Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Brukes de som vanlige puter? Nå er både jeg og mannen mennesker som ikke liker å ligge med haken i brystet om natta, vi har begge hver sin vsnlige pute med lav profil. Jeg ser jo at det er ulike preferanser ute og går, og mange liker middels eller høy pute og enkelte har til og med flere puter under hodet. Det forundrer meg, det gjør jo det. Men hver sin smak. Men hotellputer har jeg alltid trodd er for folk som rer opp sengen og viser frem soverommet til gjester, og at de blir kastet på gulvet når man skal sove. Det er først i tråden om vask av disse plasstyvene jeg har tenkt tanken at de er i bruk. Men jeg sliter likevel med å forstå hvordan. Er det under hele overkroppen for å sove omtrent sittende? Eller bare under hodet? Anonymkode: 2e5df...21e
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #2 Skrevet 15. september 2022 Hotellpute og vanlig. Har begge under hodet 😅 elsker å ligge på de. Anonymkode: ee464...524
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 Hotellpute og vanlig pute. Klarer ikke å ligge flatt. Anonymkode: c4886...64d
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 Jeg har min under knærne når jeg sover, ligger mye bedre da. Og en vanlig pute under hodet. Men vi rer opp med hotellputene bak de små putene. Og flere av barna mine bruker hotellputa som pute, og foretrekker den. Folk har nok bare forskjellige pute-preferanser. Anonymkode: 46ad7...3f4
Leverpostei Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 Hotellpute er magisk i ryggen når jeg leser på sengen. Legger den bort når jeg skal sove. Pynter ellers på soverommet for min egen del, ikke for andres.
Gjest NotNaomi Skrevet 15. september 2022 #6 Skrevet 15. september 2022 En pute skal kun støtte opp i bøyen mellom skulder og hode om man ligger på siden. Ligger man for høyt med hode belaster det både nakke og rygg da virvlene blir bøyd i unaturlig stilling. Har nesten helt flat pute da jeg ligger mer på mage.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #7 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (32 minutter siden): En pute skal kun støtte opp i bøyen mellom skulder og hode om man ligger på siden. Ligger man for høyt med hode belaster det både nakke og rygg da virvlene blir bøyd i unaturlig stilling. Har nesten helt flat pute da jeg ligger mer på mage. En pute skal støtte slik man liker det best. Anonymkode: c4886...64d
Gjest NotNaomi Skrevet 15. september 2022 #8 Skrevet 15. september 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): En pute skal støtte slik man liker det best. Anonymkode: c4886...64d Du får spørre en lege..🙂
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #9 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (21 minutter siden): Du får spørre en lege..🙂 Og bedriftshelsetjenestens fysioterapeut hos oss sa at stolen jeg hadde IKKE var bra siden jeg slet med vonde hofter. Så etter å ha prøvd 4 andre hun anbefalte så bruker jeg den hun fraråder… det ER forskjell på folk Anonymkode: ee464...524
Gjest NotNaomi Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 (endret) Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Og bedriftshelsetjenestens fysioterapeut hos oss sa at stolen jeg hadde IKKE var bra siden jeg slet med vonde hofter. Så etter å ha prøvd 4 andre hun anbefalte så bruker jeg den hun fraråder… det ER forskjell på folk Anonymkode: ee464...524 Vi har nok den samme ryggraden alle sammen gitt, med de samme virvlene. Alle skjønner jo at de blir bøyd i unaturlig stilling om man ligger for høyt med hodet. Uansett hvor "ulike vi er" Endret 15. september 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (26 minutter siden): Du får spørre en lege..🙂 Hvorfor det? Anonymkode: c4886...64d
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (15 minutter siden): Vi har nok den samme ryggraden alle sammen gitt, med de samme virvlene. Alle skjønner jo at de blir bøyd i unaturlig stilling om man ligger for høyt med hodet. Uansett hvor "ulike vi er" Har vel de samme hoftene også Anonymkode: ee464...524
Gjest NotNaomi Skrevet 15. september 2022 #13 Skrevet 15. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Har vel de samme hoftene også Anonymkode: ee464...524 Relevans?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #14 Skrevet 15. september 2022 Alle i huset her bruker hotell puter. Hater små flate puter Anonymkode: 67a61...cd5
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #15 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (5 minutter siden): Relevans? Da bør jo fysioterapeuten ha rett. Siden du ber hun andre om å spørre en lege 🤷🏼♀️ Anonymkode: ee464...524
Gjest NotNaomi Skrevet 15. september 2022 #16 Skrevet 15. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Da bør jo fysioterapeuten ha rett. Siden du ber hun andre om å spørre en lege 🤷🏼♀️ Anonymkode: ee464...524 Fysioterapeuten kan da være helt på jordet for det vi vet. Ikke aner vi hva det er med hoftene til brukeren og hvilken stol heller. Så dette argumentet er jo helt meningsløst.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #17 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Fysioterapeuten kan da være helt på jordet for det vi vet. Ikke aner vi hva det er med hoftene til brukeren og hvilken stol heller. Så dette argumentet er jo helt meningsløst. Legen kan også være helt på jordet. Jeg har forøvrig ikke fått svar om hvorfor jeg skal snakke med hn om putevalget mitt… Anonymkode: c4886...64d
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #18 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (13 minutter siden): Fysioterapeuten kan da være helt på jordet for det vi vet. Ikke aner vi hva det er med hoftene til brukeren og hvilken stol heller. Så dette argumentet er jo helt meningsløst. Det kan jo legen og være. Kjenner to leger faktisk som bruker hotellpute på samme måte som meg, så hvor ille kan det være… Anonymkode: ee464...524
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #19 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (3 timer siden): En pute skal kun støtte opp i bøyen mellom skulder og hode om man ligger på siden. Ligger man for høyt med hode belaster det både nakke og rygg da virvlene blir bøyd i unaturlig stilling. Har nesten helt flat pute da jeg ligger mer på mage. Er det ingen lege, fysioterapeut eller kiropraktor som har fortalt deg at det som belaster nakken mer enn noe annet av liggestillinger, det er å ligge på magen? Da får du stor belastning på nakkevirvler som er i rotasjonsstilling. Leger er forresten sjelden de beste å spørre om slike ting (selv om de fleste leger også vet akkurat dette), mens fysioterapeuter, manuellterapeuter, kiropraktorer og naprapater alle er langt bedre på funksjonell bruk av selve muskel-skjelettsystemet enn de fleste leger er. Anonymkode: e2653...c51
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #20 Skrevet 15. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og bedriftshelsetjenestens fysioterapeut hos oss sa at stolen jeg hadde IKKE var bra siden jeg slet med vonde hofter. Så etter å ha prøvd 4 andre hun anbefalte så bruker jeg den hun fraråder… det ER forskjell på folk Anonymkode: ee464...524 Bare et tips - kan være lurt for firmaet du jobber for å sjekke om den bedriftsfysioterapeuten har en avtale med de som selger de fire stolene hun anbefalte deg. Det er ikke helt uvanlig at de har en slik avtale, og da får de også gjerne en provisjon pr. solgte stol... Dette er noe det bør opplyses om, men langt fra alltid gjøres. Det fører gjerne til at det blir kjøpt/leid unødvendig mange og dyre stoler og annet kontorutstyr. Ellers er ofte det enkle det beste når det kommer til stol, det er ikke så store krav, egentlig, bare at man har god nok hev/senk-funksjon slik at du kan få riktig høyde for deg. Da trenger man lite annet, bare man kan sitte litt frempå setet slik at man får en åpen vinkel i hoftene (så kan man selvfølgelig ha en pute eller en stol med bikkefunksjon, eller en salstol eller andre kombinasjoner. Men bruker man en vanlig stol riktig, da er den som regel mer enn god nok for de fleste. Noen bedriftsfysioterapeuter anbefaler at man setter seg helt inn på stolen og har mye støtte for albuene/underarmene også, men det gir mer press i hofteregion og nakke/skulder/arm. Og så bør stolen, selv om den har hjul, stå såpass stabilt at du slipper å bruke bena for å hindre at den sklir vekk fra pulten. Og så stemmer det det du sier, det er forskjell på folk, høyde, bredde, lengde på ulik muskulatur, vinkler i hoftene, kurver i rygg, skjevheter, holdning +++ Bra du fant ut hva som fungerte for deg Anonymkode: e2653...c51
Gjest NotNaomi Skrevet 15. september 2022 #21 Skrevet 15. september 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Er det ingen lege, fysioterapeut eller kiropraktor som har fortalt deg at det som belaster nakken mer enn noe annet av liggestillinger, det er å ligge på magen? Da får du stor belastning på nakkevirvler som er i rotasjonsstilling. Leger er forresten sjelden de beste å spørre om slike ting (selv om de fleste leger også vet akkurat dette), mens fysioterapeuter, manuellterapeuter, kiropraktorer og naprapater alle er langt bedre på funksjonell bruk av selve muskel-skjelettsystemet enn de fleste leger er. Anonymkode: e2653...c51 Tull. Ligger du på magen bør du derimot ikke ha pute. Hvilket jeg altså ikke har, annet enn ei nesten flat.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #22 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (5 minutter siden): Tull. Ligger du på magen bør du derimot ikke ha pute. Hvilket jeg altså ikke har, annet enn ei nesten flat. Du har bare ikke peiling... https://www.nrk.no/livsstil/den-beste-sovestillingen-1.7622204 Anonymkode: f481e...0f6
Gjest NotNaomi Skrevet 15. september 2022 #23 Skrevet 15. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du har bare ikke peiling... https://www.nrk.no/livsstil/den-beste-sovestillingen-1.7622204 Anonymkode: f481e...0f6 "Og disse rådene er veldig kategoriske og gjelder slett ikke alle" Så... Jeg er ikke plaget med kink hverken her eller der 🙂
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #24 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): "Og disse rådene er veldig kategoriske og gjelder slett ikke alle" Så... Jeg er ikke plaget med kink hverken her eller der 🙂 Tja, kan virke som det blir litt lite oksygen til hjernen din. Anonymkode: f481e...0f6
Gjest NotNaomi Skrevet 15. september 2022 #25 Skrevet 15. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tja, kan virke som det blir litt lite oksygen til hjernen din. Anonymkode: f481e...0f6 Ikke drit deg ut...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå