Gå til innhold

Hva skjer? Pris blandingshunder?

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid kjøpt blandingshund da jeg  ikke er så fan av hundemiljle, utstillinger og verdensmestere. Med blandingshund slipper jeg utstilling og meninger om rasestandarder av verdensmestere. 
I tilligg er de jo billigere. 
Nå er det 15 år siden jeg kjøpte sist og jeg forstår av noe har skjedd?

Kan noen forteller hvorfor en blandingshund koster 35 000,-

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=269174048

Anonymkode: d7fa4...5ed

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144433747-hva-skjer-pris-blandingshunder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er verdt det folk er villige til å betale. Vet ikke hva det er, men puddel skal blandes med alt og da blir det mer verdifullt på et vis. 

Har to puddelblandinger selv, men de var billige fordi den ene er omplasseringshund og den andre slo jeg til på da jeg fant et billig kull langt utpå landet.

Men du må jo ikke stille opp eller delta i noe hundemiljø fordi om du har renraset hund. Helt valgfritt faktisk. 

Fordi de er populære blandinger, og folk tror jo at de får det beste fra begge raser. Nå er det mange fine blandinger, og jeg vet ikke helt ang pris. Jeg syns jo over 30 000 begynner å bli drøyt! Du får mange billigere da. 

Ikke ville jeg hatt valp fra disse heller. Jesus for noen krav. 

Dette vil snart endres.

Etterspørselen etter valper var så stor under korona at prisene ble skutt i været, vi fikk valpefabrikker og en helt ukritisk avl på alt som var av hunder. Spilte ingen rolle om du hadde hunder med eller uten stamtavle, om de var friske eller bærer av arvelig sykdom, om de hadde et godt gemytt eller var aggressive, de satte valper på alt og hadde lange ventelister med folk som sto med lua i hånden og lykkelig tok imot om de ble "valgt ut" som kjøpere. Makan til usunn avl har vi aldri sett før i Norge.

Nå flater etterspørselen ut og vi får forhåpentligvis en mer edruelig oppdrett og prisnivå igjen. Sto en artikkel om det på nrk i dag faktisk.

https://www.nrk.no/nordland/mange-omplasserer-_koronahundene_-_-oppdretterne-har-flere-hunder-enn-de-far-solgt-1.16086586

Anonymkode: 606d1...148

Pobie skrev (40 minutter siden):

De er verdt det folk er villige til å betale. Vet ikke hva det er, men puddel skal blandes med alt og da blir det mer verdifullt på et vis. 

Har to puddelblandinger selv, men de var billige fordi den ene er omplasseringshund og den andre slo jeg til på da jeg fant et billig kull langt utpå landet.

Men du må jo ikke stille opp eller delta i noe hundemiljø fordi om du har renraset hund. Helt valgfritt faktisk. 

Sant. Men hatt rasehunder også, ofte er det krav om å stille ut minst tre ganger. Opp til voksen. Valp, unghund og voksen. Var det tidligere. Kanskje det er endret. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sant. Men hatt rasehunder også, ofte er det krav om å stille ut minst tre ganger. Opp til voksen. Valp, unghund og voksen. Var det tidligere. Kanskje det er endret. 

Da har du kjøpt hunder som skal brukes i avl.

Jeg har renraset hund, kjøpt som selskapshund, skal aldri stilles ut eller avles på.

Men for meg var det viktig å kjøpe en hund jeg kunne se hele stamtavlen til i dogweb, at foreldrene var sjekket for arvelige sykdommer og alle forutsetninger for å få en frisk hund var tilstede. Man har aldri noen garantier, men om jeg skulle få en syk hund eller noe dukke opp senere i livet dens, så hadde jeg ihvertfall gjort mitt for å sjekke opp det jeg kunne på forhånd.

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Dette vil snart endres.

Etterspørselen etter valper var så stor under korona at prisene ble skutt i været, vi fikk valpefabrikker og en helt ukritisk avl på alt som var av hunder. Spilte ingen rolle om du hadde hunder med eller uten stamtavle, om de var friske eller bærer av arvelig sykdom, om de hadde et godt gemytt eller var aggressive, de satte valper på alt og hadde lange ventelister med folk som sto med lua i hånden og lykkelig tok imot om de ble "valgt ut" som kjøpere. Makan til usunn avl har vi aldri sett før i Norge.

Nå flater etterspørselen ut og vi får forhåpentligvis en mer edruelig oppdrett og prisnivå igjen. Sto en artikkel om det på nrk i dag faktisk.

https://www.nrk.no/nordland/mange-omplasserer-_koronahundene_-_-oppdretterne-har-flere-hunder-enn-de-far-solgt-1.16086586

Ååå. Så bra. Jeg har sett på omplasseringshund men heldig mange av koronahundene har så mye issues. Feil/lite stimuli og problematisk adferd. Siden jeg fortsatt har unge barn tar jeg ikke sjansen på en med adferdsproblemer. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har renraset hund, kjøpt som selskapshund, skal aldri stilles ut eller avles på.

Men for meg var det viktig å kjøpe en hund jeg kunne se hele stamtavlen til i dogweb, at foreldrene var sjekket for arvelige sykdommer og alle forutsetninger for å få en frisk hund var tilstede. Man har aldri noen garantier, men om jeg skulle få en syk hund eller noe dukke opp senere i livet dens, så hadde jeg ihvertfall gjort mitt for å sjekke opp det jeg kunne på forhånd.

Nei. Det var viktig for mange oppdrettere å kunne vise til kull med gode utstillingsresultater. At de hadde topp hunder. Mine har aldri vært avlet på. Fikk forespørsel på en hannhund jeg hadde da. Men det var lang reisevei og jeg gadd ikke utsette han for slikt stress. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har alltid fått mine hunder med stamtavle. Ikke godkjent men en stamtavle der det er mulig å se på mor og far. Ikke for at jeg kan så mye om slikt egentlig. 😊 Hatt tre blandingshunder, vært heldig med alle. God helse og blitt mellom 12 og 15 år. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har alltid fått mine hunder med stamtavle. Ikke godkjent men en stamtavle der det er mulig å se på mor og far. Ikke for at jeg kan så mye om slikt egentlig. 😊 Hatt tre blandingshunder, vært heldig med alle. God helse og blitt mellom 12 og 15 år. 

Ja, som sagt har man ingen garantier. 

Når du kjøper en rasehund kan du se stamtavlen i mange generasjoner bakover og vet litt om helsen til hele slekta. Men jeg har kjøpt en hund med utmerket stamtavle som døde 1,5 år gammel også jeg, av sykdom som oppsto plutselig og ikke hadde noe med arv å gjøre. Så man tar uansett en sjanse når man kjøper et levende vesen.

Faren med blandingshunder er at man kan få det verste fra begge raser i en hund, men du kan være heldig å få det beste fra to raser også, det vet man ikke. Man kan få en hund som er helt "kokko" i hodet fordi instinktene til de to rasene kræsjer og gjør hunden forvirret og kanskje aggressiv, men du kan også få en hund som får en utmerket psyke.

Jeg har sett begge deler og har selv hatt en blandingshund som var et uhell mellom to nabohunder. Han ble 9 år før han døde i en bilulykke. Han var en blanding mellom to raser som er ganske like i instinkter og oppførsel da, så han ble veldig fin.

Den hunden jeg har nå valgte jeg å kjøpe av en anerkjent oppdretter, valp av to hunder med utmerket helse og godt gemytt. Siden jeg mistet min forrige hund så tidlig var det viktig for meg å gjøre det jeg kunne for å unngå sykdom igjen, men som sagt, man har ingen garantier ;)

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns egentlig det er bra de koster litt., da betyr det at de som kjøper dem faktisk har råd til å ta vare på dem.
Dyrlege, vaksiner, ordentlig for, vaksiner og lignende koster faktisk till

Anonymkode: 1938a...45e

Mente "koster faktisk litt"

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg syns egentlig det er bra de koster litt., da betyr det at de som kjøper dem faktisk har råd til å ta vare på dem.
Dyrlege, vaksiner, ordentlig for, vaksiner og lignende koster faktisk till

Helt enig. Dyr skal koste såpass at man tenker seg om før man kjøper. Samtidig så skjønner jeg ikke disse doodle/poo blandingene som er så populære. 

Annonse

Det er forskjell på planlagte blandinger (som annonsen sannsynligvis er) og "naboens hannhund hoppa over gjerdet"-blandinger som var mer vanlig før. Det finnes den typen fortsatt, men du må nok lete litt.

Anonymkode: 6e680...8dc

Dette er en valp som slik sett egentlig er verdt en brøkdel av det som forlanges. Også foreldrene her er jo blandingshunder, dette er rett og slett en street mix man ikke har noen som helst forutsetninger for å kunne vite hvordan blir. Selv ikke blandingshunder skal gis bort, men 35' for en skikkelig bastard er på linje med landeveisrøveri! 

Anonymkode: 9033f...a9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...