Gå til innhold

Til dere som kaller mat for søppel her!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tenker jeg spesielt på tråden som handlet om barnemeny på restauranter, hvor flere kalte mat som pølser, pizza og burgere for søplemat. 

Nå gir Kari Andersen og Linnéa Myhre ut en kokebok om matglede. Linnéa har anorexia og sier at hun er rystet over hvordan foreldre snakker om mat. Hun sier at det ikke er greit med ja-mat og nei-mat, og at man skal kose seg med maten selv om det ikke alltid er like sunn og "riktig" mat. At å snakke stygt om mat kan gi barn problemer. 

Er det én man kanskje bør høre på så er det Linnéa. Kari Andersen er en fin kokk som snakker varmt om matglede, og denne boken skal ihvertfall jeg ha. Kloke ord fra begge forfatterne som foreldre her bør ta til seg. 

Skrevet

Altså… når man kaller noe «søppelmat» så er det oversatt fra det godt innarbeidede «junkfood». Ingen mener at mat er søppel. Fastfood, junkfood og på norsk søppelmat. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Altså… når man kaller noe «søppelmat» så er det oversatt fra det godt innarbeidede «junkfood». Ingen mener at mat er søppel. Fastfood, junkfood og på norsk søppelmat. 

At det finnes et begrep på engelsk som tilsvarer «søppelmat» gjør det jo ikke mer riktig å kalle mat for søppel da… det er like ille på engelsk som på norsk.

Anonymkode: 2ef9b...0f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

At det finnes et begrep på engelsk som tilsvarer «søppelmat» gjør det jo ikke mer riktig å kalle mat for søppel da… det er like ille på engelsk som på norsk.

Så du mener at «junkfood» ikke er innafor å si? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Hvis det å kalle mat for «søppel» ikke er bra, så innebærer jo det åpenbart at det ikke er greit å kalle mat for «junk» også…

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det å kalle mat for «søppel» ikke er bra, så innebærer jo det åpenbart at det ikke er greit å kalle mat for «junk» også…

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/junk-food med andre ord ; et vanlig og innarbeidet ord. Gud bedre!!

Anonymkode: 884cd...98f

Skrevet (endret)
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor forsvarer du det å kalle mat for søppel egentlig? Jeg ser ikke den på noen måte. Det sa jeg også i tråden jeg henviser til. Når ei som faktisk har en alvorlig spiseforstyrrelse reagerer på hvordan foreldre snakker stygt om mat..er det ikke verdt å ta det innover seg? 

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Hvorfor forsvarer du det å lalle mat for søppel egentlig? Jeg ser ikke den på noen måte. Det sa jeg også i tråden jeg henviser til. Når ei som faktisk har en alvorlig spiseforstyrrelse reagerer på hvordan foreldre snakker stygt om mat..er det ikke verdt å ta det innover seg? 

Jeg synes ordet «junkfood» er innafor å bruke.

Skrevet

Her inne skal man omtrent helst slakte dyret og så kornet selv, ikke noe annet er bra nok. Bare se i tråder hvor spør om mattips, og noen drister seg til tipse om noe som ikke er i henhold til til den standarden, da blir enkelte helt gærne.

Anonymkode: f8162...00f

Skrevet

Men det ER jo hva det er! Pølser, spesielt brent, øker risiko for kreft betraktelig. Chips øker inflammasjon. Det er knapt noe næring å spore i den. 

Anorexia er en spiseforstyrrelse hvor du er så irrasjonell at du kan ha en BMI på 14 og tro du er tykk. Det har ingenting med pølser å gjøre, men selvbildet. 

Anonymkode: b316b...5ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her inne skal man omtrent helst slakte dyret og så kornet selv, ikke noe annet er bra nok. Bare se i tråder hvor spør om mattips, og noen drister seg til tipse om noe som ikke er i henhold til til den standarden, da blir enkelte helt gærne.

Anonymkode: f8162...00f

Nettopp. Så skal man spise fileten og kaste resten, og kalle seg miljøbevisst. Jommen sa jeg smør...

Anonymkode: 95fdc...e74

Skrevet

Men det ER jo hva det er! Pølser, spesielt brent, øker risiko for kreft betraktelig. Chips øker inflammasjon. Det er knapt noe næring å spore i den. 

Anorexia er en spiseforstyrrelse hvor du er så irrasjonell at du kan ha en BMI på 14 og tro du er tykk. Det har ingenting med pølser å gjøre, men selvbildet. 

Det heter betennelse og anoreksi på norsk. 

Skrevet
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (21 minutter siden):

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ordet «junkfood» er innafor å bruke.

Bare viser til ditt første svar. Dessuten er junk en mildere variant enn søppel. Uansett blir begge deler feil å si til barn. 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Bare viser til ditt første svar. Dessuten er junk en mildere variant enn søppel. Uansett blir begge deler feil å si til barn. 

Å oversette junk til søppel blir ikke helt rett, men det er slik «junkfood» oversettes til norsk. Søppelmat.

Skrevet
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (25 minutter siden):

Ja, og man burde ikke kalle det det. Mangler du leseforståelse?

Anonymkode: 2f9eb...526

Skrevet

Folk kjenner kanskje sine barn best? Jeg tviler på at en mor eller far til et barn med spisevegring vil omtale noe som helst av fødevarer i negative ordelag. 

Anonymkode: ae8df...048

Skrevet

Pølser, pizza og burger i seg selv er jo ikke søppelmat - det kommer jo helt an på tilbehør og hvordan det er laget. Jeg kaller forresten aldri noe for søppelmat, men kan bruke junkfood, selv om det forsåvidt betyr det samme. Men med det som mye annet, så høres det mindre dårlig ut på engelsk enn på norsk. Og det kan sikkert kveruleres på, men jeg tenker ikke på at junkfood er "søppelmat", selv om det direkte oversatt er det.  Det er liksom så innarbeidet på enkel og ikke så sunn mat, men noe som gjør nytten sin en gang i blant.  Det har blitt et begrep på en spesiell type mat, og det synes jeg er helt ok. 

Her i huset kalles ikke noe mat for søppel, ikke får den er rotten eller farlig å spise, i alle fall. 

Anonymkode: 0f516...a8f

Skrevet

Ja, og man burde ikke kalle det det. Mangler du leseforståelse?

Leser at du mener det ja. Vi er bare ikke enige

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jada, det er korrekt omtale på norsk det….

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Betennelse er ikke spesifikt, da det omfatter både infeksjon og inflammasjon. Inflammasjon er det riktige ordet på norsk (med mindre det er snakk om matforgiftning forårsaket av mikrober).

Skrevet

Folk kjenner kanskje sine barn best? Jeg tviler på at en mor eller far til et barn med spisevegring vil omtale noe som helst av fødevarer i negative ordelag. 

Så om de får Anorexia så tenker du at de glemmer hvordan foreldre omtalte mat da eller? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo en fordel å forhindre AT de får det eller? Og da er forholdet til mat vesentlig. 

Skrevet

Det er jo en fordel å forhindre AT de får det eller? Og da er forholdet til mat vesentlig. 

Ja. Det betyr ikke at man skal lære barna sine at usunn mat kan spises like ofte som sunn mat. For en frisk familie som ikke har problemer med mat så er det innafor å snakke om hvilke matvarer som er gode for vår kropp eller ikke. Da er det også innafor å bruke ordet «junkfood»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...