Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Forrige måned hadde jeg 692 kr i strøm og nå fikk jeg for denne måneden og den var på 1406 kr. Hvordan blir dette i vinter? Budsjettet for strøm er på 1500 kr. Anonymkode: 6cb2e...656
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Det var jo kjempebillig! Ingen her som vet hva slags varmekilder du har... Anonymkode: 9a5f0...65b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det var jo kjempebillig! Ingen her som vet hva slags varmekilder du har... Anonymkode: 9a5f0...65b Trenges ikke varmekilde ennå her i sør. Anonymkode: 82956...8b3
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Ingen varmekilde i bruk her. Har vannbårenvarme i stuen. Og på sikt litt varme på rommet til datteren min når det blir kaldt. Men dersom prisene øker blir det vel dyrere. Anonymkode: 6cb2e...656
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 Vannbåren varme er også en varmekilde. Du kan spare litt på å justere ned en grad eller to. Ellers er det å fylle oppvaskmaskin og vaskemaskin før du bruker det. Vaskemaskiner kan man jo gjerne tidsstyre, så det kan være lurt å time den til strømmen er på sitt billigste. Unngå tørketrommel så langt som mulig. Er du opptatt av myke håndklær kan du tromle de litt før de er helt tørre etter å ha hengt på snor. vurder hvor ofte det er nødvendig å dusje, og dusj så raskt som mulig. Gjerne også når strømmen er billigst. Vær kritisk til klesvasken. Må alt vaskes etter en dags bruk? Kan noe vaskes bare på en hurtigvask?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (42 minutter siden): Vannbåren varme er også en varmekilde. Du kan spare litt på å justere ned en grad eller to. Ellers er det å fylle oppvaskmaskin og vaskemaskin før du bruker det. Vaskemaskiner kan man jo gjerne tidsstyre, så det kan være lurt å time den til strømmen er på sitt billigste. Unngå tørketrommel så langt som mulig. Er du opptatt av myke håndklær kan du tromle de litt før de er helt tørre etter å ha hengt på snor. vurder hvor ofte det er nødvendig å dusje, og dusj så raskt som mulig. Gjerne også når strømmen er billigst. Vær kritisk til klesvasken. Må alt vaskes etter en dags bruk? Kan noe vaskes bare på en hurtigvask? Takk for mange gode tips. Har Norges Energi,men vet ikke om de har en plass vi kan se når det er dyrt og ikke. Anonymkode: 6cb2e...656
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Trenges ikke varmekilde ennå her i sør. Anonymkode: 82956...8b3 Nei, vet jo det. Bor her selv. Hva klager du etter? Alle vet at strømmen er dyr her🤷🏼♀️ Anonymkode: 9a5f0...65b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Takk for mange gode tips. Har Norges Energi,men vet ikke om de har en plass vi kan se når det er dyrt og ikke. Anonymkode: 6cb2e...656 Da kan du f.eks laste ned appen Strømpriser for å følge med spotprisen time for time. Anonymkode: 08261...58f
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #9 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, vet jo det. Bor her selv. Hva klager du etter? Alle vet at strømmen er dyr her🤷🏼♀️ Anonymkode: 9a5f0...65b Ok. Merkelig svar på kommentaren din: Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det var jo kjempebillig! Ingen her som vet hva slags varmekilder du har... Anonymkode: 9a5f0...65b Da vet du jo hva hun har for slags varmekilde: solen. Den varmer fortsatt slik at det ikke trenges noen annen varmekilde. Anonymkode: 82956...8b3
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #10 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Da vet du jo hva hun har for slags varmekilde: solen. Den varmer fortsatt slik at det ikke trenges noen annen varmekilde. Det kommer jo helt an på hvordan man bor det. Ikke alle boliger varmes opp av solen. Anonymkode: b2a10...f47
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #11 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det kommer jo helt an på hvordan man bor det. Ikke alle boliger varmes opp av solen. Anonymkode: b2a10...f47 Ærlig talt, hva tror du det er som gjør at vi har plussgrader ute nå? Vulkaner? Radioaktiv stråling? Anonymkode: 82956...8b3
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #12 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ærlig talt, hva tror du det er som gjør at vi har plussgrader ute nå? Vulkaner? Radioaktiv stråling? Anonymkode: 82956...8b3 Skjønte du virkelig ikke at det mentes at ikke alle boenheter ligger sånn til at de ikke varmes opp innvendig av solen...... Anonymkode: b2a10...f47
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #13 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Skjønte du virkelig ikke at det mentes at ikke alle boenheter ligger sånn til at de ikke varmes opp innvendig av solen...... Anonymkode: b2a10...f47 Aner du hvor kaldt det hadde vært om solen ikke hadde gitt en bolig noe som helst av varmen der?! Anonymkode: 82956...8b3
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #14 Skrevet 9. september 2022 Bare for å minne på det, på månen finnes det områder som alltid er snudd vekk fra solen. Der er det minus 238 grader. Da snakker vi om å "ikke bli varmet opp av solen". Men ellers er det altså plussgrader her i sør nå. Det er takket være solen. Derfor er det rent teknisk solvarme vi prater om. Det vil si, underforstått betyr det at en ikke er avhengig av å bruke varmeovn og lignende ennå. Så mye som må forklares fordi folk skal gjøre seg så vrange. Anonymkode: 82956...8b3
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #15 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Bare for å minne på det, på månen finnes det områder som alltid er snudd vekk fra solen. Der er det minus 238 grader. Da snakker vi om å "ikke bli varmet opp av solen". Men ellers er det altså plussgrader her i sør nå. Det er takket være solen. Derfor er det rent teknisk solvarme vi prater om. Det vil si, underforstått betyr det at en ikke er avhengig av å bruke varmeovn og lignende ennå. Så mye som må forklares fordi folk skal gjøre seg så vrange. Anonymkode: 82956...8b3 Men du også skjønner vel at det man mener er at når det er 14 grader, vind og overskyet ute, som det er her jeg bor i dag så varmes ikke boligen min opp til over 14 grader. Om det derimot hadde vært sol og den hadde stått på på vinduer, tak og vegger, så ville det varmet seg opp mer inne enn gradene det er ute. For meg er det du som framstår som vrang og uten vilje til å forstå. Anonymkode: 15bfe...65e
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #16 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Bare for å minne på det, på månen finnes det områder som alltid er snudd vekk fra solen. Der er det minus 238 grader. Da snakker vi om å "ikke bli varmet opp av solen". Men ellers er det altså plussgrader her i sør nå. Det er takket være solen. Derfor er det rent teknisk solvarme vi prater om. Det vil si, underforstått betyr det at en ikke er avhengig av å bruke varmeovn og lignende ennå. Så mye som må forklares fordi folk skal gjøre seg så vrange. Anonymkode: 82956...8b3 Herlighet, er du vrang med vilje, eller hva er greia di. Anonymkode: b2a10...f47
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #17 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men du også skjønner vel at det man mener er at når det er 14 grader, vind og overskyet ute, som det er her jeg bor i dag så varmes ikke boligen min opp til over 14 grader. Om det derimot hadde vært sol og den hadde stått på på vinduer, tak og vegger, så ville det varmet seg opp mer inne enn gradene det er ute. For meg er det du som framstår som vrang og uten vilje til å forstå. Anonymkode: 15bfe...65e Du vil jeg skal forstå deg men du vil ikke forstå meg?! Sukk... Poenget med å si at "hun trenger ikke tilleggsvarme for boligen hennes varmes opp av solen" er at hun ikke trenger å bruke strøm på å varme boligen ennå! Sånn, nå kan du fortelle alt mulig om alt annet som ikke har noe med tråden å gjøre og grine over hvor forurettet du er som ikke blir forstått når du går inn for å misforstå andre. Anonymkode: 82956...8b3
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #18 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Da kan du f.eks laste ned appen Strømpriser for å følge med spotprisen time for time. Anonymkode: 08261...58f Supert. Takk 😊 Anonymkode: 6cb2e...656
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #19 Skrevet 9. september 2022 😂😂 For en tråd. Hus varmet opp av vulkan... Gull! Tøfler, korte dusj og mindre vaskemaskin. Lys har veldig lite innsparingsmulighet. Har du rom som kan være kalde? Anonymkode: 1ea9c...2fa
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #20 Skrevet 9. september 2022 Korte dusjer i god tid før strømmen blir dyr. "Ikke dusj mellom seks og åtte i dag for da er strømmen dyr", ble det sagt. Flere heiv seg (eller ungene) i dusjen så nærme seks som mulig for å ikke bruke vann når strømmen var dyr. Men det er jo ikke vannet man bruker som er dyrt, men det som varmes opp når vi har brukt det "gamle". Men sånn generelt så er det egentlig veldig enkelt å spare strøm: Korte og færre dusjer. Sette ned innetemperaturen med en grad eller to (eller fem for dem som pleier å ha det altfor varmt), ta heller på tøfler / sko en en liten jakke inne. Det er mye bedre for hodet også! Mye enklere å tenke når det ikke er for varmt. Vurdere om tøyet virkelig MÅ vaskes etter en gangs bruk. Svaret på det er: For de aller fleste trenger det ikke det. Må man ta nytt vannglass eller ny kaffekopp hver gang man skal ha seg et glass vann eller en kopp kaffe? Minst mulig bruk av tørketrommel, i alle fall så lenge det går an å tørke tøy ute eller på en fornuftig plass inne. Ikke kjør vaskemaskin og tørketrommel samtidig. Og i alle fall ikke samtidig som du lader EL-bilen og har stekeovnen og den elektriske varmeovnen på full guffe. En sparer ikke all verdens på å skru av lys, men det skader jo ikke å skru det av i rom man ikke bruker. I stua der i mot orker jeg ikke å tusle rundt i tussmørket. Sjokklufting i stede for å ha vinduer oppe for lenge, i alle fall i "fyringssesongen" . Mest mulig "one-pot"-mat og gjør alt til matlagingen klart før du begynner å koke eller steke. Kan i noen tilfeller sparte strøm på at platene / steikeovnen står på i kortere tid. Og man slipper å varme opp vannet opptil flere ganger.... Anonymkode: 0ec40...20c
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #21 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du vil jeg skal forstå deg men du vil ikke forstå meg?! Sukk... Poenget med å si at "hun trenger ikke tilleggsvarme for boligen hennes varmes opp av solen" er at hun ikke trenger å bruke strøm på å varme boligen ennå! Sånn, nå kan du fortelle alt mulig om alt annet som ikke har noe med tråden å gjøre og grine over hvor forurettet du er som ikke blir forstått når du går inn for å misforstå andre. Anonymkode: 82956...8b3 Jeg forstår deg. Det er ikke sånn at det du legger fram er så avansert at det ikke er til å forstå. Det er bare malplassert i denne diskusjonen. Anonymkode: 15bfe...65e
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #22 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg forstår deg. Det er ikke sånn at det du legger fram er så avansert at det ikke er til å forstå. Det er bare malplassert i denne diskusjonen. Anonymkode: 15bfe...65e Nei, du forstår meg ikke. Det er i hvert fall tydelig. Når du oppfatter det som "malplassert i denne diskusjonen" så har du tydelig misforstått. Jeg sa i fra om at HI ikke har brukt noen oppvarming for det er fortsatt så pass varmt her i sør, til noen som kom med, "ingen her som vet hva slags varmekilder du har". Det var hele poenget. Det er varmt nok til at varmekilde ikke trenges. Solen varmer opp så pass ennå. Dette er ikke rakettkirurgi. Dette er enkelt nok til å forstå. Det betyr at varmeovner og annet ikke trenges ennå. Mer komplisert enn som så er det ikke. Hersketeknikkene dine, derimot, er helt malplassert og en dårlig cope. Anonymkode: 82956...8b3
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #23 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, du forstår meg ikke. Det er i hvert fall tydelig. Når du oppfatter det som "malplassert i denne diskusjonen" så har du tydelig misforstått. Jeg sa i fra om at HI ikke har brukt noen oppvarming for det er fortsatt så pass varmt her i sør, til noen som kom med, "ingen her som vet hva slags varmekilder du har". Det var hele poenget. Det er varmt nok til at varmekilde ikke trenges. Solen varmer opp så pass ennå. Dette er ikke rakettkirurgi. Dette er enkelt nok til å forstå. Det betyr at varmeovner og annet ikke trenges ennå. Mer komplisert enn som så er det ikke. Hersketeknikkene dine, derimot, er helt malplassert og en dårlig cope. Anonymkode: 82956...8b3 Hva er rakettkirurgi? 😅 Anonymkode: 06195...68c
Anonym bruker Skrevet 9. september 2022 #24 Skrevet 9. september 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hva er rakettkirurgi? 😅 Anonymkode: 06195...68c Det er en miks av "hjernekirurgi" og "rakettforskning". Begge feltene oppfattes som særs mentalt krevende. https://en.wiktionary.org/wiki/rocket_surgery Anonymkode: 82956...8b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå