Gå til innhold

Kake uten egg og gluten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har oppskrift på kake uten egg og gluten - som egner seg i barnebursdag? 

Skrevet

Google vegansk orekake, og så kjøper du glutenfrie oreokjeks (i hvert fall REMA pleier å ha en type (er grønn og hvit med en stor fugl på pakken mener jeg å huske) som er vegansk i tillegg til glutenfri). Ellers er den kombinasjonen veldig vanskelig synes jeg. Jeg har selv en sønn med cøliaki og en niese som er veganer (altså spiser da ikke egg), og har forsøkt flere kaker som har blitt mislykket. Bare glutenfri er null problem, bare uten egg går fint, men uten noen av dem.... vanskelig. Du kan også prøve pavolova der du bruker kikertevann i stedet for eggehvite. 

Anonymkode: 3e421...245

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Google vegansk orekake, og så kjøper du glutenfrie oreokjeks (i hvert fall REMA pleier å ha en type (er grønn og hvit med en stor fugl på pakken mener jeg å huske) som er vegansk i tillegg til glutenfri). Ellers er den kombinasjonen veldig vanskelig synes jeg. Jeg har selv en sønn med cøliaki og en niese som er veganer (altså spiser da ikke egg), og har forsøkt flere kaker som har blitt mislykket. Bare glutenfri er null problem, bare uten egg går fint, men uten noen av dem.... vanskelig. Du kan også prøve pavolova der du bruker kikertevann i stedet for eggehvite. 

*oreokake

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor MÅ det være vegansk? Det var ikke snakk om melkeintoleranse her, kun gluten og egg. 

HI: Prøv vanlig ostekake, som er da eggfri, med glutenfrie kjeks i bunn.

Anonymkode: de5cb...1e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor MÅ det være vegansk? Det var ikke snakk om melkeintoleranse her, kun gluten og egg. 

HI: Prøv vanlig ostekake, som er da eggfri, med glutenfrie kjeks i bunn.

Anonymkode: de5cb...1e6

Det må ikke være vegansk selvfølgelig, men poenget er at egg og gluten har en viss form for samme bakeegenskaper selv om de også er veldig ulike. Det er derfor egentlig likegyldig om det er melk eller ei der, men det er vanskelig å få gode, vanlige kaker uten egg og gluten. Tro meg, jeg har prøvd! Men det er del veganere som har klart å lage en del gode kake oppskrifter, da selvfølgelig uten egg (så er det jo bare til å bytte ut vegansk ost, melk ol. med vanlig) som man også kan gjøre glutenfrie, derfor vegansk. 

Skrevet

Hva med en fancy gelekake? Sånn med flere lag i forskjellige farger. Og vaniljesaus

Eller fromasj, eller sjokolademousse? 

Anonymkode: 42635...803

Skrevet

Pawlova med "marengsbun"  av pisket lake fra kikertbokser

Anonymkode: 052c1...2ff

Skrevet
15 minutes ago, Anonym bruker said:

Pawlova med "marengsbun"  av pisket lake fra kikertbokser

Jeg tror jeg kan spare mange for å prøve dette, ved å si at det ikke er veldig godt. Dvs, ok nok smak.. Men lukta! Ugg, nei.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror jeg kan spare mange for å prøve dette, ved å si at det ikke er veldig godt. Dvs, ok nok smak.. Men lukta! Ugg, nei.. 

Jeg gikk det forrige uke. Den var god og luktet ikke noe rart, men jeg har ikke forsøkt å lage det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...