Gjest NotNaomi Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 (endret) La oss si at det er to hyller på hver sin vegg på motsatt side av hverandre, og du skal sette 10 dukker oppe på dem. Kan du sette 9 av dukkene på ene hyllen og én på hyllen på motsatt vegg? Hvis du ser en gummifigur som kan bøyes i alle former, og den blir bøyd i en stilling som et menneske ikke klarte å være i, hadde du klart å la den ligge slik på et bord mellom deg og en annen person mens dere snakker, uten å bli distrahert av figuren? Hvis du får et glass med gelélys, og det ligger en figur nederst i glasset inne i geléen, hvordan vil du reagere? Endret 14. september 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #2 Skrevet 14. september 2022 NotNaomi skrev (22 minutter siden): La oss si at det er to hyller på hver sin vegg på motsatt side av hverandre, og du skal sette 10 dukker oppe på dem. Kan du sette 9 av dukkene på ene hyllen og én på hyllen på motsatt vegg? Hvis du ser en gummifigur som kan bøyes i alle former, og den blir bøyd i en stilling som et menneske ikke klarte å være i, hadde du klart å la den ligge slik på et bord mellom deg og en annen person mens dere snakker, uten å bli distrahert av figuren? Hvis du får et glass med gelélys, og det ligger en figur nederst i glasset inne i geléen, hvordan vil du reagere? Hæææ? Anonymkode: ef1de...fcf
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 Jeg legger merke til sånne ting. Hadde delt dukkene likt mellom begge hyllene og satt de opp med lik avstand mellom hver eller eventuelt på en annen måte dersom det hadde vært logisk med tanke på hyllenes plasseringer. Hvis feks hyllene hang inni en hjørne, kunne jeg ha plassert dukkene fint inn mot dette hjørnet. Figuren hadde jeg plukket opp (hvis det var innafor i situasjonen) og bøyd den slik at den ble "riktig". Lyset er jeg usikker på, for hvis figuren ligger inne i geleen, har noen valgt det og bestemt at det er en stil / et konsept. Hadde dog aldri kjøpt lyset selv, det høres rart og vilkårlig ut i mine ører. For å sette dette i en kontekst: Min favorittaktivitet er å henge opp klær til tørk. Da kan jeg stå lenge og henge klærne helt perfekt slik at det blir best tørkeforhold: optimal avstand, ingen bretter, fylle ut hver snor helt perfekt osv. Det er en av få aktiviteter der jeg er ute av hjernen min og bare slapper av. Anonymkode: 7e6fd...552
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 Hvor mye fritid har du egenlig? Anonymkode: bf87d...cc8
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 5 dukker på hver. Sortert etter klær, hår, hudfarge eller lignende. (Bare hvite, bleke dukker alene på ei hylle blir feil) Figuren må rettes opp så den står og Gjernes fra bordet. Det er alltid noe mer å rette på. figuren må ut av lyset, eller lyset blir ikke tent på. Anonymkode: 81f9e...710
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #6 Skrevet 14. september 2022 Jeg reagerer med stor undring og litt uhygge over hjernen som tenker ut alle disse forskjellige scenarioene. Anonymkode: 47f0f...204
Gjest NotNaomi Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Hæææ? Anonymkode: ef1de...fcf Det er greit at du ikke klarte å se noe poeng her 🙂 syns ihvertfall det er fint noen gjør det og svarer da.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 Utrolig creepy med 10 dukker. Anonymkode: da208...f93
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #9 Skrevet 14. september 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Utrolig creepy med 10 dukker. Anonymkode: da208...f93 Enig, og enda verre med resten av utvalget, en gummifigur vridd i umenneskelige stillinger og en annen druknet i gele. Lurer på hva det sier om den som velger dem ut? (antar dessuten at dette er eksempler fra et sted, i så fall før det linkes til) Anonymkode: ebbd1...dc7
Gjest NotNaomi Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Enig, og enda verre med resten av utvalget, en gummifigur vridd i umenneskelige stillinger og en annen druknet i gele. Lurer på hva det sier om den som velger dem ut? (antar dessuten at dette er eksempler fra et sted, i så fall før det linkes til) Anonymkode: ebbd1...dc7 Niks Det er ikke noe eksempel fra et sted. Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Utrolig creepy med 10 dukker. Anonymkode: da208...f93 Hvorfor? Hva er creepy med mange dukker?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #11 Skrevet 14. september 2022 NotNaomi skrev (4 timer siden): La oss si at det er to hyller på hver sin vegg på motsatt side av hverandre, og du skal sette 10 dukker oppe på dem. Kan du sette 9 av dukkene på ene hyllen og én på hyllen på motsatt vegg? Hvis du ser en gummifigur som kan bøyes i alle former, og den blir bøyd i en stilling som et menneske ikke klarte å være i, hadde du klart å la den ligge slik på et bord mellom deg og en annen person mens dere snakker, uten å bli distrahert av figuren? Hvis du får et glass med gelélys, og det ligger en figur nederst i glasset inne i geléen, hvordan vil du reagere? Ja Ja Kastet lyset. Jeg sunesxde er gyselige. Anonymkode: bd3f3...a79
Gjest NotNaomi Skrevet 14. september 2022 #12 Skrevet 14. september 2022 Noen flere som vil svare her?
Kathrine. Skrevet 14. september 2022 #13 Skrevet 14. september 2022 Hadde ikke reagert på noe av det. 😄
the amazing spidermamma Skrevet 14. september 2022 #14 Skrevet 14. september 2022 Dokkene hadde jeg ikke likt å sette en på den ene hylla og ni på den andre. Men jeg tror egentlig ikke nødvendigvis de måtte stått fem på den ene hylla og fem på den andre, for det er kjedelig når det er helt skjematisk likt. Jeg tror at jeg hadde laget to ulike tablåer som likevel skapte en symmetri. Kanskje noen skulle sitte, noen stå, kanskje supplere med noe annet... (Men dette blir uansett hypotetisk, for jeg ville ikke hatt dokker på hyller i huset mitt). De andre to eksemplene ville ikke ha plaget meg.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #15 Skrevet 14. september 2022 NotNaomi skrev (4 timer siden): Niks Det er ikke noe eksempel fra et sted. Hvorfor? Hva er creepy med mange dukker? Skrekkfilm. Altså, ikke hvis det er er småjentes babydukke. Men pyntedukker i hjem uten barn er jo default i klassisk skrekklitteratur- og film 😅 Anonymkode: da208...f93
Gjest NotNaomi Skrevet 14. september 2022 #16 Skrevet 14. september 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Skrekkfilm. Altså, ikke hvis det er er småjentes babydukke. Men pyntedukker i hjem uten barn er jo default i klassisk skrekklitteratur- og film 😅 Anonymkode: da208...f93 Det er ikke så uvanlig å være redd pyntedukker faktisk. Jeg er ikke det selv, men ene datteren min er det. Hun går ikke inn i penstua til bestemoren for å si det sånn 🤣 bestemoren har tre stykker i en sofa der.
Gjest NotNaomi Skrevet 14. september 2022 #17 Skrevet 14. september 2022 Dette handler om empati. Fordi dukker ligner oss, så behandler vi dem gjerne litt annerledes enn andre leker. Vi kan fint slenge en lekebil oppi lekekassen, men mange velger å legge dukkene oppi på en mer hensynsfull måte. Som med hyllene, så vil veldig empatiske mennesker ha litt tanker om at én dukke ikke bør sitte alene "utenfor flokken". Ikke sånn at man får kvaler om det skjer, men de har gjerne en tanke om det, og iblant lar de også være å gjøre det. Akkurat som figuren som ligger i forvridd stilling. Er man ekstra empatisk kan man bli distrahert av synet og gjerne rette ut figuren. Det samme med figuren i geléen. Ekstra empatiske får litt problemer med synet og en klaustrofobisk følelse. Dette betyr ikke at de som ikke reagerer mangler empati, men de er mer nøkterne, og de kan også være "sunnere" på den måten at de er mer rasjonelle og ikke overfølsomme.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #18 Skrevet 14. september 2022 NotNaomi skrev (24 minutter siden): Det er ikke så uvanlig å være redd pyntedukker faktisk. Jeg er ikke det selv, men ene datteren min er det. Hun går ikke inn i penstua til bestemoren for å si det sånn 🤣 bestemoren har tre stykker i en sofa der. Nettopp!! 😄 Anonymkode: da208...f93
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #19 Skrevet 14. september 2022 Så lenge det ikke var i mitt hjem, så hadde det overhodet ikke brydd meg. Anonymkode: cea81...4a4
Gjest NotNaomi Skrevet 14. september 2022 #20 Skrevet 14. september 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Så lenge det ikke var i mitt hjem, så hadde det overhodet ikke brydd meg. Anonymkode: cea81...4a4 Som nevnt over. Det handler om empati...
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #21 Skrevet 14. september 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Som nevnt over. Det handler om empati... Så du sier at den du siterer ikke er empatisk Anonymkode: 4cc43...c28
Gjest NotNaomi Skrevet 14. september 2022 #22 Skrevet 14. september 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Så du sier at den du siterer ikke er empatisk Anonymkode: 4cc43...c28 Nei. Hvordan klarte du å trekke den konklusjonen??
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #23 Skrevet 14. september 2022 NotNaomi skrev (35 minutter siden): Som nevnt over. Det handler om empati... Hvor har du det fra? Anonymkode: ebbd1...dc7
Gjest NotNaomi Skrevet 14. september 2022 #24 Skrevet 14. september 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvor har du det fra? Anonymkode: ebbd1...dc7 Virker det ikke opplagt?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2022 #25 Skrevet 14. september 2022 NotNaomi skrev (34 minutter siden): Virker det ikke opplagt? Det var et enkelt og relevant spørsmål - hvorfor svarer du ikke? Anonymkode: ebbd1...dc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå