Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #1 Skrevet 13. september 2022 Jeg har truffet noen samer i min tid, og de har alle snakket om at de kan påvirke folk ved ritualer, at de tror på mye vi andre ikke skjønner, at de har både sjamantrommer i bruk og amuletter de fremdeles har tro på kan beskytte dem mot uheldige og vanskelige ting. Er det vanlig at samer tror på slike ting, og jeg håper på innspill fra noen som vet dette og ikke snakker dem ned. Anonymkode: b0680...c40
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #2 Skrevet 13. september 2022 Som same vil jeg ikke si dette er så vanlig. Men at det fortsatt lever folketro blant samer, ja. Noen er mer alternative enn andre. Fornorskningspolitikken og forkristning var så effektiv at runebommer og andre objekter forbundet med naturreligion ble brent og ødelagt. Vil vel generelt si at kristendom i ulike former er mer utbredt enn folketro Anonymkode: b0d9c...20e
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #3 Skrevet 13. september 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Som same vil jeg ikke si dette er så vanlig. Men at det fortsatt lever folketro blant samer, ja. Noen er mer alternative enn andre. Fornorskningspolitikken og forkristning var så effektiv at runebommer og andre objekter forbundet med naturreligion ble brent og ødelagt. Vil vel generelt si at kristendom i ulike former er mer utbredt enn folketro Anonymkode: b0d9c...20e Takk for at du retter det til folketro, my bad. Jeg vet at samer har gått gjennom mye på grunn av norske myndigheter, har lest endel om det. Det er helt forferdelig hvordan mange folkegrupper har blitt behandlet i historien. Vi er ikke noe bedre enn andre land. Eller var ikke bedre ihvertfall. Anonymkode: b0680...c40
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #4 Skrevet 13. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Takk for at du retter det til folketro, my bad. Jeg vet at samer har gått gjennom mye på grunn av norske myndigheter, har lest endel om det. Det er helt forferdelig hvordan mange folkegrupper har blitt behandlet i historien. Vi er ikke noe bedre enn andre land. Eller var ikke bedre ihvertfall. Anonymkode: b0680...c40 Er ikke bedre. Vi driver fortsatt fornorskingspolitikk overfor de som skriver på nynorsk. Nynorsk som sådan latterliggjøres på skolene. De som prater dialekt mister gjerne en del av dialekten sin i oppveksten. Blant annet når de tar utdanning i større byer, for i byene skjønner de ikke dialekt, så da legger folk om til "bokmål" for å bli forstått. Og så blir dialekten deres borte. Samisk overtro heter gamming for øvrig. De tror at steiner er hellige, har ånder til forfedre. De tilber enkelte steiner i naturen. Anonymkode: 045aa...3a9
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #5 Skrevet 13. september 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Er ikke bedre. Vi driver fortsatt fornorskingspolitikk overfor de som skriver på nynorsk. Nynorsk som sådan latterliggjøres på skolene. De som prater dialekt mister gjerne en del av dialekten sin i oppveksten. Blant annet når de tar utdanning i større byer, for i byene skjønner de ikke dialekt, så da legger folk om til "bokmål" for å bli forstått. Og så blir dialekten deres borte Anonymkode: 045aa...3a9 Tror det heller er sånn at nynorskbrukere og folk med annen dialekt enn standard østnorsk av en eller annen merkelig grunn lider av mindreverdighetskomplekser, og endrer til bokmål/standard østnorsk under påskudd av at de blir gjort narr av. Og de unge standardiserer talemålet sitt allerede på barneskolen, så man kan ikke skylde på ande enn dem selv. Anonymkode: 9826e...e8b
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #6 Skrevet 13. september 2022 Vi har ikke samisk slekt i min familie men vi har mye kvensk. Både jeg og kusinen min og min mor visste det da min mormor døde. Hun var ikke syk og heller ikke så gammel. Alle tre bare "visste" samme dag og fikk beskjeden noen timer senere. Det har vært mye slikt på min mors side. Anonymkode: 723ee...7de
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #7 Skrevet 13. september 2022 Min oldefar kunne stemme blod, og det var en ganske godtatt sannhet i familien.. Anonymkode: d1588...2e0
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #8 Skrevet 13. september 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Min oldefar kunne stemme blod, og det var en ganske godtatt sannhet i familien.. Anonymkode: d1588...2e0 Hva betyr det å stemme blod? Anonymkode: 245ab...c3a
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #9 Skrevet 13. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva betyr det å stemme blod? Anonymkode: 245ab...c3a Stoppe blødninger. Anonymkode: d1588...2e0
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #10 Skrevet 13. september 2022 Slekten min på min mors side er av samisk avstamming langt bak. Og flere av dem tror på ganning, stemming av blod og det å «lese på» noen som er syk. Det er ikke noe som snakkes åpent om, men det er der. Flere i familien har en fast en de feks ringer til når de trenger å bli lest på. Ofte vet h*n hva som feiler dem før de har sagt det. Jeg har selv bevitnet akkurat det. Snodige greier. Anonymkode: aa121...014
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #11 Skrevet 13. september 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Samisk overtro heter gamming for øvrig. De tror at steiner er hellige, har ånder til forfedre. De tilber enkelte steiner i naturen. Anonymkode: 045aa...3a9 Jeg har hørt at de tror at det bor djevler ved steiner ved vannet, eller en sorts djevel i alle fall. Som man må kaste stein etter hvis den kommer etter en. Får den tatt en så er man død. De kaller det ikke djevel men har et eget navn for det. Anonymkode: b71b4...8a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå