Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #1 Skrevet 13. september 2022 Fikk påvist laktoseintoleranse i går, og har prøvd å lese mye om dette. Men håper noen kan hjelpe meg, for dette er helt nytt og jeg er bare forvirret 🥺 Hva annet enn produkter som ER merket med laktosefri eller laktoseredusert kan man bruke? Da mener jeg jo typiske melkeprodukter, ikke grønnsaker, kjøtt osv. Er brie, camembert, tine krydderost/urter osv (kremost) laktosefri? Eller kun det som er merket? Gulost er naturlig laktosefri forstod jeg. Kom gjerne med tips til ei som ikke helt finner frem I jungelen 😵❤️ Anonymkode: 03ecd...132
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #2 Skrevet 13. september 2022 All ost (unntatt brunost) er naturlig laktosefri eller har veldig lite laktose i seg. Er bare til å prøve seg frem og se hva du tåler. Jeg tåler alt bortsett fra ren melk og melkebaserte retter som risengrynsgrøt o.l. Anonymkode: 4b4a2...704
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #3 Skrevet 13. september 2022 Mange med laktoseintoleranse tåler syrnet produkter greit. Jeg kan drikke et glass biola eller spise en yoghurt, men ikke spise sauser med masse melk i, grøt, kremkaker. Anonymkode: b1363...ed2
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #4 Skrevet 13. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): All ost (unntatt brunost) er naturlig laktosefri eller har veldig lite laktose i seg. Er bare til å prøve seg frem og se hva du tåler. Jeg tåler alt bortsett fra ren melk og melkebaserte retter som risengrynsgrøt o.l. Anonymkode: 4b4a2...704 Er dette noe folk vet, eller er det noe man kan lese seg frem til på innholdsfortegnelsen? Grunne til at jeg blir usikker og forvirret er fordi feks finnes det fetaost i blokk (vanlig OG laktosefri). Det finnes tine Kremost krydder, urter og pepper (men kun én variant som er merket laktosefri, og jeg vil jo helst kunne variere med flere varianter). Har også sett laktoseredusert brie. Men hvorfor? Hvis vanlig brie er naturlig laktosefattig/fri? Hva med collage cheese, som også har en laktosefri variant? Vanlig melk forstår jeg. Vanlig rømme forstår jeg. Og vanlig Yoghurt kan jeg forstå, til tross for at noen tåler Yoghurt og biola feks. Anonymkode: 03ecd...132
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #5 Skrevet 13. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mange med laktoseintoleranse tåler syrnet produkter greit. Jeg kan drikke et glass biola eller spise en yoghurt, men ikke spise sauser med masse melk i, grøt, kremkaker. Anonymkode: b1363...ed2 Jeg reagerer dessverre på Yoghurt. Usikker på biola, men vil tro det blir som Yoghurt. Men håper å kunne finne en oversikt som gjør at jeg kan spise normalt, men enkelte erstatninger som er laktosefri(merket laktosefri). Anonymkode: 03ecd...132
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #6 Skrevet 13. september 2022 Sjekk ut denne nettsiden https://www.tine.no/merkevarer/tine-laktosefri Anonymkode: bd4b9...218
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #7 Skrevet 13. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Sjekk ut denne nettsiden https://www.tine.no/merkevarer/tine-laktosefri Anonymkode: bd4b9...218 Åå, takk! 🥰 Anonymkode: 03ecd...132
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #8 Skrevet 13. september 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Er dette noe folk vet, eller er det noe man kan lese seg frem til på innholdsfortegnelsen? Grunne til at jeg blir usikker og forvirret er fordi feks finnes det fetaost i blokk (vanlig OG laktosefri). Det finnes tine Kremost krydder, urter og pepper (men kun én variant som er merket laktosefri, og jeg vil jo helst kunne variere med flere varianter). Har også sett laktoseredusert brie. Men hvorfor? Hvis vanlig brie er naturlig laktosefattig/fri? Hva med collage cheese, som også har en laktosefri variant? Vanlig melk forstår jeg. Vanlig rømme forstår jeg. Og vanlig Yoghurt kan jeg forstå, til tross for at noen tåler Yoghurt og biola feks. Anonymkode: 03ecd...132 Er laktose i både brie og de fleste andre mykoster, men så pass lite at mange med intoleranse ikke reagerer på det. Vet de har helt laktosefri alternativer, men unødvendig å kjøpe det (samt dårlig utvalg) hvis man ikke reagerer på det. Anonymkode: 4b4a2...704
Optatium Skrevet 13. september 2022 #9 Skrevet 13. september 2022 Hvis du ikke allerede vet om det, så prøv tablettene fra apoteket. Eneste jeg nå ikke kan innta er fløte i ren form.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #10 Skrevet 13. september 2022 Optatium skrev (35 minutter siden): Hvis du ikke allerede vet om det, så prøv tablettene fra apoteket. Eneste jeg nå ikke kan innta er fløte i ren form. Noen ulemper eller bivirkninger med dem? Legen min ville ikke anbefale dem🤔 Anonymkode: a1a0e...19a
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #11 Skrevet 13. september 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Noen ulemper eller bivirkninger med dem? Legen min ville ikke anbefale dem🤔 Anonymkode: a1a0e...19a Jeg ville prøvd å leve fullstendig laktosefri i en måned. Når du har fått orden på magen, kan du begynne å eksperimentere med laktrase, og evt. Produkter med lavt laktoseinnhold. Vi merker ingen bivirkninger med laktrase, men det hender at vi feilberegner, og at ungdommen med laktoseintoleranse får i seg mer laktose enn hun tåler, selv med tabletter. Anonymkode: a181c...828
Optatium Skrevet 13. september 2022 #12 Skrevet 13. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Noen ulemper eller bivirkninger med dem? Legen min ville ikke anbefale dem🤔 Anonymkode: a1a0e...19a Dette er jo bare egenerfaring, men jeg fikk er nytt liv med dem. Kan nå spise så godt som hva jeg vil uten å frykte konsekvensene.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2022 #13 Skrevet 13. september 2022 Optatium skrev (1 time siden): Dette er jo bare egenerfaring, men jeg fikk er nytt liv med dem. Kan nå spise så godt som hva jeg vil uten å frykte konsekvensene. Tar du da en tablett til hvert måltid som inneholder laktose? Hvor lenge varer en pille før du må ta en ny om du spiser flere ganger Anonymkode: a1a0e...19a
Optatium Skrevet 13. september 2022 #14 Skrevet 13. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tar du da en tablett til hvert måltid som inneholder laktose? Hvor lenge varer en pille før du må ta en ny om du spiser flere ganger Anonymkode: a1a0e...19a Jeg pleier å ta en i forkant av måltider som har mye laktose, middager og desserter er gjerne verst for meg. Tar en før måltidet, har ikke opplevd at det ikke er nok. Blir det veldig lenge mellom, kan det være jeg tar en før desserten igjen feks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå