Gå til innhold

Ny bestevenn - dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått en ny kollega på jobben, og vi klikker så innmari. Jeg digger han og han digger meg, og vi har fått et helt tullete godt forhold. På jobbturer henger vi sammen 24/7, skravler, ler, går turer, spiser sammen. Problemet er at jeg har samboer og barn. Han har ikke. Han er grei og holder avstand på fritiden, men nå skal han snart flytte til andre siden av landet, og jeg ønsker så innmari å holde kontakten. Jeg har lyst til å reise til han, og at han kommer hit, men det kan jo bli problematisk i og med at jeg er i et forhold. 
Er det bare å gi opp? Kan man ikke forvente å kunne være bestis med en fra motsatt kjønn når man er etablert?

Anonymkode: e346c...43f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hva slags kommunikasjon du har med samboeren din. Vet han om bestevennen er noe mer enn bare en vanlig kollega? Er det ok for han etc?

Jeg har en mannlig bestevenn og det er helt ok for mannen min. De er også venner forøvrig, men ikke bestevenner. Derfor er jeg ofte sammen med min bestevenn, både med og uten min mann. Men hadde ikke dette vært ok for mannen min, så hadde jeg valgt mannen min.

Anonymkode: b4342...cf2

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det kommer jo an på hva slags kommunikasjon du har med samboeren din. Vet han om bestevennen er noe mer enn bare en vanlig kollega? Er det ok for han etc?

Jeg har en mannlig bestevenn og det er helt ok for mannen min. De er også venner forøvrig, men ikke bestevenner. Derfor er jeg ofte sammen med min bestevenn, både med og uten min mann. Men hadde ikke dette vært ok for mannen min, så hadde jeg valgt mannen min.

Anonymkode: b4342...cf2

Nei, jeg har ikke sagt noe til samboeren min. Han er en litt sjalu type og kommer ikke til å like det. Men vi gjør ikke noe galt, vi har det bare fint sammen…

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Nei, jeg har ikke sagt noe til samboeren min. Han er en litt sjalu type og kommer ikke til å like det. Men vi gjør ikke noe galt, vi har det bare fint sammen…

HI

Da blir jo dette veldig rart. Om du ikke har sagt noe til mannen din, og plutselig fra den ene dagen til den andre er bestevenn, skal besøke, overnatte, ha på besøk osv skjønner jeg at han blir mistenksom altså.

Du skulle jo vært ærlig fra dag en om dette.

Sånn som ting er nå, når du har en samboer som er litt sjalu av natur, så regner jeg med du må ta et valg og da velger man selvfølgelig samboeren fremfor en venn som vil bo på andre siden av landet.

Anonymkode: 37293...03b

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

HI

Det du ikke kan fortelle partneren din at du gjør, skal du ikke gjøre. Av respekt for partneren din

Anonymkode: fe3ef...c16

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

HI

Da har du to valg. Velge bestevennen eller velge mannen din. 

Anonymkode: d9324...8e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Da har du to valg. Velge bestevennen eller velge mannen din. 

Anonymkode: d9324...8e4

Mener du det? Skal jeg ikke kunne ha venner?

HI

Skrevet

Iom at samboeren din er sjalu av natur og ikke vet noe om dette per nå må du velge,  ja

Anonymkode: ccd29...207

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

HI

Selvfølgelig skal du kunne ha venner. Men du har valgt å holde denne "bestevennen" skjult for din samboer. Det er det en grunn til, ikke bare at han er "sjalu".

Er du sammen med en sykelig sjalu person, så er det ditt valg om du ønsker å være i det forholdet.

Men slik du har utviklet et så tett forhold "bestevennforhold" til en annen mann bak hans rygg har din samboer all grunn til å føle at du ikke er til å stole på. Da stempler du ham som sjalu, når det han føler er helt berettiget utrygghet fordi du skjuler en så viktig del av livet ditt for ham.

Og nå vil du også ha muligheten til å reise til "bestevennen" din for å overnatte...

Hadde du godtatt det motsatte? At mannen din plutselig fortalte deg at han hadde utviklet et svært nært forhold til en kvinnelig kollega, at de hadde blitt bestevenner, hun skulle nå flytte og han ønsket å reise på overnattingsbesøk til henne? Hadde du følt deg komfortabel med det, følt deg helt trygg på forholdet og ham, at det ikke var noe mer mellom dem?

Om du ikke er fornøyd med forholdet du er i - ta ansvar for å rydde opp i det. Ikke skyld på samboeren din for at du utvikler et forhold til en annen mann som du beskriver slik forelskede beskriver den de er forelsket i...

Anonymkode: d4c2b...29f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Du har med viten å vilje skjult denne vennen fra mannen din.

Da kan du ikke plutselig dra han opp av hatten og introdusere han som en bestevenn du vil på overnattingsbesøk til altså.

Her har du gravd din egen grav og kan ikke skylde på mannen.

Skrevet

Selvfølgelig skal du kunne ha venner. Men du har valgt å holde denne "bestevennen" skjult for din samboer. Det er det en grunn til, ikke bare at han er "sjalu".

Er du sammen med en sykelig sjalu person, så er det ditt valg om du ønsker å være i det forholdet.

Men slik du har utviklet et så tett forhold "bestevennforhold" til en annen mann bak hans rygg har din samboer all grunn til å føle at du ikke er til å stole på. Da stempler du ham som sjalu, når det han føler er helt berettiget utrygghet fordi du skjuler en så viktig del av livet ditt for ham.

Og nå vil du også ha muligheten til å reise til "bestevennen" din for å overnatte...

Hadde du godtatt det motsatte? At mannen din plutselig fortalte deg at han hadde utviklet et svært nært forhold til en kvinnelig kollega, at de hadde blitt bestevenner, hun skulle nå flytte og han ønsket å reise på overnattingsbesøk til henne? Hadde du følt deg komfortabel med det, følt deg helt trygg på forholdet og ham, at det ikke var noe mer mellom dem?

Om du ikke er fornøyd med forholdet du er i - ta ansvar for å rydde opp i det. Ikke skyld på samboeren din for at du utvikler et forhold til en annen mann som du beskriver slik forelskede beskriver den de er forelsket i...

Anonymkode: d4c2b...29f

Det er ingen forelskelse, det har vi avklart. Han ga klart uttrykk for meg at han kun vil ha vennskap, ikke noe mer, slik livet hans er nå. Jeg må da kunne stole på det han sier.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Du har med viten å vilje skjult denne vennen fra mannen din.

Da kan du ikke plutselig dra han opp av hatten og introdusere han som en bestevenn du vil på overnattingsbesøk til altså.

Her har du gravd din egen grav og kan ikke skylde på mannen.

Samboer vet at han eksisterer, men ikke hvor gode venner vi er. Jeg har fortalt om ting vi har gjort og ting vi har snakket sammen på jobben. Men samboer vet ikke hvor nære vi er blitt, det tør jeg ikke dele fordi jeg er redd han kommer til å klikke.

Jeg er ikke sjalu av meg. Jeg tenker at vi er mennesker, jeg eier ikke han, og han eier ikke meg. Vi har ett liv, og i det ene livet mener jeg man bør ha det så fint man kan.

Men jeg tar til meg svarene deres. Jeg bare syns det er trist.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ingen forelskelse, det har vi avklart. Han ga klart uttrykk for meg at han kun vil ha vennskap, ikke noe mer, slik livet hans er nå. Jeg må da kunne stole på det han sier.

HI

Hva er dine følelser da?

Hvordan hadde du reagert om det var omvendt? Om mannen din hadde skjult en kollega han hadde fått kjempegod kjemi med og nå ville besøke og overnatte hos henne?

Anonymkode: 5a571...45a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Samboer vet at han eksisterer, men ikke hvor gode venner vi er. Jeg har fortalt om ting vi har gjort og ting vi har snakket sammen på jobben. Men samboer vet ikke hvor nære vi er blitt, det tør jeg ikke dele fordi jeg er redd han kommer til å klikke.

Jeg er ikke sjalu av meg. Jeg tenker at vi er mennesker, jeg eier ikke han, og han eier ikke meg. Vi har ett liv, og i det ene livet mener jeg man bør ha det så fint man kan.

Men jeg tar til meg svarene deres. Jeg bare syns det er trist.

HI

Hvorfor vil du være sammen med en mann som vil klikke fordi du har en mannlig venn?

Anonymkode: c909c...edf

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor vil du være sammen med en mann som vil klikke fordi du har en mannlig venn?

Samboeren er bra på det meste, han. Han er kjekk, flink med sønnen vår, har en god jobb, hjelper til hjemme. Men akkurat når det kommer til andre menn og meg, blir han fryktelig sjalu. Han blir svart i øynene, taus i timesvis, før han smeller løs med det som plager han. Han har aldri slått meg eller noe, men det er til tider litt slitsomt.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hva er dine følelser da?

Hvordan hadde du reagert om det var omvendt? Om mannen din hadde skjult en kollega han hadde fått kjempegod kjemi med og nå ville besøke og overnatte hos henne?

Jeg trodde til å begynne med at jeg var litt betatt av han, men så fikk vi avklart at det ikke var noe sånt der, og nå går det greit. Det er de dype samtalene, humoren, og det at vi passer på hverandre, som gjør at jeg mener dette er for dumt å la gå til spille.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg trodde til å begynne med at jeg var litt betatt av han, men så fikk vi avklart at det ikke var noe sånt der, og nå går det greit. Det er de dype samtalene, humoren, og det at vi passer på hverandre, som gjør at jeg mener dette er for dumt å la gå til spille.

HI

Men det høres jo ut som du faktisk har følelser for han? Du sier du var betatt av han, men så gav han klar beskjed om at han bare ville ha vennskap. Virker også på slik du beskriver han i forhold til hvordan du beskriver mannen din. Om mannen din beskriver du bare overfladiske og praktiske egenskaper som god jobb, flink med sønnen, hjelper til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vi har fått en ny kollega på jobben, og vi klikker så innmari. Jeg digger han og han digger meg, og vi har fått et helt tullete godt forhold. På jobbturer henger vi sammen 24/7, skravler, ler, går turer, spiser sammen. Problemet er at jeg har samboer og barn. Han har ikke. Han er grei og holder avstand på fritiden, men nå skal han snart flytte til andre siden av landet, og jeg ønsker så innmari å holde kontakten. Jeg har lyst til å reise til han, og at han kommer hit, men det kan jo bli problematisk i og med at jeg er i et forhold. 
Er det bare å gi opp? Kan man ikke forvente å kunne være bestis med en fra motsatt kjønn når man er etablert?

Det kan du bare drite i. 

Anonymkode: 4259f...5b2

Skrevet

HI

Hva tror du skjer når dere sover sammen? Fortsatt ønske om "bare venner" fra hans side, tror du?

Anonymkode: 82bf9...d5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

HI

Men da velger du vennen din og dumper samboeren. Du kan ikke sitte på to stoler uten å falle igjennom. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hva tror du skjer når dere sover sammen? Fortsatt ønske om "bare venner" fra hans side, tror du?

Ja, det tror jeg. For ordens skyld skal vi ikke sove i samme rom.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det tror jeg. For ordens skyld skal vi ikke sove i samme rom.

HI

Hvis ikke du kan fortelle samboeren om han engang, så kan det jo aldri skje.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Men det høres jo ut som du faktisk har følelser for han? Du sier du var betatt av han, men så gav han klar beskjed om at han bare ville ha vennskap. Virker også på slik du beskriver han i forhold til hvordan du beskriver mannen din. Om mannen din beskriver du bare overfladiske og praktiske egenskaper som god jobb, flink med sønnen, hjelper til.

Jo, men det er jo sant. De dype samtalene, latteren og den connection jeg har med kompisen min, har jeg ikke lenger med samboeren. Jeg kan, når jeg tenker meg om, knapt huske å ha hatt det i det hele tatt. Vi er veldig forskjellige intellektuelt, men kompisen min og jeg er veldig like intellektuelt. 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis ikke du kan fortelle samboeren om han engang, så kan det jo aldri skje.

Samboeren vet han eksisterer, men ikke på hvilket nivå vi har «klikket.»

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Men da velger du vennen din og dumper samboeren. Du kan ikke sitte på to stoler uten å falle igjennom. 

Men de har jo to helt forskjellige roller. Egentlig er de ikke engang konkurrenter. Den ene er en venn jeg kan snakke fag og like interesser med, den andre en en livspartner.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...