Gå til innhold

Lærerstreiken

Anbefalte innlegg

Skrevet
Elina skrev (21 minutter siden):

Er ganske oppgitt over den lave mediedekningen. Når SAS var berørt av streik og folk ikke kom seg til og fra syden så var det jo full krise og media var på ballen hele veien. 

Så utrolig merkelig at media ikke er mer på nå som ungene rammes av lærerstreik. Hvorfor er det egentlig sånn?

SAS-ansatte streiket ikke for bedre lønn. faktisk var de villig til å gå ned i lønn og jobb mer - mot at de fikk trygge og gode arbeidsbetingelser.

Hvis lærerne faktisk hadde streiket for bedre arbeidsbetingelser; mindre klasser, mer tid til kontaktlærerfunksjonen, mindre merkantile oppgaver, bedre dekning av helsesykepleier og miljøarbeidere osv så tror jeg de hadde fått LANGT større sympati enn det evige gnålet om hvor forferdelig dårlig de tjener.

Sammenliknet med andre yrkesgrupper med tilsvarende lang utdanning og ansvar så tjener ikke lærerne dårlig. Men at arbeidshverdagen deres har endret seg utrolig de siste 20 årene - DET tror jeg faktisk folk ser og har sympati med.

Anonymkode: 19be5...e78

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg oppfatter foreldrene på Gimle som navlebeskuende og sutrete. Det gjelder de etnisk norske foreldrene med relativt greit utdanning. De oppfører seg som om Utdanningsforbundet har plukket ut deres barn på bakgrunn av et personlig ønske om å ville dem vont. «Det er urettferdig at mitt barn ikke får undervisning- men alle andre får» 

Noen måtte ut før ferien- og uttaket var lite, for å ramme færrest mulig å få KS til forhandlingsbordet. KS tok ikke ballen, og har derimot drevet en kampanje for å sverte lærerene og skyve ansvaret fra seg. Gangsø har tillegg vært så ufyselig og usaklig i sin retorikk, at enhver lærer har han i halsen, og til og med KS sine golk reagerer i det skjulte.

Unger er resistente, og det er i all hovedsak vi som foreldre som har ansvar for deres psykiske helse. Og de er ikke isolert nå som under pandemien. Om ungdomen din ikke klarer å sosialisere seg selv, får du ta initiativ til noe for klassen, det står du fritt til som forelder.

Jeg har selv et barn på Amalie skram som har gått glipp av flere uker med undervisning. Mitt barn har i tillegg flere utfordringer som gjør at hver time med undervisning har betydning. Jeg er selvsagt bekymret for den faglige progresjonen, men kunne aldri blitt så opphengt i eget barn at jeg derfor ikke støttet de streikende. Jeg har to yngre barn på barneskolen- og 1 av 5 lærere er ufaglærte. Jeg vil gjerne at både mine unger og andre skal ha kvalifiserte lærere i fremtiden, og at flinke ungdommer skal velge læreryrket. Det er flere år nå at søkertallet til lærerutdanningen går ned.

Anonymkode: 8c286...cd5

Når leger og sykepleiere streiker tar de ikke ut alle på et sykehus. Det er det Utdanningsforbundet har gjort. De snakker om å skjerme de yngste, men det er ikke de som har behov for skjerming. Det er ungdommen som bør skjermes nå.

Du er bekymret for faglig progresjon for ditt barn. Det er ikke jeg for min ungdom. Jeg er bekymret for det psykososiale miljøet. Og enten du vil eller ikke, det har betydning for om ungdommer kommer seg gjennom eller faller ut.

Barns «resistens» (?) er vel ytterst varierende. Det er dessuten vist at de som tålte pandemien best er de yngste på barneskolen. Men hei, de må skjermes… eller var foreldrene som skjermes. Det er vel heller det siste.

Partene viser ingen, INGEN, evne eller vilje til å nærme seg hverandre.

Hvor lenge tenker du det er greit at ungdommene på Gimle går uten undervisning? Din kommentar om foreldrene på Gimle er ufin. Streiken rammer skjevt - og det ER det Utdanningsforbundet som har sørget for. 

Anonymkode: f1e81...400

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

SAS-ansatte streiket ikke for bedre lønn. faktisk var de villig til å gå ned i lønn og jobb mer - mot at de fikk trygge og gode arbeidsbetingelser.

Hvis lærerne faktisk hadde streiket for bedre arbeidsbetingelser; mindre klasser, mer tid til kontaktlærerfunksjonen, mindre merkantile oppgaver, bedre dekning av helsesykepleier og miljøarbeidere osv så tror jeg de hadde fått LANGT større sympati enn det evige gnålet om hvor forferdelig dårlig de tjener.

Sammenliknet med andre yrkesgrupper med tilsvarende lang utdanning og ansvar så tjener ikke lærerne dårlig. Men at arbeidshverdagen deres har endret seg utrolig de siste 20 årene - DET tror jeg faktisk folk ser og har sympati med.

Der tror jeg du setter fingeren på noe veldig viktig, som ville gitt lærerne veldig mye større støtte og sympati, også gjennom streiken.

Men jeg er også helt sjokkert over hvor lite mediaplass denne streiken får.

Jeg har som sagt to barn på ungdomsskolen, 8. og 10. klasse, som da ligger og sover på formiddagen istedenfor å være på skolen. Vi merker veldig godt hva dette gjør med ungdommen, men det er veldig mange i dette landet som ikke har barn på ungdomsskolen, og derfor ikke engasjerer seg så mye, de burde få trykt i trynet hver eneste dag, med store bokstaver, gjennom media, hva dette gjør med en hel generasjon med tenåringer som igjen får et skoleår ødelagt.

Nå er jeg heldig, som har en rimelig ressurssterk 10.klassing som har ambisjoner videre, og veldig heldig som har kontaktlærere som kastet seg rundt da de skjønte de ville bli tatt ut. Så elevene fikk sidevis med ting de kan jobbe med, oppgaver de kan gjøre, prosjekter de kan gjennomføre, stoff de kan lese osv og min datter sitter et par timer hver dag og jobber for hun vet at til våren vil hun få samme eksamen som resten av landet, men mye kortere tid å lære stoffet på. Men veldig mange elever trenger drahjelp fra lærere og skole, trenger undervisning, trenger vekkerklokke om morgenen og noen til å motivere dem, og det er så synd at de rammes på denne måten.

Min 8.klassing har overhodet ikke den indre driven i seg selv, klarer ikke motivere seg til å gjøre skoleoppgaver ingen skal sjekke. Hun blir også ensom gjennom dette, for skolen er en veldig viktig sosial arena for henne og hun som er så sjenert og redd for å bry folk er ikke noe flink til å gjøre avtaler og treffe venner når de ikke møtes på skolen hver dag.

Hele situasjonen er vanskelig for mange altså.

Anonymkode: 7fd30...9e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Når leger og sykepleiere streiker tar de ikke ut alle på et sykehus. Det er det Utdanningsforbundet har gjort. De snakker om å skjerme de yngste, men det er ikke de som har behov for skjerming. Det er ungdommen som bør skjermes nå.

Du er bekymret for faglig progresjon for ditt barn. Det er ikke jeg for min ungdom. Jeg er bekymret for det psykososiale miljøet. Og enten du vil eller ikke, det har betydning for om ungdommer kommer seg gjennom eller faller ut.

Barns «resistens» (?) er vel ytterst varierende. Det er dessuten vist at de som tålte pandemien best er de yngste på barneskolen. Men hei, de må skjermes… eller var foreldrene som skjermes. Det er vel heller det siste.

Partene viser ingen, INGEN, evne eller vilje til å nærme seg hverandre.

Hvor lenge tenker du det er greit at ungdommene på Gimle går uten undervisning? Din kommentar om foreldrene på Gimle er ufin. Streiken rammer skjevt - og det ER det Utdanningsforbundet som har sørget for. 

