Gå til innhold

Vil du råde barna dine til å ta høyere utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her må jeg være ærlig å si at jeg håper, og jeg legger til rette for at begge ungene skal ta høyere utdanning. Jeg vet de mestrer det, og jeg ønsker det for dem.

Jeg ønsker at de skal ta høyere utdanning også på grunn av all den tause kunnskapen de besitter i etterkant. Evnen til å resonnere på et høyere nivå, evnen til å mildne svart/hvitt tankegang, en større forståelse og kunnskap for sitt fagfelt. 

Dere?

Anonymkode: 05a02...7bd

Skrevet

Nei. Jeg råder ale barna mine til å ta en utdannelse. Og da en som passer dem, ikke meg. Så slipper de det presset mange unge føler på. «Ta høyere utdanning for ikke å skuffe foreldre»

Anonymkode: 7644a...023

Skrevet

Jeg håper de velger en retning de virkelig trives med, de ønsker selv og de vil gjøre ha glede av. Om det er rørlegger eller tannlege - helt seriøst, barnas trivsel og mestring er langt viktigere.

Det du skriver synes jeg bare er trist og forutinntatt greie. 

Skrevet

Jeg er enig i at høyere utdannelse gir klokere hoder. Det er det lite tvil om når man bare ser på kommentarfelt hvor det er hundrevis av "engasjerte" mennesker. Sjekker man profilene til folk så er det ikke vanskelig å oppdage at de uten høyere utdannelse og på mindre steder absolutt er i stort flertall når det kommer til å diskriminere, slenge dritt og hetse folk. Alltid. 

Men det er selvfølgelig mange unntak også. Jeg syns jo at de som er såkalt skoleflinke bør ta høyere utdannelse, og mine gjør foruten en. Og ja, jeg har oppmuntret til det. 

Skrevet
TinaK 1990 skrev (2 minutter siden):

Jeg håper de velger en retning de virkelig trives med, de ønsker selv og de vil gjøre ha glede av. Om det er rørlegger eller tannlege - helt seriøst, barnas trivsel og mestring er langt viktigere.

Det du skriver synes jeg bare er trist og forutinntatt greie. 

Jeg hadde ikke ønsket det for dem om jeg ikke var sikker på at de ville mestret det.

Skrevet

To eller tre av fire, siste er jeg mer usikker på. To av dem passer godt til å ta høyere utdanning, ene er jeg usikker på og siste er jeg relativt sikker på at sannsynligvis vil få det bedre uten. Det viktigste for meg er at de finner noe de trives godt med. 

Anonymkode: 15d19...f3a

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at høyere utdannelse gir klokere hoder. Det er det lite tvil om når man bare ser på kommentarfelt hvor det er hundrevis av "engasjerte" mennesker. Sjekker man profilene til folk så er det ikke vanskelig å oppdage at de uten høyere utdannelse og på mindre steder absolutt er i stort flertall når det kommer til å diskriminere, slenge dritt og hetse folk. Alltid. 

Men det er selvfølgelig mange unntak også. Jeg syns jo at de som er såkalt skoleflinke bør ta høyere utdannelse, og mine gjør foruten en. Og ja, jeg har oppmuntret til det. 

De skoleflinke kan da feks ta yrkesfag, bli byggmestere og ingeniører her. Det er dessuten høye snitt for å komme inn på yrkesfag her.

Anonymkode: 5662b...045

Skrevet

Jeg håper de velger den veien de selv har mest lyst til å gå. Så lenge de velger noe de ønsker selv så går det som regel fint. Heier på alle valg angående utdannelse.

Skrevet

Tja. Jeg har et ønske om at barna mine skal realisere evnene sine. Men de må ikke gjøre det gjennom lang utdanning, hvis de ikke vil. 
Vi foreldre er en av hver. Jeg har master, og en helt vanlig kommunal mellomlederstilling. Mannen har påbegynt og brutt et utdanningsløp, men er direktør i en stor, landsdekkende bedrift. Barna ser at begge deler er mulig, men det er nok lettere å nå sine mål med en utdanning i bunn. 

med det sagt,- eldste går siste år på vgs, og sikter på å komme inn på medisin. Det ser ut til at det lykkes. 
Nest eldste har toppkarakterer på ungdomsskolen, og har svært lett for det på skolen. Han har selv tanker om høyere utdanning. 
Yngste har samme evner som søsknene, og jeg regner med at studier blir veien der også. 

Anonymkode: 096e1...501

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde ikke ønsket det for dem om jeg ikke var sikker på at de ville mestret det.

Men hva med yrkesfag og kanskje bli byggmester, bygningsingeniør. Nederlag for deg det da?

Skrevet

Ja, jeg vil det. Veldig mange yrker krever minst en bachelor nå, og utdanning gir muligheter som man ikke får så lett ellers. 

Men hvis de vil være rørleggere eller jobbe som maskinoperatør og er lykkelige med det, så er det greit for meg. Prestisje bryr jeg meg fint lite om. 

Skrevet

Jeg forventer at de får seg en utdanning, hva det er blir helt opp til dem å avgjøre. 

Skrevet

Jeg ønsker at de aldri skal se seg ferdig utdannet. Legger til rette for at de skal ta en retning som fører til ett yrke i første omgang. Noen yrker kan en søke uten noen noe spesiell kompetanse, de yrkene er det enorm rift etter. Hvis du har en spesifikk kompetanse er det mye lettere, spiller ingen rolle om det er snekker eller jurist. 

Selv har jeg tatt kandidatstudie, jobbet noen år, fylt på til bachelor, fikk autorisasjon. Jobber nå, når ting blir mer romslig, skal jeg fylle på igjen. Opplever det som veldig nyttig, både fordi jeg trenger litt veksling i livet og fordi studiene gir langt mer mening med praktisk erfaring. I tillegg er jeg mer bevisst på hva jeg faktisk ønsker å studere. Det er ikke så lett å vite det når en er tenåring. Utdanner du deg til elektriker er det ingen hindring å studere ingeniør siden. Døra lukkes ikke. 

Anonymkode: b4503...e09

Skrevet

Jeg håper de finner en utdannelse og et yrke de trives i, som gir de nok lønn til ett ok liv. 
eldste kunne begynt på fagbrev nå, men har skyhøye ambisjoner (som ikke kommer til å bli oppnådd). Mellomste kommer til å satse på høyere utdannelse, men alikevel innen noe kreativt, og han kommer til å lykkes. Yngste vet jeg ikke hvilken vei han kommer til å gå enda, men alle får samme beskjed, nemlig å gjøre det DE ønsker 

Anonymkode: 72117...20f

Skrevet

Nei! Vil at de skal bli det de har lyst til om det er trailersjåfør eller lege er for meg likegyldig. At de trives i jobben er det viktigste. Og høy utdannelse kan komme etterhvert. Vet om ei som gikk fra butikkansatte til å bli ferdig utdannet lege som 53 åring. 

Anonymkode: 5ac6d...5e1

Skrevet

Jeg ønsker at de skal gjøre det som er rett for de. Om det er yrkesfaglig, eller høyere utdannelse. 

Eldste barnet mitt, fullførte ikke videregående. Hun hadde noen veldig tøffe år på ungdomsskolen, som nok ødela en del. Men hun er i full jobb, og nå har hun fått en ekstra jobb, hvor man helst skal ha bachelor grad, og de som har denne bachelor graden, sliter med å få seg jobb. Hun planlegger også å ta generell studiekompetanse, og studere etterhvert. Og jeg er uansett utrolig stolt av henne. 

Anonymkode: b9471...fd7

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ønsker at de skal gjøre det som er rett for de. Om det er yrkesfaglig, eller høyere utdannelse. 

Eldste barnet mitt, fullførte ikke videregående. Hun hadde noen veldig tøffe år på ungdomsskolen, som nok ødela en del. Men hun er i full jobb, og nå har hun fått en ekstra jobb, hvor man helst skal ha bachelor grad, og de som har denne bachelor graden, sliter med å få seg jobb. Hun planlegger også å ta generell studiekompetanse, og studere etterhvert. Og jeg er uansett utrolig stolt av henne. 

Anonymkode: b9471...fd7

Det skjønner jeg❤️

Skrevet

Jeg lærer barna mine at veien blir til mens man går, og i dag brenner man ingen bruer med valgene sine. 

Da eldste søkte på vgs var det en mann som holdt et foredrag, husker ikke hvor han jobbet, men de ansatte elektroingeniører og tilsvarende. Han anbefalte å gå veien om fagbrev. Han sa at om du først gikk elektro, så påbygg og helst fagbrev, også søkte ingeniør ville du bruke litt flere år på utdannelsen din, men stille utrolig mye sterkere på arbeidsmarkedet. En ting var at ingeniørutdanningen ville være lettere om du allerede hadde alle faguttrykk på plass, men viktigst av alt var at den dagen du skulle søke jobb ville du ha en erfaring de som bare hadde sittet på skolebenken manglet. Ingen tvil om hvem han ville ansatt...

Mitt eldste barn tok først fagbrev, så påbygg. Så jobbet han et år for å tenke seg litt om før han gikk tilbake på skolebenken. Han vil ikke være ferdigutdannet når han er 23 år, men han vil ha med seg masse verdifull erfaring.

Nest eldste er tømrerlærling og strålende fornøyd. Han elsker den jobben og kommer nok til å fortsette som tømrer når han får fagbrev. Så får vi se hva fremtiden bringer. Tømrer er uansett ikke et dårlig valg, vi trenger tømrere som er glad i jobben sin 

Tredjemann ønsker å bli politi og går første året på studiespes nå.

Fjerde har enda litt tenketid på seg.

Men at yrkesfag er for dårlig er virkelig en gammeldags tanke altså.

Både jeg og mannen er høyskoleutdannet. 

Anonymkode: 08096...242

Skrevet

Jeg tenkte sånn før. Begge de eldste er i gang med videre utdannelse. Ene på et prestisje studie og andre ønsker å jobbe med eldre og han utdanner seg innen helse av den grunn. Syns han er tøff som utdanner seg til det - hadde aldri trodd han ville velge den retning. 

Anonymkode: 7bfe0...364

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her må jeg være ærlig å si at jeg håper, og jeg legger til rette for at begge ungene skal ta høyere utdanning. Jeg vet de mestrer det, og jeg ønsker det for dem.

Jeg ønsker at de skal ta høyere utdanning også på grunn av all den tause kunnskapen de besitter i etterkant. Evnen til å resonnere på et høyere nivå, evnen til å mildne svart/hvitt tankegang, en større forståelse og kunnskap for sitt fagfelt. 

Dere?

Ja, og jeg tror også det er yrker som krever dette som de er mest interessert i og vil trives best med. 

Anonymkode: faf98...721

Skrevet

Ikke nødvendigvis vil jeg si. Av mine fire har to tatt høyere utdanning og to yrkesfaglig.

Den yngste som har gjort det absolutt best faglig og har et snitt fra studiet som få kan matche, jobber nå som vikar i bhg og aner ikke hva hun skal bli. De tre andre har stabile godt lønnede stillinger og er ferdige med å etablere seg selv om de har en lavere utdannelse enn henne. Ja hun er faglig råere på å diskutere, men det gir ikke smør på skiva. 😉 

Så for mine barnebarn er håpet og ønsket at de finner et yrke de finner spennende og selvutviklende, og så får typen utdannelse være det samme.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg lærer barna mine at veien blir til mens man går, og i dag brenner man ingen bruer med valgene sine. 

Da eldste søkte på vgs var det en mann som holdt et foredrag, husker ikke hvor han jobbet, men de ansatte elektroingeniører og tilsvarende. Han anbefalte å gå veien om fagbrev. Han sa at om du først gikk elektro, så påbygg og helst fagbrev, også søkte ingeniør ville du bruke litt flere år på utdannelsen din, men stille utrolig mye sterkere på arbeidsmarkedet. En ting var at ingeniørutdanningen ville være lettere om du allerede hadde alle faguttrykk på plass, men viktigst av alt var at den dagen du skulle søke jobb ville du ha en erfaring de som bare hadde sittet på skolebenken manglet. Ingen tvil om hvem han ville ansatt...

Mitt eldste barn tok først fagbrev, så påbygg. Så jobbet han et år for å tenke seg litt om før han gikk tilbake på skolebenken. Han vil ikke være ferdigutdannet når han er 23 år, men han vil ha med seg masse verdifull erfaring.

Nest eldste er tømrerlærling og strålende fornøyd. Han elsker den jobben og kommer nok til å fortsette som tømrer når han får fagbrev. Så får vi se hva fremtiden bringer. Tømrer er uansett ikke et dårlig valg, vi trenger tømrere som er glad i jobben sin 

Tredjemann ønsker å bli politi og går første året på studiespes nå.

Fjerde har enda litt tenketid på seg.

Men at yrkesfag er for dårlig er virkelig en gammeldags tanke altså.

Både jeg og mannen er høyskoleutdannet. 

Anonymkode: 08096...242

Jeg tenker på samme måte som du her beskriver. Hvis man ikke har bestemte ønsker om å gå i en bestemt retning med høyere utdanning, så tenker jeg det er bedre å gå om yrkesfag. Jeg tror behovet for yrkesfag vil bli langt større i fremtiden. Ser man økonomi i livsløp er det ofte bedre også.

Men det viktigste er at de gjør noe de vil trives med og kan greie seg noenlunde med økonomisk. Alt annet er egentlig underordnet.

Høyskoleutdannet her også.

Anonymkode: 0c6b4...5c7

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg håper det. Syns det er så mange som har tatt yrkesfag som er litt «enkle», eller i alle fall kunnskapsløse. Ønsker vel ikke at barna mine skal assosieres slik. Men, til syvende og sist er det viktigste at barna trives. 

Anonymkode: 7fd75...52d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg håper det. Syns det er så mange som har tatt yrkesfag som er litt «enkle», eller i alle fall kunnskapsløse. Ønsker vel ikke at barna mine skal assosieres slik. Men, til syvende og sist er det viktigste at barna trives. 

*rister på hodet

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Her jeg bor er det ganske høyt snitt for å komme inn på yrkesfag, langt høyere enn studiespes! Så ha det i bakhodet når du dømmer folk slik!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...