Gå til innhold

Hvis du har trøbbel med magen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

… hva er ditt beste tips for å bli bedre?

Jeg får fort luft i magen og har ofte løs mage. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å stabilisere. Akkurat mage er det vanskelig å få noe klart svar fra lege på også.. 

Anonymkode: 8b915...86c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faster til den roer seg igjen og spiser «trygg» mat de neste dagene. Min trives med havregrøt og kun knekkebrød, men det er veldig individuelt. 

Anonymkode: 63097...185

Skrevet

Jeg har slitt med magen alltid. Fikk diagnosen crohns for noen år siden, og har prøvd alt. Det eneste som fungerer for meg er faste. Jeg dropper et måltid, og magen er mye bedre. Kanskje det kan fungere for deg og?

Anonymkode: de133...94c

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg får fort luft i magen og har ofte løs mage. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å stabilisere. Akkurat mage er det vanskelig å få noe klart svar fra lege på også.. 

Jeg prøver å unngå ting som gir mye luft i magen som brus, tyggegummi, godterier og tungt fordøyelig mat. Spise lett, sunn mat, drikke vann og trimme litt hjelper.

Anonymkode: 901c3...6b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Faster til den roer seg igjen og spiser «trygg» mat de neste dagene. Min trives med havregrøt og kun knekkebrød, men det er veldig individuelt. 

Takk for svar 😊

Min mage klikker hvis jeg spiser havregryn, da løper jeg rett og slett rett på do..

Jeg har liksom ikke funnet min trygge mat enda.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar 😊

Min mage klikker hvis jeg spiser havregryn, da løper jeg rett og slett rett på do..

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har slitt med magen alltid. Fikk diagnosen crohns for noen år siden, og har prøvd alt. Det eneste som fungerer for meg er faste. Jeg dropper et måltid, og magen er mye bedre. Kanskje det kan fungere for deg og?

Takk 😊

Jeg faster 18/6 og det går bra med magen så lenge, men jeg reagerer ofte etter første måltid, så kan jeg spise greit etter det. Men merker at brød osv ikke er bra for meg. Kunstig sukker er krise!

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg prøver å unngå ting som gir mye luft i magen som brus, tyggegummi, godterier og tungt fordøyelig mat. Spise lett, sunn mat, drikke vann og trimme litt hjelper.

Anonymkode: 901c3...6b9

Takk for tips 😊

HI

Skrevet

Har du tatt en blodprøve og blitt testet for cøliaki? Jeg synes helt klart trøblete mage er noe å gå til legen med, for om det f.eks. viser seg å være cøliaki, så kan det være farlig å gå med det ubehandlet. Om du vil teste, så spis ekstra mye brød i ukene rett før.

Anonymkode: a4bc0...2dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar 😊

Jeg kan ikke spise lettkokte havregryn, men store havregryn tåler jeg fint.

Anonymkode: 2b511...7b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Har du medisiner mot crohns eller regulerer du bare med mat?

Anonymkode: c62f8...701

Skrevet

Kjøp visiblin på apoteket og følg anvisningene. 
er et fiber som hjelper å stabilisere. Fungerte fantastisk her

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Har du tatt en blodprøve og blitt testet for cøliaki? Jeg synes helt klart trøblete mage er noe å gå til legen med, for om det f.eks. viser seg å være cøliaki, så kan det være farlig å gå med det ubehandlet. Om du vil teste, så spis ekstra mye brød i ukene rett før.

Anonymkode: a4bc0...2dc

Enig i dette. Melk kan også gi lignende symptomer og skader på tarmen om man har melkeallergi (ikke tåler proteinene i melk). Laktose (melkesukker) i melk kan også gi både løs mage og luft.

Anonymkode: 6c124...71b

Skrevet
Lille krøll skrev (59 minutter siden):

Kjøp visiblin på apoteket og følg anvisningene. 
er et fiber som hjelper å stabilisere. Fungerte fantastisk her

Enig!

Anonymkode: 5b0ad...e94

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Laktoseintoleranse?

Anonymkode: a83dd...f51

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar 😊

Mye prøve/feile før en finner hva som er trygt for magen. Kokt ris er ett alternativ, hverken melk eller gluten. I og med du reagerer på havregryn kan det være lurt å sjekke cøliaki som noen nevner. Har du forsøkt glutenfri havregrøt? Noen opplever også at det er bedre ved å la grynene ligge i vann over natten. 

Mage er vrient, det er så individuelt hva som funker, har sikkert noe med sammensetning av bakteriene å gjøre. Jeg reagerer på fritert mat, stekt mat, mye kjøtt og mye fett. Kan lett spise eple, det er det mange andre som reagerer på. Håper du finner dine «trygge» matvarer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.9.2022 den 16.58):

Jeg har irritabel tarm og sliter med mye av det samme. For meg har probitikakapsler hjulpet veldig mye! 

Jeg tar disse:

https://www.farmasiet.no/catalog/mage-og-tarm/friskere-mage/lactiplus-mage-kaps-60,5030995?searchQuery=Melkesyre

Men startet først med den ti dagers intensivkuren fra samme merke. 

Jeg er nå mye mindre løs i magen og mer stabil. 

Anonymkode: 8aa84...d61

Takk for tips! Jeg bestilte intensivkur og en eske for daglig bruk etter kuren. Krysser fingrene 😊

Jeg ser også at kaffe er krise, særlig dersom jeg drikker det på morgenen. Tåker det dersom jeg tar en kopp på ettermiddag. 

Jeg reagerer på havregryn og hvetemel samt yoghurt. Yoghurt og kaffe sammen er det verste! 

Stress gjør også at magen blir kokko. Reiser jeg, eller holder foredrag/viktige møter tåler jeg ingenting. Da må jeg bare droppe å spise. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for tips! Jeg bestilte intensivkur og en eske for daglig bruk etter kuren. Krysser fingrene 😊

Jeg ser også at kaffe er krise, særlig dersom jeg drikker det på morgenen. Tåker det dersom jeg tar en kopp på ettermiddag. 

Jeg reagerer på havregryn og hvetemel samt yoghurt. Yoghurt og kaffe sammen er det verste! 

Stress gjør også at magen blir kokko. Reiser jeg, eller holder foredrag/viktige møter tåler jeg ingenting. Da må jeg bare droppe å spise. 

HI

Håper det fungerer godt for deg med de kapslene! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Håper det fungerer godt for deg med de kapslene! 

Håper virkelig det ♥️

Så får jeg fortsette å sjekke ut hos lege. Men mageproblemer er liksom så diffust, og det er alltid litt sånn «hvordan har du det - eeegentlig?»

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Håper virkelig det ♥️

Så får jeg fortsette å sjekke ut hos lege. Men mageproblemer er liksom så diffust, og det er alltid litt sånn «hvordan har du det - eeegentlig?»

HI

Ja, jeg har slitt med drt samme. Men du bør i hvert fall få tatt avføringsprøver for å utelukke noe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Håper virkelig det ♥️

HI

Snakk med legen din om symptomene, og så vurderer hen hva som skal gjøres videre.

Jeg slet med magen og gikk til legen. Der ble det tatt mange blodprøver, for å sjekke blant annet for matallergier, jernlager, stoffskifte og leverfunksjon. Alle prøver var fine, og basert på symptomene mine fikk jeg diagnosen IBS. Det betyr egentlig at det er ikke noe galt med magen min, en kolonoskopi eller gastroskopi ville ikke ha avslørt noe. Men den er sær og tander... Hvis det viser seg at du har IBS, så anbefaler jeg å følge denne dama: https://lyngstadernaering.no/  Der får du tips om eliminering av matvarer og oppskrifter som følger lavFODMAP-diett, noe som kan hjelpe mot plagene. Men mye handler om å kartlegge selv.

Men start med å besøke legen! Da får du klarhet i hva plagene kan skyldes.

Skrevet

Jeg har matintoleranse mot veldig mye mat. Gikk privat og fikk utredning da legen min ikke tok meg seriøst. Hun ble nesten litt irritert av det og sa at disse testene var upålitelige. Uansett så ble jeg frisk av dietten jeg fikk. I dag vet jeg godt hva jeg tåler litt av innimellom. Og hva jeg bør unngå. 

Anonymkode: b2d57...219

Skrevet

Har du skjekket Lav Fodmap?

Anonymkode: 34b23...49b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...