the amazing spidermamma Skrevet 14. september 2022 #26 Skrevet 14. september 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Dette handler om empati. Fordi dukker ligner oss, så behandler vi dem gjerne litt annerledes enn andre leker. Vi kan fint slenge en lekebil oppi lekekassen, men mange velger å legge dukkene oppi på en mer hensynsfull måte. Som med hyllene, så vil veldig empatiske mennesker ha litt tanker om at én dukke ikke bør sitte alene "utenfor flokken". Ikke sånn at man får kvaler om det skjer, men de har gjerne en tanke om det, og iblant lar de også være å gjøre det. Akkurat som figuren som ligger i forvridd stilling. Er man ekstra empatisk kan man bli distrahert av synet og gjerne rette ut figuren. Det samme med figuren i geléen. Ekstra empatiske får litt problemer med synet og en klaustrofobisk følelse. Dette betyr ikke at de som ikke reagerer mangler empati, men de er mer nøkterne, og de kan også være "sunnere" på den måten at de er mer rasjonelle og ikke overfølsomme. Akkurat med tanke på de dokkene på hylla handler det mer om komposisjon for min del. Jeg hadde ikke likt å ha én vase på den ene hylla og ni på den andre heller. Så enten er jeg så ekstremt empatisk at jeg synes synd på ensomme vaser, eller så er jeg en kyniker med estetisk sans.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #27 Skrevet 14. september 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Dette handler om empati. Fordi dukker ligner oss, så behandler vi dem gjerne litt annerledes enn andre leker. Vi kan fint slenge en lekebil oppi lekekassen, men mange velger å legge dukkene oppi på en mer hensynsfull måte. Som med hyllene, så vil veldig empatiske mennesker ha litt tanker om at én dukke ikke bør sitte alene "utenfor flokken". Ikke sånn at man får kvaler om det skjer, men de har gjerne en tanke om det, og iblant lar de også være å gjøre det. Akkurat som figuren som ligger i forvridd stilling. Er man ekstra empatisk kan man bli distrahert av synet og gjerne rette ut figuren. Det samme med figuren i geléen. Ekstra empatiske får litt problemer med synet og en klaustrofobisk følelse. Dette betyr ikke at de som ikke reagerer mangler empati, men de er mer nøkterne, og de kan også være "sunnere" på den måten at de er mer rasjonelle og ikke overfølsomme. Her kan jeg motbevise. Jeg har OCD, men veldig lite empati… Anonymkode: 81f9e...710
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #28 Skrevet 14. september 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Nei. Hvordan klarte du å trekke den konklusjonen?? Hva skulle den kommentaren ellers bety? Anonymkode: 4cc43...c28
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #29 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (14 timer siden): La oss si at det er to hyller på hver sin vegg på motsatt side av hverandre, og du skal sette 10 dukker oppe på dem. Kan du sette 9 av dukkene på ene hyllen og én på hyllen på motsatt vegg? Hvis du ser en gummifigur som kan bøyes i alle former, og den blir bøyd i en stilling som et menneske ikke klarte å være i, hadde du klart å la den ligge slik på et bord mellom deg og en annen person mens dere snakker, uten å bli distrahert av figuren? Hvis du får et glass med gelélys, og det ligger en figur nederst i glasset inne i geléen, hvordan vil du reagere? Du er virkelig preget av fortiden... Anonymkode: 1201e...acd
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #30 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (4 timer siden): Virker det ikke opplagt? Ikke i det hele tatt, faktisk. Har du link til studiet som viser dette? Anonymkode: 47f0f...204
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #31 Skrevet 15. september 2022 NotNaomi skrev (9 timer siden): Dette handler om empati. Fordi dukker ligner oss, så behandler vi dem gjerne litt annerledes enn andre leker. Vi kan fint slenge en lekebil oppi lekekassen, men mange velger å legge dukkene oppi på en mer hensynsfull måte. Som med hyllene, så vil veldig empatiske mennesker ha litt tanker om at én dukke ikke bør sitte alene "utenfor flokken". Ikke sånn at man får kvaler om det skjer, men de har gjerne en tanke om det, og iblant lar de også være å gjøre det. Akkurat som figuren som ligger i forvridd stilling. Er man ekstra empatisk kan man bli distrahert av synet og gjerne rette ut figuren. Det samme med figuren i geléen. Ekstra empatiske får litt problemer med synet og en klaustrofobisk følelse. Dette betyr ikke at de som ikke reagerer mangler empati, men de er mer nøkterne, og de kan også være "sunnere" på den måten at de er mer rasjonelle og ikke overfølsomme. Jeg knyttet ikke dette til empati da jeg svarte - falt meg ikke inn i det hele tatt. Heller ikke nå, når du nevner det. For meg handler det om orden, system, symmetri, logikk. Hadde svart helt likt hvis det var lekebiler som skulle på hylla, om det var en piperenser som lå sammenkrøllet på bordet, eller om det var en blyantstump på bunnen av lyset. Så hvis det var det som var intensjonen din, vil jeg påstå at at resultatet av eksperimentet viser at man leser situasjoner ut fra seg selv og sine egenskaper – det finnes ingen fasit. Anonymkode: 7e6fd...552
Anonym bruker Skrevet 15. september 2022 #32 Skrevet 15. september 2022 Hadde nok irritert meg over dukkene i hylla, da jeg liker symmetri (Måtte tegne inn et ekstra vindu på badet vårt, for å få symmetri, da vi bygde huset). Det andre hadde jeg nok ikke brydd meg med. Anonymkode: 6a09b...09f
LillaGorilla♥♥ Skrevet 15. september 2022 #33 Skrevet 15. september 2022 Jeg ville aldri hatt dukker til pynt i stua, punktum. Ei heller en forvridd gummifigur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå