Gå til innhold

Barn som ikke lytter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna (7 og 9år) har vært på bursdagsfest og faren hentet dem. Da de kom hjem var far fly forbanna fordi det var "et helvete" å få med barna hjem, fordi han måtte si fra flere ganger at de skulle komme. Nå har han bestemt at barna ikke får leke når de kommer inn, de skal "tenke over det de har gjort", de får heller ikke bruke skjerm resten av dagen, og han synes ikke de skal få bli med på noen bursdager fremover. Jeg er helt uenig i alt dette! Jeg synes ikke barn skal straffes fordi de har det så gøy at de ikke adlyder ordre med en gang! Og jeg synes i hvert fall ikke at de skal få 3! straffer! Men selv om jeg er uenig i det han har bestemt, så har jeg ingen løsning for hva som ellers kan gjøres når barna ikke lytter, for jeg synes jo at de må lære seg å følge beskjeder, selv om jeg ikke forventer at de skal kaste alt de har i hendene med en gang og komme løpende bare fordi de får beskjed om at de er hentet. 

Nå synes jeg bare synd på barna, for gleden med festen er helt borte. Jeg vil ikke overkjøre far med å endre på det han har bestemt, for da lærer jeg bare opp barna til at de kan spille oss opp mot hverandre. 

Jeg kommer til å ta en prat med faren senere, men da bør jeg komme med noen forslag til hvordan det kan håndteres anderledes, for det hjelper ikke at jeg bare sier at jeg synes det er feil. Noen forslag?

Anonymkode: 012cb...183

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt innafor at de får tenke seg om og ag de ikke får sitte med skjerm. Antakelig ikke resten av dagen. Men… etter de har «tenkt seg om» hva da? Skal de bare tenke, og så skal han ikke gjøre noe mer med det? Ikke prate med den om hva de har tenkt?

Anonymkode: 5d11d...b35

Skrevet

Er problemer at de ikke lytter eller at de ikke adlyder? Er det et generelt problem eller er det noe som skjedde først nå? De kan ikke lytte hvis de ikke hører. I selskap, med ekstremt mye stimuli, kn det være vanskelig å ha så fokus at man får til å lytte. Det er farens ansvar å sørge for at han har nok oppmerksomhet til at de lytter til hva han har å si. Dersom dette var en engangshendelse er det helt overkill reaksjon. Dersom det er et generelt problem bør det tas bedre tak i, ikke bare pøse på med «hevn».

Sørg i det minste for at dere har barnas oppmerksomhet før dere gir en beskjed. Vær tydelig og konkret, ikke pakk inn beskjeden så de ikke klarer å tyde. La konsekvensen komme naturlig. De kommer ikke når der er mat, neivel, men da er måltidet over. De kommer ikke når dere skal på shopping, neivel, da blir det for sent å dra. De kommer ikke når dere skal hjem fra shopping? Neivel, da må vi dra mye tidligere neste gang når så mye av tiden må brukes til å mase.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Helt innafor at de får tenke seg om og ag de ikke får sitte med skjerm. Antakelig ikke resten av dagen. Men… etter de har «tenkt seg om» hva da? Skal de bare tenke, og så skal han ikke gjøre noe mer med det? Ikke prate med den om hva de har tenkt?

Men hva er det de egentlig skal sitte og tenke på? De har jo fått kjeft i bilen på vei hjem, så for meg er det å "tenke på hva du har gjort" en måte å ydmyke barna og få de til å skamme seg. Ikke greit! Jeg er imot skammekroken, tenketrapp, time-out og andre tiltak der barnet blir forlatt og skal tenke gjennom hva det har gjort galt. Barn blir redde, usikre og utrygge av dette, og det ønsker jeg ikke at barna mine skal føle. 

Far har snakket med de nå.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (28 minutter siden):

Er problemer at de ikke lytter eller at de ikke adlyder? Er det et generelt problem eller er det noe som skjedde først nå? De kan ikke lytte hvis de ikke hører. I selskap, med ekstremt mye stimuli, kn det være vanskelig å ha så fokus at man får til å lytte. Det er farens ansvar å sørge for at han har nok oppmerksomhet til at de lytter til hva han har å si. Dersom dette var en engangshendelse er det helt overkill reaksjon. Dersom det er et generelt problem bør det tas bedre tak i, ikke bare pøse på med «hevn».

Sørg i det minste for at dere har barnas oppmerksomhet før dere gir en beskjed. Vær tydelig og konkret, ikke pakk inn beskjeden så de ikke klarer å tyde. La konsekvensen komme naturlig. De kommer ikke når der er mat, neivel, men da er måltidet over. De kommer ikke når dere skal på shopping, neivel, da blir det for sent å dra. De kommer ikke når dere skal hjem fra shopping? Neivel, da må vi dra mye tidligere neste gang når så mye av tiden må brukes til å mase.

Det er snakk om å adlyde, de hører hva som blir sagt, men kommer ikke. Dette er ikke første gang dette skjer, men merkelig nok er det kun et problem når far henter, jeg ser ikke på det som et problem hver gang. Men det er nok fordi jeg er mer tålmodig og lar de beholde gleden og entusiasmen fra leken de har hatt. Jeg tror jeg møter barna på en helt annen måte, og dermed blir det ikke en maktkamp. De kommer til slutt, uten kjefting.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men hva er det de egentlig skal sitte og tenke på? De har jo fått kjeft i bilen på vei hjem, så for meg er det å "tenke på hva du har gjort" en måte å ydmyke barna og få de til å skamme seg. Ikke greit! Jeg er imot skammekroken, tenketrapp, time-out og andre tiltak der barnet blir forlatt og skal tenke gjennom hva det har gjort galt. Barn blir redde, usikre og utrygge av dette, og det ønsker jeg ikke at barna mine skal føle. 

Far har snakket med de nå.

Å møte seg å reflektere og tenke igjennom ting? Å få kjeft er en dårligere løsning enn å reflektere over det som er gjort.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Å møte seg å reflektere og tenke igjennom ting? Å få kjeft er en dårligere løsning enn å reflektere over det som er gjort.

Jeg synes ikke kjeft er noe greit heller, men tenkte at det burde holdt i massevis. Ikke alt det andre i tillegg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg synes ikke kjeft er noe greit heller, men tenkte at det burde holdt i massevis. Ikke alt det andre i tillegg.

Det er bare bra å lære barn å reflektere. Det vil de tjene på i det lange løp. Kjeftingen burde ikke skjedd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...