Om man tar alle sykepleiere ut på et sykehus blir det tvungen lønnsnemd! Om man tar ut 50% av lærerene er det ingen som bryr seg. Derfor kan ikke lærerorganisasjonene ta ut noen her og noen der. 

og barn og ungdom sin trivsel på skolen har selvsagt alt og si for læring. Men lærerne har ikke ansvar for at barna sosialiserer seg på fritiden- eller at de har meningsfylte dager under en streik, det må foreldrene ta ansvar for. Og en streik kan ikke sammenlignes med pandemien! Da fikk de yngste både gå på skolen og på fritidsaktiviteter. For ungdommene våre vår treninger og annet stengt, i tillegg til mer hjemmeundervisning. 12 til 15 åringer kan være sosiale og gå på trening selv om lærerne steiker. Det er fremdeles både fotballtrening, bowling, korøving og annet. Det var kombinasjonen som var tøff for ungdom under pandemien.

manglende grunnleggende ferdigheter som man har i småskolen er vanskeligere å kompensere for enn den læringen som skjer seinere i utdanningsløpet. Samt at eldre barn som har de grunnleggende ferdighetene har mulighet til å tilegne seg kunnskap på egenhånd til en viss grad.

Jeg står inne for det jeg mener om foreldrene som står i spissen på Gimle. De har pøst ut leserinnlegg i lokalavisene, og utifra det sim skrives opplever jeg dem som navlebeskuende. De ser bare sitt barn, og klarer tydeligvis ikke se de store linjene på hvorfor lærerne streiker. Hadde de brydd seg om norsk skole og barns utdanning generelt hadde de lagt ansvaret der det hører hjemme- KS!

Politikerene har stadig store ambisjoner for norsk skole og pålegger diverse i hytt og pine. At det i stor grad undervises av ufaglærte vikarer, røynde lærere finner seg annet arbeid, ungdom ikke vil bli lærer og at applaus ikke lenger er nok vil de overhode ikke ta inn over seg. Jeg skjønner godt at en lærer med 6-7 år med utdanning og lang ansiennitet ikke vil bli avspist med mindre lønnsvekst enn andre i offentlig sektor for 6år på rad. Og dette viste KS ble resultatet…

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Om man tar alle sykepleiere ut på et sykehus blir det tvungen lønnsnemd! Om man tar ut 50% av lærerene er det ingen som bryr seg. Derfor kan ikke lærerorganisasjonene ta ut noen her og noen der. 

og barn og ungdom sin trivsel på skolen har selvsagt alt og si for læring. Men lærerne har ikke ansvar for at barna sosialiserer seg på fritiden- eller at de har meningsfylte dager under en streik, det må foreldrene ta ansvar for. Og en streik kan ikke sammenlignes med pandemien! Da fikk de yngste både gå på skolen og på fritidsaktiviteter. For ungdommene våre vår treninger og annet stengt, i tillegg til mer hjemmeundervisning. 12 til 15 åringer kan være sosiale og gå på trening selv om lærerne steiker. Det er fremdeles både fotballtrening, bowling, korøving og annet. Det var kombinasjonen som var tøff for ungdom under pandemien.

manglende grunnleggende ferdigheter som man har i småskolen er vanskeligere å kompensere for enn den læringen som skjer seinere i utdanningsløpet. Samt at eldre barn som har de grunnleggende ferdighetene har mulighet til å tilegne seg kunnskap på egenhånd til en viss grad.

Jeg står inne for det jeg mener om foreldrene som står i spissen på Gimle. De har pøst ut leserinnlegg i lokalavisene, og utifra det sim skrives opplever jeg dem som navlebeskuende. De ser bare sitt barn, og klarer tydeligvis ikke se de store linjene på hvorfor lærerne streiker. Hadde de brydd seg om norsk skole og barns utdanning generelt hadde de lagt ansvaret der det hører hjemme- KS!

Politikerene har stadig store ambisjoner for norsk skole og pålegger diverse i hytt og pine. At det i stor grad undervises av ufaglærte vikarer, røynde lærere finner seg annet arbeid, ungdom ikke vil bli lærer og at applaus ikke lenger er nok vil de overhode ikke ta inn over seg. Jeg skjønner godt at en lærer med 6-7 år med utdanning og lang ansiennitet ikke vil bli avspist med mindre lønnsvekst enn andre i offentlig sektor for 6år på rad. Og dette viste KS ble resultatet…

At du mener det er greit at ungdommene på Gimle ofres for lærerens lønn så godtar jeg at du mener det. Jeg er derimot fryktelig uenig med deg og mener Utdanningsforbundet må dele ansvaret med KS.

Ikke alle har en arena med trening og bowling. Eller har 15 venner de kan finne på noe med.

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

At du mener det er greit at ungdommene på Gimle ofres for lærerens lønn så godtar jeg at du mener det. Jeg er derimot fryktelig uenig med deg og mener Utdanningsforbundet må dele ansvaret med KS.

Ikke alle har en arena med trening og bowling. Eller har 15 venner de kan finne på noe med.

Dersom ungdomen ikke har noen fritidsaktiviteter eller venner er det påtide dere som foreldre tar i et tak, gjerne sammen med skolehelsetjenesten eller andre instanser. Sosiale ferdigheter og vennskap endrer seg ikke på magisk vis selv om han/hun kommer i ny klasse på ungdomsskolen.

Dessverre er det slik at noen blir rammer av en streik. Denne gangen var det ungdommen på Gimle. Det angår deg og ditt barn. Hadde det vært bedre om det var en annen skole?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dersom ungdomen ikke har noen fritidsaktiviteter eller venner er det påtide dere som foreldre tar i et tak, gjerne sammen med skolehelsetjenesten eller andre instanser. Sosiale ferdigheter og vennskap endrer seg ikke på magisk vis selv om han/hun kommer i ny klasse på ungdomsskolen.

Dessverre er det slik at noen blir rammer av en streik. Denne gangen var det ungdommen på Gimle. Det angår deg og ditt barn. Hadde det vært bedre om det var en annen skole?

For mobbeofre endres som regel alt når de kommer i ny klasse.  

Anonymkode: f7844...e48

Skrevet
Elina skrev (9 timer siden):

Er ganske oppgitt over den lave mediedekningen. Når SAS var berørt av streik og folk ikke kom seg til og fra syden så var det jo full krise og media var på ballen hele veien. 

Så utrolig merkelig at media ikke er mer på nå som ungene rammes av lærerstreik. Hvorfor er det egentlig sånn?

Man ser forskjell hos ulike medieaktører. Noen går kun etter lette klikk-nyheter, ikke det de må jobbe langt mer, grave mer, analysere, reflektere.

Så kom jo dronning Elisabeths død, media "må" dekke det (som de bør og skal), men så sitter de med for få igjen til å ta andre saker.

Her jeg bor er lokalavisen forholdsvis god på å følge opp, både bekymrede foreldre og elever, lærer og arbeidsgivere, samt rapporterer fra aksjoner lærerne har for å få oppmerksomhet om saken. Sikkert fordi det er en del som her er rammet.

Men det er jo ikke nok, det må løftes opp i riksdekkende medier i langt større grad!

Men der igjen - vi som folk får den dekningen vi etterspør. Når "folk flest" synes å gå for underholdningsstoff, kun leser overskrifter og tror de er oppdatert... da får vi den pressen vi i praksis viser vi "vil ha". Dybdejournalistikk er langt mer krevende for avisene, og det får dessverre langt færre klikk, fordi for få gidder engasjere seg, og heller velger å svikte den borgerplikten man har i et demokrati (holde seg oppdatert, engasjert m.m.).

Anonymkode: ad8f5...cbc

Skrevet

Min ungdom har trening tre ganger i uka, men det er 1,5 time hver gang. I vanlig hverdag er det mer enn nok. I tillegg kommer kamper og cuper i helgen. Og hen har gode venner. Likevel synes hen det er vanskelig. Tenk det. Jeg har venninner hvis barn ikke gjør noe og tro meg de har prøvd. De har tatt i både et, to, tre og fire tak.
Mitt liv endret dramatisk da jeg kom i et nytt miljø og ny klasse på videregående. Fra å ha det helt jævlig til å få en håndfull gode venner forandret livet mitt. Jeg hadde plenty sosiale ferdigheter, jeg ble bare mobbet på jenters vis - ved å bli holdt utenfor. Så jo - det kan faktisk skje på magisk vis. Mener du de som mobbes er skyld i det selv pga manglende sosiale ferdigheter?

Og nei det hadde ikke vært bedre om det var en annen skole. Det hadde vært bedre med et ansvarlig uttak med noen på hver skole slik at alle ungdommer fikk noe tilbud.

La meg spørre deg - hvor lenge synes du det er forsvarlig at disse elevene går uten skole? 2 måneder? Frem til jul? Gi meg gjerne et tall her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Åh…. Du mener den skolehelsetjenesten som er skrapet til beinet? Den som ble omplassert til testing og vaksinering under pandemien? Eller de som politikerne tenker bare «sitter uvirksomme og venter på at noen ungdommer skal stikke innom (som en kommunedirektør så fint uttalte!)

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

For mobbeofre endres som regel alt når de kommer i ny klasse.  

Dersom det er normal overgang fra barneskole - ungdomsskole  vil mobberene også være med. Det innebærer stort sett knallhard jobbing.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Min ungdom har trening tre ganger i uka, men det er 1,5 time hver gang. I vanlig hverdag er det mer enn nok. I tillegg kommer kamper og cuper i helgen. Og hen har gode venner. Likevel synes hen det er vanskelig. Tenk det. Jeg har venninner hvis barn ikke gjør noe og tro meg de har prøvd. De har tatt i både et, to, tre og fire tak.
Mitt liv endret dramatisk da jeg kom i et nytt miljø og ny klasse på videregående. Fra å ha det helt jævlig til å få en håndfull gode venner forandret livet mitt. Jeg hadde plenty sosiale ferdigheter, jeg ble bare mobbet på jenters vis - ved å bli holdt utenfor. Så jo - det kan faktisk skje på magisk vis. Mener du de som mobbes er skyld i det selv pga manglende sosiale ferdigheter?

Og nei det hadde ikke vært bedre om det var en annen skole. Det hadde vært bedre med et ansvarlig uttak med noen på hver skole slik at alle ungdommer fikk noe tilbud.

La meg spørre deg - hvor lenge synes du det er forsvarlig at disse elevene går uten skole? 2 måneder? Frem til jul? Gi meg gjerne et tall her.

Forskjellen på ungdomsskole og videregående er ofte stor. På vgs blir der satt sammen helt nye klasser da alle velger skole selv, og man drar ikke med seg en gjeng i hver klasse. Dersom velger yrkesfag vil også gjerne komme i klasse med flere som har like interesser som seg selv. Eldstemann her trivdes forsåvidt på ungdomsskolen, men blomstrer virkelig på VGS når han møtte på nesten utelukkede andre nerder i klassen 😊

Men hvorfor legger du ansvaret på de streikende og ikke arbeidsgiver? Det er arbeidsgiver som har en plikt ovenfor elevene? Mener du at de i offentlig sektor i praksis skal bli fratatt streikeretten?

Skrevet

Alle lærere bør tas ut i streik, så bør de forhandle seg fram å få slutt. 
ungdommen her har både trening og en haug med venner. Men han har og ambisjoner og ønsker gode karakterer for å komme videre.

Han går siste året på vgs og alle lærerene hans er tatt ut i streik. De har ikke fått alle bøkene ennå så kan ikke lese selv. Den ene klassen har masse fag for deres lærere er ikke tatt ut. 

Anonymkode: d0f6d...200

Skrevet
ulenissen skrev (58 minutter siden):

Dersom det er normal overgang fra barneskole - ungdomsskole  vil mobberene også være med. Det innebærer stort sett knallhard jobbing.

Ikke nødvendigvis. Min frøken havnet i klassen med helt andre barn. Og det er enda bedre sjanse til å slippe unna ved overgang til videregående. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

ungdommen her har både trening og en haug med venner. Men han har og ambisjoner og ønsker gode karakterer for å komme videre.

Han går siste året på vgs og alle lærerene hans er tatt ut i streik. De har ikke fått alle bøkene ennå så kan ikke lese selv. Den ene klassen har masse fag for deres lærere er ikke tatt ut. 

Sannsynligvis vil han finne omtrent alle bøkene sine digitalt da det er få fysiske bøker i vgs nå med de nye læreplanene. 

Anonymkode: 26130...e97

Skrevet
ulenissen skrev (1 time siden):

Forskjellen på ungdomsskole og videregående er ofte stor. På vgs blir der satt sammen helt nye klasser da alle velger skole selv, og man drar ikke med seg en gjeng i hver klasse. Dersom velger yrkesfag vil også gjerne komme i klasse med flere som har like interesser som seg selv. Eldstemann her trivdes forsåvidt på ungdomsskolen, men blomstrer virkelig på VGS når han møtte på nesten utelukkede andre nerder i klassen 😊

Men hvorfor legger du ansvaret på de streikende og ikke arbeidsgiver? Det er arbeidsgiver som har en plikt ovenfor elevene? Mener du at de i offentlig sektor i praksis skal bli fratatt streikeretten?

Vi er ganske mange i offentlig sektor uten reell streikerett. Og i hvert fall om vi hadde streikeuttak som det lærerne nå står for. Streikeretten her kolliderer med barns rett til utdanning. Du stiller spørsmål. La meg stille deg noen: 

Mener du barn skal fratas utdanningsretten? Mener du jeg som jobber innen helse som arbeidstaker ikke har plikter overfor pasientene mine? Er det bare arbeidsgiveren min som har det?
Er det alltid de streikende som har rett? 

Overgang barne/ungdomsskole varierer nok veldig om man er fra et lite sted eller større by. Her vi bor er utskiftningen ganske stor da barneskolen fordeles på tre ungdomsskoler. Min eldste kom i klasse med én fra barneskoleklassen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi er ganske mange i offentlig sektor uten reell streikerett. Og i hvert fall om vi hadde streikeuttak som det lærerne nå står for. Streikeretten her kolliderer med barns rett til utdanning. Du stiller spørsmål. La meg stille deg noen: 

Mener du barn skal fratas utdanningsretten? Mener du jeg som jobber innen helse som arbeidstaker ikke har plikter overfor pasientene mine? Er det bare arbeidsgiveren min som har det?
Er det alltid de streikende som har rett? 

Overgang barne/ungdomsskole varierer nok veldig om man er fra et lite sted eller større by. Her vi bor er utskiftningen ganske stor da barneskolen fordeles på tre ungdomsskoler. Min eldste kom i klasse med én fra barneskoleklassen. 

Så, siden din streikerett har begrensninger i forhold liv og helse, så ønsker du at alle andre også har det?

Det er faktisk din arbeidsgiver som har plikt ovenfor pasientene. De har plikt for at pasientene får det de har krav på i forhold til ulikt lovverk og at rammene for det er på plass. Så kan du bli pålagt oppgaver mot betaling. Derfor er det også arbeidsgiver som er pliktig å søke dispensasjon fra streik på arbeidstaker dersom det er snakk om liv og helse. Feks ble det søkt om disp på sykepleiere ved et sykehjem på enkeltdager for å ivareta liv og helse.

Skrevet

Bøker kan han gå på skolens bibliotek og låne. 

Anonymkode: f42eb...1eb

Skrevet

For at en streik skal ha noe for seg, så den tamme noen. Hadde det rammet barn i barneskole, så hadde man tatt fra barn selve grunnlaget for læring. Det aller meste av grunnlag legges her. Og selv om de klarte seg fint under korona, så hadde de da hjemmeskole. Når lærere streiker, så blir det ikke hjemmeskole heller.

Samtidig får ikke foreldre fri med eller uten lønn eller med ytelser fra NAV. Foreldre ville altså mistet flere månedslønner på dette.

Derfor er det mest hensiktsmessig å gjøre streiken slik den blir gjort. 

Anonymkode: 65895...e1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

For at en streik skal ha noe for seg, så den tamme noen. Hadde det rammet barn i barneskole, så hadde man tatt fra barn selve grunnlaget for læring. Det aller meste av grunnlag legges her. Og selv om de klarte seg fint under korona, så hadde de da hjemmeskole. Når lærere streiker, så blir det ikke hjemmeskole heller.

Samtidig får ikke foreldre fri med eller uten lønn eller med ytelser fra NAV. Foreldre ville altså mistet flere månedslønner på dette.

Derfor er det mest hensiktsmessig å gjøre streiken slik den blir gjort. 

Anonymkode: 65895...e1e

Akkurat man verner foreldre og samfunnet ellers og ofrer ungdommene for lærerens lønn. Hensiktsmessig for alle unntatt de for tiden kanskje mest sårbare.

Skrevet
ulenissen skrev (3 timer siden):

Så, siden din streikerett har begrensninger i forhold liv og helse, så ønsker du at alle andre også har det?

Det er faktisk din arbeidsgiver som har plikt ovenfor pasientene. De har plikt for at pasientene får det de har krav på i forhold til ulikt lovverk og at rammene for det er på plass. Så kan du bli pålagt oppgaver mot betaling. Derfor er det også arbeidsgiver som er pliktig å søke dispensasjon fra streik på arbeidstaker dersom det er snakk om liv og helse. Feks ble det søkt om disp på sykepleiere ved et sykehjem på enkeltdager for å ivareta liv og helse.

Sykepleiere, leger og annet helsepersonell har ikke reell streikerett. Pga det så raskt ansees som uforsvarlig. Jeg mener lærerne bryter forsvarlighetskravet i denne streiken og at det da er duket for tvungen lønnsnemd.

Du er opptatt av streikendes rettigheter, men synes å ta lett på ungdommens rett. Retten til utdanning, men jeg skjønner at du mener den er underordnet streikeretten. Du svarer ikke på hvor lenge du synes det er forsvarlig at disse ungdommene går uten skole. 2 mnd? Frem til jul? Enda lenger?

KS peker på lærene. Lærerne peker på KS. Begge parter mener de legger frem gode tilbud. Er det alltid de streikende som har rett?

Skrevet

Nei, men tallene taler for seg. KS må komme med et anstendig tilbud. 

Anonymkode: 9d83a...2d6

Skrevet

Bøker kan han gå på skolens bibliotek og låne. 

Anonymkode: f42eb...1eb

Dette er en av Norges største vgs. De er flere som har vært på biblioteket, men det er ikke bøker til alle. 
voksne folk syter og klager når de ikke fikk reise på hytta, men utdanning til ungdommen er ikke så nøye. Jeg håper kærerne får et solid lønnsløft, vi trenger gode lærere. Men å streike istedenfor å forhandle er idiotisk. 

Skrevet

Og hvorfor tror du de streiker da? Kanskje fordi det IKKE gikk an å forhandle? Alle forhandler jo først, og blir de ikke ikke enige, streiker de.  

Skrevet
Østerdølen skrev (6 minutter siden):

Og hvorfor tror du de streiker da? Kanskje fordi det IKKE gikk an å forhandle? Alle forhandler jo først, og blir de ikke ikke enige, streiker de.  

Tja, hos oss i apotek, ropte forhandlerne hipp hurra, vi unngikk streik. Så vi endte opp med å jobbe mer, og mistet kveldstillegget og helgetillegget. Altså vi fikk ingenting av betydning.

Så her , når det gjelder lærere, kan de streike i mange måneder, og de som får lide, er elevene. Men det betyr vist ingenting!

Anonymkode: c02e9...ccd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...