Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #1 Skrevet 12. september 2022 Har i noen år hatt alvorlige senskader etter en ulykke. Skal ikke stikke under en stol at det har vært tøffe tak å komme tilbake til «normalen» igjen.. MEN, jeg bestemte meg for at uansett hvor mye smerter jeg har, eller at jeg plutselig får anfall og da gjerne kaster opp og blir «borte», så skal det ikke definere livet mitt. Jeg bestemte at jeg ville gi det minst mulig tid og krefter. Alle rundt meg vet om det, og kan hjelpe ved behov, men ingen snakker om det! For meg opplever jeg det som jo mer fokus det får, jo mer definerer det meg! Legene sa etter mange uker på sykehus at jeg kom til å bli ufør, ikke faen tenkte jeg.. og i dag er jeg en av de med minst fravær på jobb. Jeg kan gjøre noe selv de dagene som er «verst»! Jeg jobber i helsevesenet, og har gjemt både drenposer under drakta og gått på jobb med krykker og gipset fot! For det går jo.. Jeg tror at med et positivt mindsett kunne mange flere fått et bedre liv. Jeg sier ikke alle, men mange tror jeg sitter på mye mer ressurser enn de klarer å utnytte seg av! Anonymkode: 0dc7c...7ca
Gjest NotNaomi Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 (endret) At positiv tankegang har en god del å si vet vi vel. Sinn og kropp påvirker jo hverandre og er ikke to adskilte deler av et menneske. Jeg er også enig i at ting ikke bør snakkes om i det uendelige. Men. Her er det også et men. Jeg antar at du har hatt visse sider før den ulykken også. At du kanskje er sta, noe egenrådig og optimist. Jeg tror ikke ulykken plutselig gjorde deg til en slik person. Jeg tror også at dette er sider man får av erfaringer og av både gener og oppdragelse. Så det blir litt feil å si at positiv tankegang alene er det man reddes av. Ellers har det nok også en god del å si at du fra før av har det du trenger i form av trygghet. Som du selv skriver, så vet "alle" rundt deg om dette og, kan hjelpe ved behov. Så å trekke frem kun positivt mindsett er nok en veldig forenkling av hva som skal til for mange av oss som har opplevd slike traumer. Jeg har selv kommet meg gjennom mye på få år, og jeg vet at omgivelsene har enormt mye å si. Har du de rette menneskene rundt deg, så tror jeg at det er veldig mye viktigere for de fleste. Eller, om du på den andre siden er den som alltid har klart deg selv, og har mye pågangsmot og styrke på grunn av det. Men det er godt å se at du har klart deg så bra 🙂 Endret 12. september 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 Selvfølgelig kan positiv innstilling bidra til at man håndterer smertene, usikkerheten, de ubehagelige behandlingene og dystre fremtidsutsikter på en bedre måte. Men smertene og sykdommen forsvinner ikke bare fordi man har positive tanker. Anonymkode: c88c6...e45
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 At en positiv innstilning og stahet spiller inn, det er helt sant, ingen tvil om det! Men, ulike personer har også ulikheter i hvor sårbare de er, hva de har opplevd før i livet, hvor motstandsdyktige de er, hvor stort nettverk de har, hvor godt nettverket er, om de har et nettverk med lignende holdninger, et nettverk med kunnskap og omsorg. Videre spiller det inn hvor god eller dårlig økonomi man har, om man har utdannelse før man blir skadet/syk, om man hadde en jobb man kunne gå tilbake, gode kolleger, barn og funksjon og alder på disse +++++ Tror det er viktig å huske både at et positivt tankesett alltid vil hjelpe. Men også at det er mye annet som spiller inn i tillegg, og at deler av det ikke alltid kan påvirkes av den enkelte. Du er tydeligvis heldig med de du har rundt deg, Hi - sett pris på det Anonymkode: b1aa6...d92
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): At en positiv innstilning og stahet spiller inn, det er helt sant, ingen tvil om det! Men, ulike personer har også ulikheter i hvor sårbare de er, hva de har opplevd før i livet, hvor motstandsdyktige de er, hvor stort nettverk de har, hvor godt nettverket er, om de har et nettverk med lignende holdninger, et nettverk med kunnskap og omsorg. Videre spiller det inn hvor god eller dårlig økonomi man har, om man har utdannelse før man blir skadet/syk, om man hadde en jobb man kunne gå tilbake, gode kolleger, barn og funksjon og alder på disse +++++ Tror det er viktig å huske både at et positivt tankesett alltid vil hjelpe. Men også at det er mye annet som spiller inn i tillegg, og at deler av det ikke alltid kan påvirkes av den enkelte. Du er tydeligvis heldig med de du har rundt deg, Hi - sett pris på det Anonymkode: b1aa6...d92 Det er nok sant. Men evnen til å snu egen tankegang, og evnen til å ta innover meg at jeg er den eneste som kan kontrollere min egen situasjon har hjulpet meg gjennom mange utfordringer i livet. Jeg har ikke seilet gjennom livet for å si det sånn, har alltid måtte klare meg selv. Og her tror jeg mye av svaret ligger. Men, jeg har mange gode venner, og de beriker livet mitt veldig! Men, når jeg står i en vanskelig situasjon så tenker jeg at dette er midlertidig, hva kan jeg gjøre for å komme meg best og fortest mulig ut av dette. Og ja, de fleste av mine venner er også positive mennesker som ser glasset som halvfullt. Livet er jo så fint, vi har som regel masse å være takknemlige for.. jeg velger og ikke være bitter, men glad for at jeg lever, glad for alle gode dager, alle små flotte øyeblikk! Anonymkode: 0dc7c...7ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå