Gå til innhold

Dere som låner til bil…

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For all del 👐🏻 Jeg synes bare at det er vanskelig å forstå hvorfor så mange velger å betale så mye mer for bilen enn hva den koster🤷🏼‍♀️ Det er klart at de med minst økonomiske ressurser har lite valg, det er dyrt å være fattig, men de fleste andre velger det jo helt bevisst. 
Og det at så mange ikke evner å prioritere økonomisk er jo også en årsak til at renten stiger i dag. Pga lav rente har mange valgt å ta opp unødvenige lån, bare fordi de kan. 

Anonymkode: 4781a...005

Jeg er ikke uenig i at lån er dyrt eller at verditapet på bil er stort, men jeg orker ikke flere bruktbiler. Jeg er på et sted hvor jeg kan velge å låne til bil. Når boligmarkedet krasjer skal jeg kjøpe en leilighet. 

Anonymkode: 07c10...88c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i at lån er dyrt eller at verditapet på bil er stort, men jeg orker ikke flere bruktbiler. Jeg er på et sted hvor jeg kan velge å låne til bil. Når boligmarkedet krasjer skal jeg kjøpe en leilighet. 

Anonymkode: 07c10...88c

Det er jo et valg, og så lenge man vet hva og hvorfor man velger så er det helt innafor👍🏻

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Det er mange elbiler på finn til under 70.000.

Anonymkode: 5f97e...ada

Og batterikapasitet og rekkevidde på disse?? Du har ikke mye greie på bil, skjønner jeg!

Anonymkode: a53a9...196

Skrevet

Nettopp kjøpt ny elbil, mye ble finansiert av boliglånet. Har bolig som har økt mye i pris, så derfor gikk vi for å bytte ut en eldre fossilbil i en splitter ny elbil i 650 000,- klassen. Hengervekt, kjørelengde, plass til mange barn, etc var viktige faktorer for oss. Den gamle bilen var på vei til å koste oss opp mot 100 000 kroner i fremtidige reparasjoner i løpet av det neste året. Det syntes vi den ikke var verdt, og invistere derfor i en helt ny bil  for å slippe å tenke på slike reperasjoner de neste 6 årene (garanti). Som andre har nevnt betaler vi ekstra på boliglånet for å dekke verditapet på ny bil og mer til. I stedet for å la sparepengene til ny bil gå til reperasjoner på eldre biler, ble derfor dette det åpenbare og mest økonomiske valget for vår del, samtidig som at vi får mulighet til å betale mye ekstra ned på boliglånet, da vi nå ikke trenger fullt så stor buffer nå som vi har en ny bil dekket av garantier. 

Anonymkode: 92fca...cec

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nettopp kjøpt ny elbil, mye ble finansiert av boliglånet. Har bolig som har økt mye i pris, så derfor gikk vi for å bytte ut en eldre fossilbil i en splitter ny elbil i 650 000,- klassen. Hengervekt, kjørelengde, plass til mange barn, etc var viktige faktorer for oss. Den gamle bilen var på vei til å koste oss opp mot 100 000 kroner i fremtidige reparasjoner i løpet av det neste året. Det syntes vi den ikke var verdt, og invistere derfor i en helt ny bil  for å slippe å tenke på slike reperasjoner de neste 6 årene (garanti). Som andre har nevnt betaler vi ekstra på boliglånet for å dekke verditapet på ny bil og mer til. I stedet for å la sparepengene til ny bil gå til reperasjoner på eldre biler, ble derfor dette det åpenbare og mest økonomiske valget for vår del, samtidig som at vi får mulighet til å betale mye ekstra ned på boliglånet, da vi nå ikke trenger fullt så stor buffer nå som vi har en ny bil dekket av garantier. 

Tesla MYP? Den har vi bestilt🤩

Skrevet

Vi kjøpte ny bil sist for 12 år siden.
Jeg er helt enig, teoretisk kunne vi fint spart opp til ny bil på disse årene.
Men, ja, det er alltid et men.
Den gang for 12 år siden hadde vi 1 barn.
Obs, så ble jeg gravid med nummer 3 for ikke alt for mange år siden og vi trengte større sted å bo og medfølgende oppusning.
Obs, så ble det oppdaget råte i deler av taket.
Obs. obs, obs.....

Bilen kostet kr 550.000,- og vi hadde bare kr 300.000,- i egenkapital, resten på billån.
Dette er 1 år siden, nå er vi ferdig mad oppusningen og fiksing av tak, ny verdivurdering av bolig, refinansiert og fått billånet innbakt i boliglånet...

Anonymkode: 10c3f...6bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.9.2022 den 13.51):

Men hvorfor lånefinansierer dere ikke til hus og hytte i stedenfor? En ting er at renten er bedre, men disse tingene øker jo i verdi, i motsetning til bilen som taper seg.

Fordi jeg ikke gidder å bake en bil inn i huslånet, og i prinsippet betale på den i 20 år (til huset og hytta er nedbetalt). Kjøper vi f.eks ny bil hvert femte år til 0,5 mill hver gang, har vi totalt plusset to mill på huslånet. 

Da betaler vi heller billånet ned i løpet av få år, og ser på nedbetalingen som en del av bilens «driftskostnader», selger bilen når vi ønsker eller trenger en ny, og bruker pengene for salget + eventuelle oppsparte midler til å helt eller delvis finansiere neste bil. 

Anonymkode: 68957...210

Skrevet

Sikkert fordi jeg har råd til det. Bil er sjeldent en investering uansett. Dessuten gir ny bil og nybilsgaranti i 5 år svært så forutsigbare bilutgifter i motsetning til en av eldre årgang, man aldri vet når man må legge mye penger i for å ha på veien.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Tesla MYP? Den har vi bestilt🤩

Nei, ikke Tesla, men hørt mye bra om den

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...