Gå til innhold

Dere som låner til bil…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gjør dere det egentlig? Dersom dere har råd til å betale renter og avdrag hadde dere jo hatt muligheten til å sette de samme pengene på konto i stedenfor. Og sluppet å betale renter. Altså, det er jo klart at når dere først betaler på et lån, så er det vanskeligere å sette av, men i mange tilfeller kan man gå for en billigere bil noen år, eller ha bilen man har noen år lenger. Så, hvorfor?

Anonymkode: 4781a...005

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor gjør dere det egentlig? Dersom dere har råd til å betale renter og avdrag hadde dere jo hatt muligheten til å sette de samme pengene på konto i stedenfor. Og sluppet å betale renter. Altså, det er jo klart at når dere først betaler på et lån, så er det vanskeligere å sette av, men i mange tilfeller kan man gå for en billigere bil noen år, eller ha bilen man har noen år lenger. Så, hvorfor?

Du forstår ikke at for å kunne kjøpe en OK bil til rundt 300 000 kroner kontant, må man spare i flere år, ikke sant? Bil må man som regel ha her og nå, ikke om fem år. Hva skal man gjøre mens man sparer til bil da? Så, derfor.

Anonymkode: d7d13...c22

Skrevet

Vi gjorde det fordi vi rett og slett ikke hadde bil. Etter vi fikk barn, ble det veldig upraktisk å ikke ha bil tilgjengelig. Vi hadde en del egenkapital og bakte billånet inn i huslånet pga lavere rente. Vi betaler dog 5000 ekstra i måneden på lånet for at vi ikke skal betale evig på bilen. Vi kjøpte en ny elbil til rundt 300.000. Fikk bilen 8% billigere pga medlemsfordel gjennom forening. Elbil er billigere i drift enn fossilbil. Eldre biler er dessuten ofte dyrere å eie mtp verkstedregninger som plutselig kan dukke opp. Som eneste bil med barn, måtte vi ha en viss størrelse og en viss rekkevidde. Bilen er likevel ingen luksusbil, og vi har ikke kjøpt dyreste utstyrspakke osv. 

Anonymkode: 16aa4...f9f

Skrevet

Fordi jeg ikke hadde 150 000 når jeg kjøpte bil sist. Å spare opp til det hadde tatt meg mange år.

Anonymkode: 8ebea...4db

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du forstår ikke at for å kunne kjøpe en OK bil til rundt 300 000 kroner kontant, må man spare i flere år, ikke sant? Bil må man som regel ha her og nå, ikke om fem år. Hva skal man gjøre mens man sparer til bil da? Så, derfor.

Man får en helt ok bil til langt under 300.000. Du må spare litt kortere enn du trenger på å betale ned på lånet. Mens du sparer til bil, kan du gå for en billigere bil du ikke trenger å låne til. Dessuten er det svært sjelden behovet for bil dukker opp over natten altså….

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi gjorde det fordi vi rett og slett ikke hadde bil. Etter vi fikk barn, ble det veldig upraktisk å ikke ha bil tilgjengelig. Vi hadde en del egenkapital og bakte billånet inn i huslånet pga lavere rente. Vi betaler dog 5000 ekstra i måneden på lånet for at vi ikke skal betale evig på bilen. Vi kjøpte en ny elbil til rundt 300.000. Fikk bilen 8% billigere pga medlemsfordel gjennom forening. Elbil er billigere i drift enn fossilbil. Eldre biler er dessuten ofte dyrere å eie mtp verkstedregninger som plutselig kan dukke opp. Som eneste bil med barn, måtte vi ha en viss størrelse og en viss rekkevidde. Bilen er likevel ingen luksusbil, og vi har ikke kjøpt dyreste utstyrspakke osv. 

Elbilene er ikke så billige enda, og å bake det inn i huslånet er jo ikke det dummeste. Men tenker dere å sette av de samme fem tusen ekstra når bilen er nedbetalt? For å kunne spare til ny? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Man får en helt ok bil til langt under 300.000. Du må spare litt kortere enn du trenger på å betale ned på lånet. Mens du sparer til bil, kan du gå for en billigere bil du ikke trenger å låne til. Dessuten er det svært sjelden behovet for bil dukker opp over natten altså….

Elbilene er ikke så billige enda, og å bake det inn i huslånet er jo ikke det dummeste. Men tenker dere å sette av de samme fem tusen ekstra når bilen er nedbetalt? For å kunne spare til ny? 

Så i stedet for å kjøpe en OK bil med lån, skulle jeg ha kjøpt et gammelt vrak som måtte fikses hele tiden, mens jeg sparte til en dyrere bil? Hvorfor betale dobbelt? Behovet for bil dukker ikke opp over natten, men svært mange trenger bil ganske så fort etter videregående skole.

Skrevet

Fordi bilen kostet 650.000,- og det gadd vi ikke spare til 🙂

Anonymkode: 265b5...e91

Skrevet

Alt bunner i ett regnestykke. Mannen min fikk jobb i en annen by, pendling og bomvei. Vi kjøpte da en Tesla, da den har rekkevidde som holder.

Enkelt regnestykke det der, vi kjøpte den med superrente, 0,99 %. Solgte bensinbilen, brukte pengene fra den til egenkapital. Lånet på bilen var 340 000. Avdrag og renter var 3900 (husk at avdrag er nedbetaling, ikke utgift). Rentene utgjorde da noen få hundrelapper pr mnd. Vi sparte bensinutgifter på rundt 3500 kr pr mnd, bompenger rundt 1500 pr mnd. Service halvert, vil si snitt 500 kr pr mnd. Deretter la vi til ladingen som utgjorde ca 400 kr pr mnd (før strømprisen gikk bananas) 

Flaks for oss viste det seg nå med leveringsproblemer på elbiler at bilen knapt har tapt seg i verdi, vi solgte den nettopp med verditap på kun 14000 kr, vi har hatt den i 1 år og 9 mnd. Totalt sett har vi da sparte over 4500 kr pr mnd vs bensinbilen og da har jeg ikke tatt med potensielle tapet på den engang. 

Anonymkode: f7a80...679

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Har ikke tenkt så mye på ny bil enda da den vi har bare er to år gammel. Ingen planer om å bytte den ut med det første. Men vi kommer nok til å gjøre som nå å betale litt ekstra på lånet og i tillegg spare ved siden av som vi gjør nå.

Skrevet

Fordi jeg ikke hadde 120.000 til overs når jeg trengte bil 

Anonymkode: d3603...3c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Fordi jeg ikke hadde 150 000 når jeg kjøpte bil sist. Å spare opp til det hadde tatt meg mange år.

Ja, men likevel kortere tid enn å spare først. 

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Så i stedet for å kjøpe en OK bil med lån, skulle jeg ha kjøpt et gammelt vrak som måtte fikses hele tiden, mens jeg sparte til en dyrere bil? Hvorfor betale dobbelt? Behovet for bil dukker ikke opp over natten, men svært mange trenger bil ganske så fort etter videregående skole.

Du trengte ikke kjøpe et gammelt vrak som måtte repareres hele tiden. Om du tror alle biler til under 300.000 er potensielt kondemnerbare så har du et meget forvridd bilde på biler og verdier😵💫

Svært få, dvs ingen, trenger en bli til 300.000 rett etter videregående.

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Alt bunner i ett regnestykke. Mannen min fikk jobb i en annen by, pendling og bomvei. Vi kjøpte da en Tesla, da den har rekkevidde som holder.

Enkelt regnestykke det der, vi kjøpte den med superrente, 0,99 %. Solgte bensinbilen, brukte pengene fra den til egenkapital. Lånet på bilen var 340 000. Avdrag og renter var 3900 (husk at avdrag er nedbetaling, ikke utgift). Rentene utgjorde da noen få hundrelapper pr mnd. Vi sparte bensinutgifter på rundt 3500 kr pr mnd, bompenger rundt 1500 pr mnd. Service halvert, vil si snitt 500 kr pr mnd. Deretter la vi til ladingen som utgjorde ca 400 kr pr mnd (før strømprisen gikk bananas) 

Flaks for oss viste det seg nå med leveringsproblemer på elbiler at bilen knapt har tapt seg i verdi, vi solgte den nettopp med verditap på kun 14000 kr, vi har hatt den i 1 år og 9 mnd. Totalt sett har vi da sparte over 4500 kr pr mnd vs bensinbilen og da har jeg ikke tatt med potensielle tapet på den engang. 

Anonymkode: f7a80...679

Da er det jo gjennomtenkt👍🏻

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Fordi bilen kostet 650.000,- og det gadd vi ikke spare til 🙂

Anonymkode: 265b5...e91

Ærlig sak det👍🏻

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du trengte ikke kjøpe et gammelt vrak som måtte repareres hele tiden. Om du tror alle biler til under 300.000 er potensielt kondemnerbare så har du et meget forvridd bilde på biler og verdier😵💫

Svært få, dvs ingen, trenger en bli til 300.000 rett etter videregående.

Da er det jo gjennomtenkt👍🏻

Ærlig sak det👍🏻

Du sa at mens jeg sparte til en bil som kostet mindre enn 300 000 (en grei bil), kunne jeg kjøpe en billigere bil kontant. Biler under 50 000 kroner ryker hele tiden, så prisen blir i realiteten minst dobbelt så høy på grunn av alle verkstedutgiftene. De fleste etter videregående har ikke 50 000 + i kontanter som de kan bruke på en bil i to-tre år mens de sparer til en bedre bil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønte ikke hva du mente med det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Du sa at mens jeg sparte til en bil som kostet mindre enn 300 000 (en grei bil), kunne jeg kjøpe en billigere bil kontant. Biler under 50 000 kroner ryker hele tiden, så prisen blir i realiteten minst dobbelt så høy på grunn av alle verkstedutgiftene. De fleste etter videregående har ikke 50 000 + i kontanter som de kan bruke på en bil i to-tre år mens de sparer til en bedre bil. 

Du er ikke så god til å telle heller? Mellom 50.000 og 300.000 skiller 250.000. Du får en veldig brukbar bil til 100.000. En bil til under 50.000 trenger heller ikke være en kostbar affære, men det er da en fordel å kunne litt om bil så du kan bedømme bilens tilstand. 

Om de tar opp lån på 50.000 (ditt forslag) trenger de ikke lange tiden på å betale ned og kan kjøpe en litt dyrere bil neste gang. De får mer igjen for bilen ved salg enn en dyrere bil, fordi billige biler taper seg mindre i verdi enn dyre.

Men nå er ikke poenget mitt at ingen skal låne penger til bil, jeg bare lurer på hvorfor, det bør i det minste være et informert valg.

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg skjønte ikke hva du mente med det?

Du betaler avdrag og renter på lån, så du betaler mer for bilen enn du måtte gjort om du kjøpte bilen kontant. Du bruker derfor lenger tid på å betale ned bilen med renter og avdrag, enn du ville gjort ved å sette samme summen på sparekonto.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du betaler avdrag og renter på lån, så du betaler mer for bilen enn du måtte gjort om du kjøpte bilen kontant. Du bruker derfor lenger tid på å betale ned bilen med renter og avdrag, enn du ville gjort ved å sette samme summen på sparekonto.

Det vet jeg da vel, men som sagt så hadde jeg ikke penger til bil da, og det var uaktuelt å spare i flere år for å få råd til den.

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det vet jeg da vel, men som sagt så hadde jeg ikke penger til bil da, og det var uaktuelt å spare i flere år for å få råd til den.

Hva var det da du ikke skjønte?

Skrevet

Jeg tenker at det er ikke alle som har tid til å sette av penger og spesielt ikke når man har barn. Skal man ha en god sikker bil når man har barn i så koster det faktsik mer enn 50.000. Og de som er på de prisene mellom 100 og 50.000 kr har en mye lengre kjørelengde og man må da vedlikeholde og ting bryter sammen en etter en. Man sier man skal legge av penger til ditt og datt.. hvorfor har du ikke lagt av penger til det? Legge av penger til bilkjøp, legge av penger til hund, klær, vaskemaskin og andre ting som kan brytes isamen, ferie osv.. listen er lang. Er ikke alle som har nok penger til å legge av på flere poster og da må man faktisk ta det valget om ett lån. 

Anonymkode: ff842...cc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er mange elbiler på finn til under 70.000.

Anonymkode: 5f97e...ada

Skrevet

Skulle vi klart oss uten bil frem til vi hadde spart opp hele kjøpesummen da? 
Vi har lån på begge bilene våre, alt av sparepenger har forsvunnet i utbygg og oppussing hjemme, og hyttekjøp, samt møblering/innredning av hytta. Det vil ikke si at vi ikke har råd til å betjene lån på hytte, hus og biler🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 68957...210

Skrevet

Av samme grunn som man låner penger til studier, hus, hytte ol., behovet er der og da, ikke "om noen år". 

Anonymkode: 44b4b...8b8

Skrevet

Etter at vi betalte ut billånet så har vi fortsatt å spare samme sum, men det vil jo likevel ta en del år før vi er på fullfinansiert ny bil. Og vi er på et sted hvor vi begynner å få veldig mye vedlikehold på den ene bilen og vurderer å kjøpe ny. Vi har nå 100 000 i egenkapital, men ny bil vil komme på over 500' så lån blir det. 

Anonymkode: 07c10...88c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Skulle vi klart oss uten bil frem til vi hadde spart opp hele kjøpesummen da? 
Vi har lån på begge bilene våre, alt av sparepenger har forsvunnet i utbygg og oppussing hjemme, og hyttekjøp, samt møblering/innredning av hytta. Det vil ikke si at vi ikke har råd til å betjene lån på hytte, hus og biler🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 68957...210

Men hvorfor lånefinansierer dere ikke til hus og hytte i stedenfor? En ting er at renten er bedre, men disse tingene øker jo i verdi, i motsetning til bilen som taper seg.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Etter at vi betalte ut billånet så har vi fortsatt å spare samme sum, men det vil jo likevel ta en del år før vi er på fullfinansiert ny bil. Og vi er på et sted hvor vi begynner å få veldig mye vedlikehold på den ene bilen og vurderer å kjøpe ny. Vi har nå 100 000 i egenkapital, men ny bil vil komme på over 500' så lån blir det. 

Man får veldig mye bil for under en halv mill. Dersom dere bruker åresvis på å spare 100.000 så ligger jo bilbudsjettet deres altfor høyt for inntekten deres uansett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Hva var det da du ikke skjønte?

Tydeligvis ingenting av det du skrev

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Man får veldig mye bil for under en halv mill. Dersom dere bruker åresvis på å spare 100.000 så ligger jo bilbudsjettet deres altfor høyt for inntekten deres uansett. 

Du har ikke noe med å velge bil for meg, og jeg sa ikke at vi har brukt årevis på å spare 100.000, det sa du, men jeg sa det var en del år til vi var på 500.00. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Du har ikke noe med å velge bil for meg, og jeg sa ikke at vi har brukt årevis på å spare 100.000, det sa du, men jeg sa det var en del år til vi var på 500.00. 

For all del 👐🏻 Jeg synes bare at det er vanskelig å forstå hvorfor så mange velger å betale så mye mer for bilen enn hva den koster🤷🏼‍♀️ Det er klart at de med minst økonomiske ressurser har lite valg, det er dyrt å være fattig, men de fleste andre velger det jo helt bevisst. 
Og det at så mange ikke evner å prioritere økonomisk er jo også en årsak til at renten stiger i dag. Pga lav rente har mange valgt å ta opp unødvenige lån, bare fordi de kan. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...