Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #26 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (24 minutter siden): Tull. Ligger du på magen bør du derimot ikke ha pute. Hvilket jeg altså ikke har, annet enn ei nesten flat. Du tar som vanlig feil! Om man ligger på magen bør man selvfølgelig ikke bruke pute, eller kun en veldig flat en. Det endrer likevel ikke det faktum at ingen vanlige liggestillinger er verre for en voksen nakke enn det å sove på magen, da du i den stillingen får belastning av nakkevirvlene i en rotert stilling - og dette er en velkjent årsak til nakke-/skulderproblemer, hodepine m.m. Ref. den lettleste artikkelen fra nrk.no som annen bruker ga deg - den er like aktuell i dag som da den ble skrevet for 11 år siden (den menneskelige anatomien har ikke endret seg på de 11 årene ). Anonymkode: e2653...c51
Gjest NotNaomi Skrevet 15. september 2022 #27 Skrevet 15. september 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du tar som vanlig feil! Om man ligger på magen bør man selvfølgelig ikke bruke pute, eller kun en veldig flat en. Det endrer likevel ikke det faktum at ingen vanlige liggestillinger er verre for en voksen nakke enn det å sove på magen, da du i den stillingen får belastning av nakkevirvlene i en rotert stilling - og dette er en velkjent årsak til nakke-/skulderproblemer, hodepine m.m. Ref. den lettleste artikkelen fra nrk.no som annen bruker ga deg - den er like aktuell i dag som da den ble skrevet for 11 år siden (den menneskelige anatomien har ikke endret seg på de 11 årene ). Anonymkode: e2653...c51 Og i den artikkelen sto det "dette er veldig kategoriske tips, og gjelder selvsagt ikke alle" Om forskningen endrer teorier, så kommer det heller ikke av at ting forandrer seg. Det er forskere som finner ut mer. Bare for å si det...
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #28 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (2 timer siden): Vi har nok den samme ryggraden alle sammen gitt, med de samme virvlene. Alle skjønner jo at de blir bøyd i unaturlig stilling om man ligger for høyt med hodet. Uansett hvor "ulike vi er" NotNaomi skrev (23 minutter siden): "Og disse rådene er veldig kategoriske og gjelder slett ikke alle" Så... Jeg er ikke plaget med kink hverken her eller der 🙂 Se på disse svarene dine. I det øverste sier du "Vi har nok den samme ryggraden alle sammen, gitt, med de samme virvlene." (jeg satte inn ett komma du glemte) Og dette var ditt svar til en som skrev at folk ER forskjellige. Du, derimot, hevder at alle har den samme ryggraden med de samme virvlene. Og det stemmer jo ikke. Det er forskjell på høyde, bredde, stabilitet, ev. skjevheter, uhensiktsmessig stramme muskler som endrer stillingen på virvlene i visse stillinger m.m. Så fortsetter du å skrive "Alle skjønner jo at de blir bøyd i unaturlig stilling om man ligger for høyt med hodet..." - og så fortsetter du i et annet svar å forsvare det å ligge på magen, som faktisk gir en stilling som setter virvlene i en langt større ytterstilling (eller "unaturlig stilling", som du - også feilaktig - kaller det), og hevder det er tull når jeg påpeker at det å sove på magen er det som gir aller størst belastning på nakkevirvlene. Du har helt tydelig ingen kompetanse innen funksjonell anatomi og kroppens andre funksjoner som nervesystemet m.m. Gi deg før du kommer med enda mer feilinformasjon! Det er greit at du sover på magen hvis det fungerer for deg, ingen sier at du skal slutte med det om du ikke har problemer med det. Men du har likevel ingen rett til å bestride fakta om anatomiske stillinger, hva som er ytterstillinger og hva som belaster mer og mindre - for det har du tydeligvis absolutt ingen kompetanse om! Anonymkode: e2653...c51
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #29 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (20 minutter siden): Og i den artikkelen sto det "dette er veldig kategoriske tips, og gjelder selvsagt ikke alle" Om forskningen endrer teorier, så kommer det heller ikke av at ting forandrer seg. Det er forskere som finner ut mer. Bare for å si det... Du forstod tydeligvis ikke ironien i det jeg mente da jeg skrev at menneskekroppen ikke har endret seg de siste 11 årene, og jeg skrev at de fakta som ellers stod i artikkelen er like aktuelle i dag som for 11 år siden, da menneskekroppen ikke har endret seg. Og på akkurat dette feltet, som har med temmelig enkel muskel-og skjelettanatomi og -funksjon å gjøre, så endrer ikke dette helt grunnleggende seg, hva som er normalstillinger i ledd, hva som er ytterstillinger, hva som gir mindre og mye belastning. For det er grunnleggende biomekanikk. Gi deg nå før du dummer deg mer ut om ting du ikke har noen som helst kompetanse om! Anonymkode: e2653...c51
