Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #1 Skrevet 11. september 2022 Alle lærerne sier skyld på KS, men det er Utdanningsforbundet som har valgt ut hvem som skal ut i streik. Alle lærere på enkelte skoler, mens andre ikke er berørt i det hele tatt. Det er UTDANNINGSFORBUNDET som har valgt og det er de som er ansvarlig for streikeuttaket. Jeg jobber i helse og vi har i prinsippet ingen streikerett, men de få gangene vi har streiket har vi ikke tatt it alle på et sykehus. I tillegg gnåler Utdanningsforbundet om at de skal skjerme de minste. Alle rapporter sier at barneskolebarna klarte seg godt gjennom pandemien. De som har hatt det dårligst er ungdommen, men ikke et eneste ord om å skåne denne gruppen. Det de driver med er å skåne foreldre som får trøbbel om de må være hjemme. Min sympati med lærerne er nå borte. Håper myndighetene nå griper inn og avbryter denne streiken som er uansvarlig. Anonymkode: f1e81...400
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #2 Skrevet 11. september 2022 Lærerne har ikke så mye de skulle sagt de heller, strengt tatt. Og det er jo KS sin feil at de tilbyr erfarne lærere bare 2.2 % lønnsvekst, og det for sjette året på rad med lavere lønnsvekst enn f.eks. helsesektoren. Anonymkode: 26130...e97
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #3 Skrevet 11. september 2022 Om de skulle tatt ut to lærere på hver skole ville jo ikke streiken merkes i det hele tatt, og vi hadde aldri blitt ferdig med denne konflikten. Jeg har to barn på ungdomsskolen, og hadde f.eks bare mattelæreren blitt tatt ut ville de hatt alle de andre fagene og streiken ville blitt lite merkbar. Nå er alle lærerne utenom to tatt ut på ungdomskolen vi bruker, så eneste faget som består er spansk, all annen undervisning utgår. Da merkes virkelig streiken altså. Ingen av mine har spansk, så de har ikke skole overhodet. Det er ting som blir lagt merke til, som kjennes på kropp og sjel for disse stakkars ungdomsskoleelevene, og som gjør at man kanskje snart får en effekt av denne streiken. Datteren min går i 10. klasse, og har ikke hatt et eneste normalår på ungdomsskolen. Først to år med korona, og nå streik. Til våren er hun første kullet som skal ha eksamen i en reform som ble innført for to år siden og ingen helt vet hvordan eksamen blir i enda, og nå har hun null undervisning... Håper virkelig det snart skjer noe nå, men siden det har vært null om lærerstreiken i media denne helgen har det vel vært null kontakt ved forhandlingsbordet regner jeg med? Anonymkode: 7fd30...9e8
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #4 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Om de skulle tatt ut to lærere på hver skole ville jo ikke streiken merkes i det hele tatt, og vi hadde aldri blitt ferdig med denne konflikten. Jeg har to barn på ungdomsskolen, og hadde f.eks bare mattelæreren blitt tatt ut ville de hatt alle de andre fagene og streiken ville blitt lite merkbar. Nå er alle lærerne utenom to tatt ut på ungdomskolen vi bruker, så eneste faget som består er spansk, all annen undervisning utgår. Da merkes virkelig streiken altså. Ingen av mine har spansk, så de har ikke skole overhodet. Det er ting som blir lagt merke til, som kjennes på kropp og sjel for disse stakkars ungdomsskoleelevene, og som gjør at man kanskje snart får en effekt av denne streiken. Datteren min går i 10. klasse, og har ikke hatt et eneste normalår på ungdomsskolen. Først to år med korona, og nå streik. Til våren er hun første kullet som skal ha eksamen i en reform som ble innført for to år siden og ingen helt vet hvordan eksamen blir i enda, og nå har hun null undervisning... Håper virkelig det snart skjer noe nå, men siden det har vært null om lærerstreiken i media denne helgen har det vel vært null kontakt ved forhandlingsbordet regner jeg med? Anonymkode: 7fd30...9e8 I Bergen er det en skole der ungdommene ikke har vært på skolen i det hele tatt dette skoleåret. De har allerede mistet neste 15% av skoleåret. Ingen ser ut til å bry seg. Lite mediadekningen (kanskje for få berørte journalister i riksmedia i Oslo til at de gidder å gi det nok oppmerksomhet). Ingen bevegelse. Nesten ingen kontakt mellom partene. De skjermer feil gruppe. Mitt barneskolebarn hadde taklet streik fint, men det ville blitt logistikkvansker for oss foreldre. Ungdommene mister deres lovfestede rett til utdanning og ingen andre enn foreldrene deres bryr seg om deres psykiske helse oppi dette. I mine øyne er uttaket ikke forsvarlig og streiken burde gå til lønnsnemd. Når helsepersonell streiker avblåses det om man er uforsvarlige i uttak. Det burde gjelde lærerne også. Anonymkode: f1e81...400
Østerdølen Skrevet 11. september 2022 #5 Skrevet 11. september 2022 En streik går ut over en tredjepart,ellers hadde den ikke hatt effekt.Og uansett hvor lærerene hadde blitt tatt ut,hadde folk klaget.Hadde de tatt ut i barneskolen,hadde foreldrene der klaget over at de må være hjemme.Så uansett blir det galt.Nei,vi trenger lærerene og jeg støtter dem 100 %.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #6 Skrevet 11. september 2022 En ungdomsskole her er helt tatt ut. På gymnaset ble først bare noen lærere tatt ut, så noen flere, og noen ble tatt ut også på en annen videregående skole. Fra neste uke vil 1100 ungdomsskoleelever være uten skole i kommunen (mellomstor kommune), ene skolen har ikke hatt noe som helst undervisning. Dette kan ikke fortsette - selv om lærerne har min støtte! Norsk skole er i krise når 1 av 5 som underviser ikke har noe lærerutdanning. Dvs. at 20 % av elevene får opplæring av ufaglærte. Husker da jeg gikk på barneskolen, det var håpløst, det var ene langvarige vikaren etter den andre, mange hadde ingen utdanning, men lærere, det kunne de plutselig få jobb som. Når visse typer kunnskap ble etterlyst fikk vi vite at "neida, det er ikke pensum på barneskolen, det skal dere lære på ungdomsskolen". Da vi kom til ungdomsskolen fikk klassen stadig vekk kollektiv kjeft fordi "dette er barneskolepensum som alle kan, nå må dere skjerpe dere!". Da det ble påpekt at vi faktisk aldri hadde lært det og hadde fått beskjed om at det var ungdomsskolepensum, da var det ingen som tok ansvar for å lære oss det vi hadde gått glipp av på barneskolen - så vår klasse gikk gjennom 9 år skolegang med kollektive kunnskapshull i flere fag. Nå har vi to år med pandemi bak oss og nå blir altfor mange fratatt kritisk oppfølging. Det er de som allerede sliter dette vil gå hardest utover. Så her må KS skjerpe seg! Anonymkode: ad8f5...cbc
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #7 Skrevet 11. september 2022 Sorry, HI, men det er KS sitt ansvar at lærere streiker. Du kan faktisk ikke legge skylden på lærerne for at de ønsker reallønnsvekst, og ikke -nedgang. Reallønnsnedgang har lærere hatt i altfor mange år. Gi utdannede lærere den lønna og de arbeidsvilkårene de fortjener, så gjør lærerne jobben sin. Hvis både vilkår og lønn blir riktig, så vil også en del lærere som har forlatt skolen, komme tilbake. OG det må bli slutt på å bruke "hvem-som-helst" som vikarer. KS må åpne lommeboka og møte til forhandlinger, så ordner dette seg. I motsatt fall blir en del ungdommer skadelidende, ja, men det er ikke lærernes skyld. Anonymkode: f42eb...1eb
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #8 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): I Bergen er det en skole der ungdommene ikke har vært på skolen i det hele tatt dette skoleåret. De har allerede mistet neste 15% av skoleåret. Ingen ser ut til å bry seg. Lite mediadekningen (kanskje for få berørte journalister i riksmedia i Oslo til at de gidder å gi det nok oppmerksomhet). Ingen bevegelse. Nesten ingen kontakt mellom partene. De skjermer feil gruppe. Mitt barneskolebarn hadde taklet streik fint, men det ville blitt logistikkvansker for oss foreldre. Ungdommene mister deres lovfestede rett til utdanning og ingen andre enn foreldrene deres bryr seg om deres psykiske helse oppi dette. I mine øyne er uttaket ikke forsvarlig og streiken burde gå til lønnsnemd. Når helsepersonell streiker avblåses det om man er uforsvarlige i uttak. Det burde gjelde lærerne også. Anonymkode: f1e81...400 Nettopp. Små barn tåler bedre å bare være sosiale etter skoletid, og foreldre har større forutsetninger for å hjelpe dem med fag. Jeg kan ikke hjelpe min videregåendeelev med et språk som jeg ikke kan, og heller ikke med den type matte han tar. Heldigvis er han oppegående, har gode arbeidsrutiner og ambisjoner, men jeg vet at flere av hans klassekompiser har slitt gjennom hjemmeskolen. Selvfølgelig er det ikke forsvarlig, og det vil merkes på det kullet som begynner sin høyere utdanning høsten 2023. Men ingen bryr seg, selvfølgelig. Alt man bryr seg om, er penger, men det er slik også i andre yrker. Likegyldige leger som sitter og googler uten å engang gidde å se på pasienten, sykepleiere som avfeier foreldre og kvinner som "hysteriske", selv om det er alvor, offentlig ansatte i NAV, Skatt osv som bare bryr seg om papirer og paragrafer, og ikke om det enkelte mennesket. Samfunnet har blitt kaldt, og det eneste folk er opptatt av, er penger. Vel, man kan ikke spise penger. Penger kan heller ikke operere kreften din, og heller ikke ta imot barnet ditt. Det er det mennesker som må, mennesker som bryr seg og brenner for det de gjør. I den tredje verden dør barn og kvinner for retten til å gå på skolen. I Afghanistan holder modige menn hemmelige skoler for jenter og kvinner, under en dødstrussel. Jeg tror ikke at akkurat disse modige mennene har feite lønninger som gir dem sydentur og hytte. Fattige lærere i dårlige strøk i USA underviser barn fra dysfunksjonelle familier på gratis kveldsskoler, slik at barna kan fungere optimalt i samfunnet. I Grønland tar to mannlige lærere med seg problemungdom på flere ukes lange turer, der barna lærer om sin identitet, kultur og språk for å ikke bli utsatt for selvmord, depresjoner og kriminalitet i voksen alder. Her på berget er vi verdensmestere i SUTRING. Vi har de høyeste lønningene i Norden, og er på toppen også i Europa. Hvis man ser i avisene, er det hver dag eiendomsovergang av hytter, gjerne i dyre/attraktive områder, folk kjører rundt i dyre, nye elbiler, reiser til Syden, har bunad til 40 000, kjøper merkeklær. Og jammen sutrer ikke hytteeiere over at de ikke får strømstøtte til hyttene sine! Vi er ikke et fattig folkeslag. Vi er et kaldt, uansvarlig og pengegrisk folkeslag som sutrer. Anonymkode: f7844...e48
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #9 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Sorry, HI, men det er KS sitt ansvar at lærere streiker. Du kan faktisk ikke legge skylden på lærerne for at de ønsker reallønnsvekst, og ikke -nedgang. Reallønnsnedgang har lærere hatt i altfor mange år. Gi utdannede lærere den lønna og de arbeidsvilkårene de fortjener, så gjør lærerne jobben sin. Hvis både vilkår og lønn blir riktig, så vil også en del lærere som har forlatt skolen, komme tilbake. OG det må bli slutt på å bruke "hvem-som-helst" som vikarer. KS må åpne lommeboka og møte til forhandlinger, så ordner dette seg. I motsatt fall blir en del ungdommer skadelidende, ja, men det er ikke lærernes skyld. Anonymkode: f42eb...1eb MANGE ønsker seg det. Jeg er ansatt som leder i en kommune. Jeg har lavere lønn enn flere seniorrådgivere jeg kjenner, og jeg fikk ikke lønnsvekst da jeg byttet til lederjobb i fjor. Grunnen? Kommunen er blakk, og sektoren der jeg jobber har store utfordringer som må utbedres NÅ. Stillingen hadde vært ledig i 14 måneder da jeg tok over, altså hadde de i tillegg rekrutteringsproblem. Jeg er organisert, så kunne sikkert ha streiket jeg også, klaget, sutret og krevd. Men gjør jeg det? Nei. Jeg har økonomisk sans og ser at mange kommune har fått dårligere økonomi etter korona. Jeg har lønn så jeg klarer meg, det samme har mannen. Vi lever etter evne. Når økonomien i kommunen blir bedre, vil jeg gå til min nærmeste leder med min "merittliste" og be om lønnspålegg. Anonymkode: f7844...e48
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #10 Skrevet 11. september 2022 Tenker at streiken har vart lenge nok. Dette går kun utover sårbare ungdommer og realistisk sett vil ikke alle klare å starte opp etter en slik pause. Etter andre lengre pauser. Ja til tvungen lønnsnemd snarest. Anonymkode: 96e3f...abe
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #11 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): MANGE ønsker seg det. Jeg er ansatt som leder i en kommune. Jeg har lavere lønn enn flere seniorrådgivere jeg kjenner, og jeg fikk ikke lønnsvekst da jeg byttet til lederjobb i fjor. Grunnen? Kommunen er blakk, og sektoren der jeg jobber har store utfordringer som må utbedres NÅ. Stillingen hadde vært ledig i 14 måneder da jeg tok over, altså hadde de i tillegg rekrutteringsproblem. Jeg er organisert, så kunne sikkert ha streiket jeg også, klaget, sutret og krevd. Men gjør jeg det? Nei. Jeg har økonomisk sans og ser at mange kommune har fått dårligere økonomi etter korona. Jeg har lønn så jeg klarer meg, det samme har mannen. Vi lever etter evne. Når økonomien i kommunen blir bedre, vil jeg gå til min nærmeste leder med min "merittliste" og be om lønnspålegg. Anonymkode: f7844...e48 Lærerlønn forhandles sentralt, ikke lokalt. Jeg ser poenget ditt, men det hjelper ikke lærerne. De har like forbannet hatt elendige lønnsoppgjør gjennom stort sett hele 2000-tallet. Anonymkode: f42eb...1eb
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #12 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Sorry, HI, men det er KS sitt ansvar at lærere streiker. Du kan faktisk ikke legge skylden på lærerne for at de ønsker reallønnsvekst, og ikke -nedgang. Reallønnsnedgang har lærere hatt i altfor mange år. Gi utdannede lærere den lønna og de arbeidsvilkårene de fortjener, så gjør lærerne jobben sin. Hvis både vilkår og lønn blir riktig, så vil også en del lærere som har forlatt skolen, komme tilbake. OG det må bli slutt på å bruke "hvem-som-helst" som vikarer. KS må åpne lommeboka og møte til forhandlinger, så ordner dette seg. I motsatt fall blir en del ungdommer skadelidende, ja, men det er ikke lærernes skyld. Anonymkode: f42eb...1eb Men det ER Utdanningsforbundet sitt ansvar hvordan de har tatt ut medlemmer i streik og det ER uansvarlig. Så nei, jeg ER ikke enig med deg. Anonymkode: f1e81...400
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #13 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Lærerlønn forhandles sentralt, ikke lokalt. Jeg ser poenget ditt, men det hjelper ikke lærerne. De har like forbannet hatt elendige lønnsoppgjør gjennom stort sett hele 2000-tallet. Anonymkode: f42eb...1eb Det er det også mange andre grupper som har. Jeg sier ikke at lærere ikke skal ha bedre lønn. Men vi har hatt to unntaksår, der store deler av UNGDOM som snart skal begynne på høyere utdanning, har hatt elendig undervisningstilbud og nesten ikke vært på skole. Da er det utrolig usmakelig av lærere å ikke la dette ungdomskullet få ha i hvert fall ETT jævla normalår. Kullet som går ut av videregående i dag, har ikke hatt en eneste eksamen, et eneste sosialt arrangement eller et eneste normalt undervisningsår. Nå straffes de ekstra. Anonymkode: f7844...e48
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #14 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Likegyldige leger som sitter og googler uten å engang gidde å se på pasienten, sykepleiere som avfeier foreldre og kvinner som "hysteriske", selv om det er alvor, offentlig ansatte i NAV, Skatt osv som bare bryr seg om papirer og paragrafer, og ikke om det enkelte mennesket. Samfunnet har blitt kaldt, og det eneste folk er opptatt av, er penger. Vel, man kan ikke spise penger. Penger kan heller ikke operere kreften din, og heller ikke ta imot barnet ditt. Det er det mennesker som må, mennesker som bryr seg og brenner for det de gjør. Anonymkode: f7844...e48 Det du tar opp her er egentlig en avsporing og et tema som fortjener en egen tråd. Noe av problemet her er at det sitter økonomer og politikere helt uten erfaring og kunnskap om felt de skal ta avgjørende beslutninger om. I helsevesenet har dette før til en ineffektivisering - selv om økonomene og politikerne mente det motsatte skulle skje. I dag bruker en lege på sykehus bare 40 % av arbeidstiden på pasienter, resten av tiden er de overbetalte kontoransatte og administratorer. Reformen i 2003 fungerer ikke. Nav-reformen - egentlig mye av det samme der. Bare noe fungerer bedre, men det er stort sett enkle områder som også fungerte bra tidligere. De områdene som er mer krevende hvis man skal få gode resultater, de får ikke nok oppfølging, ikke nok nærhet. Og saksbehandlerne, de jobber mer med papirarbeid (på xx antall ulike datasystemer som ikke snakker med hverandre). Åpningstidene på Nav-kontorene har gått ned fra 8 eller 9 på morgenen til 15 til seks timer i uken. Og samarbeid mellom helsevesen og Nav, det er nærmest ikke-eksisterende i alle andre henseender enn på papiret. Erna Solberg og hennes regjerings Nærpolitireformen måtte omdøpes til Politirefomen, da det viste seg at "nærpolitireformen" i praksis ble en Fjernpolitireform. Og hvor mange reformer har lærerne vært gjennom siste 20-25 år? Vi ser mye av det samme der, lærerne bruker mindre tid på undervisning, mer på administrering. Alle skal inkluderes i skolen, noe som har gjort at det beste er blitt det godes fiende. Barn med ulike spesielle behov overlates til lærer som kanskje har 1-2-3 slike i klassen og skal gi spesialtilbud til disse og samtidig gi resten av klassen god nok undervisning. Mange barn sliter såpass mye at de ødelegger undervisningsmiljøet, uten at barnet/lærerne får noe ekstra ressurser for å håndtere dette. Igjen blir samarbeidet med andre etater mer på papiret enn en realitet for mange. Lærere blir utbrent, rømmer yrket fordi de er mer sosialarbeidere enn de får være lærer. Spesialskoler er blitt nedlagt over hele landet. Her jeg bor kjempes med nebb og klør for å holde på to spesialskoler. Begge har kjemperesultater, også den som tar til seg de umulige elevene, de utagerende, de voldelige, de ingen vil forholde seg til. De går tett på, de har mer praktisk undervisning, men følger likevel pensum - og disse "umulige taperne" ender med å bli fungerende ungdommer som fikser skolen og som etterhvert greier å lære seg å fungere i samfunnet og til og med tar fagutdanning, høyere utdanning eller får seg jobb. Til tross for dette forsøker politikerne med få års mellomrom å nedlegge skolen, men argumentet man har ikke råd til å videreføre den. Blir den nedlagt må disse barna og ungdommene inn i normal skole, de vil uten tvil ødelegge undervisning for sine klasser, ressurser nok til å følge dem opp får de ikke, og de presses inn i et system som ikke er egnet for å hjelpe akkurat disse - som med riktig oppfølging faktisk kan bli velfungerende og lovlydige borgere, istedenfor det motsatte. Før denne skolen for mange år siden ble opprettet her endte slike ungdommer i kriminelle miljøer, rusmiljøer og/eller ble uføretrygdede. Det har vi råd til... Det er på tide at de som jobber "på gulvet" blir tatt med i planlegging, det gjelder skolen og lærerne, det gjelder helsevesenet/helsepersonell, politietaten/politi, det gjelder Nav/saksbehandlere/helsevesen/brukere osv. osv.. Er det noe vi IKKE har råd til så er det at det blir enda færre lærere, sykepleiere, leger osv. Akkurat nå er lønn og arbeidsbetingelser noe som er viktig for å beholde de lærerne vi har. Så må det en større jobb til i flere etater for å bedre systemene. For det er fullt mulig å gjøre systemene mer effektive - men da må man tenke langt mer på tvers av etater og områder i samfunnet og slutte å sette opp tette skott mellom ulike budsjett og etater og budjettene til disse. Anonymkode: ad8f5...cbc
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #15 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det du tar opp her er egentlig en avsporing og et tema som fortjener en egen tråd. Noe av problemet her er at det sitter økonomer og politikere helt uten erfaring og kunnskap om felt de skal ta avgjørende beslutninger om. I helsevesenet har dette før til en ineffektivisering - selv om økonomene og politikerne mente det motsatte skulle skje. I dag bruker en lege på sykehus bare 40 % av arbeidstiden på pasienter, resten av tiden er de overbetalte kontoransatte og administratorer. Reformen i 2003 fungerer ikke. Nav-reformen - egentlig mye av det samme der. Bare noe fungerer bedre, men det er stort sett enkle områder som også fungerte bra tidligere. De områdene som er mer krevende hvis man skal få gode resultater, de får ikke nok oppfølging, ikke nok nærhet. Og saksbehandlerne, de jobber mer med papirarbeid (på xx antall ulike datasystemer som ikke snakker med hverandre). Åpningstidene på Nav-kontorene har gått ned fra 8 eller 9 på morgenen til 15 til seks timer i uken. Og samarbeid mellom helsevesen og Nav, det er nærmest ikke-eksisterende i alle andre henseender enn på papiret. Erna Solberg og hennes regjerings Nærpolitireformen måtte omdøpes til Politirefomen, da det viste seg at "nærpolitireformen" i praksis ble en Fjernpolitireform. Og hvor mange reformer har lærerne vært gjennom siste 20-25 år? Vi ser mye av det samme der, lærerne bruker mindre tid på undervisning, mer på administrering. Alle skal inkluderes i skolen, noe som har gjort at det beste er blitt det godes fiende. Barn med ulike spesielle behov overlates til lærer som kanskje har 1-2-3 slike i klassen og skal gi spesialtilbud til disse og samtidig gi resten av klassen god nok undervisning. Mange barn sliter såpass mye at de ødelegger undervisningsmiljøet, uten at barnet/lærerne får noe ekstra ressurser for å håndtere dette. Igjen blir samarbeidet med andre etater mer på papiret enn en realitet for mange. Lærere blir utbrent, rømmer yrket fordi de er mer sosialarbeidere enn de får være lærer. Spesialskoler er blitt nedlagt over hele landet. Her jeg bor kjempes med nebb og klør for å holde på to spesialskoler. Begge har kjemperesultater, også den som tar til seg de umulige elevene, de utagerende, de voldelige, de ingen vil forholde seg til. De går tett på, de har mer praktisk undervisning, men følger likevel pensum - og disse "umulige taperne" ender med å bli fungerende ungdommer som fikser skolen og som etterhvert greier å lære seg å fungere i samfunnet og til og med tar fagutdanning, høyere utdanning eller får seg jobb. Til tross for dette forsøker politikerne med få års mellomrom å nedlegge skolen, men argumentet man har ikke råd til å videreføre den. Blir den nedlagt må disse barna og ungdommene inn i normal skole, de vil uten tvil ødelegge undervisning for sine klasser, ressurser nok til å følge dem opp får de ikke, og de presses inn i et system som ikke er egnet for å hjelpe akkurat disse - som med riktig oppfølging faktisk kan bli velfungerende og lovlydige borgere, istedenfor det motsatte. Før denne skolen for mange år siden ble opprettet her endte slike ungdommer i kriminelle miljøer, rusmiljøer og/eller ble uføretrygdede. Det har vi råd til... Det er på tide at de som jobber "på gulvet" blir tatt med i planlegging, det gjelder skolen og lærerne, det gjelder helsevesenet/helsepersonell, politietaten/politi, det gjelder Nav/saksbehandlere/helsevesen/brukere osv. osv.. Er det noe vi IKKE har råd til så er det at det blir enda færre lærere, sykepleiere, leger osv. Akkurat nå er lønn og arbeidsbetingelser noe som er viktig for å beholde de lærerne vi har. Så må det en større jobb til i flere etater for å bedre systemene. For det er fullt mulig å gjøre systemene mer effektive - men da må man tenke langt mer på tvers av etater og områder i samfunnet og slutte å sette opp tette skott mellom ulike budsjett og etater og budjettene til disse. Anonymkode: ad8f5...cbc Uansett reformer, så går det fortsatt an å være et menneske med følelser og respekt for andre. Det holder ikke når en lege er totalt uinteressert i pasientene sine og sender de fleste hjem med Paracet og en regning. Manglende respekt fra NAV, der folk får stygge brev med beskyldninger, x antall ganger etterspørsler etter de samme dokumentene og lignende dritt har heller ingenting med økonomer eller politikere å gjøre. Anonymkode: f7844...e48
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #16 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Men det ER Utdanningsforbundet sitt ansvar hvordan de har tatt ut medlemmer i streik og det ER uansvarlig. Så nei, jeg ER ikke enig med deg. Anonymkode: f1e81...400 Jeg mener absolutt du legger ansvaret på feil part. Det får vi være enige om å være uenige om. Men: Hvorfor legger du ansvaret kun hos Utdanningsforbundet? Det er tre organisasjoner i streik. Anonymkode: f42eb...1eb
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #17 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg mener absolutt du legger ansvaret på feil part. Det får vi være enige om å være uenige om. Men: Hvorfor legger du ansvaret kun hos Utdanningsforbundet? Det er tre organisasjoner i streik. Anonymkode: f42eb...1eb Det er alltid to parter i en konflikt. Derfor blir det en konflikt. Anonymkode: f7844...e48
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #18 Skrevet 11. september 2022 Jeg håper skolene går til lockout akkurat til Høst eller juleferien. De burde gjort det i sommerferien. Da hadde vi fått tømt steikekassa litt og kanskje blitt ferdig med tullestreiken. Anonymkode: 0b8ac...792
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #19 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg håper skolene går til lockout akkurat til Høst eller juleferien. De burde gjort det i sommerferien. Da hadde vi fått tømt steikekassa litt og kanskje blitt ferdig med tullestreiken. Anonymkode: 0b8ac...792 Om ikke streiken går til tvungen lønnsnemd før den tid er det en skandale. Og om det skulle skje så bør det bli lock out. Anonymkode: f1e81...400
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #20 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Uansett reformer, så går det fortsatt an å være et menneske med følelser og respekt for andre. Det holder ikke når en lege er totalt uinteressert i pasientene sine og sender de fleste hjem med Paracet og en regning. Manglende respekt fra NAV, der folk får stygge brev med beskyldninger, x antall ganger etterspørsler etter de samme dokumentene og lignende dritt har heller ingenting med økonomer eller politikere å gjøre. Anonymkode: f7844...e48 Du tar feil. Nav har f.eks. fått sentrale scanningsentraler hvor det forsvinner ekstremt store mengder sensitive papirer - men det snakkes lite om. Saksbehandlere må bruke standardiserte formuleringer som er klipp og lim, uansett hvor godt eller dårlig det passer til aktuell sak. Og jo, dette har med økonomer og politikere å gjøre - for det er de som har bestemt at det er dette som er Navs arbeidsbetingelser og rammer nå. Mennesker som presses for langt i et ufunksjonelt system slites ut av arbeidsgiver. Slik er det - for å holde dette til trådens tema - også i stor grad med lærerne. Både lærerne og de andre arbeidsgruppene som er nevnt er i utgangspunktet personer som brenner for sine fagområder og det å hjelpe de de skal hjelpe. Så finnes de som er uempatiske idioter alle steder, men de er i fåtall - resten av de som blir mer uempatisk, de blir det ofte av systemet. Flere av reformene som er gjennomført har skapt enormt mye mer press på lærerne, noe som gjør at de ofte ikke får gjort jobben sin slik den bør og skal gjøres - uten at de møter forståelse for det hos arbeidsgiver, bare blir presentert for enda flere krav. Når de da ser at de får langt mindre lønnsøkning enn andre, da får de ikke akkurat større tålmodighet eller lyst til å yte det ekstra de må i jobben, eller fortsette i jobben. Nå må vi sikre at vi ikke får større lærerflukt! Får vi det vil det bli mange ganger dyrere for arbeidsgiverne enn det å øke lønnen - bare det at utgiftene kommer på andre budsjett og skjules der... helsebudsjett, politibudsjett, navbudsjettet, ødelagte liv, familier, skadeverk, uføretryg... Arbeidsgiverne til lærerne må komme på banen nå, for hvis ikke vil det bli langt dyrere konsekvenser av denne streiken på sikt, siden dette er ungdommer som allerede er i en spesiell situasjon pga. pandemien. Anonymkode: ad8f5...cbc
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #21 Skrevet 12. september 2022 Skjønner kravet til lærerne og "behovet" for streik,- men det er jo ingen av sidene som vil ta grep og PRØVE snakke sammen engang. Nå har det gått så langt at jeg driter i utfallet av denne,- og tenker at det viktigste her nå er hvordan KS og Utdanningforbundet har tenkt å gå sammen i etterkant for å kunne ta igjen de tapte undervisningstimene som ungene har RETT på. Man kan skylde på hverandre så man blir blå, men det er en lovpålagt rettighet disse to partene nå frarøver flere og flere for hver dag som går og det er en lovpålagt rettighet begge partene i streiken stjeler og som jeg mener det er rett og rimelig de må betale tilbake.. Anonymkode: 88a50...2a7
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #22 Skrevet 12. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skjønner kravet til lærerne og "behovet" for streik,- men det er jo ingen av sidene som vil ta grep og PRØVE snakke sammen engang. Nå har det gått så langt at jeg driter i utfallet av denne,- og tenker at det viktigste her nå er hvordan KS og Utdanningforbundet har tenkt å gå sammen i etterkant for å kunne ta igjen de tapte undervisningstimene som ungene har RETT på. Man kan skylde på hverandre så man blir blå, men det er en lovpålagt rettighet disse to partene nå frarøver flere og flere for hver dag som går og det er en lovpålagt rettighet begge partene i streiken stjeler og som jeg mener det er rett og rimelig de må betale tilbake.. Anonymkode: 88a50...2a7 Da forsvinner jo faktisk litt av poenget med streik. Anonymkode: 26130...e97
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #23 Skrevet 12. september 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Alle lærerne sier skyld på KS, men det er Utdanningsforbundet som har valgt ut hvem som skal ut i streik. Alle lærere på enkelte skoler, mens andre ikke er berørt i det hele tatt. Det er UTDANNINGSFORBUNDET som har valgt og det er de som er ansvarlig for streikeuttaket. Jeg jobber i helse og vi har i prinsippet ingen streikerett, men de få gangene vi har streiket har vi ikke tatt it alle på et sykehus. I tillegg gnåler Utdanningsforbundet om at de skal skjerme de minste. Alle rapporter sier at barneskolebarna klarte seg godt gjennom pandemien. De som har hatt det dårligst er ungdommen, men ikke et eneste ord om å skåne denne gruppen. Det de driver med er å skåne foreldre som får trøbbel om de må være hjemme. Min sympati med lærerne er nå borte. Håper myndighetene nå griper inn og avbryter denne streiken som er uansvarlig. Anonymkode: f1e81...400 Jeg oppfatter foreldrene på Gimle som navlebeskuende og sutrete. Det gjelder de etnisk norske foreldrene med relativt greit utdanning. De oppfører seg som om Utdanningsforbundet har plukket ut deres barn på bakgrunn av et personlig ønske om å ville dem vont. «Det er urettferdig at mitt barn ikke får undervisning- men alle andre får» Noen måtte ut før ferien- og uttaket var lite, for å ramme færrest mulig å få KS til forhandlingsbordet. KS tok ikke ballen, og har derimot drevet en kampanje for å sverte lærerene og skyve ansvaret fra seg. Gangsø har tillegg vært så ufyselig og usaklig i sin retorikk, at enhver lærer har han i halsen, og til og med KS sine golk reagerer i det skjulte. Unger er resistente, og det er i all hovedsak vi som foreldre som har ansvar for deres psykiske helse. Og de er ikke isolert nå som under pandemien. Om ungdomen din ikke klarer å sosialisere seg selv, får du ta initiativ til noe for klassen, det står du fritt til som forelder. Jeg har selv et barn på Amalie skram som har gått glipp av flere uker med undervisning. Mitt barn har i tillegg flere utfordringer som gjør at hver time med undervisning har betydning. Jeg er selvsagt bekymret for den faglige progresjonen, men kunne aldri blitt så opphengt i eget barn at jeg derfor ikke støttet de streikende. Jeg har to yngre barn på barneskolen- og 1 av 5 lærere er ufaglærte. Jeg vil gjerne at både mine unger og andre skal ha kvalifiserte lærere i fremtiden, og at flinke ungdommer skal velge læreryrket. Det er flere år nå at søkertallet til lærerutdanningen går ned. Anonymkode: 8c286...cd5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #24 Skrevet 12. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da forsvinner jo faktisk litt av poenget med streik. Anonymkode: 26130...e97 Gjør det det? Når sykepleiere eller leger streiker,- så må de ta igjen operasjoner og behandlinger som blir satt på vent. Heismontører må ta etter all jobb som har hopet seg opp, likeledes rengjørere.... hvorfor skal ikke barna våre ha samme rettigheter som de berørte av disse streikene? At en reise som er avlyst ikke "taes igjen" er jo ikke en rettighet man har som man mister,- undervisning er det...... Operasjoner og legehjelp er det...... Anonymkode: 88a50...2a7
Elina Skrevet 12. september 2022 #25 Skrevet 12. september 2022 Er ganske oppgitt over den lave mediedekningen. Når SAS var berørt av streik og folk ikke kom seg til og fra syden så var det jo full krise og media var på ballen hele veien. Så utrolig merkelig at media ikke er mer på nå som ungene rammes av lærerstreik. Hvorfor er det egentlig sånn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå