Gå til innhold

Hvordan få høyere klaring under sofa

Anbefalte innlegg

Vi har en sofa med litt for lave ben til at robotstøvsugeren kan komme seg under. Noen som har hatt samme problem som har funnet en løsning? Jeg vet at det skal gå an å bytte ben, men disse er litt rare i og med at benet både går ned i gulvet, men også i en vinkel bortover under sofaen. Sikkert for å støtte opp, den er gedigen og svintung. 

Kan man feste noe under eksisterende ben for å løfte den noe? Beina er firkanta. 

Anonymkode: 0cd0a...c4d

Fortsetter under...

Ja, det finnes.

Svigerfar har noen stygge i sort plast fra hjelpemiddelsentralen for å få stolen høyere, men de har noen i tre på enklere liv

https://enklereliv.no/bestselgere/mobelklosser-i-tre/?gclid=CjwKCAjwsfuYBhAZEiwA5a6CDNU-T2UXa8_J4LDcRuhcuKNg5KSJV6AM1HPAA-75uUxNIJ0lXq5uRRoCXZoQAvD_BwE

Regner med du kan finne de andre steder også, møbelbutikken kanskje?

Svigerfar sine heter forhøyningsklosser, men de har kanskje et annet navn i møbelbutikkene?

Anonymkode: 15569...be3

Takk for tips, begge to! Egnede klosser hadde vært det greieste, men jeg er litt bekymra for at de skal skli unna hvis noen setter seg med god fart. Så braker hele sofaen i gulvet og lager hakk i gulvet. Det skulle gått an å festa dem i eksisterende bein. 

Hi

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Takk for tips, begge to! Egnede klosser hadde vært det greieste, men jeg er litt bekymra for at de skal skli unna hvis noen setter seg med god fart. Så braker hele sofaen i gulvet og lager hakk i gulvet. Det skulle gått an å festa dem i eksisterende bein. 

Hi

Nettopp derfor er det lurere å snu sofaen på hodet, fjerne de eksisterende bena, og skru inn noen lengre. 

Anonymkode: d806a...7e5

Når vi kjøper møbler sjekker vi at robotstøvsugeren kan komme under først. Vi byttet ut et par møbler nettopp fordi de var for lave. Jeg ville ikke bygd opp... Men elsker dere sofaen over alt på jord så er kanskje det noe dere vil gjøre likevel

Anonymkode: 36935...214

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nettopp derfor er det lurere å snu sofaen på hodet, fjerne de eksisterende bena, og skru inn noen lengre. 

Anonymkode: d806a...7e5

Som du kanskje kan lese lenger opp, er det ikke så enkelt når beina er konstruert for å støtte opp utover hjørnene også. Det er ikke vanlige ben. 

Hi

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Når vi kjøper møbler sjekker vi at robotstøvsugeren kan komme under først. Vi byttet ut et par møbler nettopp fordi de var for lave. Jeg ville ikke bygd opp... Men elsker dere sofaen over alt på jord så er kanskje det noe dere vil gjøre likevel

Anonymkode: 36935...214

Vi gjør også det nå, men sofaen kom i hus før roboten. Den er litt for bra for utskifting, men det vurderes hvis vi ikke finner en god løsning. 

Hi 

Hva er beina laget av? Kan man feste ting til dem? Hvordan vil det i så fall se ut?

Hvis du ikke finner en quick fix, kan det kanskje være aktuelt å få en fagperson til å se på det. Er det feks mulig å skjøte på med samme materiale og får det tilpasset fint. Blir dyrere, men da må dere se om det er verdt det.

Anonymkode: 93b58...829

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hva er beina laget av? Kan man feste ting til dem? Hvordan vil det i så fall se ut?

Hvis du ikke finner en quick fix, kan det kanskje være aktuelt å få en fagperson til å se på det. Er det feks mulig å skjøte på med samme materiale og får det tilpasset fint. Blir dyrere, men da må dere se om det er verdt det.

Anonymkode: 93b58...829

De er av krom, men med en sort brikke underst. Så enhver sort firkant ville være OK hvis den kan limes eller skrus fast. Det er bare snakk om 1 cm som må til, egentlig. 

Hi

ulenissen skrev (14 minutter siden):

Om du kjenner noen med 3D printer kan de printe en «sokk» i ønsket farge som du trer på beina. 

Så kult! Takk for tips! Kjenner faktisk flere som har det. 

Hi

Det beste med barn i hus er å bytte ut beina. Ja, sofaen kan kanskje få ett litt annet inntrykk enn den har nå siden den blir høyere og muligens andre ben samt litt jobb med å bytte. Men du slipper å støvsuge under, du slipper å være redd små unger herjer litt for mye og dermed får sofaen til å gli av noen klosser, eller i ungdommer som slenger seg ned i sofaen og den slir av klossene. Litt kjedelig åføle en må sette seg litt forsiktig ned i sofaen hver gang også, jeg hadde ikke klart å gjøre som vanlig når jeg viste det var klosser under. Det hadde helt sikkert ikke blitt ett problem, menjeg hadde ikke fått tanken ut av hodet. 

Så den jobben det tar å skifte bein på den hadde gitt meg mye tilbake for jeg hadde sluppet å tenke å på som kan skje.. har du trebein som gir sofaen ett særlig uttrykk og du ikke finner noe lignende kan du også ta med beina til en møbelsnekker og spørre om han kan lage lignende i den høyden du vil ha. 

Anonymkode: b73be...b58

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...