Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #1 Skrevet 11. september 2022 Vi er to familier som skal ordne ved sammen for vinteren (tørgran så trenger ikke mer tørking). Familie A eier skogen og alt utstyret, traktor, motorsag og vedkløyver, familie B bidrar med arbeidskraft. Familie A trenger ca 60% av veden og familie B trenger ca 40%. Hvordan blir det retferdig å fordele arbeidet? Anonymkode: 1dbf7...62c
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #2 Skrevet 11. september 2022 Hvilket arbeid? Det er jo maskiner som kan gjøre det meste. Familie A står for det. Familie B fraktet det de skal ha og hjelper til med resten om det trengs Anonymkode: 6b0ac...fc9
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 11. september 2022 #3 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvilket arbeid? Det er jo maskiner som kan gjøre det meste. Familie A står for det. Familie B fraktet det de skal ha og hjelper til med resten om det trengs Anonymkode: 6b0ac...fc9 Du, det er mye jobb med ved selv om man har noe motorisert/hydraulisk utstyr altså! Mye jobb! Siden familie A har mye av utstyret, kan jo familie b ta noen av kostnadene med bensin/olje til sagene, vedsekker osv. jeg vil anta at de selv har tilgang på diesel til traktoren. Hvordan er familiesammensetningen? Jeg ville foreslått å jobbe sammen alle sammen om det er nok utstyr til det. Familie b kan også stå for mat. Siden de med utstyrer også trenger mest ved, så går det jo litt opp med det også.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #4 Skrevet 11. september 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (10 minutter siden): Du, det er mye jobb med ved selv om man har noe motorisert/hydraulisk utstyr altså! Mye jobb! Siden familie A har mye av utstyret, kan jo familie b ta noen av kostnadene med bensin/olje til sagene, vedsekker osv. jeg vil anta at de selv har tilgang på diesel til traktoren. Hvordan er familiesammensetningen? Jeg ville foreslått å jobbe sammen alle sammen om det er nok utstyr til det. Familie b kan også stå for mat. Siden de med utstyrer også trenger mest ved, så går det jo litt opp med det også. Nå tok jeg masse skog for et par år siden, og det er ikke så vanvittig mye jobb. Kommer selvsagt an på hvor mye man skal ha da. Når man har maskiner, så går det jo fortere, og så kommer det an på hva slags maskiner man har. Vi var to personer som klarte 4 hengerlass på to ettermiddager. Da hadde vi greit med utstyr Anonymkode: 6b0ac...fc9
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #5 Skrevet 11. september 2022 Familie B holder deivstoff, ev vedlikeholdskostnader og sekker, arbeidet deles på. Anonymkode: ddaf5...21f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 11. september 2022 #6 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nå tok jeg masse skog for et par år siden, og det er ikke så vanvittig mye jobb. Kommer selvsagt an på hvor mye man skal ha da. Når man har maskiner, så går det jo fortere, og så kommer det an på hva slags maskiner man har. Vi var to personer som klarte 4 hengerlass på to ettermiddager. Da hadde vi greit med utstyr Anonymkode: 6b0ac...fc9 Vi var fire stk i sommer som brukte en liten dag på en henger… Da hadde vi også 2 kløyver for at det ikke skulle bli noen flaskehals der 😅
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #7 Skrevet 11. september 2022 Hvis jeg var familie B ville jeg tilbudt å gjøre hele jobben som takk for ved og disponere verktøy. Anonymkode: a6d7e...4e5
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #8 Skrevet 11. september 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden): Vi var fire stk i sommer som brukte en liten dag på en henger… Da hadde vi også 2 kløyver for at det ikke skulle bli noen flaskehals der 😅 Utstyret er viktig. Og samarbeidet så klart. Anonymkode: 6b0ac...fc9
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #9 Skrevet 11. september 2022 Arbeid og kostnad deles likt. Det er familie. De bidrar med utstyr og får mer av veden. Anonymkode: e637c...34c
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #10 Skrevet 11. september 2022 Ettersom det er familie A som eier både skog og verktøy så er jo familie B innsats sin egen arbeidskraft. Er dette familie eller gode venner der foreldre og eventuelle store barn har lik mulighet til å hjelpe til tenker jeg at familiene jobber sammen til all veden er fikset. Da får man som regel en tjeneste igjen senere. Er dette mer perifere bekjente er det mer naturlig at familie B tar seg av mer av arbeidet. Om familie A er mer komfortabel med å styre maskinene selv kan f.eks. de stille med en person, mens familie B stiller med flere og så jobber de sammen til de er ferdig. Anonymkode: 9bd3e...a6a
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #11 Skrevet 11. september 2022 Er dere familie eller venner så regner man virkelig ikke på sånt. Anonymkode: 4126a...a24
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #12 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Ettersom det er familie A som eier både skog og verktøy så er jo familie B innsats sin egen arbeidskraft. Er dette familie eller gode venner der foreldre og eventuelle store barn har lik mulighet til å hjelpe til tenker jeg at familiene jobber sammen til all veden er fikset. Da får man som regel en tjeneste igjen senere. Er dette mer perifere bekjente er det mer naturlig at familie B tar seg av mer av arbeidet. Om familie A er mer komfortabel med å styre maskinene selv kan f.eks. de stille med en person, mens familie B stiller med flere og så jobber de sammen til de er ferdig. Anonymkode: 9bd3e...a6a Det er ikke famile. Begge familiene har hus som fyres nesten bare med ved så det trengs mye. Tipper det kreves minst 60 arbeidstimer, kanskje så mye som 80, inklusive stabling inn i vedskjulene. Anonymkode: 1dbf7...62c
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #13 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nå tok jeg masse skog for et par år siden, og det er ikke så vanvittig mye jobb. Kommer selvsagt an på hvor mye man skal ha da. Når man har maskiner, så går det jo fortere, og så kommer det an på hva slags maskiner man har. Vi var to personer som klarte 4 hengerlass på to ettermiddager. Da hadde vi greit med utstyr Anonymkode: 6b0ac...fc9 Så to dager med innsats for to personer er "ikke noe arbeid"? Vi har åpenbart ulik definisjon på hva som regnes som lite arbeid man kan se bort i fra. Jeg tenker at å smøre noen ekstra brødskiver til en annen familie også når man skal gå tur sammen kan defineres som ikke noe spesielt ekstra arbeid, men to personer som må bruke to dager er definitivt en god del arbeid! Anonymkode: c9652...e9e
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #14 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Så to dager med innsats for to personer er "ikke noe arbeid"? Vi har åpenbart ulik definisjon på hva som regnes som lite arbeid man kan se bort i fra. Jeg tenker at å smøre noen ekstra brødskiver til en annen familie også når man skal gå tur sammen kan defineres som ikke noe spesielt ekstra arbeid, men to personer som må bruke to dager er definitivt en god del arbeid! Anonymkode: c9652...e9e To ettermiddager. Og «ikke noe arbeid» er ikke skrevet noe sted Anonymkode: 6b0ac...fc9
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #15 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): To ettermiddager. Og «ikke noe arbeid» er ikke skrevet noe sted Anonymkode: 6b0ac...fc9 Vi bruker mye mer enn to ettermiddager på jobben. Vi trenger omtrent 25-30m3 ved, ferdig kløyvd og stablet. Anonymkode: 1dbf7...62c
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #16 Skrevet 12. september 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): To ettermiddager. Og «ikke noe arbeid» er ikke skrevet noe sted Anonymkode: 6b0ac...fc9 Det stod "Hvilket arbeid?", som da tydelig impliserer at det ikke er noe arbeid. Anonymkode: c9652...e9e
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #17 Skrevet 12. september 2022 Familie B får gratis ved og gratis bruk av alt utstyr. Det minste de kan gjøre til gjengjeld er å jobbe like mange timer som familie A som eier alt. Jeg skjønner ikke at det kan være et spørsmål engang. Anonymkode: 766e0...3c5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #18 Skrevet 12. september 2022 Hva må familie B betale for veden da? Siden familie A eier skogen og utstyret bør familie B ta 50% av jobben om de betaler for veden. Får de veden gratis bør de ta hele jobben. Anonymkode: e7a37...564
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #19 Skrevet 12. september 2022 Hvis det er sånn at famile B får veden gratis av familie A, så synes jeg at familie B burde stå for 80% av arbeidet. Anonymkode: fb85d...d32
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #20 Skrevet 12. september 2022 Jeg antar dette er venner? I en sånn situasjon ville jeg tenkt at de arbeider sammen, også får eieren 60-70% av veden. Grantre er mindre verdt enn bjørk Anonymkode: 24cc1...83c
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #21 Skrevet 12. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva må familie B betale for veden da? Siden familie A eier skogen og utstyret bør familie B ta 50% av jobben om de betaler for veden. Får de veden gratis bør de ta hele jobben. Anonymkode: e7a37...564 Familie B betaler ikke for veden annet enn med arbeid. Familiene kjenner hverandre og er naboer, men ikke omgangsvenner. Anonymkode: 1dbf7...62c
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #22 Skrevet 12. september 2022 Vi har skog og vedmaskin. Vedproduksjonen er likevel mye arbeid. trær skal hogges og kvistes, evt tørrdrakt skal dras fram. Det skal kuttes k passelig lengder og kløyves og maskinen bør opereres av minst to personer hvis det er snakk om tykkere og tyngre. Nett med ved skal fylles, flyttes og dekkes til. Når det er tørt må nettene transporteres hjem, evt må veden av av nettene igjen og fylles i tilhenger. Det skal deretter stables hjemme. å kun kappe, kløve og ha rett i en henger (forutsatt at man kan plassere hanger rett under transportbåndet er ikke så mye jobb men det forutsetter at stokkene er tørket og kvistet fra før, at maskinen er plassert riktig osv. da kan man fint fylle en henger k løpet av et par timer. Men da har jo noen andre gjort den tyngste jobben fra før av😀 Anonymkode: 90832...5b6
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #23 Skrevet 12. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Familie B betaler ikke for veden annet enn med arbeid. Familiene kjenner hverandre og er naboer, men ikke omgangsvenner. Anonymkode: 1dbf7...62c Da bør helt klart den som får gratis ved gjøre jobben som betaling. Anonymkode: e7a37...564
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #24 Skrevet 12. september 2022 Nå er jeg nysgjerrig på hva du tenker selv om dette hi, tipper dere er familie A? Anonymkode: fb85d...d32
Anonym bruker Skrevet 12. september 2022 #25 Skrevet 12. september 2022 Hadde jeg hatt så fantastiske naboer og det er i et område med høye strømpriser, hadde jeg som familie B tilbudt å gjøre mye over halvparten. Anonymkode: 03b5b...3be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå