevare ungene? Anonymkode: 164d0...cbe
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #22 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg fatter ikke at ikke foreldre mobiliserer egne aksjoner der de krever lærere med utdanning til å skolere sine barn! Det MÅ være uvitenhet: at foreldre faktisk ikke er klar over at det de tror er en lærer, faktisk er en hvem-som-helst uten pedagogisk utdanning eller bakgrunn! Dette holder skoleeiere selvsagt helt hemmelig! Det ville blitt kaos om foreldre laget det bråket som egentlig fortjenes! Jeg tenker at foreldre må på banen og KREVE lærere med utdanning, og ikke stilltiende godta at KS spiller bajas med barna! Eller bryr egentlig ikke foreldre seg, bare skolen kan oppbevare ungene? Anonymkode: 164d0...cbe Problemet er et det er for få søker seg til lærerutdanningen. Tror de virkelig at de får flere søkere av at de er i media dag ut og dag inn i flere uker hvor de klager på hvor dårlig de har det? Anonymkode: 7b08f...59d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #23 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg fatter ikke at ikke foreldre mobiliserer egne aksjoner der de krever lærere med utdanning til å skolere sine barn! Det MÅ være uvitenhet: at foreldre faktisk ikke er klar over at det de tror er en lærer, faktisk er en hvem-som-helst uten pedagogisk utdanning eller bakgrunn! Dette holder skoleeiere selvsagt helt hemmelig! Det ville blitt kaos om foreldre laget det bråket som egentlig fortjenes! Jeg tenker at foreldre må på banen og KREVE lærere med utdanning, og ikke stilltiende godta at KS spiller bajas med barna! Eller bryr egentlig ikke foreldre seg, bare skolen kan oppbevare ungene? Anonymkode: 164d0...cbe Jeg har fire barn som har vært gjennom og er i grunnskolen, og bare en gang har vi vært borti en ufaglært lærer. Alle lærerne er presentert med navn, utdanning, kontaktinfo osv på nettsiden til skolen. De sier hver femte lærer er ufaglært, men det har vi ikke sett noe til på vår skole. Uansett er jeg enig i at læreryrket må opp i anseelse, de må ha en anstendig lønn og arbeidsvilkår som gjør at yrket blir respektert. Men en langvarig streik nå rett etter korona er jeg litt usikker på om gjør jobben altså... Anonymkode: 79de6...181
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #24 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Problemet er et det er for få søker seg til lærerutdanningen. Tror de virkelig at de får flere søkere av at de er i media dag ut og dag inn i flere uker hvor de klager på hvor dårlig de har det? Anonymkode: 7b08f...59d Nettopp. De skyter seg selv i foten ved å snakke ned yrket slik at færre og færre søker på utdanningen. Det blir ond sirkel - streik-klaging-færre søkere-mer ufaglært arbeidskraft-mer arbeidspress på de få faglærte-streik-klaging-færre søkere osv. Anonymkode: c95da...d9e
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #25 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nettopp. De skyter seg selv i foten ved å snakke ned yrket slik at færre og færre søker på utdanningen. Det blir ond sirkel - streik-klaging-færre søkere-mer ufaglært arbeidskraft-mer arbeidspress på de få faglærte-streik-klaging-færre søkere osv. Anonymkode: c95da...d9e Men det er faktisk en realitet! Så får de som styrer utdanning her i landet gjøre yrket mer attraktive. De vet utmerket godt hva som skal til! Det er ikke læreres ansvar å "lure" folk til å søke ved å holde kjeft om virkeligheten! Anonymkode: 164d0...cbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå