Gå til innhold

Vil du råde barna dine til å ta høyere utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg håper det. Syns det er så mange som har tatt yrkesfag som er litt «enkle», eller i alle fall kunnskapsløse. Ønsker vel ikke at barna mine skal assosieres slik. Men, til syvende og sist er det viktigste at barna trives. 

Anonymkode: 7fd75...52d

Det finnes høyt utdannede personer som er enkle og uten refleksjonsevne (utover selve faget sitt, og noen ganger faglig) også.

På samme måte som det finnes høyt intelligente personer med svært god refleksjonsevne som ikke har utdanning.

Det er ikke utdanning eller ikke utdanning som er avgjørende for om noen er enkle eller de er intelligente/reflekterte/kunnskapsfulle. Det er kanskje flere utdannede som er i siste rekke, men jammen er det mange som er både intelligente, reflekterte og kunnskapsfulle blant de med lite eller ingen utdanning også.

Anonymkode: 0c6b4...5c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg håper det. Syns det er så mange som har tatt yrkesfag som er litt «enkle», eller i alle fall kunnskapsløse. Ønsker vel ikke at barna mine skal assosieres slik. Men, til syvende og sist er det viktigste at barna trives. 

Anonymkode: 7fd75...52d

Oj, enkle faktisk. Min mann tok yrkesfag, rørlegger, har så tatt fagskole og er nå mester, er da ingeniør og avdelingsleder med en årslønn på 1,3 mill (hvis det er så himla viktig..). Kan vel si at den matten de hadde på fagskolen ikke er enkel. 

Selv er jeg "bare" helsesekretær, og selv om det er bare vgs utdanning så vil jeg ikke si at jeg er enkel eller kunnskapsløs. Jeg trives i jobben og kunne aldri ønsket meg en høy utdannelse som lege, tannlege osv...

Mine 3 barn får selv velge hva de vil, så lenge de tar en utdannelse.

Anonymkode: 4d64d...08f

Skrevet

Så klisjé-aktig som det må høres ut vil jeg at de skal følge drømmene sine, men jeg oppfordrer dem til å tilegne seg formell kompetanse innen det de vil drive med. Da står de tryggere i usikre tider. 

Anonymkode: 3f1c8...936

Skrevet

Selvsagt. De har hode, ingen grunn til å la være 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det finnes høyt utdannede personer som er enkle og uten refleksjonsevne (utover selve faget sitt, og noen ganger faglig) også.

På samme måte som det finnes høyt intelligente personer med svært god refleksjonsevne som ikke har utdanning.

Det er ikke utdanning eller ikke utdanning som er avgjørende for om noen er enkle eller de er intelligente/reflekterte/kunnskapsfulle. Det er kanskje flere utdannede som er i siste rekke, men jammen er det mange som er både intelligente, reflekterte og kunnskapsfulle blant de med lite eller ingen utdanning også.

Vel. Du bør sjekke ulike fylker og kommuner i Norge. I industrisamfunn ( typisk ) så er det ganske dårlig stilt økonomisk hvis det samtidig er lite akademika. Vi trenger altså høyt utdannede i stor grad for å få samfunnet til å gå rundt, men en grei blanding er best. Likevel er det viktig å se tendenser hvor det er mange med lav eller ingen utdanning. 

Skrevet
sug lut skrev (5 minutter siden):

Selvsagt. De har hode, ingen grunn til å la være 

Folk som velger yrkesfag går rundt uten hode altså? 

Anonymkode: 7644a...023

Skrevet
TinaK 1990 skrev (50 minutter siden):

Her jeg bor er det ganske høyt snitt for å komme inn på yrkesfag, langt høyere enn studiespes! Så ha det i bakhodet når du dømmer folk slik!!!

Det er fordi de smarte som følger med ser at det å velge yrkesrettet i dag øker mange sjanser i jobbmarkedet - og til og med kan være en fordel om de senere skulle ønske å ta høyere utdanning innen samme retning ;)

Skrevet

Jeg forventer at barna mine skal ta utdanning. Hvilken utdanning de vil ta, det bestemmer de selv, men de skal fullføre, med eller uten omvalg. Det vet jeg også at de kommer til å gjøre. Men hva de vil bli når de blir voksne - se det er foreløpig åpne spørsmål. 

Anonymkode: 198b0...25a

Skrevet

Jeg håper at de i det minste vil ta fagbrev og påbygg. Min yngste satser i første omgang på å jobbe i helsesektoren. Det er et stort behov for hender, men man blir sett ned på som helsefagarbeidet. Man får de dårligste arbeidstidene, de kjedeligste arbeidsoppgavene og dårlige muligheter til å få utvikle seg faglig og få uttelling. Har man i det minste påbygg, kan man ta bachelor etterhvert, for å få mulighet til mer spennende oppgaver og jobber. For i det hele tatt å få full stilling. 

Når det er sagt så finnes det mange eksempler på mennesker med høyere utdanning som ikke har evne til å reflektere og se nyanser i praksis. Mulig de kan det i teorien, men det hjelper fint lite.

Skrevet

Jeg var der at jeg tenkte at de burde ta høyere utdanning.  Men så fikk jeg en gutt med lese og skrivevansker.  Da var målet å få han igjennom videregående.  

Han er nå utdannet maskinfører og stortrives med det. Han får jobbene kastet etter seg, og tjener nesten like bra som meg som har høyere utdanning.  

Så nei, jeg tenker ikke at barna mine må ha høyere utdanning.  Så lenge de finner noe som de trives med, og som er liv laga. 

Nå har jeg en som kommer til å gå en meget lang utdanning.  Han har 6-7 år med studie fremfor seg. Jeg har to til, men de har ikke staket ut løpet sitt ennå. Men tror nok en av de velger yrkesfaglig utdanning.  

Anonymkode: 24c80...7a5

Skrevet
On 9/15/2022 at 3:31 PM, Anonym bruker said:

Her må jeg være ærlig å si at jeg håper, og jeg legger til rette for at begge ungene skal ta høyere utdanning. Jeg vet de mestrer det, og jeg ønsker det for dem.

Jeg ønsker at de skal ta høyere utdanning også på grunn av all den tause kunnskapen de besitter i etterkant. Evnen til å resonnere på et høyere nivå, evnen til å mildne svart/hvitt tankegang, en større forståelse og kunnskap for sitt fagfelt. 

Dere?

Anonymkode: 05a02...7bd

nei, det får hn velge selv,men hn skal ha en utdannelse

Anonymkode: 196ae...f19

Skrevet

Jeg råder barna mine til å prøve å få så gode karakterer på skolen som mulig, og til å få seg et yrke. Hvilket yrke er for meg helt likegyldig, men de må ha en eller annen profesjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.9.2022 den 20.49):

Folk som velger yrkesfag går rundt uten hode altså? 

Anonymkode: 7644a...023

Ikke bry deg om selvgode nettroll. Mine foreldre hadde samme mening som dette trollet - folk uten høyere utdanning var dumme. Men forskjellen er at de er over 80 år nå, og kommer fra en helt annen kultur enn den norske. I Norge har det lenge vært tradisjon å ha respekt for alle yrker, fordi de fleste yrker er like viktige for å få samfunnet til å gå rundt. Jeg har to høyere utdanninger, mannen har kun påbegynt yrkesfaglig utdanning. Vi er nok like intelligente.

Anonymkode: 9e1f4...4d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.9.2022 den 15.31):

Her må jeg være ærlig å si at jeg håper, og jeg legger til rette for at begge ungene skal ta høyere utdanning. Jeg vet de mestrer det, og jeg ønsker det for dem.

Jeg ønsker at de skal ta høyere utdanning også på grunn av all den tause kunnskapen de besitter i etterkant. Evnen til å resonnere på et høyere nivå, evnen til å mildne svart/hvitt tankegang, en større forståelse og kunnskap for sitt fagfelt. 

Dere?

Anonymkode: 05a02...7bd

Jeg råder barna til det de selv ønsker og hjelper de etter det. De er så forskjellige, og viss de ikke får til studiefag, er det myye bedre at de får seg en jobb de vil like. Datteren min er skoleflink, går på studie og vil videre.

Sønnen min er ikke så skoleflink, så han tar yrkesfag og eventuelt påbyggsår, alt etter jobb eller ikke etter endt skole.

Anonymkode: a393e...355

Skrevet

Ja, jeg tenker det er en selvfølge at mine barn tar høyere utdanning. Kall meg gjerne snobbete, men jeg tenker det er en nøkkel til et godt liv, slik jeg ser det. Grunntanken er at de skal realisere sine evner, talenter og interesser. Jeg tror utdannelse (og dannelse) er den beste veien for å nå dette. Jeg ville blitt skuffet om de tok yrkesfag eller ingen utdannelse. Jeg ville ikke sagt det til dem, men jeg hadde blitt skuffet. 

Anonymkode: b0be3...bd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...