Gå til innhold

Jobbe gratis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud om en undervisningsjobb på tre timer i uka, to forskjellige kurs, altså tre timers jobb fordelt på to dager. Lønn: 350 kr/t. Brutto.

Da jeg var inne på et møte i går, kom det tydelig fram at det var forventet at jeg lagde kurset. Det krever endel planlegging og tilrettelegging siden det er et praktisk kurs. 

Ikke at det har noe med saken å gjøre men jeg har ca. 40 min reisevei hver vei = minst 3 timer i uka altså. Reisevei er ikke noe problem for meg men nå forventer studiestedet at jeg skal lage hele kurset, men kurset legges inn på skolen sin læringsplattform så det blir jo skolen sin eiendom. 

På de to kursene vurderer jeg at det kan ta meg fra 3-6timer hver uke MINST med forberedelser. Fordi det tar tid å lage et godt kurs. 

Mitt spørsmål er: blir jeg lurt?  Jeg har allerede vært inne ved to anledninger for å lage innholdsfortegnelse til kurset, og har allerede gitt 7 timer bare på det. 

Nå vurderer jeg å takke nei til hele jobben for jeg føler at dette er veldig ugreit. Det er en tre timers jobb med lite muligheter for utvikling. Jeg har mye god kunnskap som jeg faktisk ender opp med å gi fra meg, gratis??  Jeg trenger en jobb....men jeg trenger ikke en jobb hvor jeg ender opp med å jobbe ti timer og få betalt for 3.

Hva synes dere? 

Anonymkode: dde9a...3b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da synes jeg du burde avklare dette med jobben før du går videre. Jeg ville ha fått det skriftlig at jobben som blir gjort betales for, og at de eventuelt "kjøper" kurset av deg. De kan da ikke forvente at du skal gjøre dette gratis. Og om de faktisk gjør det, hadde jeg takket pent for meg.

Skrevet

For foredrag og kurs er det helt vanlig at det iberegnes forberedelsestid i tillegg til faktisk gjennomføring. Ville tatt en ny rundt med dem for å høre om det er mulig å bli enige om noe. Du lager kurset- det koster kr. Du gjennomfører for 350 kr/t. Er det noe forberedelse/etterarbeid på kursdagene? Hvem eier kurset du lager? Skal du eller skolen ha rettighetene. Skal de ha rettighetene er det i alle fall soleklart at de bør  betale for det. Enten betale for timene du bruker eller at du setter en pris på kursopplegget og rettighetene til dem.

Anonymkode: 2fb0e...5af

Skrevet

Hi

De har rettighetene til kurset for de legger det inn med sin logo. Det er timebetaling for kurstimene. Jeg trenger ikke lage layout til kursets PDF, det gjør de, men må gi dem all informasjon om kurset jeg skal gi. Detaljert. Men i kladdform. Det tilsvarer mange timers jobb. Skrur jeg det ned til et minimum så blir det nok likevel to timers forberedelsee til hvert kurs, dvs fire timer pr uke uten rettigheter til stoffet. 

Det lukter litt synes jeg.

Anonymkode: dde9a...3b8

Skrevet

Jeg får betalt for forberedelse når jeg holder kurs, for korte kurs er ofte forberedelsen 3 ganger så lang som kurset. 

Anonymkode: 17fc0...d46

Skrevet

Dette er en veldig dårlig avtale for deg uansett, HI.

De får i realiteten gratis undervisningsmateriell som de kan bruke i årene fremover.

For en del år siden ble jeg bedt om å holde kurs ved en privat skole. Uten å gå i detaljer så gikk jeg med på å gjøre det gratis, mye for å få erfaringen selv. Jeg ga dem likevel klar beskjed om at studentene fikk ta notater selv, jeg ga ikke fra meg det kursmateriellet jeg selv hadde laget. Opplegget fikk enormt mye skryt av studentene som endelig hadde forstått ting de ikke hadde forstått tidligere de to årene de hadde gått der. Jeg ble spurt om dette kunne bli et fast samarbeid med skolen, og jeg sa at det kunne det godt bli, men at jeg senere selvfølgelig måtte ha betalt for jobben, da jeg hadde brukt mye tid på forberedelser og jeg fra året etter måtte ta fri en hel dag fra min jobb. Det var greit, detaljene skulle vi ta året etter. Så kom de tilbake til meg - og forventet at jeg skulle gjøre det gratis igjen, og de mente at nå måtte de få undervisningsmateriellet jeg hadde laget året før. Jeg hadde flyttet i mellomtiden, noe de visste, jeg hadde fire timers reisevei én vei, og jeg måtte ha overnatting. Fordi dette var personer som jeg kjente og likte så la jeg meg på det som egentlig var et lavt nivå som kun tok høyde for egen tapte arbeidsinntekt (jeg er selvstendig) - egentlig skulle jeg jo tatt betraktelig mer, så det var en veldig god deal for skolen. De ble veldig sure, mente de kunne strekke seg til et helt latterlig lite beløp (langt mindre enn du får nå, HI). Da fikk jeg nok. Jobbet aldri for dem igjen.

Poenget mitt er - ikke selg deg for billig! Jeg er glad for den erfaringen jeg fikk med å lage det kurset og holde det den gangen, jeg lærte selv mye av det, så det var greit den gangen slik situasjonen var at jeg gjorde det gratis (vel, egentlig ikke greit, men greit likevel). Men, jeg lærte at istedenfor å sette pris på at man selger seg selv billig, så utnytter folk det. Du blir her helt klart utnyttet, HI! I dag hadde jeg ikke gått med på en slik avtale du nå er tilbydt.

Er dette en erfaring som du kan bruke for å få andre jobber e.l., så kanskje du kan gjøre det - men da tenker jeg at du ikke skal gi fra deg undervisningsmateriellet du utarbeider, det er ditt. Hadde vært noe annet om du var ansatt på den skolen i en fast stilling.

Anonymkode: 14cb6...6a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...