Gå til innhold

Hvor kaste overflødig saus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går vel fint i toalettet? 

Anonymkode: 96d36...6b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri trengt å ta stilling til det, da jeg fryser det ned i enten en boks eller i terninger i et isbitbrett. Men, det størkner jo, så hva med å kaste det i en ekstra matavfallspose? Eller la det stå på benk/kjøleskap over natten og så hive det i matavfall?

Jeg er så indoktrinert i at kun urin, avføring og dopapir skal i do, så får litt vansker med å tenke at det er ok å spyle det ned der, men det er kanskje mulig det er ok? 

Anonymkode: 7e299...9ca

Skrevet

Nei, du skal ikke kaste mat i toalettet, og ihvertfall ikke mat med mye fett i. Det skal ikke i avløpsrørene.

Det anbefalte fra renovasjonsselskapet er å ha det i en tom melkekartong, skru igjen og kaste i restavfallet.

Anonymkode: 7fa25...fde

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri trengt å ta stilling til det, da jeg fryser det ned i enten en boks eller i terninger i et isbitbrett. Men, det størkner jo, så hva med å kaste det i en ekstra matavfallspose? Eller la det stå på benk/kjøleskap over natten og så hive det i matavfall?

Jeg er så indoktrinert i at kun urin, avføring og dopapir skal i do, så får litt vansker med å tenke at det er ok å spyle det ned der, men det er kanskje mulig det er ok? 

Kjapt Google-søk viser at man ikke skal hive mat i noen former i do fordi det er rotter i kloakksystem, så jeg trekker tilbake at det kanskje er ok. https://www.kk.no/helse/dotabben-som-kan-gi-rottebesok/67757252

Skrevet

Får ta det i en kartong da og kaste det der da. 

Skrevet

Sauser tykner, så la de bli kalde og legg de i matavfallspose. Sky er flytende så det blir en annen sak. Du kan helle det over på en kartong og kaste det i søppla, men det beste er matavfallet siden det kan tiltrekke seg dyr. Hos oss blir matavfallet hentet hver uke, mot hver tredje med søppel. Har jeg sky pleier jeg å spare den til jeg har litt i en matavfallspose og kan helle det over. Bruker også to poser om det blir endel flytende. Har ingen problemer med sprukkne poser i søppeldunken. 

Anonymkode: 1db9a...431

Skrevet

Vi bruker dobbel pose på matsøpla og har det oppi der.
Aldri opplevd av det har begynt å lekke når vi bruker dobbel pose.

Anonymkode: e923d...10f

Skrevet

Matavfall. Mye fett i saus, som stivner i røyra og er god mat for rottene. 

Anonymkode: 71f69...29d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Går vel fint i toalettet? 

Selvfølgelig ikke. 🙈Men fint du spør, for da lærer du. 

Kast det i en brød pose, tom kartong, i litt aluminiumsfolie etc. 

Anonymkode: 9eee9...270

Skrevet

I vasken så klart!

Anonymkode: 6ccb3...d83

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I vasken så klart!

Nei nei nei.

Det er like ille som i do, du skal ikke ha sånt i avløpsrørene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei nei nei.

Det er like ille som i do, du skal ikke ha sånt i avløpsrørene.

Det kommer ikke rotter opp fra vasken!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det gjorde det hos noen jeg kjenner.

Uansett, det tetter rørene og er forferdelig dyrt å fikse igjen når det er for sent

Anonymkode: e923d...10f

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Nå er ikke rotter største grunnen til å ikke kaste sånt i vasken da, det er fettet. Det setter seg på innsiden av rørene selv om du skyller ned med varmt vann og etterhvert blir det tett. 

Avløpsrørene våre er ikke laget for å ta unna sånt, man skal være forsiktig med rå egg også, for det koagulerer og fester seg i fettet på innsiden av rørene.

Det står om fett på nettsidene til alle kommuner, som her:

https://www.ralingen.kommune.no/matfett.459858.no.html

Det står også masse i nyhetene om det rundt juletider når det er masse ribbefett o.l. i hus og hjem. Men det gjelder ikke bare rent fett, det gjelder egentlig all mat, og da særlig mat med høyt fettinnhold.

Skrevet

http://fettvett.no/

Se på den lille youtube-filmen som ligger på førstesiden her, den begynner med fett og avslutter med matrester, og viser hvordan du skal bli kvitt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...