Gjest NotNaomi Skrevet 15. september 2022 #30 Skrevet 15. september 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Se på disse svarene dine. I det øverste sier du "Vi har nok den samme ryggraden alle sammen, gitt, med de samme virvlene." (jeg satte inn ett komma du glemte) Og dette var ditt svar til en som skrev at folk ER forskjellige. Du, derimot, hevder at alle har den samme ryggraden med de samme virvlene. Og det stemmer jo ikke. Det er forskjell på høyde, bredde, stabilitet, ev. skjevheter, uhensiktsmessig stramme muskler som endrer stillingen på virvlene i visse stillinger m.m. Så fortsetter du å skrive "Alle skjønner jo at de blir bøyd i unaturlig stilling om man ligger for høyt med hodet..." - og så fortsetter du i et annet svar å forsvare det å ligge på magen, som faktisk gir en stilling som setter virvlene i en langt større ytterstilling (eller "unaturlig stilling", som du - også feilaktig - kaller det), og hevder det er tull når jeg påpeker at det å sove på magen er det som gir aller størst belastning på nakkevirvlene. Du har helt tydelig ingen kompetanse innen funksjonell anatomi og kroppens andre funksjoner som nervesystemet m.m. Gi deg før du kommer med enda mer feilinformasjon! Det er greit at du sover på magen hvis det fungerer for deg, ingen sier at du skal slutte med det om du ikke har problemer med det. Men du har likevel ingen rett til å bestride fakta om anatomiske stillinger, hva som er ytterstillinger og hva som belaster mer og mindre - for det har du tydeligvis absolutt ingen kompetanse om! Anonymkode: e2653...c51 Vel, det sto vel noe om å bruke store puter også... Så jeg antar vi stiller likt vedr kompetanse her. For å si det sånn.
Gjest NotNaomi Skrevet 15. september 2022 #31 Skrevet 15. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du forstod tydeligvis ikke ironien i det jeg mente da jeg skrev at menneskekroppen ikke har endret seg de siste 11 årene, og jeg skrev at de fakta som ellers stod i artikkelen er like aktuelle i dag som for 11 år siden, da menneskekroppen ikke har endret seg. Og på akkurat dette feltet, som har med temmelig enkel muskel-og skjelettanatomi og -funksjon å gjøre, så endrer ikke dette helt grunnleggende seg, hva som er normalstillinger i ledd, hva som er ytterstillinger, hva som gir mindre og mye belastning. For det er grunnleggende biomekanikk. Gi deg nå før du dummer deg mer ut om ting du ikke har noen som helst kompetanse om! Anonymkode: e2653...c51 Helt riktig. Jeg så ingen ironi..
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #32 Skrevet 15. september 2022 For å også svare deg mer, HI... Jeg bruker min hotellpute som regel kun til å ha fra knærne og ned, hvis jeg er tung i beina. Ellers er den bortpakket i et skap hos meg. Men det er flere måter man kan bruke den funksjonelt også, som et hjelpemiddel. Hvis man f.eks. er forkjølet og har bihulebetennelse så kan det være godt å ligge høyere med hodet. Om man ikke har en seng hvor man kan regulere øvre del av madrassen opp, så kan man bruke hotellputen og så legge hodeputen like langt opp mot hodegjerdet som man bruker. Da blir overkroppen liggende litt oppover på hotellputen, mens nakken og hodet får tilnærmet normal stilling som om man kun bruker sin vanlige pute i senga. Kan også være bra hvis man har lungebetennelse og noen andre helseproblemer. Liker man å ligge på siden, men sliter med det pga. en hofte eller ryggen, da kan man bruke hotellputen mellom lårene og leggene. Slik blir det mindre strekk på muskulaturen over sete/hofter, du får gjerne mindre belastning i korsrygg. På samme måte som mange gravide, av samme grunn, bruker en pute mellom lårene/leggene. Om man ruller/bretter den slik at man beholder lengden på puten og legger den litt høyere opp slik at man kan ligge på siden og "holde rundt " den eller hvile øverste arm på den (og om man ikke er så lang, også ha den litt mellom lårene), så kan man avlaste en vond skulder (og ev. nakke) slik også, da skulderen ikke faller fremover, det blir mindre strekk på musklende i skulder og øvre rygg/nakk. Så for meg er hotellpute et funksjonelt hjelpemiddel, ikke til pynt. Et helt annet tips - størrelsen på en hotellpute er ganske perfekt for hundesenger til f.eks. fuglehunder. Billigere enn spesialputene man får kjøpt til de sengene, og ofte lettere å vaske, billigere å kjøpe trekk til dem også. Anonymkode: e2653...c51
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #33 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (27 minutter siden): Vel, det sto vel noe om å bruke store puter også... Så jeg antar vi stiller likt vedr kompetanse her. For å si det sånn. Du har overhodet INGEN kompetanse på dette området! Anonymkode: e2653...c51
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #34 Skrevet 16. september 2022 Her bruker jeg og begge barna hotellpute. Jeg sover stort sett på magen. Anonymkode: 988b9...a3a
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #35 Skrevet 16. september 2022 NotNaomi skrev (6 timer siden): Ikke drit deg ut... Det smalt fra rette ræva... Anonymkode: 25eeb...dad
*Miss Marple* Skrevet 16. september 2022 #36 Skrevet 16. september 2022 (endret) NotNaomi skrev (6 timer siden): "Og disse rådene er veldig kategoriske og gjelder slett ikke alle" Så... Jeg er ikke plaget med kink hverken her eller der 🙂 Det er jo slik at de fleste råd ikke er kategoriske. Hverken høy/lav pute eller liggestilling. Endret 16. september 2022 av *Miss Marple*
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #37 Skrevet 16. september 2022 Ammer mye om natten og da er den gull. Kan sove videre sittende mens jeg ammer. I det siste har jeg også brukt den når jeg ligger, men har fått vondt i nakken. Kanskje derfor. Anonymkode: b04e5...529
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. september 2022 #38 Skrevet 16. september 2022 Når man ikke trodde puter var noe man kunne kverulere om. Her sover vi på de omtalte putene.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #39 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Bare et tips - kan være lurt for firmaet du jobber for å sjekke om den bedriftsfysioterapeuten har en avtale med de som selger de fire stolene hun anbefalte deg. Det er ikke helt uvanlig at de har en slik avtale, og da får de også gjerne en provisjon pr. solgte stol... Dette er noe det bør opplyses om, men langt fra alltid gjøres. Det fører gjerne til at det blir kjøpt/leid unødvendig mange og dyre stoler og annet kontorutstyr. Ellers er ofte det enkle det beste når det kommer til stol, det er ikke så store krav, egentlig, bare at man har god nok hev/senk-funksjon slik at du kan få riktig høyde for deg. Da trenger man lite annet, bare man kan sitte litt frempå setet slik at man får en åpen vinkel i hoftene (så kan man selvfølgelig ha en pute eller en stol med bikkefunksjon, eller en salstol eller andre kombinasjoner. Men bruker man en vanlig stol riktig, da er den som regel mer enn god nok for de fleste. Noen bedriftsfysioterapeuter anbefaler at man setter seg helt inn på stolen og har mye støtte for albuene/underarmene også, men det gir mer press i hofteregion og nakke/skulder/arm. Og så bør stolen, selv om den har hjul, stå såpass stabilt at du slipper å bruke bena for å hindre at den sklir vekk fra pulten. Og så stemmer det det du sier, det er forskjell på folk, høyde, bredde, lengde på ulik muskulatur, vinkler i hoftene, kurver i rygg, skjevheter, holdning +++ Bra du fant ut hva som fungerte for deg Anonymkode: e2653...c51 Jeg jobber på sykehus så vi har bare en leverandør av stoler, og de som leverer stoler har også den stolen jeg brukte i alle år og fortsatt bruker, nemlig en sånn "sadel-stol". Det er den eneste som funker fordi den "tilter" hoftene mine litt ut, noe som fysioterapeuten mente var heeeelt krise! Jeg har prøvd alle stoler som er (gullhår og meg) og det er kun den som ikke gir meg plager i korsryggen. Så den har jeg hatt siden jeg starta i 2010, med unntak av å prøve andre fordi BHT insisterte Og jeg skal ha den samme igjen når jeg må bytte Anonymkode: ee464...524
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #40 Skrevet 16. september 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (58 minutter siden): Når man ikke trodde puter var noe man kunne kverulere om. Her sover vi på de omtalte putene. Det kan jo kveruleres om alt - alltid. Jeg elsker hotellputen min, sover kjempedårlig med lavere pute. Anonymkode: c4886...64d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #41 Skrevet 16. september 2022 Det var ikke ment som kverulering, var bare nysgjerrighet. I tillegg til en langdryg krangel har jeg jo fått svar på det leg lurte på - hotellputene er altså i bruk. HI Anonymkode: 2e5df...21e
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #42 Skrevet 16. september 2022 Vi har hotellputer i sengen, mannen liker ikke å ha den bak npr han sover, så fjerner son hver kveld, mens jeg liker å ha den bak min vanlige hodepute som jeg sover på. Begge har vanlige soveputer. Anonymkode: 18d1a...b36
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #43 Skrevet 16. september 2022 Våre hotellputer havner på gulvet om natten. Vi har sånn seng som kan reguleres om man vil ha hodet (eller bena) høyt, så de mye omtalte hotellputene er mest av alt til pynt. Anonymkode: 3393b...060
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå