Gå til innhold

Depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det fikses med hjelp av bøker, tiltak og ellers endringer i livet? Erfaring her? 

Anonymkode: 1c019...813

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja… det kommer vel an på hva slags type du er det. Det kan funke for noen og ikke for andre

Anonymkode: a78d1...78c

Skrevet

Deprimert eller trist og nedfor? Fått diagnosen? Mye hjelp i slike bøker du nevner. Jeg Googler :"Hvordan bli venn med seg selv." Hvordan heale mitt indre barn. "osv. 

Anonymkode: 77fc7...9b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Deprimert eller trist og nedfor? Fått diagnosen? Mye hjelp i slike bøker du nevner. Jeg Googler :"Hvordan bli venn med seg selv." Hvordan heale mitt indre barn. "osv. 

Anonymkode: 77fc7...9b8

Ingen diagnose. Ihvertfall trist og nedfor. Om det er i gaten depresjon vet jeg ikke. 

Takk for tips på bøker du nevner der. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kan det fikses med hjelp av bøker, tiltak og ellers endringer i livet? Erfaring her? 

Jeg har hatt noen ordentlige depresjoner, min erfaring er at de delvis må få gå sin gang/aksepteres og delvis aktivt motarbeides for at du ikke skal havne for dypt.

Jeg opplevde uansett at følgende hjalp:

- Bøker om det (klarte ikke lese når jeg var på det mest deprimerte)

- Venner som var der når jeg behøvde å snakke 

- Tillate meg selv å gråte, tørre å bearbeide følelser og fortid

- Sunnere kosthold og løping i marka 

- Huske på at depresjon er en Mood disorder, den farger følelser og tanker sorte, og en skaper sine egne selvoppfyllende profetier ved at en legger overdrevent merke til og plages av negative ting, og ikke lengre legger merke til eller fortolker positive ting på samme måte som før.

Anonymkode: 576f8...c1b

Skrevet

Ville heller kontaktet legen å begynt med oppstart av antidepressiv.

Anonymkode: e8e78...641

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ville heller kontaktet legen å begynt med oppstart av antidepressiv.

Anonymkode: e8e78...641

Fordi?

Du skal virkelig ikke ta lett på bruk av antidepressiva. En viss andel får ingen effekt, og hos dem som får effekt er selvmordsrisikoen forhøyet en måned etter oppstart, og fastlegen er dermed pålagt å følge tett opp de første ukene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fordi?

Du skal virkelig ikke ta lett på bruk av antidepressiva. En viss andel får ingen effekt, og hos dem som får effekt er selvmordsrisikoen forhøyet en måned etter oppstart, og fastlegen er dermed pålagt å følge tett opp de første ukene. 

Mange opplever også plagsomme bivirkninger

Skrevet

Noen kan kanskje få det til.

Selv har jeg slitt med depresjoner så lenge jeg kan huske. Går på medisiner for det, men av og til går jeg rett i kjelleren likevel. Har nettopp hatt noen tøffe dager nå. Det er helt for jævlig!!! Har ikke funnet noen "mirakelkur" enda dessverre. 

Anonymkode: fe743...9d6

Skrevet

Jeg var dypt deprimert i flere år. Ville bare dø. Til slutt fant jeg ut at jeg ikke måtte gruble så mye. Ikke tenke over alt, eller se det negative i alt. Dessuten smile til verden, selv om jeg ikke følte for det i det hele tatt. Litt etter litt begynte jeg å se at omgivelsene reagerte mer positivt tilbake. Det ble jeg veldig glad for, og så ble det liksom en litt langsom, positiv spiral. Nå er dette veldig lenge siden, men jeg er takknemlig for alt rundt meg, og setter pris på alt jeg har lært og alt som er vakkert/morsomt/rart/godt osv. og så er jeg glad jeg ikke klarte å dø… Høres veldig hokuspokus ut, men det var en prosess og det funket for meg.

Anonymkode: 4dbaf...2fb

Skrevet

Jeg anbefaler på det sterkeste å gå inn her: https://kristianhall.no

Han som skriver har selv hatt depresjon og hvis du melder deg på e-postliste får du e-post hver uke og kan følge steg til et bedre liv.

Riktig god bedring!

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Noen kan kanskje få det til.

Selv har jeg slitt med depresjoner så lenge jeg kan huske. Går på medisiner for det, men av og til går jeg rett i kjelleren likevel. Har nettopp hatt noen tøffe dager nå. Det er helt for jævlig!!! Har ikke funnet noen "mirakelkur" enda dessverre. 

Anonymkode: fe743...9d6

Samme her. Dagene er tøffe akkurat nå, skal til legen i morra. Er så utrolig slitsomt og utmattende å kjempe med alle disse tankene dag ut og dag inn. 

Håper jeg en gang blir bedre, men med kronisk depresjon ser ikke fremtiden lys ut (akkurat nå da). 

Anonymkode: fe837...795

Skrevet

Har selv dystymi som er en høytfungerende depresjon. Medisiner hjalp nada her, men kognotiv terapi har jeg hatt mye hell med. Sjekk ut om kommunen din har KID kurs.

Anonymkode: c9576...fc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...