Gå til innhold

Jeg syns folk spiser så sinnsykt store posjoner!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har en sønn som spiser 4000 kcal om dagen 😅 Du ville ramla av stolen hvis du så middagene jeg lager her hjemme. 

Men, tross jeg er vant til matglade mannfolk i familien med irriterende høy forbrenning i disse inflasjonsdager, ble jeg rimelig sjokkert selv over mengden i USA. Herrejesus, mannen og jeg endte opp med å dele en rett og klarte knapt å spise halvparten av den til og med 😱

Anonymkode: 72231...137

I USA er dem gærne. Ærlig talt 😅

Gjest NotNaomi
sug lut skrev (20 minutter siden):

Jeg tror helt klart at det er innafor normalen å spise to. Det er imidlertid en ren provokasjon hvis det er dere småspiste som bestiller for alle!😂

Nei. Jeg gjør ikke det nei 😅

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Undrer meg sjelden over hvor mye mat andre spiser. Er maten god så spiser jeg mye og motsatt. Spiser sunt på genrelt grunnlag så koser meg med maten. 

Men de få gangene du gjør det. Hva tenker du da? 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Haha, når du sier det, så har jeg faktisk fått en del beundrende kommentarer fra menn. Spesielt en gang på julebord med jobben der jeg forsynte meg grovt (det var rikelig med mat) ikke bare én, men to ganger. Da snakker vi 2-3 små poteter, 3-4 pinner pinnekjøtt og en god porsjon med kålrotstappe pr. porsjon. Da jeg kom tilbake med porsjon to, gjorde min ene mannlige kollega store øyne og sa med ekte beundring i stemmen "Det er så deilig å se et kvinnfolk som kan ete!" (jada, mann i starten av 60-årene dette).

Anonymkode: 4756d...25c

Det har med å være sexy å gjøre. Jeg tuller ikke. Måten du spiser på og hvordan appellerer til de som blir tiltrukket av deg. 

Sorry jeg har ingen link. Men husker *altfor godt at jeg leste det! 

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hos bruttern beregner de alltid små porsjoner av middagen, men de serverer alltid store mengder potetgull og annet snacks etterpå. Da går det opp i opp kalorimessig.

Anonymkode: 1d335...7a2

Hvor små porsjoner serverer de? 

Kom med eksempler? 

NotNaomi skrev (9 minutter siden):

Hvor små porsjoner serverer de? 

Kom med eksempler? 

Det kommer jo an på hva de serverer, men det er alltid lite. Såpass at jeg må tenke meg nøye om når jeg forsyner meg og min nesten to meter høye samboer kaster lidende blikk på meg. Type en fiskebit, to små poteter og et par skjeer salat. Men så er det jo rikelig med snacks etterpå, så vi sulter ikke.

Gjest NotNaomi

Det kommer jo an på hva de serverer, men det er alltid lite. Såpass at jeg må tenke meg nøye om når jeg forsyner meg og min nesten to meter høye samboer kaster lidende blikk på meg. Type en fiskebit, to små poteter og et par skjeer salat. Men så er det jo rikelig med snacks etterpå, så vi sulter ikke.

Ok. Jeg har jo folk på middag noen ganger. Ble litt bekymret her nå.. men det er jo ganske mye igjen når middagen er over.. hm. 

NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Ok. Jeg har jo folk på middag noen ganger. Ble litt bekymret her nå.. men det er jo ganske mye igjen når middagen er over.. hm. 

Hvis det er veldig lite mat, er det ingen som tør å forsyne seg av resten. 
Hvor mye mat er til overs da vanligvis?

Anonymkode: 9266d...b25

Gjest NotNaomi

Hvis det er veldig lite mat, er det ingen som tør å forsyne seg av resten. 
Hvor mye mat er til overs da vanligvis?

Mye. Sist gang måtte jeg fryse ned, men tja...to, tre kunne fint forsynt seg igjen. Hm. 

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Mye. Sist gang måtte jeg fryse ned, men tja...to, tre kunne fint forsynt seg igjen. Hm. 

«Mye» er jo åpenbart relativt. Mer enn ett tacoskjell er jo ifølge deg mye så vanskelig å vite.

Annonse

NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er du da redd for å servere for lite mat? Det er jo beviselig mer enn nok. 

Anonymkode: 97e18...5c9

Gjest NotNaomi

Hvorfor er du da redd for å servere for lite mat? Det er jo beviselig mer enn nok. 

Anonymkode: 97e18...5c9

Jeg har igrunnen ikke vært redd for det... men ja.. Jeg blir litt usikker ja 🙂 jeg er ikke akkurat en mesterkokk heller, så serverer jeg for lite i tillegg. Det er ikke bra!! 

Jeg er som deg, jeg blir fort mett. Har vært sånn helt fra jeg var liten, har aldri greid så mye på en gang. Og når jeg er mett, så ER jeg mett, da er det full stopp. Min mor forsøkte seg på å få meg til å spise opp maten- men slutta fort med det etter at jeg endte med å kaste opp ved matbordet! 🙈

Det er jo en «ulempe» og litt irriterende da, når man skal ut og spise ekstra god mat, for eksempel. Ofte må jeg la være å spise noe særlig i forkant så jeg kan spise litt mer. 😅

Men jeg veier likevel noen kilo for mye da, mens min mann som spiser megaporsjoner 1-2 ganger om dagen er tynn. 🤣

Gjest NotNaomi
LillaGorilla♥♥ skrev (7 minutter siden):

Jeg er som deg, jeg blir fort mett. Har vært sånn helt fra jeg var liten, har aldri greid så mye på en gang. Og når jeg er mett, så ER jeg mett, da er det full stopp. Min mor forsøkte seg på å få meg til å spise opp maten- men slutta fort med det etter at jeg endte med å kaste opp ved matbordet! 🙈

Det er jo en «ulempe» og litt irriterende da, når man skal ut og spise ekstra god mat, for eksempel. Ofte må jeg la være å spise noe særlig i forkant så jeg kan spise litt mer. 😅

Men jeg veier likevel noen kilo for mye da, mens min mann som spiser megaporsjoner 1-2 ganger om dagen er tynn. 🤣

Jeg kjenner meg såå godt igjen! Der kommer de og serverer verdens beste mat og halvparten ligger igjen... Men! De tar høyde for det tror jeg. 

NotNaomi skrev (55 minutter siden):

Da er det ingen fare. 

Har vært i bryllup der vi råkjørte til nærmeste pølsebu etter maten.  Da er det lite mat.

Men altså… at du er småspist betyr ikke at andre har store porsjoner. Det betyr bare at du er småspist. Du vet jo selv at du er småspist, så da er det veldig merkelig å mene at de som spiser normal mengde har store porsjoner.

Anonymkode: ad737...0e3

sug lut skrev (57 minutter siden):

Da er det ingen fare. 

Har vært i bryllup der vi råkjørte til nærmeste pølsebu etter maten.  Da er det lite mat.

Det burde rammes av straffeloven. Iallfall er det total forakt for folkeskikken å servere for lite mat i BRYLLUP. 

Gjest NotNaomi
prebs skrev (Akkurat nå):

Det burde rammes av straffeloven. Iallfall er det total forakt for folkeskikken å servere for lite mat i BRYLLUP. 

Fikk fem måneder ubetinget for å servere for lite mat i bryllupet i 2019. 

Jeg liker den. 

NotNaomi skrev (4 timer siden):

De legger ut bilder av middag, lørdagskos og pizza. Jeg blir helt satt ut av hvor mye de har på tallerken. For ordens skyld, så er ikke dette kritikk! Bare undring.

La oss si at dere har noe så tradisjonelt som kjøttkaker, poteter, gulrøtter og ertestuing/kålstuing e.l. Da blir jeg mett på to små poteter og to kjøttkaker og et par spiseskjeer med stuing. 

Når det gjelder la oss si taco som jeg forøvrig hater ( 😊 ) så er ét skjell med mat pluss litt salat nok. 

Pizza spiser jeg toppen to stykker av. Fra en stor bestilt pizza. Ofte er én bit nok. 

Dere?? 

Mine barn har da spist mer enn deg siden de var ca 2. Du er ekstremt småspist. 

Anonymkode: 2c634...d45

Jeg har problemer med å regulere porsjonsstørrelsene mine ja. Jeg er glad i mat og har dårlig/ingen metthetsfølelse. Det er en utfordring for meg å holde meg normalvektig. Men jeg er bevisst det og holder meg akkurat innafor. 

Porsjonsstørrelsene har økt over tid generelt i samfunnet, og det samme har bmi til befolkningen. Vi har mer stillesittende liv og spiser mer. Se bare på hurtigmatkjedene som har innført "supersize me" der man får større porsjoner for en svært billig penge. Da blir det jo ofte til at man kjøper mer enn man i utgangspunktet tenkte. 

Jeg tror at bevisstheten rundt dette er ganske dårlig for veldig mange. Da porsjonene har økt i butikk osv.

Gjest NotNaomi
geitemarken skrev (1 minutt siden):

Jeg har problemer med å regulere porsjonsstørrelsene mine ja. Jeg er glad i mat og har dårlig/ingen metthetsfølelse. Det er en utfordring for meg å holde meg normalvektig. Men jeg er bevisst det og holder meg akkurat innafor. 

Porsjonsstørrelsene har økt over tid generelt i samfunnet, og det samme har bmi til befolkningen. Vi har mer stillesittende liv og spiser mer. Se bare på hurtigmatkjedene som har innført "supersize me" der man får større porsjoner for en svært billig penge. Da blir det jo ofte til at man kjøper mer enn man i utgangspunktet tenkte. 

Jeg tror at bevisstheten rundt dette er ganske dårlig for veldig mange. Da porsjonene har økt i butikk osv.

Dette var ikke noen pekefinger mot de som veier mer enn de syns de burde altså. Det må jeg bare understreke. 

Du har nok ellers et poeng eller to her muligens. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...